Szanowna Koleżanko, Szanowny Kolego!
Przedstawiam propozycję scenariusza zajęć do klasy IV szkoły podstawowej w ramach dwóch jednostek lekcyjnych. Są to zajęcia integrujące zespół klasowy. W scenariuszu wykorzystuję metodę dywanik pomysłów, której celem jest poszukiwanie i wybór najlepszego rozwiązania, burzę mózgów i zabawy integracyjne. Dzięki tym metodom wykorzystam aktywność i chęć poruszania się dzieci w tym wieku.
Sądzę, że scenariusz umożliwi realizację celów operacyjnych i ułatwi dzieciom zrozumienie tego, jak ma wyglądać dobra klasa.
mgr Bernadeta Ungeheuer
§ temat zajęć
Jesteśmy klasą.
§ poziom nauczania
szkoła podstawowa, klasa IV
§ cele
uczeń:
· jest otwarty na poznanie swojego kolegi z klasy,
· potrafi nawiązać kontakt z każdą osobą z klasy,
· rozumie co to znaczy, że tworzą klasę,
· dba o dobrą atmosferę w klasie.
§ metody
dywanik pomysłów, burza mózgów, zabawy integracyjne
§ środki dydaktyczne
dwa duże arkusze papieru w całości, kartki z bloku rysunkowego, małe karteczki, kredki, tablica, klej.
§ formy pracy
praca indywidualna, praca w grupach, praca z całym zespołem klasowym
czynności nauczyciela i uczniów
metody
formy
materiały
wskazówki
uwagi
Powitanie uczniów, wprowadzenie do zajęć.
N. Powiedz uczniom jak będą wyglądać zajęcia i czym będą się zajmować. Poproś uczniów by usiedli w kręgu i zapytaj, dlaczego „tak siedzą”.
U. Uczniowie udzielają spontanicznie odpowiedzi na postawione pytanie. Każdy uczeń zapisuje odpowiedzi na dużej planszy.
N. Przypomnij kontrakt zawarty z uczniami na początku zajęć mówiący o zasadach współpracy i dyskusji. (załącznik nr 1).
U. Jeden z uczniów odczytuje głośno kontrakt.
Ćwiczenia integracyjne przełamujące onieśmielenie.
N. Rozdaj uczniom karteczki i zaproponuj zabawę „Moja ręka”.
U. Obrysowuje swoją rękę; po ukończeniu rysunku dziecko udaje się do pięciu wybranych osób, które wpisują w narysowane paluszki zdanie na temat tego, co lubią w jego zachowaniu.
N. Zaproś uczniów do przedstawienia się w zabawie „Indiańskie znaki”
U. Każdy uczeń mówiąc swoje imię pokazuje na sposób pantomimiczny jakąś czynność, która jest dla niego charakterystyczna.
dywanik pomysłów
zabawa integracyjna „Moja ręka”.
zabawa integracyjna „Indiańskie znaki”
praca z całym zespołem klasowym
praca
indywidualna
praca w grupach
załącznik nr1 - duża plansza na tablicy
karteczki A5
Zadbaj o to, aby każdy uczeń zapisał swój pomysł na planszy.
Zapytaj, czy nic nie chcą zmienić w kontrakcie.
Zadbaj o to, aby wszyscy uczniowie uzupełnili swoje ręce.
Uczniowie pokazują kolejno; nie można nikogo pominąć.
Sprawdź, czy wszyscy czują się dobrze. W czasie zabawy bądź blisko osób nieśmiałych.
Bliższe przedstawienie się danej osoby całemu zespołowi klasowemu.
N. Uczniowie nadal stoją w kole. Poproś, aby każdy za pomocą pantomimy przedstawił się bliżej – niech opisze swoje zainteresowania, znaki zodiaku itp. -pozostali odgadują.
U. Uczniowie naśladują ruchy przedstawiającej się osoby i odgadują jej zainteresowania.
Niedokończone zdania.
N. Podaj uczniom na kartkach zdania, które potrafią bez zastanowienia uzupełnić (zał. nr 2) i poproś o szczere odpowiedzi.
U. Uczniowie na otrzymanych kartach pracy udzielają odpowiedzi na postawione im pytania.
N. Zbierz od uczniów uzupełnione karty pracy i poproś, aby usiedli w parach. Zaproponuj im zabawę „Ludzie ludziom”.
U. Uczniowie stoją w parach i wykonują polecenia nauczyciela. Na polecenie ręce do rąk – uczestnicy podają sobie ręce, plecy do pleców itp. Na hasło ludzie do ludzi uczestnicy szybko zmieniają partnerów.
N. Rozdaj uczniom kolorowe kartki jednakowej wielkości i poproś o narysowanie własnego portretu i podpisanie swoim imieniem lub nazwiskiem.
U. Uczeń wykonuje rysunek - całą postać lub tylko twarz.
N. Po wykonaniu polecenia poproś uczniów, aby każdy kolejno pokazywał swój rysunek i powiedział, co ładnego w nim można dostrzec.
U. Uczeń pokazuje wszystkim swój portret i mówi, co w nim jest ładnego.
N. Pokazuje duży arkusz papieru z napisem „Nasza klasa” i prosi uczniów o wklejenie na nim swoich portretów.
U. Podchodzi do planszy i wybranym przez siebie miejscu przykleja swój portret.
N. Porozmawiaj z uczniami, co to znaczy, że są klasą?
U. Uczniowie spontanicznie udzielają odpowiedzi na postawione pytanie.
zabawa integracyjna
niedokończone zdania
zabawa integracyjna „Ludzie do ludzi”
„Mój portret”
burza mózgów
praca indywidualna
...
ab_cdef_88