Abramowska - Topos i niektóre miejsca wspólne badań literac~1.doc

(28 KB) Pobierz
J

J. Abramowska: Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich

 

Topos:

-          dzisiaj rozchwiany znaczeniowo;

-          termin retoryczny, wskrzesił go E.R. Curtius;

-          element retoryczny + archetyp; cechuje go powtarzalność i tradycyjność;

-          badacze literatury staropolskiej widzą w nim element retoryczny, romantyczni i XX wieczni idą w stronę archetypu;

-          Curtius – retoryczne topoi przeniesione do literatury, o charakterze dyskursywnym, motywy przedstawieniowe, powtarzalne i podobnie artykułowane;

-          Głowiński – sprawa konwencji literackiej;

-          Spitzer – historia idei, toposy ukazują przemiany kultury;

-          Rymkiewicz – złożony obraz o bogatych konotacjach w literaturze.

 

Topos:

-          Arystoteles – środek rozumowania i środek przekonywania; czasem zbliża się do kategorii (cel, przyczyna, gatunek, rodzaj), czasem jest schematem argumentacyjnym; nie jest miejscem wypełnionym, a wymagającym wypełnienia;

-          Rzymscy teoretycy – topos zmierza ku argumentowi (określona myśl ogólna, która może stać się przesłanką dowodzenia lub środkiem zyskania przychylności odbiorców);

-          topos jako ozdoba;

-          renesans – topos porządkuje wiedzę o świecie;

-          zakłada istnienie wspólnoty użytkowników, w której mieszczą się mówcy (posługujący się toposem świadomie, jako narzędziem perswazji) i odbiorcy (znający kod topiczny, za którym jest wizja świata);

-          musiał być niepodważalny, niesprzeczny z sądem powszechnym.

 

TOPOS NIE JEST:

-          wielkim tematem całościowym, powtarzającym się w tekstach;

-          tożsamy z żadnym przedmiotem, obrazem, mitem.

 

TOPOS W JĘZYKU POETYKI:

-          obrazowy (ale obraz jest zinterpretowany);

-          sposób wysłowienia za pomocą motywu, powiązanego trwale ze znaczeniem, zastosowaniem i formą językową;

-          topika – na pograniczu zbioru tematów i motywów oraz zbioru stylów, w powiązaniu z kompozycją i gatunkiem;

-          topos – składnik tekstu i jednostka repertuaru.

 

Toposy w ramach repertuaru porządkuje:

-          temat (nie „topos ogrodu” a „topika ogrodu”; grupa toposów wyrastających z jednego obrazu);

-          zakres możliwych zastosowań (grupy tematyczne; miejsce w kompozycji utworu – np. toposy eksordialne i finalne);

-          podział na style i gatunki;

-          pokrewieństwo struktury formalno-znaczeniowej (toposy o formie apostrof, metafor itp.).

 

 

Topos w języku poetyki dalej:

-          toposy oparte na enumeracji – mają wyliczać elementy w określonym porządku;

-          topos poetycki – to też argument. Istnieją pary toposów przeciwstawnych;

-          dwuczłonową strukturę mają m.in. toposy metaforyczne i zbudowane na antytezach;

-          topos służyć może dwóm przeciwstawnym kierunkom perswazji;

-          wariantowość toposu;

-          na płaszczyźnie tekstu topos – składnik autonomiczny, przeważnie większy niż słowo (bywa zdaniem lub kilkuzdaniowym elementem);

-          poeci konceptualistyczni pisali utwory prawie w całości oparte o topikę;

-          od czasów romantyzmu mniej wyrazisty topos;

-          XX wiek – przymus nowatorstwa, posługiwanie się topiką było wstydliwe;

-          użycie toposu w tekście – zautomatyzowane (interpretacja);

-          komparatystyka – bo topos jest wspólny dla wielu tekstów.

 

Geneza i czynniki podtrzymujące funkcjonowanie toposu:

-          odtwarzanie przekonań zbiorowych;

-          topos nie jest wieczny (umiera, gdy wyjściowa idea przestaje mieć moc obowiązującą);

-          to archetypy są wieczne – nie zdołamy wyśledzić ich narodzin, ale i ich śmierci nie uchwycimy.

 

Archetypy – seria pojęć i przedstawień elementarnych (w repertuarze motywów), ukształtowanych nie tylko przez podświadomość lecz przez zbiorowe doświadczenie ludzkości. One mogą ulegać procesom topizacji. Są uniwersalne (nieograniczone przestrzennie).

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin