King Serge Kahili - Siedem zasad filozofii Huny.pdf

(62 KB) Pobierz
Microsoft Word - Siedem zasad filozofii Huny.doc
Siedem zasad filozofii Huny - Serge Kahili King
Bardzo, bardzo dawno temu na wyspach Pacyfiku mieszkało wielu m Ģ drych m ħŇ czyzn i kobiet ,
którzy przygl Ģ dali si ħ Ļ wiatu. Obserwowali oni struktur ħ przyrody, zachowanie zwierz Ģ t, ro Ļ lin i
ludzi. Na podstawie swoich obserwacji okre Ļ lili sens Ň ycia i jego przebieg. Wiedzy tej nadali nazw ħ
huna, ka huna, co oznacza tajemnice, wewn ħ trzn Ģ ukryta wiedze. Nauk ħ te zestawili w postaci
siedmiu zasad. Wła Ļ nie tych siedem idei chciałbym teraz przybli Ň y ę . Ludzi stosuj Ģ cych t ħ wiedz ħ
nazywano kupua. Z równym powodzeniem dzisiaj nazwano by ich szamanami. W bardzo
szczególny sposób traktowali oni Ļ wiat.
Pierwsza z tych zasad po hawajsku brzmi : IKE, co po polsku oznacza - Ļ wiat jest taki jakim go
widzisz (za jakiego go uwa Ň asz). Nasze Ň ycie jest snem, naszym snem. Snem, który dzielimy z
innymi lud Ņ mi, z Ziemia, lecz tak Ň e z samym sob Ģ . Nie oznacza to nic innego ani Ň eli faktu, i Ň ten
sen, nasze do Ļ wiadczenia, prze Ň ycia, owa rzeczywisto Ļę jak zwykli Ļ my mówi ę , pochodz Ģ z naszego
wn ħ trza; z naszych my Ļ li, idei, wierze ı , obaw i Ň ycze ı , z naszej zło Ļ ci oraz z naszych
przyjemno Ļ ci. Oznacza to, Ň e suma naszych my Ļ li tworzy nasze codzienne prze Ň ycia. Z nocy
powstaje dzie ı , z my Ļ li - rzeczywisto Ļę . Je Ň eli chcieliby Ļ my zmieni ę t Ģ filozoficzn Ģ rzeczywisto Ļę ,
wtedy musimy zmieni ę samych siebie. Ch ħę zmieniania jedynie Ļ wiata zewn ħ trznego byłaby strata
czasu i energii. Je Ň eli naprawd ħ chcemy zmieni ę Ļ wiat zewn ħ trzny, wtedy w pierwszej kolejno Ļ ci
powinni Ļ my zagł ħ bi ę si ħ w sobie i tam szuka ę tego miejsca, które stwarza zewn ħ trzny Ļ wiat, po
czym zmieni ę je. Musimy zmieni ę swoje wyobra Ň enia; strach i zło Ļę przeobrazi ę w miło Ļę ;
wyobra Ň enia o niedoborze przekształci ę w obrazy obfito Ļ ci. Tak przedstawia si ħ IKE; pracujemy
w naszym wn ħ trzu, aby kształtowa ę Ļ wiat zewn ħ trzny . Ta zasada jest najwa Ň niejsza, natomiast
wszystkie pozostałe, o których b ħ dziemy teraz mówi ę odnosz Ģ si ħ do niej.
Nast ħ pna zasada to KALA . KALA powiada, Ň e nie istniej Ģ Ň adne granice, oraz i Ň wszyscy jeste Ļ my
ze sob Ģ powi Ģ zani. Ka Ň dy z ka Ň dym: duch w człowieku, Ziemi, ro Ļ linach i zwierz ħ tach, niebie i
oceanie. Wszystko jest ze sob Ģ powi Ģ zane. Poza tym KALA mówi, ze separacja jest iluzja. Wła Ļ nie
dlatego, Ň e za pomoc Ģ my Ļ li kształtujemy rzeczywisto Ļę , czasami stwarzamy pewien rodzaj
izolacji. Z my Ļ li o separacji powstaje choroba. Je Ļ li Ļ wiadomo Ļę oddzieli si ħ od ciała, je Ļ li te dwa
elementy potraktujemy jako dwie oddzielne rzeczy, wtedy powstanie z tego stan chorobowy. Je Ň eli
nasze ciało, a wiec my sami, odci ħ te jest od innych ludzi; i je Ļ li ten stan separacji utrwali si ħ w nas,
wtedy nasze stosunki i układy b ħ d Ģ chore. Je Ň eli czujemy si ħ odizolowani od Ziemi, je Ň eli
odbieramy jako co Ļ le ŇĢ cego poza nami, wtedy doprowadzamy do separacji, przez co my i Ziemia
b ħ dziemy chorzy. KALA powiada równie Ň , i Ň poni Ň ej tego poczucia separacji znajduje si ħ
prawdziwa jedno Ļę . Dopiero, gdy uwolnimy si ħ od wyobra Ň e ı i uczu ę , uczynków, my Ļ li i
sposobów zachowania oznaczaj Ģ cych izolacj ħ , wtedy jedno Ļę ta dojdzie do głosu i poł Ģ czenie
zostanie ponownie stworzone. B ħ dziemy zdrowi i staniemy si ħ jedno Ļ ci Ģ z samym sob Ģ oraz
układami i stosunkami wokół nas. Jest to pewien rodzaj ponownego stwarzania kontaktu, pewne
uwolnienie. Na Hawajach istniej Ģ okre Ļ lone gesty oznaczaj Ģ ce tyle co: b Ģ d Ņ rozlu Ņ niony. Mówi si ħ :
odpr ħŇ si ħ , poniewa Ň je Ļ li b ħ dziesz spi ħ ty, skurczony i napr ħŇ ony, wtedy z tego stanu powstanie
izolacja. Natomiast je Ň eli rozlu Ņ nisz si ħ i pozwolisz rzeczom płyn Ģę , wtedy b ħ dziesz zdrowszy,
b ħ dziesz miał lepszy stosunek do otaczaj Ģ cego ci ħ Ļ wiata. Dzieje si ħ wtedy cos bardzo
interesuj Ģ cego. Ten, kto jest odpr ħŇ ony i płynie z rzeka otaczaj Ģ cego go Ļ wiata, wła Ļ nie ten mo Ň e
łatwiej go zmienia ę . KALA nie oznacza wiec, i Ň wiecznie musimy bra ę rzeczy takimi, jakie s Ģ , bez
mo Ň liwo Ļ ci zmieniania ich. O wiele bardziej oznacza to: ten, kto bardziej czuje si ħ odpr ħŇ ony z
elementami otaczaj Ģ cego nas Ļ wiata, ten łatwiej mo Ň e je zmienia ę . Tak powiada KALA.
Trzecia my Ļ l, która odkryli ci m Ģ drzy ludzie, nazywa si ħ MAKIA : czyli energia płynie tam, gdzie
koncentrujemy nasza uwag ħ . Zawsze gdy płynie energia i uwaga, wtedy powstaj Ģ zdarzenia.
Oboj ħ tnie, gdzie nie kierowałby Ļ swojej uwagi, np. na jaki Ļ przedmiot lub my Ļ l, przepływ energii
utrzymuje si ħ . Innymi słowy: wszystko wraca do ciebie stosownie do twoich my Ļ li. A to znów
oznacza: je Ň eli pozytywnie my Ļ lisz o swoim Ļ rodowisku, wtedy tak Ň e pozytywna energia powraca
do ciebie. Je Ļ li jednak wysyłasz negatywne my Ļ li odno Ļ nie swojego otoczenia, wtedy powraca do
ciebie negatywna energia. Do twojego Ň ycia wpływaj Ģ negatywne konsekwencje. Je Ň eli wysyłasz
przesadne my Ļ li i konsekwentnie zachowujesz je, zamiast jedynie okazyjnie, chwilowo, przy
sposobno Ļ ci, wtedy równie Ň przesada i nadmiar wpływaj Ģ do twojego Ň ycia. Je Ň eli ci Ģ gle my Ļ lisz o
szcz ħĻ ciu i rado Ļ ci, wtedy w tym samym stopniu szcz ħĻ cie i rado Ļę b ħ d Ģ wpływały do twojego
Ň ycia. Skoro tylko skoncentrujesz si ħ na strachu i zło Ļ ci, wtedy w swoim Ň yciu natkniesz si ħ na to
samo. Je Ň eli skoncentrowany jeste Ļ na przemocy, irytacji i chorobie, wtedy do twojego Ň ycia
wpłynie przemoc, irytacja i choroba. Huna powiada, i Ň ka Ň dy z nas posiada zdolno Ļę oraz cudowny
dar samodzielnego rozstrzygania na czym powinny koncentrowa ę si ħ nasze my Ļ li, energia i uwaga.
W zale Ň no Ļ ci od zmiany, wpływa to z powrotem do twojego Ň ycia. Wszystkie ró Ň norodne metody
tej wiedzy pokazuj Ģ , wychodz Ģ c od pierwszej zasady, jak powinny wygl Ģ da ę zmiany wn ħ trza, które
doprowadzaj Ģ do zmian w Ļ wiecie zewn ħ trznym.
Czwarta zasada to MANAWA . MANAWA mówi, i Ň teraz jest moment siły, teraz jest chwila
działania. Tutaj i teraz. Siła le Ň y nie w przeszło Ļ ci i nie w przyszło Ļ ci. Przeszło Ļę nie ma Ň adnej
władzy nad tob Ģ . To raczej ty jeste Ļ tym, który dokładnie w tej chwili posiada moc zmieniania
swojego sposobu my Ļ lenia. Dzi ħ ki temu przeszło Ļę oraz nast ħ pstwa przeszło Ļ ci nie mog Ģ
zatrzymywa ę ci ħ . Musisz i Ļę naprzód. Z balastem przeszło Ļ ci nie posuniesz si ħ w Ň yciu do przodu.
Najlepiej posuniesz si ħ w Ň yciu naprzód, je Ň eli b ħ dziesz my Ļ lał etapami o sobie i o przeszło Ļ ci. S Ģ
to dokładnie te my Ļ li, które w ka Ň dym momencie stwarzaj Ģ twoja rzeczywisto Ļę . Je Ň eli w twoim
Ň yciu istnieje pi ħ kno, wtedy pi ħ kno to stwarzasz teraz. Idea ta powiada, Ň e pi ħ kno to stwarzasz
dzi ħ ki temu, i Ň w tym momencie do Ļ wiadczasz go, podziwiasz i uznajesz je. Je Ň eli nie uznajesz go,
je Ļ li stracisz poczucie pi ħ kna, wtedy cala otaczaj Ģ ca ci ħ ziemia straci swoje pi ħ kno. Jak wiemy,
dzieje si ħ tak w niektórych miejscach na Ziemi. Jednak je Ļ li stworzysz wi ħ cej rado Ļ ci z danej chwili
i uznasz ja, wtedy tym bardziej wzmacniasz i wzbogacasz ja. Nie chodzi wiec o to kim byłe Ļ , lecz
kim jeste Ļ . Od tego zale Ň y, co posiadasz w ka Ň dej chwili. Tak samo przyszło Ļę nie le Ň y tak po
prostu przed tob Ģ i nie czeka a Ň natkniesz si ħ na ni Ģ . Nie, przyszło Ļę jest ci Ģ gle kreatywna i
odpowiada my Ļ lom, które teraz zasiewasz. Czasami mamy chwasty z przeszło Ļ ci. Lecz teraz
mo Ň emy je wyrwa ę i posadzi ę nowe nasiona, stworzy ę nowa przyszło Ļę . Tak powiada ta wiedza. Z
biegiem czasu zasiane zostan Ģ nowe nasiona i je Ň eli plon tego zasiewu nie b ħ dzie nam si ħ podobał,
wtedy zawsze mo Ň emy wyrwa ę go i posadzi ę nowe nasiona. W ka Ň dej chwili mamy te moc w
sobie. Siła ta znajduje si ħ równie Ň we wszystkim innym. W ka Ň dej chwili.
Jedna z najcudowniejszych idei skrywa si ħ za słowem, które juz słyszeli Ļ cie: ALOHA. ALOHA
ogólnie oznacza: dzie ı dobry i do widzenia. Ca prawda, słowa tego u Ň ywa si ħ te Ň w tym sensie. Ale
my mówimy równie Ň o ALOHA jako o duchowej postawie. Wtedy oznacza i okre Ļ la ono przyja Ņı .
Jednak Ň e oznacza jeszcze co Ļ wi ħ cej. Wi ħ cej ani Ň eli przyja Ņı , dzie ı dobry i do wiedzenia. ALOHA
oznacza w prosty i niepoj ħ ty sposób miło Ļę . Prawdziwe znaczenie tego przecudownego słowa to
miło Ļę . Jednak gł ħ boko w jego korzeniach znajduje si ħ znaczenie: by ę szcz ħĻ liwym. By ę
szcz ħĻ liwym ... z czym Ļ lub kim Ļ . Oto jest owe wła Ļ ciwe odkrycie, najprzecudowniejsz Ģ tajemnica,
która odsłonili ci ludzie. Kocha ę oznacza by ę szcz ħĻ liwym z ... stopie ı , w którym zadowolony
jeste Ļ z samego siebie, z ludzi i Ļ rodowiska, w takiej mierze kochasz. Wtedy miło Ļę mo Ň e
wypromieniowa ę i płyn Ģę . Jednak Ň e stopie ı , z jakim krytykujesz, w jakim niezadowolony jeste Ļ z
Ň ycia, w takiej mierze osłabiasz lub uszczuplasz miło Ļę . Miło Ļę nie ma nic wspólnego z bólem.
Miło Ļę nie ma nic wspólnego z byciem skrzywdzonym lub krzywdzeniem innych. Miło Ļę jest
szcz ħĻ ciem, rado Ļ ci Ģ , przyja Ņ ni Ģ i przyjemno Ļ ci Ģ pod ka Ň dym wzgl ħ dem. Poniewa Ň : kocha ę
oznacza by ę szcz ħĻ liwym z ...
Szósta zasada to MANA . MANA jest cz ħ sto mylnie rozumianym słowem i zrównywanym z czysta
energia. Jednak Ň e MANA oznacza sił ħ , boska sił ħ , twórcza sił ħ . Istota (koncept) MANY to fakt, ze
istnieje Ņ ródło siły, które przepływa przez nas wszystkich. Nie tylko przez nas, ludzkie istoty, lecz
tak Ň e przez Ziemie, przez ka Ň dy kamie ı , drzewo, chmur ħ . MANA jest wewn ħ trzna siła udzielaj Ģ ca
kreatywno Ļ ci wszystkiemu co istnieje. Kreatywno Ļ ci odpowiadaj Ģ cej danej rzeczy lub istocie.
MANA jest sił Ģ fal i oceanu oblewaj Ģ cego wybrze Ň e. MANA jest siła wiatru, który niesie chmury,
ptaki i wieje ponad l Ģ dem. MANA jest sił Ģ pozwalaj Ģ c Ģ kamieniowi by ę twardym, silnym i
trwałym. MANA jest sił Ģ pozwalaj Ģ c Ģ ka Ň demu człowiekowi by ę kreatywnym we wła Ļ ciwy sobie
sposób. MANA jest sił Ģ w ka Ň dym z nas, we wszystkich rzeczach we Wszech Ļ wiecie.
Najwa Ň niejsza sprawa wyst ħ puj Ģ c Ģ przy tej idei jest dalej si ħ gaj Ģ ca my Ļ l, i Ň cała moc i siła
pochodzi z wn ħ trza. To jest podstawowe znaczenie. Nie istnieje Ň adna siła poza nami, która
miałaby nad nami moc. Cała siła twojej egzystencji pochodzi z tego wszystko przenikaj Ģ cego
Ņ ródła. Zawsze gdy sadzimy, i Ň cos innego dysponuje sił Ģ , wszystko jedno czy jest to przyroda, czy
tez inny człowiek, jaki Ļ duch, oboj ħ tnie co to nie byłoby, o czym my Ļ limy, i Ň miałoby nad nami
moc, wtedy uszczuplamy własn Ģ sile. Osłabiamy, tłumimy j Ģ i w szczególny sposób post ħ pujemy
tak, jakby Ļ my w rzeczywisto Ļ ci w ogóle nie mieli tej mocy. MANA jest wi ħ c twórcz Ģ sił Ģ , a nie
moc Ģ nad czym Ļ . Jest to wewn ħ trzn Ģ sił Ģ istniej Ģ c Ģ we wszystkich rzeczach, w ka Ň dym człowieku,
czyni Ģ c Ģ z niego w najpełniejszym zakresie to kim lub czym jest. W im wi ħ kszym stopniu
dopu Ļ cimy do nas ta sile, im bardziej b ħ dziemy ja czu ę , korzysta ę z niej i ŇĢ da ę jej, tym szybciej
posi Ģ dziemy sił ħ wdrapania si ħ na najwy Ň szy szczyt mocy i pot ħ gi.
Siódma zasada nazywa si ħ PONO . PONO mówi, i Ň skuteczno Ļę jest miara prawdziwo Ļ ci
(rzeczywisto Ļ ci). Istnieje wiele sposobów dokonania pewnych rzeczy. Nigdy naprawd ħ nie jeste Ļ my
mocno osadzeni. Nie istnieje tylko jeden sposób zrobienia czego Ļ ; nie istnieje tylko jedna prawda,
jedna metoda, jedno lekarstwo, jeden sposób leczenia, jedna droga do szcz ħĻ cia, jeden człowiek, z
którym mo Ň emy by ę szcz ħĻ liwi. Istnieje wiele sposobów (dróg) na osi Ģ gni ħ cie naszych celów,
bycia szcz ħĻ liwym, korzystania z Ň ycia, wypełnienia go. PONO mówi, ze zawsze istnieje inna
droga prowadz Ģ ca do celu. PONO powiada, i Ň Ň aden plan (koncept, zarys, szkic) nie jest Ļ wi ħ ty.
Zamiar mo Ň e by ę Ļ wi ħ ty. Droga, która idziecie, aby osi Ģ gn Ģę to, co chcecie, jednak Ň e nie jest
Ļ wi ħ ta. Je Ň eli chcecie osi Ģ gn Ģę okre Ļ lony cel, wtedy musicie wybra ę stosowny (odpowiedni) do
niego Ļ rodek. Przemoc wytwarza tylko wi ħ cej przemocy, a Ň do chwili, gdy mo Ň e pewnego dnia
ludzie b ħ d Ģ ni Ģ zm ħ czeni i u Ň yj Ģ pokojowych Ļ rodków (metod) aby znów zawitał pokój. Je Ļ li
jednak zaczniecie z pokojem w sercu, z miło Ļ ci Ģ dla pokoju, wtedy przybli Ň ycie si ħ w Ň yciu do
pokoju.
Wiedza ta jest praktycznym sposobem Ň ycia ze samym sob Ģ oraz innymi lud Ņ mi.
Były to zasady wiedzy, na podstawie której Ň yli kupua. Wiedza ta nazywa si ħ ka huna ; wiedza
wywodz Ģ ca si ħ z tych oraz podobnych wysp na Pacyfiku; wiedza, która nale Ň y przekazywa ę . Je Ň eli
chciałby Ļ ja przekaza ę innym, je Ň eli sam chciałby Ļ ja stosowa ę , wtedy szukaj odpowiedniego
gruntu i stosuj ja w swoim Ň yciu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin