Ośrodek tematyczny: Zima w pełni
Temat dnia: Niebezpieczne zabawy
Cel główny: rozwijanie twórczej aktywności dzieci poprzez różnego rodzaju zabawy.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wypowiada się pełnymi zdaniami na określony temat;
- wyróżnia w utworze postaci i zdarzenia;
- dokonuje oceny postępowania bohaterów;
- zna zasady postępowania w czasie zimy;
- rozumie znaczenie ruchu na świeżym powietrzu;
- potrafi wskazać bezpieczne miejsce zabaw zimowych i miejsce do saneczkowania;
- potrafi wyrażać i przedstawiać w działalności plastycznej, za pomocą barwy, to co myli, czuje i przeżywa;
- potrafi planować i estetycznie wykonać pracę plastyczną /wykolorować mandalę/.
Cele wychowawcze:
- potrafi wskazać walory pracy swojej i kolegi,
- współpracuje z kolegami dla uzyskania wspólnego, lepszego efektu.
Metody: słowne, oglądowe, praktyczne. Formy organizacyjne: praca indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne: podręcznik, ilustracje, prostokąty z iloczynami i ilorazami w zakresie 30, mandale /Georg Bemmerlein "Mandale Cztery pory roku" Wydawnictwo WiR 2004r. str. 44, 46, 47, 48, 49, 50/, kalendarz pogody, znaczki z elementami pogody.
PLAN ZAJĘĆ
1. Zajęcia wstępne - ustalenie daty, pogody - sprawdzenie obecności - ćwiczenia umysłu
2. Zajęcia uwiadamiające cele lekcji - odkrywanka obrazkowa, ćwiczenia rachunkowe
3. Zajęcia poznawcze - rozmowa wokół ilustracji - drama - czytanie tekstu, praca z tekstem - pisanie
4. Ekspresja - kolorowanie mandali - zabawy ruchowe - śpiewanie
5. Podsumowanie i ocena.
TOK ZAJĘĆ
1. Ustalenie aktualnej daty oraz pogody /wiatr, temperatura,
zachmurzenie, opady/
- znaczenie elementów pogody za pomocą znaczków na
kalendarzu,
- sprawdzenie obecności,
- ćwiczenia Dennisona /ucho słonia, ćwiczeni naprzemienne,
leniwe ósemki/.
2. Nawiązanie do tematyki dnia. Odkrywanka obrazkowa. Ilustracja zakryta jest prostokątami, na których zapisane są iloczyny i ilorazy liczb w zakresie 30. Uczniowie odkrywają fragment ilustracji po odczytaniu działań mnożenia i dzielenia oraz po poprawnym podaniu wyniku. Obrazki przedstawiają zabawy na śniegu. Wśród nich są i takie organizowane przez dzieci w czasie zimy, które ze względu na wybrane miejsce zagrażają zdrowiu, a nawet życiu.
3. Rozmowa wokół ilustracji. Uczniowie dokonują oceny
zachowań dzieci i uzasadniają swoje wypowiedzi.
4. Przedstawienie za pomocą dramy (różnymi środkami wyrazu) zabaw zimowych -praca w grupach trzyosobowych. Odgadywanie nazw zabaw przez pozostałych uczniów.
5. Głośne czytanie utworu pt. "Zabawa"
- wyodrębnianie postaci, miejsca i wydarzeń w opowiadaniu,
- wyszukiwanie odpowiednich fragmentów,
- ustalenie kolejności zdarzeń zgodnie z przebiegiem akcji,
- wyrażanie swojego stosunku do postępowania bohaterów
utworu,
- przepisywanie zdań tytułów wydarzeń do zeszytów,
podkreślanie czasowników w zdaniach.
6. Wybór przez dzieci mandali, zgodnie z ulubioną przez nie zabawę zimową /narty, rzucanie śnieżkami, sanki, łyżwy, lepienie bałwana/
- kolorowanie mandali z uwzględnieniem zasad znanych dzieciom,
- prezentacja prac,
- podział na grupy,
- układanie w grupach zdań dotyczących właściwego
organizowania zabaw,
- składanie zdań zapisanych w grupach w "Kodeksie postępowania w czasie zimy".
7. Zabawy ruchowe na śniegu, organizowane wg inwencji
dzieci.
8. Podsumowanie dnia i samoocena. Koncepcja: mgr Katarzyna Twardosz
zeberka00