3.pdf

(76 KB) Pobierz
zwl
NIOTYWACYJNEJ
POMIAR OFTIENTACJI
wykonane lepiej niZ wynosi przecigtna w grupie' Tak wiqc na swoje zdolnodci
spogl4damy albo przez p""p"kty*q zewnqtrzn4' spoleczn4 i tu angazowane jest
,ia" (ego-inuoluement), utAo'p"i"pJrspektywq bardziej wewnqtrzn4' typow4 dla
'ruurrguro* unia sig w zadanie (t ask-in'uolu ement)
Dlaorientacjinazadaniecharakterystycznejestzainteresowaniewykonywa-
nym dzialaniem jako celem samym w sobie' duZy wysilek' koncentracja na
zrozumieniu u,ri" tvitto 'upu*ietu"ltt'
Dla tej orientacji typowa jest wsp6lpraca
pozbawiona ut"*"rrtiJ.y*"iir..ii oraz dehumanizacji. Podejmowanym dziala-
niom towar zyszy poczucil satysfakcji i pragnienie dalszego rolyoju
Orientacjq na ,ja"Lchuje irzekon arrie'lesukces jest nie tylko konsekwencj4
czynnoSci intelektualny"n, h" gl6wnie czynnik6w pozaintelektualnych (np. wlo-
2ony w zadanie *v.ir"r" aby p"rzypodobai siq zwilrzchnikowi). Naukq szkoln4
i nauczyciela spostrzega siq jako instrumenty do zdobycia sukcesu szkolne-
golakademickiego.
Wunikaniupracynaciskjestpoiozonywy|4cznienaczynnikipozaintelektu-
alne,jaknaprzykladrobieniedobregowra2enia(aleniepoptzezwiedzq)'osoby
z tak4orientacj4
wysilku' a takZe unikaj4
d4z4 do sukcesu nie-wymagaj4cego
ogrurri"r"6 i zakaz6w zwi4zanych z zadaniem'
Opieraj4c sig na p""dsta*ionej
koncepcji spostrzegania zdolno6ci i wynika-
Nitholtt i jego wsp6lpracownicy (1985)
skonstruowali narzgdzie, pozwalaj4 ce poprzezokreslenie dominuj4cej orientacji
j4cych z niej orient*"tft
-oty'lu^rv1t'y"h'
motywacyjn": tu pr"ayi"j, tuftitft utp"tttO* motywacji osi4gniqi' jak: wyb6r
zadart,poziom *yLot'a''iu, satysfakcja z ich podjqcia' Narzgdzie to stanowilo
czg6i wigkszego zestawrr krvestionariu"'y p'i"tnaczonych.do
pomiar-u migdzy
cel6wnauczania' osobistych cel6w w szkole
innymi spostrzegan 'ui"u'studentolv
nas fragment pomiar6w zostal
ze szkolq llt-er:sujacf
i satysfakcj i t*r4'urr"i
pytanzlozylo siq na trzy skale:
okreSlony jako ,,osobisie celerv szkole" Dzilwiei
unikaniapracy,orientac;ina',1a'"orientacjinazadanie'Zostalyonewylonione
przy wykorzystantu u"uli"'
pocz4tkowo du2o
czvnnikorvej skali 'a*ieraj4cej
wiqcejpozycji.Analizvprzeprorvadzonowsumieczterokrotnie'zanimzaakcep-
towano korlcow4 rversjq kri-estronariusza. Autorzy nie podaj4 danych dotycz4-
cych rzetelnosci i mocr. cl1'sknminacyjnej, natomiast re-z1llatv ich prac dostar-
czaj4 wielu danych t'u'"'-'''u' trafnoSci krl'terialnej skal' Ich badania pokazaly'ze
unikanie pracy b1'lo pozvtlg'nie skorelowane z orientaci4na 'ia" oraz ujemnie
z orientacj4 na zadanie. orientacja na zadanie i orientacja na ,ja" byty pozytyw-
nie skorelowane. ciekari.e bi'i1- rownie2 zwi4zki z innymi skalami' Unikanie
pracy bylo zwr4zanez przekonaniem' 2e szkola powinna umoiliwia6 studentom
zdobycie bogact$'a i tt''""go statusu' Z kolei osobybadane' kt6re byly przeko-
narre, ze szkola pou'inna $r'ksztalcii odpowiedzialnosi spoleczn4' rozumienie
Swiataimotyrvac;eosiagnrec.miatyzdecydowanienizszewynikinaskaliunika-
nia pracl'. Satl'sfakcia , '-'attki i chqi jej dalszego kontynuowania byla pozytywnie
skorelowans 7 ur-ntkanli na skali mierz4cej orientacjq na-zadanie i uiemnie
z wynikami na skair unikania pra"y. sposirzeganie wlasnych zdolnosci korelo-
walo slabo I ulenln:e z orrentacj4 na unikanie pracy i pozyty'wnie (ale r6wnieZ
1160976874.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin