Scenariusz zajęć wychowawczo – dydaktycznych
3,4-latki
Tematy:
· temat kompleksowy: Bajki dla maluszków
· temat dnia: Zdrowi i bezpieczni – to znaczy szczęśliwi (Królewna Śnieżka i krasnoludki)
Cel ogólny:
- Wyjaśnienie, że zdrowie i bezpieczeństwo są powodami do szczęścia.
Cele szczegółowe:
- Dzieci w ciszy i skupieniu wysłuchują bajki opowiadanej przez nauczycielkę.
- Dzieci ćwiczą pamięć, zapamiętując treść baśni.
- Dzieci mają świadomość, że ludzie nie zawsze są dobrzy, życzliwi, chociaż są mili.
- Dzieci wiedzą, że nie wolno przyjmować prezentów od nieznajomych osób.
- Dzieci rozumieją pojęcia pół, połowa.
- Dzieci potrafią podzielić produkty spożywcze na zdrowe i niezdrowe.
- Dzieci doskonalą motorykę małą.
Metody pracy:
· opowiadanie; pogadanka; integracyjna (taniec integracyjny); metoda waloryzacyjna (ekspresywna); metoda zadań stawianych do wykonania
Formy działania:
· zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
· karty z ilustracjami do baśni Królewna Śnieżka (Nauczycielka Przedszkola, czerwiec 2008 r.); CD z muzyką do tańców integracyjnych (CD, zbiór własny); klocki w kolorze czerwonym i zielonym; 2 czerwone i 2 zielone kółka; 2 koperty z kartonikami z obrazkami przedstawiającymi różne produkty spożywcze; 5 jabłek w koszyczku; karta pracy Zatrute jabłko; klej; skrawki kolorowego papieru (w różnych kolorach).
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie wierszem.
2. Przypomnienie treści baśni Królewna Śnieżka za pomocą kart z ilustracjami (Nauczycielka Przedszkola, czerwiec 2008 r.) wraz z rozmową tematyczną:
o Utrwalenie najważniejszych wydarzeń w baśni.
o Pytanie: Dlaczego Śnieżka przyjęła prezent od nieznajomej?
o Należy tak kierować wypowiedziami, żeby dzieci wspólnie doszły do wniosku, że królewna nie powinna otwierać drzwi nieznajomej kobiecie, a tym bardziej nie przyjmować od niej prezentu.
3. Przeniesienie sytuacji bajkowej na sytuacje z codziennego życia dzieci – burza mózgów – próba odpowiedzi na pytania: Czy wolno przyjmować prezenty od nieznajomych? Dlaczego nie?
4. Ruch to zdrowie – taniec integracyjny Bal u króla (CD z muzyką do tańców integracyjnych, zbiór własny).
5. Przeliczanie w zakresie 5:
o Nauczycielka wyjmuje z koszyczka 5 jabłek.
o Przeliczanie jabłek. Odniesienie ostatniego liczebnika do liczebności zbioru.
o Uzupełnianie zdania: Śnieżka wiedziała, że jabłka zawierają dużo … (witamin) i są bardzo … (zdrowe), dlatego należy je często… (jeść).
o Wprowadzenie pojęcia: połowa, pół – zachęcanie dzieci do dzielenia się: Mam jedno jabłko. Co muszę zrobić, żeby dać jedno dziecko np. Mai i Kamilkowi?
6. Rozsypanka obrazkowa – praca w 2 grupach:
o Podział na dwie grupy (losowanie klocka: w kolorze czerwonym lub zielonym).
o Nauczycielka wręcza każdej grupie zielone i czerwone kółko oraz kopertę, w której znajdują się kartoniki z obrazkami przedstawiającymi różne produkty spożywcze.
o Polecenie: W kopertach znajdują się kartoniki z obrazkami przedstawiającymi różne rzeczy do jedzenia. Proszę, żebyście wybrali spośród nich te, które są zdrowe i położyli na zielonym kółku. Z kolei niezdrowe połóżcie na czerwonym kółku.
o Podsumowanie pracy w grupach – każda osoba wybiera jeden zdrowy i jeden niezdrowy produkt.
7. Podsumowanie zajęć – wspólne dochodzenie do wniosku, że zdrowie i bezpieczeństwo są powodami do szczęścia:
o Nauczycielka zwraca uwagę dzieci na ostatnia ilustrację do baśni o Królewnie Śnieżce. Pytanie: Jaka jest Śnieżka? Dlaczego jest szczęśliwa?
8. Wykonanie pracy plastycznej Zatrute jabłko (wyklejanka) - wspieranie działań twórczych dzieci:
o Dzieci otrzymują kartę pracy Zatrute jabłko, na której narysowany jest kontur jabłka przedzielonego na pół. Ich zadaniem jest wyklejenie dobrej połowy jabłka czerwonym (lub innym kolorem typowego jabłka) papierem, a zatrutej czarnym (lub innym kolorem, w którym jabłka nie występują).
gusko_i