3 9.11.2007 polska.pdf

(2172 KB) Pobierz
10744491 UNPDF
REALIZM SOCJALISTYCZNY
- 1946: szereg wydarzeń zapowiadających zmianę polityki kulturalnej – artyści powinni budowa
socjalizm np. postulaty radiowe Bieruta: związać sztukę ze społeczeństwem budującym
socjalizm, zbyt skoncentrowaną na własnych środkach artystycznych > Marian Bogus i Zbigniew
Dłubak (np. „przecięcie kapusty”) = nowoczesne społeczeństwo powinno się posługiwać
nowoczesnymi formami sztuki
- 1949: likwidacja odziedziczonego życia artystycznego (przedwojennego), elementów
decydujących o charakterze tej kultury: rozwiązanie grup artystycznych, niezależnych galerii,
antykwariatów itd. > powołanie CBWA (Centralne Biuro Wystaw Artystycznych) + placówki BWA
(Ogólnopolskie Wystawy Artystów Plastyków - najważniejszy przegląd sztuki współczesnej:
doroczne prezentacje w MNW ) + środowiskowej narady (np. zjazd Związku Literatów Polskich w
Katowicach) > krytyczna ocena dorobku 1945 – 49 oraz sformułowanie realizmu socjalistycznego
jako jedynego, właściwego stylu
- 1949: w lutym zjazd Artystów Plastyków w Nieborowie w rezydencji Radziwiłłów (1.
Ludowe Muzeum i dlatego ocalało): spotkanie z ministrem kultury – sondowanie środowiska
artystycznego (m.in. Stanisław Lorentz ) > próbowano przekonać władzę do sztuki
eksperymentalnej – wykluczono inne możliwe działania artystyczne (wyszczególnienie wszystkich
„nieodpowiednich” pracowni edukacyjnych)
+ Festiwal Szkół Artystycznych : skrytykowany
>>> powiązanie sztuki z życiem społecznym: teza Lenina o odbiciu rzeczywistości w sztuce jako
podstawa = realizm socjalistyczny
1. realizm socjalistyczny jest metodą twórczą
2. pokazującą rzeczywistość w sposób prawdziwy
3. rzeczywistość ta przedstawiona w jej rewolucyjnym rozwoju
> ta metoda nie była konkretnym zespołem wskazań
w metodzie 3 kategorie:
a. partyjność = ideowość = ideowe wskazania partii, artysta musiał podlegać decyzjom
partyjnym
b. typowość = Engels („typowe charaktery w typowych okolicznościach”): realizm zakłada
prawdę w typologicznych przedstawieniach – uogólnienie (nie: naturalizm, jednostka)
c. socjalistyczna treść i narodowa forma = narzucały twór nowy jako narodowy przy
jednoczesnej destrukcji faktycznych narodowych kultur jak: ukraińskiej, armeńskiej,
białoruskiej (destrukcja tradycji zastanych)
+ sztuka winna być realistyczna (w sensie figuratywnym)
+ określona hierarchia tematów
>>> wbrew pozorom było to bardzo nieokreślone
- wnioski:
· należy nawiązać do tradycji postępowych (a nie wstecznych) – sztuka rosyjska wzorem
· postulat powiązania z życiem społecznym: życie robotników, heroizm wysiłku, walka o pokój,
nowi bohaterowie
- dwa źródła tych koncepcji:
· kontekst ogólnoeuropejski: utrata pozycji artysty + klasycyzacja i monumentalizacja sztuki lat
30. + pojawienie się kultury i sztuki masowej + mecenat państwowy (nic nowego!)
· lata 30.: Rosja + na potrzeby stalinowskie
(zatem postawa narzucona artyście polskiemu na podstawie wcześniej istniejących dylematów
artystycznych)
- 1949: dochodzi do głosu środowisko „Czapki frygijskiej” (działające w latach 1934-1938) –
Helena i Juliusz Krajewscy : stowarzyszenie sympatyzujące z ideami komunistycznymi,
piętnujące w swoich dziełach wyzysk burżuazji, realistycznie ukazując niedolę klasy robotniczej >
postulatowi sztuki zaangażowanej i agitacyjnej artyści w nim zrzeszeni przyporządkowali
malarską konwencję ekspresyjnego realizmu
10744491.025.png 10744491.026.png 10744491.027.png 10744491.028.png
ANDRZEJ WRÓBLEWSKI
(1927-1957)
Stworzył indywidualną, niezwykle sugestywną, płodną formułę malarstwa figuratywnego.
W latach 1945-52 studiował na Wydziale Malarstwa i Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk
Pięknych (1945-52) pod kierunkiem Zygmunta Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki, Hanny
Rudzkiej-Cybisowej i Jerzego Fedkowicza. Początkowo zajmował się grafiką. Pierwsze prace
malarskie Wróblewskiego utrzymane były w duchu kapistowskim. W ambicjach stworzenia
sztuki zaangażowanej społecznie, komunikatywnej - miał swoje źródło jego sprzeciw wobec
koloryzmu. Przybrał on kształt organizacyjny: w roku 1948 Wróblewski zainicjował powstanie w
krakowskiej akademii, GRUPY SAMOKSZTAŁCENIOWEJ , do której przystąpili m.in.
Przemysław Brykalski, Andrzej Strumiłło, Andrzej Wajda . Utworzenie Grupy było pierwszą
w historii polskiej sztuki otwartą manifestacją skierowaną przeciw estetyce koloryzmu. Główna
teza głoszonego przez Wróblewskiego programu akcentowała konieczność sztuki, w której
"elementy estetyczne i ideologiczne splatałyby się nierozerwalnie".
Częste są wówczas w kompozycjach Wróblewskiego figury geometryczne ( „Niebo nad
górami” ); wielokrotnie np. spotykamy motyw kuli, jakby rozświetlonej od środka ( „Niebo” ) lub
powleczonej różnobarwną mozaiką ( „Ziemia” ). Nierzadko pojawia się także uproszczona, lekko
"prymitywizowana" sylwetka ryby, widoczna zarówno w kompozycjach utrzymanych w poetyce
surrealistycznej ( „Zatopione miasto” ) i lirycznej ( „Ryba” ), jak też w ujęciach bardziej
dramatycznych ( „Ryby bez głów” ). W trakcie tych poszukiwań Wróblewski dochodzi do
własnego języka form. Jego źródłem jest wnikliwa bezpośrednia obserwacja rzeczywistości.
Doznania wynikające z tego doświadczenia malarz poddaje artystycznej interpretacji, zmierzając
przede wszystkim do osiągnięcia wzmożonej ekspresji, osiąganej głównie przez deformacje
postaci i operowanie płaską, syntetyczną plamą intensywnego koloru pełniącego funkcję
metaforyczną.
Szczególnym przykładem tego rodzaju kompozycji jest pochodząca z końca lat 40. seria obrazów
odnoszących się do przeżyć okupacyjnych pt. „Rozstrzelania” . Składają się na nią
przedstawienia brutalnie zdeformowanych, pokawałkowanych postaci ludzkich, utrzymane w
zimnej, błękitno-zielonej, trupiej tonacji. Równolegle powstały inne obrazy, w których autor
zastosował symbolikę błękitu oznaczającego niematerialność.
Wraz z utworzeniem Koła Samokształceniowego Wróblewski opowiedział się z przekonaniem za
doktryną socrealizmu. Przez kilka następnych lat malował obrazy, które świadomie
podporządkowywał narzucanym wzorcom artystycznym oraz ideologicznym ( „Dworzec na
ziemiach odzyskanych” ). Zmienił wówczas zarówno sposób malowania (na nieco bardziej
zbliżony do tradycyjnie realistycznego), jak i paletę (przyciemnił ją - stosował więcej brązów,
zieleni, zrezygnował z symboliki barw).
Do własnych zainteresowań Wróblewski powrócił w połowie lat 50. Namalował wtedy szereg
kompozycji figuratywnych, związanych z motywem rodziny. Utrzymane w pogodnym klimacie,
nawiązywały one do prywatnego życia artysty - w 1954 urodził mu się syn, Andrzej. Częściej
jednak Wróblewski ukazywał trud i tragizm („Garbuska”) ludzkiej egzystencji. Niekiedy
deformował, jakby kaleczył postacie, nadając im groteskowe kształty. Ukoronowaniem jego
dorobku stały się oszczędne, precyzyjnie skonstruowane kompozycje z postacią szofera -
odwróconego tyłem do widza, zapatrzonego w bezkresną dal. Operując zwięzłą formą i
zdecydowaną kolorystyką, malarz osiągnął w nich niezwykłe napięcie emocjonalne. W latach
poprzedzających swoją tragiczną śmierć sięgnął raz jeszcze do problematyki związanej z wojną i
kresem ludzkiego życia. Stworzył wtedy metaforyczne prace, w których posłużył się
sylwetowym zarysem odindywidualizowanej ludzkiej postaci, sprowadzonej do
monochromatycznej plamy, niczym cień wchłaniany przez tło.
Andrzej Wróblewski „Kolejka trwa” 1956
Andrzej Wróblewski | Zatopione miasto | 1949:
- wystawia w 1948 z Kantorem , Porębskim ,
Brzozowskim (choć jest o 8 lat młodszy)
Andrzej Wróblewski | Okropności wojny | 1948:
- bardzo indywidualne, samorodny talent o
wielkiej wyobraźni
10744491.001.png 10744491.002.png 10744491.003.png 10744491.004.png 10744491.005.png 10744491.006.png
Andrzej Wróblewski | Słońce i inne gwiazdy |
1948:
- kosmogonia
Andrzej Wróblewski | Ziemia | 1949:
- niezwiązany z żadnym środowiskiem
Andrzej Wróblewski | Niebo nad górami | 1948:
- przeciwny metodzie kapistów
- tworzy Grupę Samokształceniową z
Brukalskim i Wajdą w 1948: przeciwko
Akademii i profesorom – jako że profesorowie
niczego nauczyć nie mogą, należy uczyć się
samemu > koncepcja sztuki tematycznej –
spotęgowany realizm
Andrzej Wróblewski | Tramwaj | 1948
10744491.007.png 10744491.008.png 10744491.009.png 10744491.010.png 10744491.011.png 10744491.012.png 10744491.013.png
Andrzej Wróblewski | Człowiek abstrakcja |
1948
Andrzej Wróblewski | model na wystawę | 1948:
- z rur
Andrzej Wróblewski | model | ????????????
Andrzej Wróblewski | Niebieski szofer | 1949:
- jego wizja kondycji ludzkiej zbudowana na
doświadczeniu wojny (jako dziecko)
- niezwykły w tej diagnozie człowiek
- Wróblewski ma bardzo dobrą technikę
10744491.014.png 10744491.015.png 10744491.016.png 10744491.017.png 10744491.018.png
Andrzej Wróblewski | Likwidacja getta | ?????:
- na odwrocie „Niebieskiego Szofera” (brak
środków)
Andrzej Wróblewski | Treść uczuciowa
rewolucji | 1948
Andrzej Wróblewski | Dworzec na ziemiach
odzyskanych | 1949:
- na odwrociu „Treści uczuciowej rewolucji”
- występuje na wystawie Grupy
Samokształceniowej
- według niego: oferta realizmu socjalistycznego
Andrzej Wróblewski | Matka z zabitym
dzieckiem | 1949:
- rozróżnienie kolorem stanu życia i śmierci
10744491.019.png 10744491.020.png 10744491.021.png 10744491.022.png 10744491.023.png 10744491.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin