3 9.11.2007 polska.pdf
(
2172 KB
)
Pobierz
10744491 UNPDF
REALIZM SOCJALISTYCZNY
- 1946: szereg wydarzeń zapowiadających zmianę polityki kulturalnej – artyści powinni budowa
socjalizm np. postulaty radiowe Bieruta: związać sztukę ze społeczeństwem budującym
socjalizm, zbyt skoncentrowaną na własnych środkach artystycznych >
Marian Bogus
i
Zbigniew
Dłubak
(np. „przecięcie kapusty”) = nowoczesne społeczeństwo powinno się posługiwać
nowoczesnymi formami sztuki
- 1949: likwidacja odziedziczonego życia artystycznego (przedwojennego), elementów
decydujących o charakterze tej kultury: rozwiązanie grup artystycznych, niezależnych galerii,
antykwariatów itd. > powołanie
CBWA
(Centralne Biuro Wystaw Artystycznych) + placówki
BWA
(Ogólnopolskie Wystawy Artystów Plastyków - najważniejszy przegląd sztuki współczesnej:
doroczne prezentacje w
MNW
) + środowiskowej narady (np. zjazd
Związku Literatów Polskich
w
Katowicach) > krytyczna ocena dorobku 1945 – 49 oraz sformułowanie realizmu socjalistycznego
jako jedynego, właściwego stylu
- 1949: w lutym zjazd
Artystów Plastyków
w Nieborowie w rezydencji Radziwiłłów (1.
Ludowe Muzeum i dlatego ocalało): spotkanie z ministrem kultury – sondowanie środowiska
artystycznego (m.in.
Stanisław Lorentz
) > próbowano przekonać władzę do sztuki
eksperymentalnej – wykluczono inne możliwe działania artystyczne (wyszczególnienie wszystkich
„nieodpowiednich” pracowni edukacyjnych)
+
Festiwal Szkół Artystycznych
: skrytykowany
>>> powiązanie sztuki z życiem społecznym: teza
Lenina
o odbiciu rzeczywistości w sztuce jako
podstawa =
realizm socjalistyczny
1. realizm socjalistyczny jest metodą twórczą
2. pokazującą rzeczywistość w sposób prawdziwy
3. rzeczywistość ta przedstawiona w jej rewolucyjnym rozwoju
> ta metoda nie była konkretnym zespołem wskazań
w metodzie 3 kategorie:
a. partyjność = ideowość = ideowe wskazania partii, artysta musiał podlegać decyzjom
partyjnym
b. typowość =
Engels
(„typowe charaktery w typowych okolicznościach”): realizm zakłada
prawdę w typologicznych przedstawieniach – uogólnienie (nie: naturalizm, jednostka)
c. socjalistyczna treść i narodowa forma = narzucały twór nowy jako narodowy przy
jednoczesnej destrukcji faktycznych narodowych kultur jak: ukraińskiej, armeńskiej,
białoruskiej (destrukcja tradycji zastanych)
+ sztuka winna być realistyczna (w sensie figuratywnym)
+ określona hierarchia tematów
>>> wbrew pozorom było to bardzo nieokreślone
- wnioski:
· należy nawiązać do tradycji postępowych (a nie wstecznych) – sztuka rosyjska wzorem
· postulat powiązania z życiem społecznym: życie robotników, heroizm wysiłku, walka o pokój,
nowi bohaterowie
- dwa źródła tych koncepcji:
·
kontekst ogólnoeuropejski: utrata pozycji artysty + klasycyzacja i monumentalizacja sztuki lat
30. + pojawienie się kultury i sztuki masowej + mecenat państwowy (nic nowego!)
·
lata 30.: Rosja + na potrzeby stalinowskie
(zatem postawa narzucona artyście polskiemu na podstawie wcześniej istniejących dylematów
artystycznych)
- 1949: dochodzi do głosu środowisko
„Czapki frygijskiej”
(działające w latach 1934-1938) –
Helena
i
Juliusz Krajewscy
: stowarzyszenie sympatyzujące z ideami komunistycznymi,
piętnujące w swoich dziełach wyzysk burżuazji, realistycznie ukazując niedolę klasy robotniczej >
postulatowi sztuki zaangażowanej i agitacyjnej artyści w nim zrzeszeni przyporządkowali
malarską konwencję ekspresyjnego realizmu
ANDRZEJ WRÓBLEWSKI
(1927-1957)
Stworzył indywidualną, niezwykle sugestywną, płodną formułę malarstwa figuratywnego.
W latach 1945-52 studiował na Wydziale Malarstwa i Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk
Pięknych (1945-52) pod kierunkiem Zygmunta Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki, Hanny
Rudzkiej-Cybisowej i Jerzego Fedkowicza. Początkowo zajmował się grafiką. Pierwsze prace
malarskie Wróblewskiego utrzymane były w duchu kapistowskim. W ambicjach stworzenia
sztuki zaangażowanej społecznie, komunikatywnej - miał swoje źródło jego sprzeciw wobec
koloryzmu. Przybrał on kształt organizacyjny: w roku 1948 Wróblewski zainicjował powstanie w
krakowskiej akademii,
GRUPY SAMOKSZTAŁCENIOWEJ
, do której przystąpili m.in.
Przemysław Brykalski, Andrzej Strumiłło, Andrzej Wajda
. Utworzenie Grupy było pierwszą
w historii polskiej sztuki otwartą manifestacją skierowaną przeciw estetyce koloryzmu. Główna
teza głoszonego przez Wróblewskiego programu akcentowała konieczność sztuki, w której
"elementy estetyczne i ideologiczne splatałyby się nierozerwalnie".
Częste są wówczas w kompozycjach
Wróblewskiego
figury geometryczne (
„Niebo nad
górami”
); wielokrotnie np. spotykamy motyw kuli, jakby rozświetlonej od środka (
„Niebo”
) lub
powleczonej różnobarwną mozaiką (
„Ziemia”
). Nierzadko pojawia się także uproszczona, lekko
"prymitywizowana" sylwetka ryby, widoczna zarówno w kompozycjach utrzymanych w poetyce
surrealistycznej (
„Zatopione miasto”
) i lirycznej (
„Ryba”
), jak też w ujęciach bardziej
dramatycznych (
„Ryby bez głów”
). W trakcie tych poszukiwań
Wróblewski
dochodzi do
własnego języka form. Jego źródłem jest wnikliwa bezpośrednia obserwacja rzeczywistości.
Doznania wynikające z tego doświadczenia malarz poddaje artystycznej interpretacji, zmierzając
przede wszystkim do osiągnięcia wzmożonej ekspresji, osiąganej głównie przez deformacje
postaci i operowanie płaską, syntetyczną plamą intensywnego koloru pełniącego funkcję
metaforyczną.
Szczególnym przykładem tego rodzaju kompozycji jest pochodząca z końca lat 40. seria obrazów
odnoszących się do przeżyć okupacyjnych pt.
„Rozstrzelania”
. Składają się na nią
przedstawienia brutalnie zdeformowanych, pokawałkowanych postaci ludzkich, utrzymane w
zimnej, błękitno-zielonej, trupiej tonacji. Równolegle powstały inne obrazy, w których autor
zastosował symbolikę błękitu oznaczającego niematerialność.
Wraz z utworzeniem
Koła Samokształceniowego
Wróblewski
opowiedział się z przekonaniem za
doktryną socrealizmu. Przez kilka następnych lat malował obrazy, które świadomie
podporządkowywał narzucanym wzorcom artystycznym oraz ideologicznym (
„Dworzec na
ziemiach odzyskanych”
). Zmienił wówczas zarówno sposób malowania (na nieco bardziej
zbliżony do tradycyjnie realistycznego), jak i paletę (przyciemnił ją - stosował więcej brązów,
zieleni, zrezygnował z symboliki barw).
Do własnych zainteresowań Wróblewski powrócił w połowie lat 50. Namalował wtedy szereg
kompozycji figuratywnych, związanych z motywem rodziny. Utrzymane w pogodnym klimacie,
nawiązywały one do prywatnego życia artysty - w 1954 urodził mu się syn, Andrzej. Częściej
jednak Wróblewski ukazywał trud i tragizm („Garbuska”) ludzkiej egzystencji. Niekiedy
deformował, jakby kaleczył postacie, nadając im groteskowe kształty. Ukoronowaniem jego
dorobku stały się oszczędne, precyzyjnie skonstruowane kompozycje z postacią szofera -
odwróconego tyłem do widza, zapatrzonego w bezkresną dal. Operując zwięzłą formą i
zdecydowaną kolorystyką, malarz osiągnął w nich niezwykłe napięcie emocjonalne. W latach
poprzedzających swoją tragiczną śmierć sięgnął raz jeszcze do problematyki związanej z wojną i
kresem ludzkiego życia. Stworzył wtedy metaforyczne prace, w których posłużył się
sylwetowym zarysem odindywidualizowanej ludzkiej postaci, sprowadzonej do
monochromatycznej plamy, niczym cień wchłaniany przez tło.
Andrzej Wróblewski „Kolejka trwa” 1956
Andrzej Wróblewski | Zatopione miasto | 1949:
- wystawia w 1948 z
Kantorem
,
Porębskim
,
Brzozowskim
(choć jest o 8 lat młodszy)
Andrzej Wróblewski | Okropności wojny | 1948:
- bardzo indywidualne, samorodny talent o
wielkiej wyobraźni
Andrzej Wróblewski | Słońce i inne gwiazdy |
1948:
- kosmogonia
Andrzej Wróblewski | Ziemia | 1949:
- niezwiązany z żadnym środowiskiem
Andrzej Wróblewski | Niebo nad górami | 1948:
- przeciwny metodzie kapistów
- tworzy
Grupę Samokształceniową
z
Brukalskim
i
Wajdą
w 1948: przeciwko
Akademii i profesorom – jako że profesorowie
niczego nauczyć nie mogą, należy uczyć się
samemu > koncepcja sztuki tematycznej –
spotęgowany realizm
Andrzej Wróblewski | Tramwaj | 1948
Andrzej Wróblewski | Człowiek abstrakcja |
1948
Andrzej Wróblewski | model na wystawę | 1948:
- z rur
Andrzej Wróblewski | model | ????????????
Andrzej Wróblewski | Niebieski szofer | 1949:
- jego wizja kondycji ludzkiej zbudowana na
doświadczeniu wojny (jako dziecko)
- niezwykły w tej diagnozie człowiek
- Wróblewski ma bardzo dobrą technikę
Andrzej Wróblewski | Likwidacja getta | ?????:
- na odwrocie „Niebieskiego Szofera” (brak
środków)
Andrzej Wróblewski | Treść uczuciowa
rewolucji | 1948
Andrzej Wróblewski | Dworzec na ziemiach
odzyskanych | 1949:
- na odwrociu „Treści uczuciowej rewolucji”
- występuje na wystawie Grupy
Samokształceniowej
- według niego: oferta realizmu socjalistycznego
Andrzej Wróblewski | Matka z zabitym
dzieckiem | 1949:
- rozróżnienie kolorem stanu życia i śmierci
Plik z chomika:
Atena2803
Inne pliki z tego folderu:
Free.zip
(169621 KB)
wszystko.doc
(68224 KB)
6 21.12.2007 baraniewski polska D.pdf
(36530 KB)
2 - opracowanie Śląsk sztuka barok dzień drugi.ppt
(8102 KB)
4 - opracowanie Śląsk sztuka barok dzień czwarty.ppt
(6845 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura
Dokumenty
Historia Świata
Historia sztuki
książka moda przedwojenna sieradzka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin