1 egzamin - ped.doc

(34 KB) Pobierz
Teoria kultury jako epistemologia humanistyki

Teoria kultury jako epistemologia humanistyki. 3 zał.: 1.kultura 2. korzystanie z kultury przy pomocy pojęć podmiotowych, a nie przedmiotowych, ponieważ pojęcia te nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. 3. próba wyodrębnienia w cywilizacji, kulturze 3 światów: *materialny *symboliczny *światopogląd.

Podst. Pojęcia: edu- ogół oddziaływań służących do rozwijania się zdolności życiowych czł; wych- świadome i celowe działanie ped. Zmierzające do osiągnięcia względnie stałych zmian rozwojowych w os. czł; kszt- proces umożliwiający uczącej się jednostce poznanie świata, przygotowanie do zmieniani świata i kształtowanie własnej osobowości; uczenie- proces nabywania względnie trwałych zmian o szeroko rozumianym zachowaniu w toku bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości; nauczanie- proces kierowania uczeniem się uczniów w toku planowanej pracy nauczyciela z uczniami. socj- proces nabywania przez jednostkę systemu wartości, norm i wzorów zachowań obowiązujących w danej zbiorowości.

Suchodolski – To co naj w ped dzieje się na styku 2 elementów zew danego zjawiska. Odniesienie podmiotowe: jednostkowe, Sokrates: *być *kształcenie ogólne * wych moralne *estetyczne * fizyczne * politechniczne * intelektualne * poezja * rozwój horyzontalny. Odniesienie przedmiotowe: cywilizacyjne, zawodowe, Platon: *mieć *praca *nauka *kultura *społ *rozwój wertykalny *hipotetyzm.

Ped kultury – podst założenia: *jest kierunkiem obiektywistycznym i idealistycznym ujmującym ped jako filozofię wych *czł jest przede wszystkim istotą kulturową, uczestniczącą w procesie przyswajania sobie, rozumienia i używania gotowych dóbr kult oraz wytwarzania nowych* Dilrhey * zadaniem systemu edu jest kształcenie jednostki przez spotkanie z obiektywnymi dobrami kultury *przeciwstawia się indywidualizmowi ped i socjo *3 funkcje: 1. poznanie dziedzictwa kulturowego 2. rozumienie sensów, wartości, ukrytych w tych dobrach kultury 3. kształtowanie osobowości jako mikrokosmosu.

Ped behawioralna – Konarzewski Behawioryzm określony jest jako psychologia bodźca i reakcji, a przedmiotem badań ped beh jest swoiste zachowanie ludzi i zwierząt. Bodźce i reakcje mają status fizyczny i bezpośredni obserwowanych stanów rzeczy. Zadawanie zaś jest zróżnicowanym pojęciem uczenia, wych. K. wprowadza rozumienie metod jako: *indywidualne – kara, nagroda, modelowanie, perswazja, metody zadaniowe *grupowe- poprzez grupę wpływa się na jednostkę.

Ped hum jako propozycja psychologiczna i filozoficzna. *ujęcie podmiotowe: humanizm-pogląd na świat i postawa czł, która jest próbą odp na pyt o sens życia czł i ludzkiego działania *ujęcie przedmiotowe: humanizm- świat humanistyczny metafizyka, tradycja, mit, filozofia, systemy morlane *zasady edu hum (cele, świat wartości) – rozumienie świata, wspólne działania, tolerancja, dialog, obowiązkowość, doskonalenie, szczęście, tożsamość narodowa. *cechy psych hum: 1zainteresowanie czł 2odrzuca obiektywność naukową 3wyżej ceni to co ma znaczenie dla cz niż metody badania 4zakłada relatywizm poznawczy 5usupełnia inne koncepcje psych

Hermeneutyka- procedura dążenia do interakcji tekstu, jego rozumienia (tekstem dla nauczyciela jest uczeń i świat w którym funkcjonuje jego myśl). Przyjmuje, ze wszelkie poznanie przebiega w niejasnym ukierunkowaniu. Każdy akt rozumienia uwikłany jest w koło hermeneutyczne.

Proces poznania akt myślenia wg Deweya: nauczanie problemowe i wyodrębnianie etapów rozwiązywania problemu. Kolejność etapów: 1postawienie problemu przez nauczyciela 2poszukiwanie rozwiązania 3rozwiązanie problemu, poprawne sformułowanie rozwiązania 4sprawdzenie rozwiązania

Funkcje nauki: *praktyczno-poznawcza (podstawowa, główna, bez niej nie ma nauki) *światopoglądowo-ideologiczna (nauka zawiera w sobie pewien system wartości, wartość podst- poznanie prawdy) *kulturowo-dydaktyczna (dydaktyka-zajmuje się teoretycznymi i praktycznymi metodami uczenia się, nauka ma upowszechniać kulturę, nauka jako element kultury)

Podstawowe wyznaczniki kultury: *hierarchizowanie różnych typów wiedzy o edu i przypisywanie naj wartości wiedzy naukowej *uważanie, że najbardziej wartościowym typem wiedzy o edu są twierdzenia o faktach *szczególne przywiązanie do badań ilościowych *przekonanie o tym, że istnieje bezpośredni związek twierdzeń i teorii ped z praktyką edu i oświatową *przyjęcie, że zad ped jest tworzenie systemów pedagogicznych, które mogłyby zostać wdrożone i zastosowane w praktyce przez przygotowanych ped i nauczycieli *postęp w praktyce edu polega na coraz lepszym kontrolowaniu procesów edu *pedagodzy w projektowaniu pedagogii powinni wykorzystywać wyniki badań empirycznych nie tylko własnej dyscypliny naukowej Cechy myślenia pozytywistycznego: ahistorycyzm- historia nie jest potrzebna, badania prowadzone poza historią; normatywizm- brak możliwości orzekania o wartościach, wartości nie poddają się badaniom, są wykluczone z badań naukowych; empiryzm- poznanie odbywa się na podstawie badań, praktyki, doświadczeń; fenomenalizm- badanie tego co uchwytne, realne; indukcjonizm- rozumowanie od szczegółu do ogółu; psychologizm- indywidualizm metodologiczny, to co społ wyjaśnia się z pkt widzenia jednostki.

Antynaturalizm-wyznaczniki: Ped postmodernizmu, zgadza się na różnorodność, wieloznaczność, niejednorodność, odrzuca wszystkie autorytety, wzorce, fundamentalnie idee. Zdaniem postmodernistów jest nauczanie podstaw, również odgórnym kształtowaniem osobowości czł. Odrzucają urabianie, odwołują się do źródeł i tekstów popularnych. Bazują na symptomach subkultury, odwołują się do symboliki młodzieżowej.

Dziedziny wych: ujęcie podmiotowe (psych, jednostkowe): *wych moralne *umysłowe *estetyczne *fizyczne *politechniczne, manualne ujęcie przedmiotowe (kulturowe, społ): *wych przez społ, religie *naukę *sztukę *sport i rekreację *pracę

Węzłowa sekwencja językowo-dydaktyczna powstaje z powiązania 4 posdt funkcji mowy, jakie spełniają wrażenia językowe w stosunku do systemu języka i innych aspektów mowy, a mianowicie: *przedstawienia *nakazywania-zakazywania *kontrolowania przez pyt i odp *uznawania z 4 funkcjami nauczania: *uwypuklanie- wyodrębnienie niezbędnej inf, pojęcia, sądu, obiektu, itp. Stanowiące podst a zarazem pkt wyjścia do następnej czynności, jaką jest *polecenie- nauczyciela wykonania określonych czynności przez ucznia, stanowiąc następnie płaszczyznę, na której podejmowana jest kolejna czynność: *sprawdzanie- przez pyt nauczyciela i odp ucznia, zdające sprawę z wykonania owego polecenia, za które nauczyciel wyraża w określonej formie: *uznanie- akceptację, upewnienie w tej odp ucznia, inf o uzyskanym przez niego wyniku. Analizowana węzłowa sekwencja językowo-dydaktyczna pozostaje w ścisłym związku z wieloma innymi aktami pozatydaktycznymi. Są to m.in.: *węzłowy akt myślowy *mowy *pytajny *twórczy

Propozycja matematycznego ujęcia ped: Konarzewski zapisał ped wg wzoru P=f(C T). Zakładając, że ostatecznym zad ped jest projektowanie działalności wych, P-projekt, f-funkcja, C-cel, T- teoria. Każdy projekt wymaga świadomości celu i wiedzy o skutkach możliwych operacji na obiektach tej dziedziny.

Rozumienie koła hermeneutycznego: R-T, T-R1, R1-T1, T1-R2, R2-T2; R-rozumienie, T- tekst w znaczeniu filozoficznym, teoria o znaczeniu epistemologicznym.  

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin