Edward Lasker - Szachy i Warcaby Droga do mistrzostwa.pdf

(386 KB) Pobierz
The Project Gutenberg EBook of Chess and Checkers: The Way to M
1
The Project Gutenberg eBook, Szachy i Warcaby: Droga do
mistrzostwa, by Edward Lasker,
Translated by Wojciech Ozimiński
This eBook is for the use of anyone anywhere at no cost and with
almost no restrictions whatsoever. You may copy it, give it away
or
re-use it under the terms of the Project Gutenberg License
included
with this eBook or online at www.gutenberg.net
** This is a COPYRIGHTED Project Gutenberg eBook, Details Below **
** Please follow the copyright guidelines in this file. **
Title: Szachy i Warcaby: Droga do mistrzostwa
Subtitle: A Translation of "Chess and Checkers: The Way to
Mastership"
Author: Edward Lasker
Translator: Wojciech Ozimiński
Release Date: February 28, 2005 [eBook #15201]
Language: Polish
Character set encoding: Windows-1250
***START OF THE PROJECT GUTENBERG EBOOK SZACHY I WARCABY: DROGA DO
MISTRZOSTWA***
Copyright (C) 2005 Wojciech Ozimiński.
This etext was translated and produced by Wojciech Ozimiński
wojozim@il.waw.pl, Warszawa, Polska
Tytuł: "Szachy i Warcaby: Droga do mistrzostwa"
Kompletne instrukcje dla początkujących i
wartościowe sugestie dla zaawansowanych graczy.
Autor: Edward Lasker
SPIS TREŚCI
INFORMACJE O WYDANIU ELEKTRONICZNYM
2
UWAGI TŁUMACZA EDYCJI POLSKIEJ
PRZEDMOWA
WPROWADZENIE
HISTORIA SZACHÓW
HISTORIA WARCABÓW
CZĘŚĆ I: SZACHY
I. ZASADY GRY
Plansza i bierki
Ruchy bierek
Specyficzne określenia
Symbole posunięć
Prawa i zwyczaje szachowe
II. ELEMENTARNA TAKTYKA
Fundamentalne końcówki
Względna wartość bierek
Jak współpracują różne bierki
Poświęcenia
III. GENERALNE ZASADY STRATEGII SZACHOWEJ
Otwarcia pionem królewskim
Otwarcia pionem hetmańskim
Gra środkowa
IV. PARTIE ILUSTRACYJNE
Partia nr. 1: Jackson Showalter vs. Edward Lasker,
Lexington, Ky., 1917
Partia nr. 2: Edward Lasker vs. Jose R. Capablanca,
New York, 1915
V. PROBLEMY SZACHOWE
CZĘŚĆ II: WARCABY
I. REGUŁY GRY
II. ELEMENTY TAKTYKI
III. PIĘĆ PODSTAWOWYCH POZYCJI
Pierwsza pozycja
Druga pozycja
Trzecia pozycja
Czwarta pozycja
Piąta pozycja
IV. GŁÓWNE ZASADY I PARTIE ILUSTRACYJNE
V. PROBLEMY WARCABOWE
INFORMACJĘ O WYDANIU ELEKTRONICZNYM
3
Następujący tekst jest elektroniczną wersją (e-text) tłumaczenia
książki Edwarda Laskera "Szachy i Warcaby: Droga do mistrzostwa",
copyright 1918, wydrukowanej w Nowym Jorku.
Ten e-text zawiera 118 diagramów szachowych i warcabowych, które
zostały zamieszczone w oryginalnym wydaniu książki oraz dodatkowe
diagramy szachowe, które obecne były na okładce książki, wszystkie
w formie znaków ASCII w wersji txt i w formie graficznej w wersji
pdf. Oto legenda do odczytywania diagramów ASCII:
Bierki szachowe,
W = Wieża
S = Skoczek
G = Goniec
H = Hetman
K = Król
Pion nie posiada symbolu literowego.
Czarne bierki mają po lewej stronie znak #, natomiast białe znak
^. Na przykład #G oznacza czarnego gońca, podczas gdy ^G oznacza
gońca białego. #S to czarny skoczek, ^S - biały. Pozwoli to
czytelnikowi na bieżąco orientować się z diagramów ASCII, które
bierki są czarne, a które białe. Czarny pion ma oznaczenie #,
biały ^.
Bierki warcabów,
* = czarny kamień
o = biały kamień
** = czarna damka
oo = biała damka
Osoby, którym odczytywanie diagramów ASCII sprawia trudności mogą
studiować pozycje przedstawione na diagramach graficznych (w pliku
pdf) lub ustawiając je na szachownicy.
4
UWAGI TŁUMACZA EDYCJI POLSKIEJ
W moim tłumaczeniu stosowaną przez autora skróconą notację
algebraiczną (np. S-c3) zastąpiłem notacją pełną (np. Sb1-c3)
wychodząc z założenia, że będzie ona wygodniejsza dla
początkujących. Dodatkowo w wersji pdf zastąpiłem diagramy pozycji
szachowych ASCII diagramami graficznymi, które niewątpliwie są
znacznie bardziej czytelne i łatwiejsze do studiowania.
Mam nadzieję, że obecność w Internecie całkowicie darmowego
podręcznika do nauki gry w szachy, przyczyni się do popularyzacji
królewskiej gry, a czytelnikom polskim tłumaczenie na język
ojczysty ułatwi studiowanie tej pasjonującej książki. W części
dotyczącej warcabów zastąpiłem notację liczbową pól notacją
szachową algebraiczną, tak jak to jest obecnie przyjęte w
warcabach klasycznych 64 polowych. Reguły gry warcabów
amerykańskich zaprezentowane przez autora dość znacznie różnią się
od reguł stosowanych powszechnie w naszym kraju. Zdecydowałem się
jednak na przetłumaczenie również tej części książki, ponieważ w
wersji amerykańskiej warcaby są jeszcze silniej nasycone
elementami taktyczno-strategicznymi i ich studiowanie może
przynieść wiele korzyści i satysfakcji.
Wojciech Ozimiński [wojozim@il.waw.pl]
5
PRZEDMOWA
Obecna wojna światowa nadała grze w szachy ogromny impet.
[Przyp.tłum.: książka powstała w roku 1918, mowa o I Wojnie
Światowej]. W obozach jenieckich, szpitalach polowych, obozach
treningowych, a nawet w okopach, szachy stały się ulubionym
zajęciem w czasie wolnym, nie tylko dlatego, że oferują
najbardziej fascynującą rozrywkę, ale również z tego względu, że
bez wątpienia rozwijają to, co jest obecnie przedmiotem
zainteresowania każdego żołnierza -- uchwycenie zasad
określających wojskową strategię oraz zdolność do wyobrażenia
sobie i przeprowadzenia operacji wojskowych na wielką skalę.
Fryderyk Wielki, Napoleon i Moltke, wielcy uczeni wojny byli
zdeklarowanymi wielbicielami szachów i czerpali z nich wiele
inspiracji, które pomogły im w tworzeniu planów wojskowych.
Istotnie, żadna inna gra nie oferuje tak pełnej analogii do wojny.
Dwie armie ustawione naprzeciw siebie na szachownicy, złożone z
różnych jednostek, które można z powodzeniem odnieść do piechoty,
kawalerii i artylerii.
Sukces operacji przeprowadzanych na szachownicy w żaden sposób nie
zależy od przypadku, a jedynie od umiejętności graczy będących
głównodowodzącymi swoich sił.
Aczkolwiek gra w szachy różni się od rzeczywistej bitwy tym, że
siła materiału obu stron jest identyczna, kolejność wydarzeń w
szachach jest taka sama jak na wojnie. Wojska zostają najpierw w
jak najkrótszym czasie zmobilizowane i postawione w gotowości do
działania, następnie zajmują one strategiczne pozycję, co pozwala
na swobodę ich ruchów i zabezpiecza linie odwrotu, a ostatecznie,
kiedy formacja nieprzyjaciela jest już rozpoznana, zostaje
opracowany plan strategiczny, który generałowie próbują wcielić w
życie przy pomocy różnych manewrów taktycznych.
Zważywszy te podobieństwa szachów i wojny, nie zaskakuje fakt
zdobycia przez szachy wielkiej popularności wśród wszystkich tych,
na których pracę czy przemyślenia wojna miała wpływ więcej niż
powierzchowny.
Szachy są grą, której studiowanie może przynieść wiele znaczących
korzyści, niezależnie od doskonalenia zdolności strategicznych.
Umiejętności rozwijane przez szachy są przydatne wszędzie tam
gdzie istnieje potrzeba logicznego myślenia i koncentracji, a nie
można zaprzeczyć, że wartości te są jak najbardziej pożądane w
praktyce codziennego dnia, gdzie praca umysłowa w tak dużym
stopniu zastępuje obecnie pracę fizyczną.
Granie w szachy w sposób przemyślany, nie tylko rozwija jakość
logicznego myślenia i siłę wyobraźni, ale również zmierza w
kierunku rozwijania siły charakteru. Uczy nas aby nie być
pochopnym w swoich decyzjach lecz aby nieustannie doskonalić
zdolność przewidywania, ponieważ musimy liczyć się z
konsekwencjami naszych poczynań. Co więcej, uczymy się
ostrożności, która każe nam badać całą scenę akcji, zamiast gubić
się w szczegółach; uczymy się także tego aby nie zniechęcać się
porażkami, lecz zawsze poszukiwać dróg wyjścia z sytuacji.
Szachy są korzystne zarówno dla ludzi młodych jak i starszych. Dla
dziecka będą fascynującą rozrywką, w nieuświadomiony sposób
rozwijającą podczas gry jego intelekt i dającą świetne
Zgłoś jeśli naruszono regulamin