Antropologia_teatru-Rytuał_a_teatr.rtf

(72 KB) Pobierz

RYTUAŁ

TEATR

1)      Odgrywany dla fizycznie nieobecnych innych np. przodków

2)      Wytwór zbiorowy

3)      Innych stanowią fizycznie nieobecni np. duchy

4)      Ocena i krytyka zakazana

 

 

5)      Wpływa na życie, reorganizuje życie, kształtuje rzeczywistość, transformuje ją

6)      Jest czymś innym n to, co pokazuje, czymś innym niż to, co widoczne

7)      Uczestnicy wierzą w świat przedstawiony

 

 

8)      Wykonawcy działają w imieniu widzów, dla siebie samych, dla dobra

 

9)      Wykonawca często nie w pełni jest świadomy swej funkcji- stan ekstazy, transu, nawiedzenia

10)  Widzowie uczestniczą z zaangażowaniem

11)  Daje odpowiedzi na pytania, ma charakter afirmujący, zajmujący

12)  Posługuję się czasem mitycznym- rozmycie kategorii czasu, czas się powtarza

13)  Uczestnicy zainteresowani rezultatem, skutecznością

14)  Wykonawcy i oglądający mają ten sam cel rezultat

 

 

15)  Wykonawcy i oglądający są wspólnotą jeszcze przed spełnieniem dział wspólnota idei (religia), terytorium, pochodzenia lub wspólny atrybut

16)  Stąpienie i obecność transcendentnej siły

 

17)  Powtarzalność tematu i formy jako cecha dystynktywna.

1)      Odgrywany dla tych tu i teraz

2)      Twórczość indywidualna i zbiorowa (aktor, reżyser)

3)      Innych stanowi publiczność

 

4)      Ocena i krytyka bardzo pożądana, instytucje oceny np. prasa

5)      Reprezentuje rzeczywistość, odzwierciedla życie, interpretuje, opisuje

6)      Jest tym, co pokazuje, co jest widoczne dla obserwatora

 

7)      Publiczność zawiera umowę czasową o niekwestionowanie prawdziwości świata przedstawionego

8)      Wykonawcy działają we własnym imieniu, aby zyskać podziw dla swych umiejętności, robią to dla widzów, liczy się indywidualność

9)      Wykonawca w pełni świadomy swej funkcji

 

10)  Widzowie przyglądanie się

 

11)  Stawia pytania, ma charakter dwuznaczny, otwarty

12)  Czas teraźniejszy, tu i teraz

 

 

13)  Widzowie zainteresowani przebiegiem widowiska

14)  Wykonawcy i oglądający różne cele, uzyskanie podziwu- aktorzy, przyjemność estetyczna, poznawcza- widzowie

15)  Wykonawcy i oglądający mogą być ze sobą niezwiązani

 

 

 

16)  Brak zdecydowanego charakteru transcendentalno- spirytualistycznego

17)  Dowolność tematu i formy, ceniona jest oryginalność.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin