1
W JĘDRZEJOWIE
MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
W miesiącu wrześniu 2003/2004 dyrektor szkoły W. Litwiniuk powołał zespoły samokształceniowe, zespół wychowawczy, profilaktyczny oraz zespół do spraw planowania rozwoju i mierzenia jakości pracy szkoły. Zespół do spraw planowania opracował plan pracy placówki na lata 2003 – 2007, szczegółowe cele i zadania do realizacji w roku szkolnym 2003/2004.
Zespół do spraw planowania w składzie: J. Błażków, B. Chwałek, P. Gazdowicz, A. Jamińska, S. Kubów, I. Podhajna dokonał analizy planu pracy szkoły w kontekście wyników kształcenia. dokonał zmian wizji misji szkoły. B. Chwałek i A. Jamińska opracowały plan mierzenia jakości pracy szkoły. Dyrektor szkoły opracował Program Poprawy Efektywności Kształcenia. A. Jamińska po konsultacji z nauczycielami i dyrekcją szkoły opracowała plan doskonalenia nauczycieli .
Nauczyciele zostali zobligowani do przeprowadzenia w klasie I i IV diagnozy wiadomości i umiejętności na początku, nauczyciele klas III i V na koniec roku
szkolnego. Dokonano szczegółowej diagnozy wiedzy i umiejętności uczniów wszystkich klas. W klasie VI przeprowadzono sprawdzian próbny i kompetencyjny końcowo roczny. W klasach III końcowo roczny.
Koleżanka B.Chwałek, A.Jamińska szczegółowo opracowały wyniki egzaminów próbnego i zewnętrznego w klasach VI oraz w klasie integracyjnej III a. Na podstawie wyników opracowały wnioski do dalszej pracy z dziećmi. W klasie III b wyniki opracowała U.Wąsik.
Sprawdzian kompetencyjny w klasach szóstych przeprowadzono 1 kwietnia 2004r.
Celem sprawdzianu zatytułowanego „Chleb” było sprawdzenie stopnia opanowania przez uczniów umiejętności opisanych w standardach wymagań egzaminacyjnych. Charakterystyka zestawu zadań:
Sprawdzian miał formę pisemną.
Czas przeznaczony na rozwiązanie zadań wynosił 60 minut.
Zestaw składał się z 25 zadań, w tym 20 zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i 5 zadań otwartych(2 zadania rozszerzonej odpowiedzi, 3 krótkiej odpowiedzi).
Test sprawdzał umiejętności w zakresie:
-czytania(odczytywanie tekstu popularnonaukowego, tekstu literackiego, użytkowego),
-pisania(redagowanie opowiadania odtwórczego, ogłoszenia),
rozumowania(umieszczenie dat w przedziałach czasowych, rozpoznawanie charakterystycznych cech obiektów przyrodniczych, opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego, diagramu słupkowego),-korzystania z informacji(posługiwanie się źródłami informacji)
-wykorzystywania wiedzy w praktyce(rozwiązywanie problemów praktycznych
z wykorzystaniem własności figur geometrycznych oraz obliczeń dotyczących czasu,
pieniędzy, długości, pola i wagi).
W zadaniach zamkniętych uczeń wybierał prawidłową odpowiedź spośród czterech podanych i zaznaczał rozwiązanie na karcie odpowiedzi.
Zadania zamknięte były punktowane 0 – 1. Za ich poprawne rozwiązanie uczeń mógł uzyskać 20 punktów – 50% ogólnej liczby punktów za sprawdzian.
W zadaniach otwartych uczeń formułował odpowiedzi samodzielnie. Za ich poprawne rozwiązanie uczeń mógł uzyskać również 20 punktów.
Zadania otwarte oceniane były zgodnie z przyjętymi w całym kraju kryteriami i schematami.
Za rozwiązanie zadań, które sprawdzały poziom opanowania przez uczniów umiejętności czytania można było uzyskać maksymalnie 10 punktów, umiejętności pisania 12 punktów, rozumowania 8 punktów, korzystania z informacji 2 punkty oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce 8 punktów.
KLASA VI A
Na 40 możliwych punktów uczniowie uzyskali:
Liczba zdobytych punktów
Liczba uczniów
Razem
40
39
37
3
111
34
102
31
4
124
28
27
2
54
26
52
24
21
20
615
Liczba punktów uzyskanych za umiejętności
CZYTANIE
10
9
5
8
7
PISANIE
12
6
11
jrachuba