Karta pracy2.doc

(3936 KB) Pobierz
Karta pracy – Poznajemy rośliny w lesie

Karta pracy – Poznajemy rośliny w lesie

 

Grupa                                                                                                   Data: ......................................

 

1.     

2.     

3.     

4.     

 

Zadanie 1. Określ położenie lasu i ukształtowanie terenu. Zakreśl znakiem „X” właściwą odpowiedź:

ð       przy ruchliwej drodze

ð       z dala od głównej drogi

ð       w pobliżu pól

ð       w pobliżu łąk

ð       teren płaski

ð       teren falisty

ð       teren pagórkowaty

ð       teren górski

 

Zadanie 2. Wejdź w głąb lasu. Rozejrzyj się wokół o określ, jakie drzewa rosną   w tym lesie. Zaznacz znakiem „X” właściwą odpowiedź:

ð       drzewa iglaste i liściaste

ð       tylko drzewa iglaste

ð       tylko drzewa liściaste

 

Zadanie 3. Dotknij ręką podłoża, na którym stoisz. Zaznacz właściwe znakiem „X”:

ð       twarde

ð       wilgotne

ð       miękkie

ð       suche

ð       sypkie

ð       ciepłe

ð       zimne

ð       szorstkie

 

Zadanie 4. Za pomocą sznurka (dł. 20 m) ze znacznikiem co 5 m wyznacz w terenie kwadrat.

Powierzchnia kwadratu wynosi ............... (podaj).

 

 

Zadanie 5. Policzcie, ile drzew i krzewów rośnie w wyznaczonym kwadracie:

 

Drzewa liściaste ....................................................sztuk

Drzewa iglaste .......................................................sztuk

Krzewy ...................................................................sztuk

 

Zadanie 6. Przyjrzyjcie się drzewom i roślinom. Korzystając z załączników wpiszcie w tabeli ich nazwy

 

Drzewa

Podszyt

Runo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy

OBSERWACJE JAKO PODSTAWOWE ŹRÓDŁO WIEDZY               O PRZYRODZIE

 

Imię i nazwisko

.........................................................................

Data: .....................................................................

Teren obserwacji

................................................................................

Obiekt obserwacji

................................................................................

 

Zadanie 1. Podkreśl właściwe określenie:

Wybrane przeze mnie drzewo jest:

a) wysokie, średnie, niskie;

b) grube, cienkie;

c) o korze gładkiej, szorstkiej;

d) pachnące, bez zapachu;

e) proste, krzywe.

 

Zadanie 2. Narysuj schematyczny rysunek zebranego liścia i opisz go używając terminów: ogonek liścia, blaszka liścia, nerwacja liścia. Wskaż strzałkami te elementy na liściu:

 

Opis budowy liścia









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

Zadanie 3. Narysuj blaszkę liścia z uwzględnieniem brzegu liścia. Nazwij go używając terminów: gładki, powycinany, piłkowy, ząbkowany

 



 

 

Brzeg liścia jest .............................................
 

 

 

Zadanie 4. Uzupełnij zdanie wykorzystując odpowiednie wyrazy w nawiasach

 

 

Jest to obserwacja (makroskopowa, mikroskopowa) .......................................................

Przeprowadziłem ją (gołym okiem, za pomocą lunety, lornetki, lupy, mikroskopu) ...................................................................................................................................................

 

Zadanie 5. Dokończ zdanie:

Dobry obserwator przyrody powinien być: .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 



 

 

             

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin