Karta pracy – Poznajemy rośliny w lesie
Grupa Data: ......................................
1.
2.
3.
4.
Zadanie 1. Określ położenie lasu i ukształtowanie terenu. Zakreśl znakiem „X” właściwą odpowiedź:
ð przy ruchliwej drodze
ð z dala od głównej drogi
ð w pobliżu pól
ð w pobliżu łąk
ð teren płaski
ð teren falisty
ð teren pagórkowaty
ð teren górski
Zadanie 2. Wejdź w głąb lasu. Rozejrzyj się wokół o określ, jakie drzewa rosną w tym lesie. Zaznacz znakiem „X” właściwą odpowiedź:
ð drzewa iglaste i liściaste
ð tylko drzewa iglaste
ð tylko drzewa liściaste
Zadanie 3. Dotknij ręką podłoża, na którym stoisz. Zaznacz właściwe znakiem „X”:
ð twarde
ð wilgotne
ð miękkie
ð suche
ð sypkie
ð ciepłe
ð zimne
ð szorstkie
Zadanie 4. Za pomocą sznurka (dł. 20 m) ze znacznikiem co 5 m wyznacz w terenie kwadrat.
Powierzchnia kwadratu wynosi ............... (podaj).
Zadanie 5. Policzcie, ile drzew i krzewów rośnie w wyznaczonym kwadracie:
Drzewa iglaste .......................................................sztuk
Krzewy ...................................................................sztuk
Zadanie 6. Przyjrzyjcie się drzewom i roślinom. Korzystając z załączników wpiszcie w tabeli ich nazwy
Podszyt
Runo
Karta pracy –
OBSERWACJE JAKO PODSTAWOWE ŹRÓDŁO WIEDZY O PRZYRODZIE
Imię i nazwisko
.........................................................................
Data: .....................................................................
Teren obserwacji
................................................................................
Obiekt obserwacji
Zadanie 1. Podkreśl właściwe określenie:
Wybrane przeze mnie drzewo jest:
a) wysokie, średnie, niskie;
b) grube, cienkie;
c) o korze gładkiej, szorstkiej;
d) pachnące, bez zapachu;
e) proste, krzywe.
Zadanie 2. Narysuj schematyczny rysunek zebranego liścia i opisz go używając terminów: ogonek liścia, blaszka liścia, nerwacja liścia. Wskaż strzałkami te elementy na liściu:
Opis budowy liścia
Zadanie 3. Narysuj blaszkę liścia z uwzględnieniem brzegu liścia. Nazwij go używając terminów: gładki, powycinany, piłkowy, ząbkowany
Brzeg liścia jest .............................................
Zadanie 4. Uzupełnij zdanie wykorzystując odpowiednie wyrazy w nawiasach
Jest to obserwacja (makroskopowa, mikroskopowa) .......................................................
Przeprowadziłem ją (gołym okiem, za pomocą lunety, lornetki, lupy, mikroskopu) ...................................................................................................................................................
Zadanie 5. Dokończ zdanie:
Dobry obserwator przyrody powinien być: .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................
jrachuba