kompetencje_nauczyciela_w_unii_europejskiej.pdf

(194 KB) Pobierz
Microsoft Word - CZYT ART M Sielatycki .doc
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3 /2005
Mirosław Sielatycki
Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej
W Brukseli w dniach 20 -21 czerwca 2005 r. odbyła się konferencja podsumowująca
(jednocześnie testująca) prace grupy roboczej powołanej przez Komisję Europejską w
związku z realizacją wdrażania dokumentu Edukacja w Europie: różne systemy
kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010 , który jest ściśle związany ze
Strategią lizbońską przyjętą przez UE w 2000 r. Grupa powołana z przedstawicieli 25
państw, zajmowała się zagadnieniem opisu kompetencji, kwalifikacji i profilu nauczyciela w
Unii Europejskiej. Jej zadanie związane było ściśle z realizacją celu 1.1 powyższego
dokumentu – Podniesienie jakości kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli i
osób prowadzących szkolenia . Na konferencji omawiany był projekt rekomendacji Komisji
Europejskiej - Common European Principles for Teacher Competences and
Qualifications - związanej z zawodem nauczyciela w UE (ostatecznie i oficjalnie zostanie on
przedstawiony do końca 2005 r.).
Na półmetku realizacji Strategii lizbońskiej dokonano szeregu podsumowań (m.in. raport
Wima Koka) odnoszących się do uzyskanych efektów. Dominowały głosy krytyczne, gdyż UE
nie osiągnęła na ogół etapowych celów gospodarczych. W odniesieniu do edukacji z
osiągniętymi wskaźnikami jest różnie, ale bardzo ważnym wydaje się fakt zintensyfikowania
ogólnoeuropejskiej dyskusji o edukacji, czego efektem jest m.in. projekt opisu kompetencji
nauczycielskich w państwach członkowskich UE .
Jak wiemy edukacja jest tą dziedziną, w którą UE w niewielkim stopniu „ingeruje”, unikając
wprowadzania różnego rodzaju regulacji, jak to się dzieje z wieloma innymi dziedzinami,
takimi jak handel, rolnictwo, czy ochrona środowiska. Jednak postępy w integrowaniu
jednolitego rynku gospodarczego i związany z tym faktem znaczący wzrost przemieszczania
1
Mirosław Sielatycki „Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej” str: 1
55722506.001.png 55722506.002.png
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3 /2005
się pracowników pomiędzy państwami członkowskimi wymusiły niejako bliższe zajęcie się
edukacją.
Stan, w którym granice pomiędzy państwami członkowskimi bez problemów pozwalają
na przemieszczanie się ludzi, kapitału i towarów, a jednocześnie są barierą dla
dyplomów i świadectw nie jest do zaakceptowania.
Rozpoczęła się więc dyskusja nad ujednoliceniem podejścia do kwalifikacji pracowników, a
następnie refleksja nad kompetencjami absolwentów uczelni i szkół. Ale poprzedzającą to
wszystko, logiczną kostką domina, są kwalifikacje i kompetencje nauczycieli. I tak, w
pewnym sensie „od końca”, doszliśmy do wagi dyskusji o nauczycielu w Unii Europejskiej.
Nim przejdę do omówienia efektów najświeższej europejskiej dyskusji o nauczycielach,
przedstawię krótką historię debaty o kompetencjach. Nie jest to dyskusja łatwa, bowiem
istotnym utrudnieniem jest już samo pojęcie kompetencje .
Encyklopedie często odnoszą kompetencję do prawnych właściwości, uprawnień do czegoś.
Mówimy więc dla przykładu, że w kompetencjach danego urzędu leży to i to, lub że z racji
zajmowanego stanowiska ktoś jest kompetentny (władny) do podjęcia takich to a takich
decyzji. Rzeczywiście łacińskie competentia oznacza przede wszystkim „odpowiedzialność”,
„zajmowanie określonej pozycji”.
Jednak drugi nurt refleksji nad kompetencjami podkreśla raczej znaczenie „potencjału” i
„możliwości” uczących się, istotna w nim jest korespondencja kompetencji z wiedzą,
umiejętnościami, doświadczeniami danej osoby i działaniem człowieka. W języku polskim
mamy wiele przykładów zmiany pierwotnego znaczenia pojęć, w przypadku kompetencji
jesteśmy jednak na poziomie sporu (mam nadzieję, że konstruktywnego). Wyboista droga
kompetencji do polskiej podstawy programowej jest dobrą tego stanu ilustracją.
W „Encyklopedii pedagogicznej XXI wieku” zwrócono uwagę na wspomnianą dychotomię
pojęciową. Pod hasłem „kompetencja” czytamy m.in.:
„Kompetencja – jedno z ważniejszych pojęć pedagogicznych, którym trudno jest przyznać
jednoznaczny zakres pojęciowy (...). Zaznaczają się dwa ujęcia kompetencji. Pierwsze z nich
to takie, gdzie kompetencję można pojmować jako adaptacyjny potencjał podmiotu,
pozwalający mu na dostosowanie działania do warunków wyznaczonych przez charakter
otoczenia (...). Drugie ujęcie obejmuje taką koncepcję kompetencji, w której jawi się ona jako
2
Mirosław Sielatycki „Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej” str: 2
 
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3 /2005
transgresyjny potencjał podmiotu, gdzie generowane przezeń typy działań są podatne na
twórczą modyfikację, następującą w rezultacie interpretacji kontekstu działania”.
Nowy nurt myślenia o kompetencjach podjął w Polsce m.in. program TERM. W tłumaczeniu
brytyjskiego słownika „Kształcenie otwarte od A do Z” wydanego w ramach realizacji TERM
(FRSE, MEN, Warszawa 1997) czytamy:
„Kompetencja to szerokie pojęcie, które wyraża umiejętność transferu umiejętności i wiedzy
do nowych sytuacji w obrębie sytuacji zawodowej. Obejmuje ono również organizację i
planowanie pracy, gotowość do wprowadzenia innowacji i umiejętność radzenia sobie z
niecodziennymi zadaniami. Termin ten obejmuje również cechy osobowości niezbędne do
efektywnej współpracy z kolegami, menedżerami i klientami”.
Znamienne jest to, że definicja ta została opracowana przez brytyjski Krajowy Komitet ds.
Kwalifikacji Zawodowych oraz Program Standaryzacji Agencji Szkoleniowych. To niejako
typowy dla sprawy praktyczny i prorynkowy punkt patrzenia na kompetencje. Pamiętajmy
jednak, że nie zawsze koresponduje on z perspektywą akademicką.
W wydanej niedawno publikacji Komisji Europejskiej „Kompetencje kluczowe” (polskie
wydanie: FRSE, Warszawa 2005) cytowanych jest kilka definicji kompetencji. Jedną z nich
przedstawił w 1996 r. J. Coolahan:
„Kompetencje to ogólne zdolności (możliwości) oparte na wiedzy, doświadczeniu,
wartościach oraz skłonnościach nabytych w wyniku oddziaływań edukacyjnych”
Z kolei F. E. Weinert w 2001 r. na podstawie różnych definicji skonstruował następujące
znaczenie kompetencji:
„Pojęcie kompetencji interpretuje się jako mniej lub bardziej wyspecjalizowany system
zdolności, umiejętności lub sprawności niezbędnych lub wystarczających do osiągnięcia
określonego celu”
Próbę pogodzenia różnych punktów widzenia podjęta została w „Słowniku nowych terminów
w praktyce szkolnej” (Elzbieta Goźlińska, Wyd. CODN, Warszawa 1997), w którym zawarto
następującą definicję kompetencji:
„Kompetencja to zakres wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności; zakres pełnomocnictw i
uprawnień do działania. Kompetencja jest (potencjalną) umiejętnością, ujawniającą się w
chwili wykonywania danego zadania lub predyspozycją do jego wykonania”.
3
Mirosław Sielatycki „Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej” str: 3
 
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3 /2005
Konkludując należy stwierdzić, że nie ma jednej powszechnie akceptowanej definicji
kompetencji, wręcz przeciwnie spektrum znaczeniowe pojęcia jest dość szerokie. Komisja
Europejska też nie zdecydowała się wprost na premiowanie konkretnej definicji, zwracając
uwagę, że tylko połowa państw członkowskich posiada odwołanie do kompetencji w swoich
głównych dokumentach dotyczących programów nauczania. Wydaje się jednak, że wymogi
„uwspólniającego się” rynku kształcenia i zatrudnienia w Europie będą stopniowo
wzmacniały podejście „funkcjonalne”, kosztem „funkcyjnego” (nieco przenośnie używając gry
słów).
W zróżnicowanej edukacyjnie Europie ważnym zadaniem staje się wyodrębnienie spośród
całego spektrum kompetencji - kompetencji kluczowych , wspólnych i najważniejszych dla
wszystkich. Komisja Europejska proponuje sposób ich wydzielenia:
„Pierwszym kryterium wyboru kompetencji kluczowych powinny być potencjalne korzyści dla
całego społeczeństwa. Kompetencje kluczowe winny bowiem odpowiadać potrzebom całej
społeczności niezależnie od płci, pozycji społecznej, rasy, kultury, pochodzenia społecznego
czy języka. Po drugie muszą one pozostawać w zgodzie z przyjętymi przez społeczeństwo
wartościami i prawami etyki, gospodarki i kultury”.
Przystępując do pracy nad kompetencjami nauczycielskimi Komisja Europejska odwoływała
się również do dorobku innych organizacji w tym zakresie, zwłaszcza OECD, UNESCO i
Rady Europy. Duże znaczenie w definiowaniu wspólnej kompetencyjnej podstawy edukacji
posiada dokument UNESCO „Edukacja dla wszystkich”, w którym określono cztery obszary
dla rozwoju kompetencji kluczowych poprzez wskazanie głównych celów procesu edukacji:
uczyć się aby być, aby wiedzieć, aby działać, aby żyć wspólnie. Z kolei badania realizowane
przez OECD nad alfabetyzmem funkcjonalnym oraz w ramach programu PISA w istotny
sposób wpłynęły na kształtowanie się kanonu kompetencji kluczowych, w zakresie czytania
ze zrozumieniem i myślenia matematycznego. Rada Europy podjęła temat kompetencji
kluczowych w odniesieniu do europejskiej przestrzeni edukacyjnej. Na sympozjum
zorganizowanym w 1996 r. w szwajcarskim Bernie przyjęto propozycję wspólnych
europejskich kompetencji kluczowych, jakimi powinni dysponować absolwenci szkół średnich
w Europie.
Lista „kompetencji berneńskich” obejmuje:
- współpracę w zespołach,
- posługiwanie się nowoczesnymi środkami informacji i komunikacji,
4
Mirosław Sielatycki „Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej” str: 4
 
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3 /2005
- rozwiązywanie problemów,
- korzystania z różnych źródeł informacji,
- słuchanie i korzystanie z poglądów innych ludzi,
- porozumiewania się w kilku językach,
- łączenie i porządkowanie różnych, jednostkowych elementów wiedzy,
- podejmowanie odpowiedzialności,
- organizowanie i ocenianie własnej pracy,
- radzenie sobie z niepewnością i złożonością.
W 2002 r. we wspomnianym już dokumencie UE „Edukacja w Europie ...”, przyjętym w
Barcelonie, zaproponowano listę kompetencji niezbędnych w społeczeństwie wiedzy, jakim
staje się społeczność europejska.
Lista „kompetencji barcelońskich” obejmuje:
- zdolność porozumiewania się w języku ojczystym,
- znajomość języków obcych,
- umiejętność liczenia,
- podstawowe umiejętności w dziedzinie nauk ścisłych i technologii,
- posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
- umiejętność uczenia się,
- kompetencje interpersonalne i obywatelskie,
- zmysł przedsiębiorczości,
- świadomość kulturowa.
Na polskim gruncie edukacyjnym kompetencje kluczowe rozwijane były m.in. w programie
„Kreator” , realizowanym w latach 1995 -1999 w CODN na zlecenie MEN. Wyróżniono w
nim następującą listę:
- planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się,
- skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach,
- efektywne współdziałanie w zespole,
- rozwiązywanie problemów w twórczy sposób,
- operowanie informacjami i efektywne posługiwanie się technologią informacyjną.
Program był próbą znalezienia harmonijnej koegzystencji wiedzy i umiejętności w warunkach
polskiej szkoły końca XX wieku, która była powszechnie krytykowana za zbytni
5
Mirosław Sielatycki „Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej” str: 5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin