6
Tematy kompleksowe:
Zadania wychowawcze:
1. Ukazywanie znaczenia dobroci i życzliwości w stosunkach międzyludzkich. Stwarzanie sytuacji umożliwiających uczenie się mówienia innym miłych słów.
2. Poznawanie roli babci i dziadka w rodzinie. Wzmacnianie uczuć przywiązania, szacunku i miłości do dziadków.
3. Odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania: wykonywanie upominków, aktywny udział w przygotowywaniu uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.
4. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku.
„Dar Nowego Roku”
- uważnie słuchają opowiadanej przez nauczycielkę, ilustrowanej obrazkami bajki pt. „O Nowym Roku i o młynarzu Sylwestrze” (wg L. Krzemienieckiej);
- odpowiadając na pytania dotyczące treści formułują morał bajki;
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Bardzo lubię” (M. Koc, Ruch, rytm i melodia..., s.13);
- wykonują „czarodziejską różdżkę”: określają kształt i wielkość gotowych elementów wyciętych z halogenowego papieru, sprawnie smarują klejem i łączą elementy zgodnie z pokazem i instrukcją słowną.
„Pociąg do krainy czarów”
- poprawnie reagują na przerwę w muzyce w czasie zabawy „Taniec z krzesełkami”;
- dostrzegają regularności i kontynuują rytm z kolorowych figur geometrycznych;
- ćwiczą spostrzegawczość w zabawie z chustą „Czary-mary! Kto zniknął?”
- „wyczarowują” przy pomocy wykonanej poprzedniego dnia różdżki „miłe słowa”;
- poznają nową technikę „mokre w mokrym” – wykonują pracę plastyczną „Fajerwerki”.
„W karnawale chodzimy na bale”
- słuchają piosenki pt. „Bal baloników”, poznają znaczenie pojęcia „karnawał”;
- w czasie zabawy słuchowej „Pękające baloniki” tworzą improwizacje ruchowe do muzyki, reagują zatrzymaniem ruchu na dźwięk tamburyna, uważnie słuchają i odtwarzają przy pomocy klaskania liczbę słyszanych dźwięków;
- formułują wypowiedzi słowne w czasie rozmowy na temat balu karnawałowego, który odbędzie się w przedszkolu;
- recytują wiersz pt. „Wróbel na zimowym balu”;
- rozdzierają papier ruchami przeciwstawnymi na drobne kawałki, dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki w czasie zabawy „Śnieżna kraina”( z chustą animacyjną).
„Przygotowania do balu”
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Bardzo lubię”;
- ćwiczą mięśnie języka, żuchwy i warg oraz koordynację słuchowo - ruchową w czasie zabawy logopedycznej „Przygotowania do balu”;
- w czasie zabawy przy piosence „Wiewióreczka” ćwiczą umiejętność poruszania się w rytm walczyka, poleczki, krakowiaka;
- w zabawie naśladowczej „Rób to, co ja” prezentują i odtwarzają proste układy taneczne;
- kolorują kredkami ołówkowymi rysunek konturowy dowolnie wybrany z przygotowanego zestawu (postaci z bajek).
„Bal przebierańców”
- ćwiczą oddech oraz umiejętność rozpoznawania i nazywania kolorów w czasie zabawy przy muzyce „Tańczące wstążeczki”;
- formułują wypowiedzi słowne w czasie rozmowy na temat balu karnawałowego w oparciu o fragment wiersza M. Lewickiej „Kolorowy karnawał” (Księga Uśmiechu. Czterolatek, s. 141) i obrazki, zgłaszają się do odpowiedzi przez podniesienie ręki;
- uczą się wykonywać prosty układ taneczny do piosenki pt. „Grozik”.
„Kolorowe baloniki”
- tańczą przedszkolnego walczyka przy piosence „Bal baloników”;
- ćwiczą umiejętność umiejscawiania przedmiotów w przestrzeni w czasie zabawy „Wędrujący balonik”, utrwalają pojęcia: przed, za, obok, do góry, na dół;
- tworzą zbiory balonów według określonej cechy (koloru), porównują liczebność dwóch zbiorów „na oko” i przez układanie w pary, stosują określenia tyle samo, mniej, więcej;
- malują farbami plakatowymi na temat „Kolorowe baloniki”.
„Bal karnawałowy w przedszkolu”
- uczestniczą we wspólnej zabawie w sali gimnastycznej w budynku przedszkola
- doświadczają radosnych przeżyć,
- przestrzegają umów dotyczących bezpiecznego zachowania się w drodze do przedszkola i w czasie balu.
II. Dla babci i dziadka
„Kocham moją babcię”
- wypowiadają się na temat żartu rysunkowego „To babcia..., a to dziadek”;
- uważnie słuchają opowiadania n-lki „Czy ktoś babcię zaczarował?” (wg I. Landau Babcia też człowiek);
- odpowiadają na pytania dotyczące treści opowiadania;
- tańczą przy piosence pt. „Grozik”;
- słuchają piosenki pt. „Kochanej babci”, powtarzają na zasadzie echa rytmicznego wybrane fragmenty tekstu, śpiewają refren.
„Dla mojej babci”
- uważnie słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Moja babcia”;
- odpowiadając na pytania n-lki określają rolę babci w rodzinie, formułują życzenia;
- bawią się przy piosence „Bardzo lubię”;
- ćwiczą oddychanie w czasie zabawy „Gumowe laleczki” oraz emisję głosu powtarzając wersy I zwrotki wiersza z różnym natężeniem;
- wykonują laurkę dla babci – naklejają gotowe elementy według wzoru, dbają o staranne i estetyczne wykonanie.
„Kocham mojego dziadka”
- rozwiązują zagadki pantomimiczne w czasie zabawy „Zgadnij, co robię?”;
- słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Mój dziadek”;
- odpowiadają na pytanie „Co lubię robić z dziadkiem?”;
- śpiewają piosenkę pt. „Dla babci i dziadka”, zgodnie współpracują w zespole w czasie zabawy „Tańczące piłeczki” (z wykorzystaniem chusty animacyjnej);
- wykonują laurkę dla dziadka – naklejają gotowe elementy, dbają o estetyczne, staranne wykonanie.
...
oskaritos