Plan pracy wychowawcy klasy 1 C na rok szkolny 2010/2011
1. Założenia i priorytety planu:
Plan wychowawczy ma na celu kształcenie osobowości uczniów, stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości połączonej z konsekwentnym egzekwowaniem wypełniania obowiązków. Ma on realizować priorytety zawarte w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktycznym Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Nisku tzn.:
ü Przygotować młodzież do samodzielnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w szkole i poza nią;
ü Rozwijać samorządność wśród uczniów;
ü Wdrażać uczniów do współpracy wewnątrzklasowej i międzyklasowej;
ü Aktywizować uczniów do samodzielności w pracy organizacyjnej;
ü Promować zdrowy styl życia;
ü Uwrażliwiać uczniów na potrzebę ochrony środowiska;
ü Wpajać uczniom tolerancję światopoglądową;
ü Kształtować wartościowe postawy etyczne i moralne oraz poczucie odpowiedzialności i sprawiedliwości;
ü Zwiększać świadomość w uczniach o własnych możliwościach, zainteresowaniach oraz predyspozycjach fizycznych i zdrowotnych do wykonywania różnych zawodów;
ü Promować przeciwdziałanie przemocy;
ü Kształtować kulturę osobistą.
2. Metody i formy realizacji:
ü Prelekcje nawiązujące do założeń planu;
ü Stała współpraca z pedagogiem szkolnym i dyrektorem;
ü Pomoc w poszukiwaniu ciekawych form samorealizacji uczniów;
ü Organizowanie imprez klasowych;
ü Wyjścia klasowe i spotkania integracyjne.
3. Rozkład materiału na lekcje wychowawcze:
ZADANIA
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
Funkcjonowanie szkoły
Zasady funkcjonowania szkoły:
1. Dokumenty regulujące funkcjonowanie szkoły.
2. Prawa i obowiązki ucznia.
3. Postępowanie w sytuacjach kryzysowych.
4. Ustawa o Postępowaniu w Sprawach Nieletnich.
Uczeń jako członek społeczności klasowej i szkolnej.
Współdziałanie:
1. Ja w mojej klasie i szkole.
2. Rozmawiamy ze sobą i poznajemy się nawzajem.
3. Stanowimy zespół klasowy.
4. Integracja w klasie- imprezy klasowe.
Rozwój samorządowej działalności uczniów.
Samorząd klasowy:
1. Wybór samorządu klasowego.
2. Przydział obowiązków.
3. Samoocena i ocena kolegów.
Uczeń w relacjach koleżeńskich oraz jako członek rodziny.
Samoświadomość:
1. Taki jestem – dostrzegam swoje zalety i wady.
2. Moje zainteresowania.
3. Mam kolegów i przyjaciół.
4. Jestem w rodzinie.
5. Rozwijam się i staję się dojrzały.
6. Radzę sobie z emocjami.
Uczeń jako twórca swojej przyszłości.
Kim będę w przyszłości:
1. Rozbudzanie zainteresowań w kierunku poznania różnych zawodów.
2. Poznawanie wymagań stawianych przez różne specjalności zawodowe, kryteria wyboru zawodu.
3. Zwrócenie uwagi uczniów na wartość solidnego wykształcenia w dzisiejszym świecie.
Motywacja ucznia do działania.
Motywowanie do działania:
1. Jestem twórczy i szukam rozwiązań.
2. Jak czerpać radość z życia.
3. Osiągam w życiu sukcesy.
4. Rozwiązuję problemy i przyjmuję porażki.
Metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
Rozwiązywanie konfliktów:
1. Trudne sytuacje w domu i szkole.
2. Nazywam uczucia których doświadczam ja i inni.
3. Etapy rozwiązywania konfliktów.
Kultura zdrowotna i profilaktyka uzależnień.
Moje zdrowie:
1. Dbam o swoje zdrowie i dobrą kondycję.
2. Zdrowy wypoczynek.
3. Otyłość, bulimia, anoreksja – jak ich uniknąć.
4. Środki uzależniające – mówię „nie”.
Kultura zdrowotna w sferze psychofizycznej.
Stres:
1. Co to jest stres i jakie są jego przyczyny?
2. Radzę sobie ze stresem.
3. Jestem spokojny i skoncentrowany.
4. Wierzę w swoje możliwości.
Rozpoznawanie i reagowanie na zachowania agresywne.
Agresja i zachowania agresywne:
1. Co to jest złość? Co to jest agresja?
2. Rozpoznaję i dostrzegam agresję.
3. Przyczyny agresji.
4. Jak zapobiegać zrachowaniom agresywnym?
5. Jak się wyciszyć i uspokoić?
Zasady bezpiecznego spędzania czasu w szkole i poza nią.
Bezpieczeństwo:
1. W szkole czuję się bezpieczny.
2. Instytucje, które dbają o moje bezpieczeństwo.
3. Organizuję bezpieczny wypoczynek weekendowy, podczas ferii zimowych i wakacji letnich.
Uczeń jako obywatel „małej” ojczyzny i kraju.
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie:
1. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość – wzajemne oddziaływania.
2. Znam i szanuję miejsca pamięci narodowej w moim regionie.
3. Jestem Polakiem – co to dla mnie oznacza?
4. Współpraca wychowawcy z rodzicami uczniów:
ü Zachęcanie rodziców do brania udziału we wszystkich organizowanych spotkaniach i imprezach klasowych oraz szkolnych;
ü Zapoznanie rodziców z opracowanym przez nauczyciela planem pracy wychowawcy klasowego;
ü Przekazywanie na bieżąco informacji dotyczących uczniów ich rodzicom;
ü Sugerowanie rodzicom skutecznych form działań pomocnych dzieciom w nauce;
ü Zainteresowanie rodziców szkołą jako środowiskiem społecznym;
ü Prowadzenie w sposób systematyczny i zaplanowany prelekcji w ramach pedagogizacji rodziców;
ü Zainteresowanie rodziców problemami, sprawami klasy;
ü Uczestniczenie rodziców w życiu klasy, wspólne rozwiązywanie problemów;
ü Wspólne czuwanie rodziców i wychowawcy nad frekwencją uczniów, niepowodzeniami w nauce.
Plan opracowała
Joanna Mroczek
3
elka745