Plan pracy wychowawcy klasy pierwszej.doc

(56 KB) Pobierz

Plan pracy wychowawcy klasy 1 C na rok szkolny 2010/2011

 

1.     Założenia i priorytety planu:

 

Plan wychowawczy ma na celu kształcenie osobowości uczniów, stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości połączonej z konsekwentnym egzekwowaniem wypełniania obowiązków. Ma on realizować priorytety zawarte w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktycznym Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Nisku tzn.:

 

ü      Przygotować młodzież do samodzielnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w szkole i poza nią;

ü      Rozwijać samorządność wśród uczniów;

ü      Wdrażać uczniów do współpracy wewnątrzklasowej i międzyklasowej;

ü      Aktywizować uczniów do samodzielności w pracy organizacyjnej;

ü      Promować zdrowy styl życia;

ü      Uwrażliwiać uczniów na potrzebę ochrony środowiska;

ü      Wpajać uczniom tolerancję światopoglądową;

ü      Kształtować wartościowe postawy etyczne i moralne oraz poczucie odpowiedzialności i sprawiedliwości;

ü      Zwiększać świadomość w uczniach o własnych możliwościach, zainteresowaniach oraz predyspozycjach fizycznych i zdrowotnych do wykonywania różnych zawodów;

ü      Promować przeciwdziałanie przemocy;

ü      Kształtować kulturę osobistą.

 

2.     Metody i formy realizacji:

 

ü      Prelekcje nawiązujące do założeń planu;

ü      Stała współpraca z pedagogiem szkolnym i dyrektorem;

ü      Pomoc w poszukiwaniu ciekawych form samorealizacji uczniów;

ü      Organizowanie imprez klasowych;

ü      Wyjścia klasowe i spotkania integracyjne.

3.     Rozkład materiału na lekcje wychowawcze:

 

ZADANIA

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE

Funkcjonowanie szkoły

Zasady funkcjonowania szkoły:

1.      Dokumenty regulujące funkcjonowanie szkoły.

2.      Prawa i obowiązki ucznia.

3.      Postępowanie w sytuacjach kryzysowych.

4.      Ustawa o Postępowaniu w Sprawach Nieletnich.

Uczeń jako członek społeczności klasowej i szkolnej.

Współdziałanie:

1.      Ja w mojej klasie i szkole.

2.      Rozmawiamy ze sobą i poznajemy się nawzajem.

3.      Stanowimy zespół klasowy.

4.      Integracja w klasie- imprezy klasowe.

Rozwój samorządowej działalności uczniów.

Samorząd klasowy:

1.      Wybór samorządu klasowego.

2.      Przydział obowiązków.

3.      Samoocena i ocena kolegów.

Uczeń w relacjach koleżeńskich oraz jako członek rodziny.

Samoświadomość:

1.      Taki jestem – dostrzegam swoje zalety i wady.

2.      Moje zainteresowania.

3.      Mam kolegów i przyjaciół.

4.      Jestem w rodzinie.

5.      Rozwijam się i staję się dojrzały.

6.      Radzę sobie z emocjami.

Uczeń jako twórca swojej przyszłości.

Kim będę w przyszłości:

1.      Rozbudzanie zainteresowań w kierunku poznania różnych zawodów.

2.      Poznawanie wymagań stawianych przez różne specjalności zawodowe, kryteria wyboru zawodu.

3.      Zwrócenie uwagi uczniów na wartość solidnego wykształcenia w dzisiejszym świecie.

Motywacja ucznia do działania.

Motywowanie do działania:

1.      Jestem twórczy i szukam rozwiązań.

2.      Jak czerpać radość z życia.

3.      Osiągam w życiu sukcesy.

4.      Rozwiązuję problemy i przyjmuję porażki.

Metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.

Rozwiązywanie konfliktów:

1.      Trudne sytuacje w domu i szkole.

2.      Nazywam uczucia których doświadczam ja i inni.

3.      Etapy rozwiązywania konfliktów.

Kultura zdrowotna i profilaktyka uzależnień.

Moje zdrowie:

1.      Dbam o swoje zdrowie i dobrą kondycję.

2.      Zdrowy wypoczynek.

3.      Otyłość, bulimia, anoreksja – jak ich uniknąć.

4.      Środki uzależniające – mówię „nie”.

Kultura zdrowotna w sferze psychofizycznej.

Stres:

1.      Co to jest stres i jakie są jego przyczyny?

2.      Radzę sobie ze stresem.

3.      Jestem spokojny i skoncentrowany.

4.      Wierzę w swoje możliwości.

Rozpoznawanie i reagowanie na zachowania agresywne.

Agresja i zachowania agresywne:

1.      Co to jest złość? Co to jest agresja?

2.      Rozpoznaję i dostrzegam agresję.

3.      Przyczyny agresji.

4.      Jak zapobiegać zrachowaniom agresywnym?

5.      Jak się wyciszyć i uspokoić?

Zasady bezpiecznego spędzania czasu w szkole i poza nią.

Bezpieczeństwo:

1.      W szkole czuję się bezpieczny.

2.      Instytucje, które dbają o moje bezpieczeństwo.

3.      Organizuję bezpieczny wypoczynek weekendowy, podczas ferii zimowych i wakacji letnich.

Uczeń jako obywatel „małej” ojczyzny i kraju.

Wychowanie patriotyczne i obywatelskie:

1.      Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość – wzajemne oddziaływania.

2.      Znam i szanuję miejsca pamięci narodowej w moim regionie.

3.      Jestem Polakiem – co to dla mnie oznacza?

 

 

4.     Współpraca wychowawcy z rodzicami uczniów:

ü      Zachęcanie rodziców do brania udziału we wszystkich organizowanych spotkaniach i imprezach klasowych oraz szkolnych;

ü      Zapoznanie rodziców z opracowanym przez nauczyciela planem pracy wychowawcy klasowego;

ü      Przekazywanie na bieżąco informacji dotyczących uczniów ich rodzicom;

ü      Sugerowanie rodzicom skutecznych form działań pomocnych dzieciom w nauce;

ü      Zainteresowanie rodziców szkołą jako środowiskiem społecznym;

ü      Prowadzenie w sposób systematyczny i zaplanowany prelekcji w ramach pedagogizacji rodziców;

ü      Zainteresowanie rodziców problemami, sprawami klasy;

ü      Uczestniczenie rodziców w życiu klasy, wspólne rozwiązywanie problemów;

ü      Wspólne czuwanie rodziców i wychowawcy nad frekwencją uczniów, niepowodzeniami w nauce.

 

Plan opracowała

Joanna Mroczek

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin