Patch the puppy 2 zeszyt współpracy z rodzicami.pdf

(1436 KB) Pobierz
100237636 UNPDF
Patch 2
Zeszyt współpracy z rodzicami
czyli
propozycje dla rodziców i opiekunów,
jak pomóc dziecku w nauce języka angielskiego
Agnieszka Szeżyńska
Here’s
100237636.028.png 100237636.029.png 100237636.030.png 100237636.031.png 100237636.001.png 100237636.002.png
Szanowni Państwo,
Jak już Państwo zapewne wiedzą, w tym roku Państwa dziecko będzie uczestniczyło w lekcjach
języka angielskiego. Nauka będzie opierać się na kursie Here’s Patch the Puppy wydawnictwa
Macmillan. Poniżej przedstawię Państwu kilka podstawowych informacji o tym kursie, a także
porady, jak zachęcić dziecko do zabawy z językiem angielskim również w domu.
Jednym z elementów kursu jest płyta audio z piosenkami, których dziecko może słuchać
w domu. Są to piosenki, które wielokrotnie pojawią się i będą ćwiczone podczas lekcji. Dzięki
regularnemu słuchaniu piosenek w domu lub kiedykolwiek, gdy dziecko będzie miało na to
ochotę, umiejętności nabyte na zajęciach utrwalą się. Co więcej, dziecko będzie bardzo dumne
i szczęśliwe, mogąc pokazać Państwu, jak wiele rozumie i potrafi . Piosenki na płycie są nagrane
w dwóch wersjach – ze słowami i ‘karaoke’ – bez słów, ponieważ z reguły dzieci wolą śpiewać
do tej drugiej wersji.
Po zakończeniu każdego rozdziału kursu dziecko przyniesie do domu obrazek – postać lub
scenkę wykonaną z grubego papieru – którym będzie mogło się pochwalić, i który chętnie
wykorzysta podczas śpiewania piosenek. Podczas lekcji dzieci będą zachęcane, by obrazować
słowa piosenek gestami i wskazywaniem różnych elementów obrazka.
Na stronie internetowej wydawnictwa Macmillan: www.macmillan.pl znajdą Państwo Zeszyt
współpracy z rodzicami , który jest dostępny bezpłatnie. Zeszyt zawiera opisy wszystkich
rozdziałów kursu, słowa i zwroty pojawiające się na lekcjach wraz z wymową i tłumaczeniami na
język polski a także teksty piosenek ze wskazówkami, jak je wykonywać. Znajdą w nim Państwo
również propozycje gier i zabaw, które nie wymagają żadnych dodatkowych materiałów,
a pozwolą utrwalać poznane słownictwo i ćwiczyć umiejętności oraz umocnią w dziecku
przekonanie, że nauka języka to przede wszystkim dobra zabawa. Serdecznie zachęcam do
korzystania z Zeszytu – dzięki niemu zyskają Państwo pełną wiedzę na temat zawartości kursu
oraz możliwość wspomagania i obserwacji postępów dziecka na bieżąco. Z Zeszytu można
korzystać bez względu na stopień znajomości języka angielskiego.
Dziecko w wieku przedszkolnym nie jest jeszcze w stanie używać języka obcego jako środka
komunikacji, ale posiada duże umiejętności imitowania dźwięków języka i zwykle szybko uczy
się rozpoznawania i reagowania na poszczególne słowa i zwroty. Okazywanie zainteresowania
osiągnięciami dziecka jest bardzo ważne dla jego postępów i motywacji do dalszej nauki.
Mam nadzieję, że nauka języka angielskiego dostarczy zarówno dziecku, jak i Państwu wiele
radości i satysfakcji.
Z poważaniem,
Podpis nauczyciela
© Macmillan Polska 2008 Here’s Patch
2 P H O T O C O P I A B L E 2
100237636.003.png 100237636.004.png 100237636.005.png 100237636.006.png 100237636.007.png 100237636.008.png 100237636.009.png 100237636.010.png 100237636.011.png 100237636.012.png 100237636.013.png 100237636.014.png
WSTĘP
Struktura książki
Książka ucznia składa się z rozdziałów podzielonych na
kolejne lekcje (większość rozdziałów składa się z 8 lekcji).
Każdy rozdział jest zbudowany wokół jednego tematu,
np. ‘Co za pogoda!’, czy ‘Pizza dla Patcha’. Dziecko
poznaje słownictwo związane z danym tematem,
wielokrotnie je utrwalając poprzez powtarzanie piosenek
i historyjek oraz w trakcie gier i zabaw. Podczas ostatniej
lekcji z zakresu danego rozdziału dziecko słucha dwóch
najważniejszych piosenek (jest też zachęcane, by je
śpiewać), jednocześnie obrazując słowa za pomocą
gestów lub obrazków (do Książki ucznia są dołączone
karty z naklejkami i obrazki z grubego papieru
z „wyjmowanymi” obrazkami – te rekwizyty dziecko
przyniesie z przedszkola do domu, by ich używać
przy różnych zabawach). Opisy wszystkich rozdziałów
z Książki ucznia zawarte w Zeszycie pomogą powiązać
zabawę z językiem angielskim w domu z tym, czego
maluch uczy się w przedszkolu.
Dlaczego powstał ten zeszyt?
Zeszyt współpracy z rodzicami został stworzony,
aby pomóc wszystkim rodzicom i opiekunom w braniu
czynnego udziału w nauce dziecka bez względu na to,
czy znają język angielski czy nie . Nauka na etapie
przedszkolnym to przede wszystkim zabawa, dzięki
czemu podtrzymywanie kontaktu z językiem w domu nie
jest trudne, a powtórki są naturalnym urozmaiceniem
codziennych dziecięcych zabaw. Zeszyt pokaże, czego
w tym okresie należy się po dziecku spodziewać, a czego
od niego nie wymagać, przedstawi w skrócie to, co dzieje
się na lekcjach angielskiego w przedszkolu i poda
konkretne pomysły na zabawę z językiem w domu.
Charakterystyka 4-6-letniego ucznia
Nauka w okresie przedszkolnym opiera się przede
wszystkim na zabawie z językiem angielskim. U dziecka
w wieku 4-6 lat w szybkim tempie rozwija się wyobraźnia,
a uczenie się następuje głównie poprzez działanie.
Dziecko zapamiętuje w sposób mechaniczny, nie
logiczny i ma dużą zdolność do imitacji dźwięków języka
obcego. Kurs Here’s Patch the Puppy jest zbudowany
w taki sposób, aby w pełni odpowiadał możliwościom
dziecka na etapie przedszkolnym – dlatego podczas
lekcji dzieci będą na przemian krążyć po sali i wykonywać
zadania przy stolikach, powtarzać rymowanki, śpiewać
piosenki, brać udział w grach, kolorować i wyklejać.
Drugi rok spotkań z językiem angielskim to ten etap
nauki, podczas którego przejście od słuchania do
mówienia powinno następować coraz bardziej
zdecydowanie – dzieci coraz częściej są do tego
zachęcane poprzez specjalnie w tym celu stworzone
zadania. Mimo tego, dziecko cały czas jest w stanie
posługiwać się jedynie pojedynczymi słowami i zwrotami
– nie jest jednak w stanie używać języka jako środka
komunikacji.
Jak bawić się z dzieckiem po angielsku?
W dalszej części Zeszytu znajdziesz opisy wszystkich
lekcji z Książki ucznia wraz z konkretnymi pomysłami
na wykorzystanie tego, czego dziecko uczyło się
w przedszkolu, do zabawy w domu. Oto kilka ogólnych
porad, przydatnych nie tylko na etapie przedszkolnym,
ale i w przypadku dalszej nauki na etapie szkoły
podstawowej:
postarajmy się, by nauka angielskiego była dla dziecka
przede wszystkim dobrą zabawą
wychodźmy naprzeciw inicjatywom dziecka, pozwólmy
mu decydować o formie zabawy – uczestniczmy
w proponowanych przez nie grach i słuchajmy
piosenek, które chce nam zaprezentować
pokazujmy dziecku, że doceniamy jego umiejętności
i starania bez względu na etap nauki i nie zawsze
pozytywną ocenę własną efektów przez nie osiąganych
bądźmy stałymi towarzyszami dziecka w procesie
uczenia się języka – dziecko nie oczekuje od nas
doskonałej znajomości angielskiego, lecz naszej
obecności, kiedy ono się uczy; obecność ta wpływa
pozytywnie na samopoczucie dziecka oraz na
kształtowanie jego samooceny i motywacji
ograniczmy nasze własne oczekiwania odnośnie
efektów, jakie dziecko może osiągnąć w tym okresie
nauczania – pamiętajmy, że nie sposób ominąć
etapów niezbędnych w przyswajaniu i nauce języka:
błędów, wstydu przed mówieniem, większego lub
mniejszego zniechęcenia, buntu czy niezdecydowania
nie zmuszajmy dziecka do niczego, na co nie jest
gotowe – obserwujmy jego reakcje na nasze pomysły
i propozycje. Nie nalegajmy, jeżeli dziecko ich nie
akceptuje
bądźmy w stałym kontakcie z nauczycielem – traktujmy
go jak partnera, który troszczy się o postępy dziecka
na równi z nami
Cele nauczania
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu ma na celu
przede wszystkim:
oswojenie z brzmieniem języka obcego
rozbudzenie zainteresowania językiem i chęci jego
używania
nauczenie poprawnej wymowy i intonacji
nauczenie podstawowych słów i zwrotów związanych
z życiem codziennym dziecka i kręgiem jego
zainteresowań
rozbudzenie zainteresowania inną kulturą i odrębnymi
tradycjami
Wprowadzając zabawę z językiem angielskim do domu,
warto używać tych punktów jako wytycznych, które
określą, czego można od dziecka wymagać, a czego nie.
© Macmillan Polska 2008 Here’s Patch
2 P H O T O C O P I A B L E
100237636.015.png 100237636.016.png
OPISY ROZDZIAŁÓW
I POMYSŁY NA ZABAWY
! Wymowa jest zapisana za pomocą
polskich liter. Nawiasy w kolumnie
wymowy oznaczają, że dźwięk
w niektórych odmianach języka
jest wymawiany, a w innych nie.
Myślnik oznacza, że litery przed i po nim
należy wymawiać oddzielnie, nie łącząc
ich w jeden dźwięk.
Rozdział wprowadzający
Hello, Patch! – Cześć, Patch!
Lekcje 1–2
W tym rozdziale:
Dziecko ponownie spotyka Patcha – wesołego
szczeniaka, bohatera obydwu poziomów kursu. Dziecko
słucha dwóch piosenek, które będą pojawiały się
podczas każdej lekcji – na powitanie i na pożegnanie,
oraz piosenkę, przy której na początku zajęć nauczyciel
będzie wyjmował z czarodziejskiego pudełka ważne
w danej lekcji przedmioty (piosenki znajdują się na płycie
CD, a ich teksty znajdziesz poniżej). W trakcie gier
i zabaw przypominane są już znane słowa i wyrażenia.
Dziecko uczy się również formuły ‘How are you?’ ‘I’m
ine, thank you’ .
Piosenki, które pojawiły się podczas
lekcji (znajdziesz je na płycie CD)
! Podczas lekcji dzieci są zachęcane,
by obrazować słowa piosenek gestami
– obok tekstów zamieszczamy więc
wskazówki, jak można urozmaicić
słuchanie (bądź śpiewanie) piosenki.
Zachęć dziecko do ‘odgrywania’ słów,
podpowiadając mu, jeśli zapomni,
lub jeśli masz ochotę, dołącz do niego.
Słowa i zwroty, które pojawiły się
podczas lekcji:
Hello. How are you? song
CD: nagranie 2
Hello, hello! (pomachaj do Patcha)
Hello. How are you? (wzrusz pytająco ramionami)
Hello, hello! (poruszaj Patchem)
I’m ine, thank you. (poruszaj Patchem)
How are you?* hał a(r) ju Jak się masz?
I’m ine, thank you.* ajm fajn, fenk ju Dobrze, dziękuję.
Knock, knock nok nok Puk, puk.
Open( the box). eupen de boks Otwórz (pudełko).
~Hello. heleu Witaj! / Cześć!
~Bye-bye. baj baj Pa, pa!
~What’s in the box? łots in de boks Co jest w pudełku?
~one, two, three łan / tu / tri jeden, dwa, trzy
~Dance (on your
toes).
Hello, hello! (pomachaj do Patcha)
Hello. How are you? (wzrusz pytająco ramionami)
Hello, hello! (poruszaj Patchem)
I’m ine, thank you. (poruszaj Patchem)
dans on jo(r) teuz Tańcz na
paluszkach.
~Jump (up high). dżamp ap haj Podskocz
(wysoko).
~Touch (your nose). tacz jo(r) neuz Dotknij (swojego
nosa).
Hello, hello!
Bye-bye song
CD: nagranie 3
Patch, Patch
Dance on your toes (‘zatańcz’ Patchem)
Patch, Patch
Touch your nose (dotknij nosa Patcha)
Patch, Patch
Jump up high (podskocz Patchem)
Patch, Patch
Wave bye-bye. (pomachaj Patchowi na do widzenia)
~Wave (bye-bye). łejw
Pomachaj (na
do widzenia).
~Stand up / sit
down.
syt daun / stend ap Usiądź / Wstań.
~Calm down. kalm daun Uspokój się.
~Listen (to me). lysyn tu mi Posłuchaj (mnie).
~Look (at me). luk et mi Popatrz (na mnie).
~Colour. kala(r) Pokoloruj.
~Just like me! dżast lajk mi Dokładnie tak jak
ja!
Bye-bye! (pomachaj Patchowi na do widzenia)
Knock, knock chant
CD: nagranie 4
Knock, knock
What’s in the box?
One, two, three
Open the box!
* słowa oznaczone gwiazdką to najważniejsze słowa z lekcji
słowa poprzedzone znakiem ‘~’ to słowa poznane na poprzednim
poziomie kursu
Domowa zabawa z językiem angielskim
Poniżej znajdziesz propozycje prostych i krótkich gier
oraz zabaw językowych, w które możesz pobawić się
z dzieckiem bez konieczności wykorzystywania
dodatkowych materiałów. Domowa zabawa z językiem
© Macmillan Polska 2008 Here’s Patch
2 P H O T O C O P I A B L E 4
100237636.017.png 100237636.018.png 100237636.019.png 100237636.020.png 100237636.021.png 100237636.022.png 100237636.023.png 100237636.024.png
angielskim nie wymaga od ciebie specjalistycznej wiedzy
językowej.
Powitanie
Poproś dziecko, aby przywitało się ze wszystkimi
członkami rodziny, np.: ‘ Hello, Mummy’ ; ‘ Hello, Adam’ ;
Hello, Daddy’ . Powiedz dziecku, z kim ma się przywitać
(podawaj imiona członków rodziny).
Zaproponuj dziecku, żeby przywitało się ze swoimi
pluszakami, maskotkami lub ulubionymi zabawkami,
nazywając je po imieniu (podawaj imiona, które dziecko
nadało zabawkom).
Pożegnanie
Poproś dziecko, aby pożegnało się ze wszystkimi
członkami rodziny, np.: ‘ Bye-bye, Mummy’ ; ‘ Bye-bye,
Adam’ ; ‘ Bye-bye, Daddy’ . Powiedz dziecku, z kim ma
się pożegnać (podawaj imiona członków rodziny).
Zaproponuj dziecku, żeby pożegnało się ze swoimi
pluszakami, maskotkami lub ulubionymi zabawkami,
nazywając je po imieniu (podawaj imiona, które dziecko
nadało zabawkom).
Jak się masz?
Włącz do zabawy członków rodziny lub przyjaciół.
Poproś dziecko by, np. po powrocie z przedszkola
zapytało wszystkich obecnych ‘How are you?’ . Pytani
niech odpowiadają ‘I’m ine, thank you’ oraz zadają
to samo pytanie dziecku – ‘And how are you?’ , na co
dziecko również powinno odpowiedzieć ‘I’m ine, thank
you’ .
Instrukcje
Poproś dziecko, by wykonywało twoje instrukcje. Mów,
w dowolnej kolejności: ‘Jump’ (dziecko powinno
podskoczyć), ‘Wave’ (dziecko powinno pomachać),
‘Sit down’ (dziecko powinno usiąść), ‘Stand up’ (dziecko
powinno wstać), ‘Calm down’ (dziecko powinno stanąć
spokojnie), ‘Dance’ (dziecko powinno zatańczyć), ‘Touch
your nose’ (dziecko powinno dotknąć swego nosa).
Zaskakuj dziecko zmieniającą się kolejnością i, jeśli
chcesz, coraz szybszym tempem wydawania instrukcji,
by w końcu uspokoić dziecko przy pomocy polecenia
‘Calm down’ . Następnie zamieńcie się rolami – niech
teraz dziecko wydaje polecenia tobie.
Dziecko słucha historyjki o policjancie, który szuka
zagubionego Patcha, słucha (i jest zachęcane
do śpiewania) piosenki o policjancie ( ‘I’m a policeman’ )
oraz bawi się przy ‘ruchliwej’ piosence pt. ‘Face action’
(teksty obydwu piosenek znajdziesz poniżej). Dziecko
uczy się też zadawać i odpowiadać na pytanie: ‘What’s
your name?’ (‘Jak masz na imię?).
Po 8. lekcji dziecko przyniesie do domu: papierową
postać policjanta.
Słowa i zwroty, które pojawiły się
podczas lekcji:
policeman pelisman policjant
eyes* ajz oczy
hair* he(r) włosy
mouth* mauth usta
What’s your name?* łots yo(r) nejm Jak masz na imię?
~ears ie(r)-z uszy
~nose neuz nos
~big / small big / smol duży / mały
long / short* long / szort długi / krótki
~blue
blu
niebieski
~yellow
jeleu
żółty
sniff
snyf
wąchać / niuchać
pull
pul
ciągnąć
wink
łynk
mrugać
stroke
streuk głaskać
~wiggle
łygl
poruszyć
* słowa oznaczone gwiazdką to najważniejsze słowa z lekcji
~ słowa poprzedzone znakiem ‘~’ to słowa poznane na poprzednim
poziomie kursu
Piosenki, które pojawiły się podczas
lekcji (znajdziesz je na płycie CD)
!
Na płycie CD znajdziesz dwie wersje
każdej piosenki – ze słowami (nagrana
jako pierwsza w kolejności) oraz karaoke
(nagrana jako druga w kolejności).
Nie dotyczy to piosenek z rozdziału
wprowadzającego – te posiadają jedynie
wersję ze słowami. Podczas lekcji dzieci
są zachęcane, by śpiewać słowa
piosenek, jednak nie muszą tego robić,
jeżeli nie chcą.
Niektóre piosenki są kierowane
do Patcha – w domu można używać
obrazka z pieskiem lub korzystając
z wersji karaoke, bawić się ulubioną
zabawką dziecka, podstawiając jej imię
wszędzie, gdzie pojawia się ‘Patch’.
Rozdział 1
Is this Patch? – Czy to Patch?
Lekcje 1–8
W tym rozdziale:
Dziecko przypomina sobie znane już części twarzy
oraz uczy się nowych słów: ‘eyes’ (‘oczy’), ‘hair’ (‘włosy’)
oraz ‘mouth’ (‘usta’). Przypomniana jest także różnica
pomiędzy ‘big’ (‘duży’) a ‘small’ (‘mały’). Wprowadzane
są pojęcia ‘long’ (‘długi’) i ‘short’ (‘krótki’). Pojawiają się
znane już kolory – ‘blue’ (‘niebieski’) i ‘yellow’ (‘żółty’).
© Macmillan Polska 2008 Here’s Patch
2 P H O T O C O P I A B L E
100237636.025.png 100237636.026.png 100237636.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin