Temat: Konformizm - rozważania o wolnym wyborze i presji społecznej.
Cele:
• uczniowie uświadamiają sobie złożoność zjawiska konformizmu,
• dokonują własnych wyborów,
• potrafią pracować w zespole,
• ćwiczą umiejętność selektywnego czytania,
• uczestniczą w dyskusji na trudny temat.
Metody:
szybkie czytanie, metoda tekstu przewodniego, dyskusja, niemy dialog.
Środki dydaktyczne:
foliogram z historyjką obrazkową, artykuł Urszuli Jakubowskiej, tekst przewodni do pracy w grupach, plakat do ewaluacji zajęć, mazaki, duże arkusze papieru.
Przebieg lekcji:
1. Podziel klasę na grupy i poproś uczniów, aby przez chwilę (ok. l min.) przyjrzeli się symbolicznej historyjce przedstawionej na rysunkach.
Zadaniem grup jest wymyślić tytuł i zapisać go mazakiem na kartce. Tytuł historyjki ma stanowić hipotezę do tematu lekcji.
2. Zebrane na kartkach propozycje zawieś w widocznym miejscu w klasie.
3. Poproś uczniów, aby utworzyli cztery nowe grupy. Ich skład powinien być różny od poprzedniego. Przedstawiciele każdej grupy losują przygotowane (pocięte) przez Ciebie fragmenty tekstu Urszuli Jakubowskiej oraz otrzymują teksty przewodnie. Upewnij się, że zadanie zostało dobrze zrozumiane.
4. Poproś przedstawicieli grup o zaprezentowanie informacji zebranych na plakatach.
5. Porozmawiaj z uczniami na temat znanych im przykładów zachowań konformistycznych i nonkonformistycznych. Niech przez chwilę, indywidualnie, zastanowią się nad przeżytymi sytuacjami, w których dało się zauważyć postawy, o których mowa w artykule. Niech pointą wypowiedzi będzie wyraźnie
określony osobisty stosunek uczniów do opisywanej sytuacji i postaw osób w niej występują- cych.
6. Przygotuj na plakacie zestaw problemów z życia klasy lub szkoły, zmuszających do zajęcia stanowiska (np. usunięcie ze szkoły ciężarnej uczennicy, przymusowa składka na remont klasy etc.).
7. Poproś uczniów, aby wyłonili najciekawszy temat poprzez oznaczenie go mazakiem. W przypadku wyłonienia dwóch tematów przeprowadź powtórne wybory.
8. Podziel losowo klasę na grupy uczniów, nauczycieli, dyrekcji szkoły, rodziców. Poproś o przygotowanie się do dyskusji na wybrany temat w studiu telewizyjnym. Na zebranie argumentów z perspektywy społeczności, którą będą reprezentować podczas debaty, mają 10 minut.
9. Wybierz moderatora dyskusji i pomóż mu przygotować się do roli.
10. Dyskusja (nie powinna trwać dłużej niż 20 minut).
11. Poproś uczniów, aby sformułowali temat lekcji. Niech im pomogą tytuły zebrane w pierwszym ćwiczeniu.
12. Na zakończenie poproś wszystkich o wypełnienie plakatów ewaluacyjnych (metoda: niemy dialog).
8. Pasich Lidia : Ekstremizm – pojęcie jedno- czy wieloznaczne. „Charaktery”
2000 nr 3 s. 23
apd61