NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2003 DLA DZIECI
5 -6 LETNICH
TEMATYKA:
1. PO WAKACJACH WITAMY PRZEDSZKOLE – 01.09. – 12.09.2003r.
2. ULICA BEZPIECZNA... – 15.09 – 26.09. 2003 r.
OPRACOWAŁA: Izabela Frankowska
CEL OGÓLNY: Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa; uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz kontrolowania zachowań.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie orientacja w pomieszczeniach przedszkola, zapoznanie dzieci z pomieszczeniami, z których najczęściej będą korzystały; kształtowanie postawy współgospodarza i współodpowiedzialności za atmosferę i porządek w czasie zabaw i zajęć.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom III p. 1,4,14,16; s.19; poziom IV p.1,3,4,5,7,13 s.20;
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom III p.1,2,8,9 s.23 poziom IV p 1,3,9, s.24
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom III p.1,2 s.25; poziom IV p.1,2,3; s.25;
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom III p.1,4, s.32; poziom IV p.1,2,3; s.32;
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom III p.1,3; s.35; poziom IV p.1,3; s.36;
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom III p.1,2,3; s.39; poziom IV p.1,2,3; s.39;
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
2 Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom III p.1,4, s.55; poziom IV p.1, s.56;
6. Jestem częścią przyrody – poznaję siebie i innych - poziom III p.2; s.67 poziom IV p.1,2, s.67;
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.1, s.73; poziom IV p.1, s.74;
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom III p.1,2,4,7,8,9 s.76; poziom IV p.1,2,3,5,6,9; s.77;
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom III p.1,2,4,7; s.80; poziom IV p.1,2,3,6,8,10; s.81;
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom III p.1,2,5; s.83; poziom IV p.1,2,4,5; s.84;
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom III p. 1,2,4, s.86; poziom IV p. 1,2,9; s.87;
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom III p. 1,2,3,9; s.90; poziom IV p.1,2,3,4,5; s.91;
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom III p. 5,9; s.97; poziom IV p.5,7,9; s.98;
2. Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom III p.1,3,5; s.100; poziom IV p.1,3,4; s.101;
3. Przygotowuję się do pisania - poziom III p.2,3; s.103; poziom IV p.1,2,3; s.104;
4. Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać - poziom III p.2,4,5,10,12,13; s.108; poziom IV p. 2,3,5,6,8,11, s.110
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom III p.6,7,11; s.130; poziom IV p.6,13; s.131;
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom III p.2,4,9; s.136; poziom IV p.2,4,5; s.136;
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom III p.1,5,6; s.139; poziom IV p.1,3; s. 139;
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom III p.1,2,5,9; s.143; poziom IV p.1,2,3,9; s.143;
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom III p.1; s.148; poziom IV p.1,4; s.148;
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Poznajmy się”- zabawy integrujące- dzieci powinny: czynnie uczestniczyć w życiu grupy i przedszkola, stwarzać przyjazną atmosferę w grupie umożliwiającej wzajemne poznanie się dzieci.
„Wakacyjna przygoda”- słuchanie opowiadania n-ki – dzieci powinny: swobodnie wypowiadać się podczas dzielenia się swoimi przeżyciami.
„Nasze kąciki zabawy.”- rozmowa z całą grupą- dzieci powinny: wprowadzenie umów korzystania z zabawek, wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowej.
„Gałgankowa laleczka” J. Porazińska- słuchanie wiersza- dzieci powinny: uważne wysłuchać tekst mówiony podjąć próbę recytacji.
„Wspomnienia z wakacji.”- rysowanie- dzieci powinny: rozbudzić inwencję twórczą oraz sprawności manualne.
„Pocztówka z wakacji.”- wycinanka płaska – dzieci powinny: właściwie rozmieścić elementy na określonej powierzchni.
„Łódki”- wykonanie łódek z różnego materiału: z papieru (5 l.), z kory (6 l) – dzieci powinny: doskonalić umiejętność łączenia różnorodnego tworzywa, obserwować pływanie i tonięcie ciał w trakcie zabawy z wodą.
„Papierowa strzała.”- składanie papieru met. origami – dzieci powinny: wyrabiać precyzję drobnych ruchów ręki.
„Wesołe przedszkole.”- słuchanie piosenki- dzieci powinny: zwrócić uwagę na linię melodyczną, zapoznać się z treścią i melodią piosenki.
„Wesołe przedszkole.”- zabawa rytmiczna z piosenką – dzieci powinny: rozwijać wrażliwość muzyczną, kształcić poczucie rytmu.
„Marsz przedszkolaków.”- śpiewanie zbiorowe i indywidualne- dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki.
„Marsz przedszkolaków.”- zabawa inscenizowana oparta na treści piosenki, dzieci powinny: rozwijać wrażliwość muzyczną, utrwalić krok marszowy.
„Kształtowanie świadomości własnego ciała: nazywanie różnych części, dostrzeganie osi symetrii swojej sylwetki- różnicowanie lewej i prawej strony (6 l.), wprowadzenie umów typu: lewa, prawa, wprowadzenie kierunków od osi własnego ciała (6 l.).
„Prezentowanie w rysunku wiedzy o relacjach \ Ja i moje otoczenie./ ( 5 l.), dbałość o szczegóły. (6 l.)
- „Znaczek rozpoznawczy” -wyrabianie samodzielności w zakresie sprawnego ubierania, wieszania okrycia na wyznaczone miejsce (w szatni)
- „W naszym przedszkolu” – rozmowa -szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności, rozwijanie postawy współgospodarza i współodpowiedzialności za atmosferę i porządek w czasie zabawy i zajęć..
- „Jestem dyżurnym” – prace społeczno użyteczne - odpowiednie pełnienie dyżurów przy posiłkach, w szatni i umywalni.
- Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy jedzeniu i poznanie zasad racjonalnego odżywiania się.
- „Trzymaj się Kamil” – słuchanie opowiadania W. Chotomskiej – rozumienie przez dzieci, że należy pomagać nowym kolegom w adaptacji do przedszkola
- „Wracamy z wakacji.”- zabawa ortofoniczna, wyrabianie sprawności narządów mowy.
- „Dokończ obrazek.”- doskonalenie sprawności manualnych.
- Zapoznanie z budynkiem , salą, łazienką i szatnią.
- „Łabędzie” , „Zajączek”- zabawa taneczna. – wyrabianie radosnej atmosfery.
- „Zgadnij jak mam na imię?”, „Znamy swoje imiona” – zabawy integrujące grupę – stworzenie przyjaznej atmosfery w grupie umożliwiającej wzajemne poznawanie się dzieci.
- „Moja ulubiona zabawka” – zagadki pantomimiczne i słowne – rozwijanie pomysłowości i spostrzegawczości.
- Praca z książką „Rysuję, czytam i liczę” H.Czarniawskiej
CEL GŁÓWNY: Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka
CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa poza terenem przedszkola, poznanie elementarnych przepisów ruchu drogowego.
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom III p. 1,2,3,13 s.19; poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom III p. 4,6,8 s.23; poziom IV p.3,4,6,8 s.23
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom III p.1,2 s.25; poziom IV p.1,2,3 s.25
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom III p. 2,3,4 s.32; poziom IV p. 2,3,4,5,6 s.32
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom III p.1 s.35 poziom IV p.1, s.36
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom III p. 1,2, 3 s.39; poziom IV p. 1,2,3 s.39
3. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
4. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom III p.1,2,3 s.55; poziom IV p. 1,2,3, s.56
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73 poziom IV p. 1, s.74
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom III p. 2,4,5,6,7,8 s.76; poziom IV p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom III p. 1,2,3,9 s.80; poziom IV p.1,2,3,4,6, s.81
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom III p. 1, 2, 4,5 s. 83; poziom IV p. 1,4,6, 8 s. 84
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom III p.1,2,3,5 s.86; poziom IV p.1,2,3,9 s. 87
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom III p. 2,3,6,10 s.130; poziom IV p.5,7,12 s.131
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom III p. 2,6,7,8,9 s. 136; poziom IV p. 2,,3,4,5,8, s. 136
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom III p. 2,4,8,10 s.139 poziom IV p.2,4,5 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom III p. 1,2,5 s. 141; poziom IV p.1,2,5, s. 141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom III p. 2,3,4,7,8 s.143; poziom IV p. 2,3,4,7,9 s. 143
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – ...
werka1407