PLAN MARZEC.doc

(74 KB) Pobierz
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC MARZEC 2004 DLA DZIECI

 

5-6 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      MIĘDZY NAMI PRZEDSZKOLAKAMI  – od 01.03. – do 12.03 2004 r.

 

2.      PRZEDWIOŚNIE – od 15.03. – do 26.03. 2004 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

 

 


MIĘDZY NAMI PRZEDSZKOLAKAMI...

 

CEL GŁÓWNY: Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa; uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz kontrolowania zachowań.

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie umiejętności nawiązywania bliskich kontaktów z rówieśnikami, kontrolowania własnych zachowań i stanów emocjonalnych.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom III p. 1,2,3,13 s.19; poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom III p. 4,6,8 s.23; poziom IV p.3,4,6,8 s.23

4.              Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom III p.1,2 s.25; poziom IV p.1,2,3 s.25

5.              Rozumiem słowo „ojczyzna” -  poziom III p. 1,2,3,,4,5,7,  s.27 ; poziom IV p. 1,2,3,4,5 s.27

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom III p. 2,3,4 s.32; poziom IV p. 2,3,4,5,6 s.32

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom III p.1 s.35  poziom IV p.1, s.36 

3.   Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom III p. 1,2, 3 s.39; poziom IV p. 1,2,3 s.39

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

3.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom III p.1,2,3,4,5,7 s.58; poziom IV p. 1,2,3,4,6,7, s.59

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

1.       Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73 poziom IV p. 1, s.74

2.       Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom III p. 2,4,5,6,7,8 s.76; poziom IV p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77

3.  Mam zawsze kontakt z książkąpoziom III p. 1,2,3,9 s.80; poziom IV p.1,2,3,4,6, s.81

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom III p. 1, 2, 4,5 s. 83; poziom IV p. 1,4,6, 8 s. 84

5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom III p.1,2,3,5 s.86; poziom IV p.1,2,3,9 s. 87

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom III p. 4,5,17  s.97 ; poziom IV p.1,15,23,  s.98

2.       Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom III p. 1,4, s.100; poziom IV p.1,7  s.101

3.       Przygotowuję się do pisania - poziom III p.5,7,13 s.103; poziom IV p.3,4,12,16,20,30,31,34,36,37  s.106

4.               Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać - poziom III p.1,2,10,11,12,13,14 s.109; poziom IV p. 1,7,9,14,15,17,18,21,22,23,24,25, s.110

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.  Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom III p. 2,3,6,10 s.130; poziom IV p.5,7,12 s.131

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom III p. 2,6,7,8,9 s. 136; poziom IV p. 2,,3,4,5,8, s. 136

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

             

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom III p. 2,4,8,10 s.139 poziom IV p.2,4,5 s.139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom III p. 1,2,5 s. 141; poziom IV p.1,2,5, s. 141

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom III p. 2,3,4,7,8 s.143; poziom IV p. 2,3,4,7,9 s. 143

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2.  Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne poziom III p. 1 s. 147; poziom IV p. 1,2,4 s. 148

 

ZADANIAEDUKACYJNE

 

              „Zguba”- słuchanie opowiadania I. Salach czytanego przez panią – dzieci powinny: po wysłuchaniu opowiadania wypowiadać się nt jego treści, ocenić zachowanie rówieśników w bezpośrednich kontaktach i poznanym utworze literackim; wypowiadać się rozbudowanymi zdaniami;

              „Historia jednego dachu” – teatr cieni, wprowadzenie litery „D, d” na wyrazie podstawowym „dom”  oraz elementy MDS  – dzieci powinny: obejrzeć inscenizację, odpowiedzieć na pytanie: „Co stało się z dachem zajączka?” (5 l); zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy (6 l.).

              „Tak jak ja – i nie tak ...” – słuchanie opowiadania M. Jaworczakowej – dzieci powinny: kształcić umiejętność wyodrębniania poszczególnych obrazów, wyrabiać umiejętności poprawnego budowania zdań; odpowiedzieć na pytanie: „Co sądzisz o zachowaniu Stasia i dziewczynki z lodowiska?” (5,6 l.)

„Między nami przedszkolakami” – rozmowa w oparciu o ilustrację w książce i własne przeżycia dzieci, wprowadzenie litery „W, w” oraz elementy MDS – dzieci powinny: budować dłuższe wypowiedzi dzieci nt. własnych doświadczeń i ilustracji, (5 l.); zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy (6 l.).

„Piosenka o kolorowej piłce” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, kształcić słuch muzyczny, określić nastrój piosenki; („Mama i ja” cz.3 – płyta)

„Muzyczne zagadki”- zabawy słuchowe – dzieci powinny: rozwiązać zagadki muzyczne m.in. po melodii nuconej lub granej przez nauczycielkę, rozpoznawać różne źródła dźwięku np. brzęk kluczy, przelewanej wody itp.

Rytmika – zajęcia prowadzone przez instruktora

„Nasze przedszkole” – wydzieranka I gr. – dzieci powinny; rozwijać wyobraźnię twórczą, kształcić sprawności manualne (5 l.); konstruowanie z różnego materiału np. pudełek II gr. – dzieci powinny: współdziałać w zespole, stosować różne sposoby łączenia (6 l.)

„Kolorowa książeczka” – rysowanie – dzieci powinny: narysować krótką historyjkę (4 elementy), rozwijać inwencję twórczą (5,6 l.)

„Ulepianka dla chorego kolegi” – lepienie z masy solnej – dzieci powinny: rozwijać pomysłowość, wyrabiać wiarę we własne możliwości, rozwijać sprawności dłoni i palców. (5,6 l.)

„Wyszywany obrazek” – wyszywanie – dzieci powinny bezpiecznie posługiwać się igłą, dokładnie wykonywać poleceń  nauczyciela , starannie wykonać pracę. (6 l); „W szatni” – rysowanie w obrębie konturu – dzieci powinny: rozwijanie wrażliwości kolorystycznej, dostosować nacisk dłoni do narzędzia pisarskiego (5 l.)

„Razem z misiem układam i rozwiązuję zadania.” -  układanie i rozwiązywanie zadań z treścią  do obrazka – rozwijanie logicznego myślenia.

„Liczydełka.”  - układanie i rozwiązywanie zadań z zastosowaniem liczydełka – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, techniki rachunkowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

Ćwiczenia gimnastyczne nr 13 – nabywanie umiejętności prawidłowej współpracy ruchów nóg i ramion,  wyrabianie orientacji w otoczeniu.

Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:

-          czworakowania pt. „Koty przez błoto”

-          biegu pt. „Zaprzęgi”.

 

                            -

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

 

„To mój kłopot” –słuchanie opowiadania M. Rosińskiej – rysowanie zakończenia do wysłuchanego fragmenty opowiadania ukierunkowanego poleceniem Wysłuchajcie uważnie fragmentu opowiadania i narysujcie co było dalej –wypowiedzi dzieci nt. swoich rysunków, ocena zachowania Piotrusia, formułowanie norm postępowania dotyczących ochrony własnego zdrowia.

„Zachorował mój kolega (koleżanka)” – zabawa dramowa – rozwijanie inwencji twórczej i pomysłowości, współpraca w zespołach;

„Zaproszenie telefoniczne” – zabawa dyd. – umiejętne prowadzenie rozmów telefonicznych, stosowanie form grzecznościowych;

„Zapisz nas liczbą lub kolorowym paskiem” – zab. dyd. – doskonalenie umiejętności liczenia, kojarzenie cyfry z jej odpowiednim kolorowym prostokątem (liczby w kolorach);

„Jak Ola się ubiera” – słuchanie opowiadania I. Salach – rozumienie konieczności dostosowania ubioru do pogody.

„Kto pierwszy zobaczy wiosnę” – spacer w okolicy przedszkola -  określanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych – zachęcenie do obserwacji przyrody.

Spacery i wycieczki do parku lub lasu – obserwacja zmian w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku

„Przedszkolna zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie prostych zagadek o tematyce przedszkolnej. – doskonalenie procesów myślowych tj. analiza i synteza, uogólnianie;

„Bezpieczne zabawy w ogrodzie przedszkolnym” – rozmowy w małych zespołach – uwrażliwienie dzieci na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw w terenie.

„Przedszkolak”  - prace społeczno – użyteczne – wyeksponowanie w kąciku książki wystawki na określony temat

„Razem ze słonkiem –przedwiośnie”  - Słuchanie nowin z książki M. Kownacka  związanych z aktualną porą roku.

„Bal zabawek” – zab. relaksacyjna – wyciszenie i wygłuszenie własnego organizmu

„Nasze klocki” – zab. samorzutne – konstruowanie z różnego rodzaju klocków – rozwijanie

pomysłowości.

Praca z książką „Rysuję ...” cz. 3 s. 3 – 23; cz. 4 s. 69 (6 l.) – dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki, doskonalenie techniki czytania oraz sprawności rachunkowych; wypowiadanie się rozwiniętymi zdaniami, układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i literowej;

-                                        ćw. w mówieniu;

-                                        ćw. grafomotoryczne;

-                                        ćw. w czytaniu

-                                        ćw. rachunkowe

-                                        ćw. w klasyfikowaniu przedmiotów

-                                        ćw. słuchowo –gramatyczne

-                                        „Kuropatwy i budka dla kuropatw” – wycinanie po linii zaokrąglonej – doskonalenie sprawności manualnych


PRZEDWIOŚNIE ...

 

CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

CEL KSZTAŁCĄCY: Budzenie zainteresowań bogactwem i pięknem wiosennej przyrody, kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Zapoznanie się z głównymi zwiastunami wiosny.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

      1.    Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom III p. 4 s16 ; poziom IV p.4 s.16

2.               Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom III p. 1,5 s.19 ; poziom IV p.1,3,  s.19

3.              Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom III p.5,7 s.23 poziom IV p 4,7,8 s.23

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

2.  Dbam o swoje zdrowie – poziom III p.3a,d s.35; poziom IV p.3a s.36

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom III p.2a,b, s.39; poziom IV p.2b,c s.40

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

4.       Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie wiosny –poziom III p.1,2,3,5,7 s.61 poziom IV p.1,2,3,6,7,10 s.62; treści rozszerzające p. 2 s.63

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom III p. 4,5 s.76; poziom IV p.2,4,5 s.77

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom III...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin