Rudra Hridajopaniśad.doc

(41 KB) Pobierz
Rudra-Hridaja Upaniśad

Rudra-Hridaja Upaniśad

 

Aum ! Niech On chroni nas obu, niech On karmi nas obu
Obyśmy pracowali wspólnie z wielką energią, 
Niech nasza nauka będzie żywa i wydajna,
Obyśmy nie spierali się (ani nie nienawidzili się nawzajem) 

Om ! Niech będzie pokój we mnie!
Niech będzie pokój w moim środowisku!
Niech będzie pokój wśród sił, które oddziaływują na mnie!


Teraz, w tej chwili, przyjmuję schronienie w owym Czystym Stanie Najwyższego Absolutu, który można poznać poprzez Widję (Wiedzę), zwaną Rudra Hridaja Upaniśad.


Pokłoniwszy się przed sławną postacią Śri Mahadewy-Rudry w swoim sercu, ozdobioną świętą Bhasmą i Rudraakśą oraz wypowiedziawszy w myślach wielką Mahawakja-Mantrę, Tarasarę, Śri Śuka spytał swego ojca Śri Wjaasę Maharisiego, tymi słowy:


Kto jest prawdziwym Bogiem Dewów (bóstw)? W kim osadzone są wszystkie te istnienia? Czcząc kogo mogę wprawić w zadowolenie Dewów (Bóstwa) jako całość? 


Słysząc te słowa, Śri Weda Wjaasa odpowiedział następująco:


Rudra jest ucieleśnieniem wszystkich Dewów (Bóstw). Wszyscy Dewowie są po prostu różnymi przejawieniami Samego Śri Rudry. Po prawej stronie Rudry jest słońce, następnie czterogłowy Brahma, a potem trzej Agni (Ognie). Po lewej stronie istnieje Śri Umadevi, jak również Visznu and Soma (księżyc). Sama Uma jest postacią Visznu. Sam Visznu jest postacią księżyca. Dlatego ci, co oddają cześć Panu Visznu, czczą Samego Sivę. A ci, kórzy oddają cześć Sivie, czczą w rzeczywistości Pana Visznu. Ci którzy zazdroszczą Śri Rudrze i nienawidzą Go, w rzeczywistości nienawidzą Śri Visznu. Ci, co oczerniają Pana Sivę, oczerniają Samego Visznu. Rudra wytwarza nasienie, Visznu jest zarodkiem nasienia. Siwa Sam jest Brahmą, a Brahma Sam jest Agni. Rudra jest pełen Brahmy i Wisznu. Cały świat jest pełen Agni i Somy. Rodzaj męski jest Panem Siwą. Rodzaj żeński to Śri Bhavani Devi. Wszelkie stworzenie ruchome i nieruchome w tym wszechświecie jest wypełnione Umą i Rudrą. Wjakta to Sri Uma, a Awjakta jest Panem Sivą. Połączeniem Umy i Śankary jest Visznu. Stąd każdy powinien pokłaniać się Śri Maha Visznu z wielkim oddaniem. On jest Atmanem. On jest Paramatmanem. On jest Antaratmanem. Brahma jest Antaratmanem. Siva jest Paramatmanem. Visznu jest Wiecznym Atmanem całego tego wszechświata. Całe to stworzenie Svarga, Martja i Patala Lok jest wielkim drzewem. Vishnu to górna część (gałęzie) tego drzewa. Brahma to pień. Korzeniem jest Pan Siwa. Skutkiem jest Visznu. Działaniem jest Brahma. Przyczyną jest Siva. Dla dobra światów Rudra przybrał te trzy postaci. Rudra to Dharma. Visznu jest tym światem. Brahma jest Wiedzą. Dlatego czyń Kirtan Jego imienia: 'Rudra’, ‘Rudra’. Śpiewając w ten sposób owo opromienione imię tego wielkiego Pana, wszystkie twe grzechy zostaną zniszczone. Rudra to mężczyzna. Uma to kobieta. Pokłony przed Nim i przed Nią. Rudra to Brahma. Uma to Saraswati. Pokłony Jemu i Jej. Rudra to Wisznu. Uma to Lakszmi. Pokłony Jemu i Jej. Rudra jest słońcem. Uma jest cieniem. Pokłony Jemu i Jej. Rudra jest księżycem. Uma jest gwiazdą. Pokłony Jemu i Jej. Rudra jest dniem. Uma jest nocą. Pokłony Jemu i Jej. Rudra to Jadźnia. Uma to Wedi. Pokłony Jemu i Jej. Rudra to Agni, Uma to Swaahaa. Pokłony Jemu i Jej. Rudra jest Veda. Uma jest Sastrą. Pokłony Jemu i Jej. Rudra jest drzewem. Uma jest pnączem, które się wokół niego owija. Pokłony Jemu i Jej. Rudra jest wonią. Uma jest kwiatem. Pokłony Jemu i Jej. Rudra jest znaczeniem. Uma jest słowem. Pokłony Jemu i Jej. Rudra jest Lingą. Uma is Pithą. Pokłony Jemu i Jej. Wielbiciel powinien oddawać cześć Śri Rudrze and Umie tymi Mantrami, wspominanymi wcześniej. O mój synu, Śuka! Z tymi pieśniami pochwalnymi powinieneś medytować o Wiecznym Para-Brahmanie, który jest poza zasięgiem zmysłów, który jest czystym Istnieniem, Wiedzą i Błogością i którego nie zrozumie się mową ani umysłem. Po poznaniu tego, nie ma nic więcej do poznania, ponieważ wszystko jest jakąś postacią Tego i nic nie jest oddzielne od Tego.


Są dwie Widje do poznania. Sa to: Para and Apara. Apara Widja jest ucieleśnieniem czterech Wed i ich sześciu Ang. Nie zajmują się one Istotą Atmana. Za to Para Widja jest określana jako Mokśa-Sastra. Zajmuje się ona najwyższą filozofią Absolutnej Prawdy, będącej nie do zrozumienia, bezosobowej, It deals with that supreme philosophy of the Absolute Truth, Nirguna, Nirakara, bez uszu, oczu i rąk, bez stóp, wieczną, wszechobecną, trwałą i którą mogą poznać inteligentni, śmiali mędrcy.


Z tego Pana Sivy, który prowadzi straszliwą pokutę w postaci ParaDźnanaMargi [Najwyższej Drogi Wiedzy], stworzony jest cały ten świat, będący pożywieniem dla śmiertelników. Ten świat jest Maają. Wydaje się on jawić tak jak sen. Jest nałożony na Pana tak jak wąż jest nałożony na linę. [Pan wydaje się być światem, tak jak lina zdaje się być wężem] Jest to wieczna Prawda. Nie ma stworzenia w rzeczywistości. Wszystko jest absolutne. Poznając to, człowiek jest od razu wyzwolony. Jedynie przez Dźnanę można pozbyć się tej Samsary. Jedynie poprzez Dźnanę możesz zrozumieć to istnienie, nigdy poprzez Karmę. Zrozum to poprzez przewodnictwo ze strony Brahmanisztha-Srotrija Guru. Taki Guru da uczniowi wszelką potrzebną wiedzę o Brahmanie, Absolucie. Poprzez odcięcie więzów Adźnany czy Awidji, człowiek powinien przyjąć schronienie w Panu Sadasiwie. Oto prawdziwa mądrość, którą ma zrozumieć osoba poszukująca Prawdy. Pranava is łukiem. Atman jest strzałą. Para-Brahman jest celem. Podobnie jak strzała, Atman stanie się jednym z Brahmanem. Ale wszystkie trzy - łuk, strzała i cel nie są różne od Sadasiwy. Nie świecą ciała niebieskie słońca, księżyca czy gwiazd. Nie wieje wiatr, nie istnieją liczni Dewathowie (Bóstwa). Jedynie On, Jeden Pan istnieje. Tylko On, Czytość [wszystkich] czystości, jaśnieje zawsze, zawsze.

W tym ciele są dwa ptaki, Dźiwa i Paramatman. Dźiwa zjada owoce swoich Karm, nic jednak nie dotyka Paramatmana. Paramatman to tylko Sakszi. On nie robi nic. On przybiera jedynie postać Dźiwy, poprzez Swoją Maję, podobnie jak Akaśa (przestrzeń) w jakimś naczyniu wydaje się być różna od Akaśy poza nim i przybierać postać naczynia. W rzeczywistości wszystko jest Sivą, Adwaitą, Jednym Absolutem. Nie istnieją żadnego rodzaju różnice.


Kiedy rozumie się, że wszystko jest Jednym, Aumkarą, Czystym, nie ma żadnego smutku, nie ma żadnej Maaji. Wówczas osiągnięcie Adwaita-Paramanandy jest bardzo łatwe. Myśl, że jesteś podstawą całego tego wszechświata, że jesteś tym Jednym, Kewalą, Sat-Ćit-Ghaną. Wszyscy ludzie nie mogą pojąć tej prawdy. Ci pozbawieni Maaji mogą tę tajemnicę znać. Po poznaniu tego, Atman nie przemieszcza się do żadnego miejsca, w żadnym czasie. Staje się jednym z Absolutem, tak jak Ghatakaśa z Paramakaśą. Tak jak Akaśa nigdzie się nie przemieszcza, podobnie ten Atman nie nie żadnego ruchu. Staje się jednym z AUM. 

 

Ten kto zna tę wielką, tajemną Prawdę jest prawdziwym Munim. Staje się Samym Para-Brahmanem. Staje się Satćidanandą. Osiąga ciągły pokój.


 

Aum ! Niech On chroni nas obu, niech On karmi nas obu
Obyśmy pracowali wspólnie z wielką energią, 
Niech nasza nauka będzie żywa i wydajna,
Obyśmy nie spierali się (ani nie nienawidzili się nawzajem) 

Om ! Niech będzie pokój we mnie!
Niech będzie pokój w moim środowisku!
Niech będzie pokój wśród sił, które oddziaływują na mnie!

 

Tutaj kończy się Rudra-Hridajopaniśad, należąca do Kriszna-Jadźur Wedy.

 

 

 

Wzięte po angielsku z WWW.astrojyoti.com 

Upowszechniam za zgodą Pandita Taty z www.astrojyoti... Niech mu się dobrze dzieje.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin