1_modul.pdf
(
294 KB
)
Pobierz
Temat 1: Pojęcia nauki i badań naukowych
Kierownik projektu: Joanna Opoka Redaktor: Ilona Urbańska-Grzyb
Metodyk: Ilona Urbańska-Grzyb Grafik: Monika Czarska Informatyk: Mariusz Kieszek
Poznanie naukowe
Poznanie naukowe
Wstęp
1. Pojęcia nauki i badań naukowych
2. Przedmiot, cel i obszar badań naukowych w pielęgniarstwie
3. Problemy i hipotezy badawcze
3.1. Problemy badawcze
3.2. Hipotezy badawcze
4. Prawa autorskie — plagiat
5. Bioetyka — prawne i etyczne uwarunkowania badań naukowych w medycynie
5.1. Historia bioetyki
5.2. Definicje bioetyki
5.3. Kodeks etyki
5.4. Eksperyment medyczny
5.5. Komisje bioetyczne
Bibliografia
Literatura podstawowa
Literatura dodatkowa
1
Poznanie naukowe
Wstęp
Dzięki temu modułowi studenci poznają podstawowe definicje nauki i badań naukowych.
Dowiedzą się, czym zajmuje się pielęgniarstwo jako dyscyplina naukowa. Poznają
etyczne i prawne uregulowania prowadzenia pracy badawczej w pielęgniarstwie, a także
opanują zasady określania problemów badawczych i stawiania hipotez roboczych
w przygotowywanych projektach badawczych.
2
Poznanie naukowe
1. Pojęcia nauki i badań naukowych
Termin
nauka
jest pojęciem wieloznacznym, występującym w różnych kontekstach
i podlegającym ewolucji znaczeniowej. Najczęściej naukę definiuje się jako:
⎯
system uzasadnionych pojęć, twierdzeń, hipotez, będących wytworem działalności
badawczej, teoretycznej bądź praktycznej,
⎯
dyscyplinę zajmującą się określoną dziedziną rzeczywistości, uprawianą w instytucjach
naukowych lub poza nimi (
Pedagogika
, 2000: 58).
Rozpatrując termin
nauka
, można wskazać na kilka aspektów jego znaczenia:
⎯
dydaktyczny — nauka oznacza wówczas czynności nauczania i uczenia się,
⎯
treściowy
— kompletny system uzasadnionych twierdzeń i hipotez, oddających wiernie
obraz danego obszaru rzeczywistości,
⎯
historyczno-socjologiczny — elementy ludzkiej aktywności, swoista forma
świadomości społecznej oraz zespół instytucji funkcjonujących w określonych
warunkach historycznych,
⎯
funkcjonalny — ogół czynności składających się na działalność badawczą, prowadzoną
zgodnie z metodami mającymi zapewnić obiektywne, zasadne i uporządkowane
poznanie danej dziedziny rzeczywistości (Pilch, 1995: 3–4).
O naukowości danej dyscypliny świadczą: jej język, system pojęć, przedmiot badań
i metody badawcze. Następujące cechy i zasady poznania naukowego są ogólnie
przyjmowane i uznawane za uniwersalne dla różnych obszarów ludzkiej wiedzy:
⎯
postępowanie badawcze zgodne z metodami naukowymi zapewniającymi
racjonalny dobór, układ i metodologiczną poprawność czynności i zabiegów
gromadzenia wiedzy,
⎯
język pozwalający na ścisłe i jednoznaczne formułowanie słowne wyników poznania,
zapewniający ich powszechne rozumienie, pozytywną lub negatywną sprawdzalność
oraz możliwość porównania z istniejącymi teoriami na dany temat,
⎯
twierdzenia
— mogą być uznane za naukowe tylko wówczas, jeśli mają dostateczne
uzasadnienie pozwalające je przyjąć jako pewne lub jeśli odznaczają się wysokim
stopniem prawdopodobieństwa,
⎯
wewnętrzna niesprzeczność zbioru twierdzeń dotyczących przedmiotu badania
danej nauki i ich uporządkowanie w logicznie powiązany system twierdzeń naukowych,
⎯
krytycyzm wobec wszelkich wypowiadanych tez i postawa ustawicznej weryfikacji,
rewidowania i rozbudowy istniejącego systemu twierdzeń naukowych,
3
Poznanie naukowe
⎯
twórczy charakter rezultatów poznania oraz możliwość ich praktycznego wdrażania
(Pilch, 1995: 5).
Mając na uwadze wymienione tu cechy poznania naukowego, możemy stwierdzić, że:
„
badania naukowe
to wieloetapowy proces zróżnicowanych wewnętrznie działań
mających zapewnić obiektywne, dokładne i wyczerpujące poznanie wybranego wycinka
rzeczywistości przyrodniczej, technicznej, społecznej lub kulturowej. Jest to więc
postępowanie regulowane normami typu prakseologicznego.
Badanie naukowe zatem zawiera ogólną koncepcję teoretyczną i zarazem metodologiczną
badań wraz z operacyjnym planem jej (koncepcji) realizacji. Pojęcie badania naukowego
odnosi się także do realnie podejmowanych czynności poznawczych, których przebieg
jest z góry ustalony w koncepcji badań” (Zaczyński, 1995: 18).
Podmiotem wszelkich badań naukowych jest człowiek — badacz. Według Pilcha, badacza
i badania powinny charakteryzować:
⎯
intelektualna dociekliwość i sztuka wyszukiwania owocnych tematów,
⎯
śmiałość i inwencyjność myślenia,
⎯
krytycyzm i ostrożność,
⎯
systematyczność, ścisłość i precyzja,
⎯
wszechstronność i bezstronność,
⎯
rozległa wiedza o przedmiocie badań.
Celem badań naukowych powinno być zdobycie wiedzy maksymalnie ścisłej,
maksymalnie pewnej, maksymalnie ogólnej, maksymalnie prostej, o maksymalnej
zawartości informacji — takie dopiero poznanie prowadzi bowiem do wyższych form
funkcjonowania wiedzy, a są nimi prawa nauki i prawidłowości (Pilch, 1995: 5–8).
Suma praw naukowych, hipotez ogólnych, prawidłowości i wszystkich innych twierdzeń
o jednolitej dziedzinie, obszarze rzeczywistości tworzy
teorię naukową
danej dziedziny.
Teoria naukowa musi być:
⎯
uporządkowana,
⎯
niesprzeczna wewnętrznie (koherentna),
⎯
obiektywna (dowiedziona empirycznie),
⎯
intersubiektywnie komunikowalna (informatywna),
⎯
weryfikowalna (twórcza).
4
Plik z chomika:
mg_22
Inne pliki z tego folderu:
3_modul.pdf
(339 KB)
2_modul.pdf
(324 KB)
1_modul.pdf
(294 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anatomia
Anatomia - Uklad bierny ruchu
anestezjologia i pielęgniarstwo anestezjologiczne
Atlas Anatomii czlowieka PL
badanie fizykalne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin