6. Ćwiczenia wzrokowe oraz orientacji przestrzennej przygotowujące do nauki czytania i pisania.
Ćw. wzrokowe – wykonujemy, aby dzieci umiały dostrzec różnicę w budowie liter zapamiętały kształt litery umiały odróżnić literę od litery, zapamiętały rozmieszczenie litery w liniaturze. Układanie pociętych liter. Rozpoznawanie liter wśród zestawów innych liter
Ćw. Orientacji przestrzennej: orientacja w kierunku czytania i pisania, góra, dół, bliżej, dalej., Dziecią pokazujemy gdzie siedzi miś (na, pod itd.) później misia wrzucamy do pudełka i pytamy gdzie jest? Usatwiamy kilka zabawek juedna zabieramy i pytamy co zabrałam?, różnice w dwóch podobnych obrazkach np. na jednym obrazku dziewczynka ma kokardke a na drógim nie, dopasuj cień do obrazka, PUS – pomyśl, ułóż, sprawdz, znajdz identyczne obrazki, układanie puzli, układanki klockowe, zabawa ciepło/zimno, układanie figur od najmniejszj do największej, dopasowanie kształtów do otworów, labirynty domino
7. Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
Ćw. Przygotowujące rekę dziecka do pisania:
· Manualne – zwolnienie napiecia stawowo mięśniowego
· Precyzji ruchów – nadgarstka, dłoni palców, te ćwiczenia poprzedzają ćw. grafomotoryczne utrwalaja kierunek pisania, określonych kształtów.
Ćw. manualne: nawlekanie koralików w odpowiednich sekwencjach, labirynty, kolorowanie wg wzoru, obrysowywanie kształtów, wycinanie wydzieranie, gniecenie, naklejanie, zabawy z plasteliny, rzucanie woreczkami, wkręcanie żarówek, wymachy rekami, orygami
Ćw. grafomotoryczne: szlaczki, linie, pisanie na pisaku patykiem Cel: przygotowanie reki do kreslenia litery, aby siła nacisku była odpowiednia, utrwalenie kierunku pisania
monjab