rachunkowosc-wyklady.doc

(157 KB) Pobierz
RACHUNKOWOŚĆ

RACHUNKOWOŚĆ

 

Ze względów metodycznych i praktycznych wyodrębnia się:

- rachunkowość finansową – ukierunkowaną na zewnętrznych odbiorców informacji (np. Urząd Skarbowy). Zasady jej prowadzenia są regulowane prawem bilansowym czyli ustaw o rachunkowości.

- zarządczą – ukierunkowana na wspomaganie procesu decyzyjnego w danej jednostce, ma dostarczać takich informacji, które pozwolą opracować politykę przedsiębiorstwa oraz pomogą w planowaniu i kontroli a także w podejmowaniu decyzji na różnych szczeblach przy różnych wariantach.

- podatkową
 

Lp.

cecha

rach. finansowa

rach. zarządcza

1.

główni użytkownicy inf.

użytkownicy zewnętrzni

użytkownicy wewnętrzni

2.

typ i częstość inf.

sprawozdania finansowe wymagane prawem, zazwyczaj na koniec kwartału lub roku

inf. na potrzeby wewnętrzne sporządzane tak często jak wymaga tego proces decyzyjny

3.

przeznaczenie inf.

ogólne poinformowanie zainteresowanych stron o finansowym stanie jednostki gosp.

dostarczanie zainteresowanym decydentom danej jednostki specjalistycznych inf. do przygotowywania decyzji

4.

kształt inf.

wysoce zagregowane inf. o jednostce ujmowanej jako całość i zestawione w znormalizowane sprawozdanie

szczegółowe w zależności od problemu, pochodzące z zasobów księgowych, jak i innych źródeł specjalistycznych


rachunek ekonomiczny – nie jest synonimem rachunkowości, stanowi zespół metod umożliwiających wybór najlepszego spośród wielu wariantów rozwiązania problemu (np. kalkulacje)

controlling – dyscyplina wspomagająca zarządzanie, która podejmuje planowanie, organizowanie, informowanie, kontrolę i analizę oraz elementy motywowania pracowników do efektywnego działania

rach. rolnicza – jedna z rach. branżowych, które uwzględniają specyfikę prowadzonej działalności. Jej głównym celem jest przedstawienie w ujęciu wartościowym procesów gospodarczych i towarzyszących im zjawisk finansowych w jednostkach rolniczych. Podsystemy rach. rolniczej: księgowość, kalkulacje rolnicze, sprawozdawczość finansowa, pozaksięgowe obliczanie kosztów i analiza finansowa.

 

Funkcje rachunkowości:
informacyjna

dowodowa – w księgach rachunkowych zapisy wykonywane są na podstawie dokumentów, które są przechowywane i mogą być dostępne wybranym jednostkom

kontrolna – możliwość obserwacji wartości majątku i ich zmian przez właścicieli i inne zainteresowane jednostki

rozliczeniowa – pomaga dokonywać rozliczeń

sprawozdawcza – przekazywanie inf. wg określonego rozkładu

optymalizacyjna – modyfikacja i weryfikacja planów przedsiębiorstw

 

Prawo bilansowe określa:
* zasady prowadzenia rachunkowości

* prowadzenia ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym na podstawie dowodów księgowych

* okresowe ustalanie i sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów

* wycenę aktywów i pasywów
* ustalanie wyniku finansowego
* sporządzanie sprawozdań finansowych jednostki oraz grupy kapitałowej
* gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz innej ważnej dokumentacji
* tryb badania przez biegłych rewidentów i ogłaszanie sprawozdań finansowych dla określonych podmiotów prowadzących rachunkowość
* ochronę danych i odpowiedzialność karną

 

Do prowadzenia rachunkowości pełnej zgodnie z prawem bilansowym zobowiązani są:

- spółki handlowe -  jednostki posiadające osobowość prawną, np. spółki kapitałowe (z o.o., s.a.), spółdzielnie, przedsiębiorstwa państwowe
- spółki osobowe (jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne) pod warunkiem, że prowadzą księgi rachunkowe, jeśli ich przychody netto ze sprzedaży produktów, usług, wyrobów i transakcji przekroczyły łącznie  w poprzednim okresie obrotowym równowartość 800 tys. euro
- banki i jednostki, które działają na podstawie ustawy prawo bankowe

- jednostki zajmujące się ubezpieczeniami, funduszami inwestycyjnymi i emerytalnymi

- firmy funkcjonujące w oparciu o prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi

- gminy, powiaty, województwa i ich związki a także podlegające im jednostki budżetowe
- podmioty zagraniczne, które zarejestrowały działalność na terytorium RP (osoby fizyczne i prawne)

- jednostki otrzymujące dotacje i subwencje od państwa

 

Zasady rachunkowości:

nadrzędna – zasada wiernego i rzetelnego obrazu oraz kompetencji

zasady umożliwiające zachowanie zasady nadrzędnej

ostrożnej wyceny aktywów i pasywów – pesymistycznie wyceniać aktywa, zawyżać koszty, zaniżać przychody)

kontynuacji działania

rachunkowości memoriałowej – inne podejście do ewidencji w porównaniu z zasadą kasową (rejestruje się tylko ruch pieniądza), tu przedmiotem ewidencji są zarówno miary pieniądza jak i  innych zasobów. 1 cecha: ujmowane są wszystkie rodzaje zasobów i związane z nimi zdarzenia gosp., 2 cecha: w momencie wyceniania kosztów zużycia musimy uwzględniać faktyczny historyczny koszt poniesiony w momencie nabywania zużywanego czynnika produkcji, 3 cecha: uznanie przychodu w momencie transakcji wymiany dóbr, przychód uznaje się za osiągnięty, gdy zawarto transakcję
współmierności kosztów i przychodów

ciągłości – ciągłość metod stosowanych w rachunkowości

istotności – trzeba prezentować tylko te inf., które są istotne dla działalności firmy

periodyzacji – wyznaczanie konkretnych okresów obrotowych

zakazu kompensat – trzeba wykazywać zarówno należności jak i zobowiązania

 

Regulacja zasad rachunkowości na świecie 

Organizacje międzynarodowe na rzecz harmonizacji (ujednolicenia) zasad rachunkowości

organizacja

zakres prac

IASC International Accounting Standards Commitee – Międzynarodowy Komitet Standardów Rachunkowości

opracowywanie i upowszechnianie w interesie publicznym Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR) oraz inne prace służące harmonizacji zasad rachunkowości

ONZ – Zespół Roboczy Ekspertów ds. Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i sprawozdawczości

raporty oceniające, koordynujące i ukierunkowujące postępy prac wdrożeniowych MSR

UE – Zespół Studyjny Księgowości

wytyczne określające zasady prowadzenia rachunkowości, sporządzania rocznych zamknięć rachunkowych, konsolidacji sprawozdań, przeprowadzania rewizji

OCED – Organizacja ds. Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – Grupa Robocza Ekspertów Rachunkowości

raporty w sprawach terminologii rachunkowości, budowy sprawozdań, porównywalności standardów

IAFC – Międzynarodowa Federacja Księgowych

ustanawia standardy

 

Budowa MSR:
1. wprowadzenie, w którym podaje się cel standardu i wyjaśnienie pojęć, których będzie on dotyczył

2. wyjaśnienia i komentarze

3. zasadnicza treść standardu

Standardy nie stanowią prawa, możemy się jedynie na nie powoływać

Opublikowano ponad 40 standardów:

- prezentacja zastosowania zasad rachunkowości
- wycena i prezentacja zapasów wg kosztów (cen historycznych)
- skonsolidowane sprawozdania finansowe
- amortyzacja
- pozycje nietypowe i dotyczące okresów poprzednich oraz zmiany zasad prowadzenia rach.

- działalność badawczo-rozwojowa
- zdarzenia warunkowe oraz zdarzenia, które nastąpiły po dacie bilansu

Dyrektywy (w krajach UE są obowiązującymi prawami)
W dziedzinie rach. Komisja UE wydała szereg dyrektyw, z których najistotniejsze to:

- Czwarta Dyrektywa o rocznych zamknięciach spółek o określonych formach prawnych
- Siódma Dyrektywa o skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych
- Ósma Dyrektywa w sprawie zatwierdzania osób odpowiedzialnych za prowadzenie ksiąg rachunkowych

 

AKTYWA

aktywa – kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych

 

Klasyfikacja majątku podmiotu gospodarującego stosowana w rachunkowości

 

MAJĄTEK PODMIOTU GOSPODARUJĄCEGO

MAJĄTEK TRWAŁY

(AKTYWA TRWAŁE)

MAJĄTEK OBROTOWY

(AKTYWA OBROTOWE)

1.

wartości niematerialne i prawne

zapasy

2.

rzeczowy majątek trwały

należności krótkoterminowe

3.

należności długoterminowe

inwestycje krótkoterminowe

4.

inwestycje długoterminowe

krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe

5.

długoterminowe rozliczenia międzyokresowe

 

1) wartości niematerialne i prawnenabyte przez jednostkę prawa majątkowe nadające się do gosp. wykorzystania o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż 1 rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, a w szczególności A) autorskie prawa majątkowe: licencje, koncesje B) prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych C) know-how

Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się również nabytą wartość firmy (goodwill) oraz koszty zakończonych prac rozwojowych

wartość firmy – powstaje w momencie kupna firmy lub nabycia, jest to różnica między ceną nabycia lub przejęcia jednostki a niższą od niej zazwyczaj wartością godziwą przejętych aktywów netto

2) rzeczowy majątek trwałyobejmuje te części majątku, które mają określoną postać fizyczną i uczestniczą w wielu cyklach użytkowości

1. środki trwałe – obejmują składniki, których przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, muszą być kompletne i zdatne do użytku oraz muszą być wykorzystywane na potrzeby własne jednostki

a)      grunty (w tym prawo wieczystego użytkowania gruntów)

b)     budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu)

c)      urządzenia techniczne i maszyny

d)     inne środki trwałe – nakłady poniesione na modernizację, ulepszanie obcych środków trwałych (leasing), inwentarz żywy (stado podstawowe)

2. środki trwałe w budowie – inwestycje rozpoczęte wg poprzedniej klasyfikacji; nakłady ponoszone na wytwarzanie nowych środków trwałych albo na ich modernizację czy ulepszanie, głównym celem tej grupy jest działalność zwiększająca wartość środków trwałych

3. zaliczki na środki trwałe w budowie

 

Wycena wartości zużycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych:

1. wartość początkowa (brutto) – wartość aktualna w momencie nabycia środka trwałego, ustala się ją w wysokości rzeczywistej ceny nabycia lub w wyniku kosztu wytworzenia

2. wartość netto (księgowa, bieżąca) – ustalona jako różnica między wartością początkową a sumą dotychczasowego umorzenia

3. umorzenie środka trwałego – okresowe korygowanie wartości początkowej środka o sumę dotychczasowego jego zużycia

4. amortyzacja – przeniesienie wartości zużycia środka trwałego czy składnika wartości niematerialnych i prawnych w koszty działalności danego okresu

 

Metody obliczania amortyzacji:

a) liniowa

b) degresywna (przyspieszona)

c) progresywna
d) naturalne
W metodach liniowych ustalamy najpierw stawkę amortyzacji a(%)=100%/t gdzie t to przewidywany okres użytkowania środka. Kwota roczna amortyzacji a(zł)=Wp*a(%)/100%

Stawki amortyzacji są różne. Ustalając stawkę amortyzacji bierzemy pod uwagę stopień wykorzystania środka, tempo postępu techniczno-ekonomicznego, wydajność środka mierzoną liczbą godzi jego pracy lub ilością wytworzonych produktów, przwidywaną cenę likwidacji w momencie pozbywania się środka.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin