poradnik_jak pisac mgr_1.pdf

(308 KB) Pobierz
33417165 UNPDF
Jakpisa¢prac¦in»yniersk¡/magistersk¡
CezarySobaniec
v1.5, 2007/12/18
Streszczenie
Niniejszy poradnik ma by¢ pomoc¡ dla studentów w pisaniu pracy in»ynierskiej i
pó¹niej magisterskiej a z drugiej strony ma pomóc promotorom ograniczaj¡c ich prac¦ do
korekty merytorycznej a nie redakcyjnej, która mo»e by¢ wykonana samodzielnie przez
studenta. Przedstawione zasady i porady s¡ ogólne i mo»na je stosowa¢ zarówno w
przypadku stosowania edytorów tekstowych (OpenOce, MS Word) jak i systemu L A T E X.
Poradnik powstał m.in. w oparciu o materiały przygotowane przez Macieja Drozdow-
skiego i dost¦pne pod adresem http://www.cs.put.poznan.pl/mdrozdowski/dyd/txt/
Spis tresci
1 Wst¦p
2
2 Struktura pracy
2
3 Styl
3
4 Skład tekstu 3
4.1 Czcionka i akapity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
4.2 Układ strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
4.3 Dywiz, my±lnik i pauza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
4.4 Podział słów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
4.5 Odst¦py . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
4.6 Rozdziały i podrozdziały . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
4.7 Rysunki i tabele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
4.8 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
4.9 Korekta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
5 Narz¦dzia 6
5.1 L A T E X / L Y X . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
5.2 OpenOce / Microsoft Word . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
6 Słowniczek ortograficzny ;-)
7
1
1 Wst ep
Zaraz na wst¦pie chciałbym podkre±li¢ co±, co jak okazuje si¦ nie dla wszystkich studentów
jest całkowicie oczywiste. Chodzi o wykorzystanie do pisania swojej pracy magisterskiej ze-
wn¦trznych materiałów ¹ródłowych. Całkowicie naturalnym i cz¦sto wr¦cz po»¡danym jest
powoływanie si¦ na materiały ¹ródłowe: ksi¡»ki, artykuły w czasopismach, dokumentacj¦
techniczn¡, czy w wreszcie na wszelkie inne publikacje dost¦pne w Internecie. Odwołanie do
takich materiałów stanowi wsparcie dla tez, które chcemy przekaza¢ czy udowodni¢. Odwo-
łanie mo»e mie¢ form¦ wskazania na materiał ¹ródłowy, zawieraj¡ce nazwisko autora, tytuł i
miejsce publikacji oraz dat¦ wydania. Odwołanie mo»e równie» mie¢ form¦ cytatu, jednak»e
z wyra¹nym zaznaczeniem cytowanego fragmentu oraz ze wskazaniem na ¹ródło. Całkowicie
jednak niedopuszczalne jest kopiowanie do pracy fragmentów tekstów, których nie jeste±my
autorami. Takie post¦powanie to plagiat !
2 Struktura pracy
Praca in»ynierska/magisterska powinna mie¢ nast¦puj¡c¡ struktur¦:
1. Strona tytułowa.
2. Karta pracy z podpisem dziekana.
3. Spis tre±ci.
4. Wst¦p z podpunktem opisuj¡cym cel i zakres pracy.
5. Rozdział(y) „teoretyczny” definiuj¡cy(e) rozwa»ane zagadnienie i opisuj¡cy aktualny
stan wiedzy (np. modele matematyczne i wzory, opis stanu rzeczywisto±ci, procedur
biznesowych itp.).
6. Rozdział(y) opisuj¡cy(e) na wysokim poziomie abstrakcji ide¦/sposób/metod¦ rozwi¡-
zania postawionego problemu (np. model powi¡za« mi¦dzy danymi, struktura bazy
danych, szczegółowa specyfikacja wymaga«, diagramy u»ycia, itp.).
7. Rozdział(y) opisuj¡cy(e) techniczn¡ stron¦ rozwi¡zania (dokumentacja techniczna, istotne
wyj¡tki z kodu ¹ródłowego programów).
8. Rozdział(y) opisuj¡cy(e) przeprowadzone testy jednostkowe/integracyjne/funkcjonalne-
/akceptacyjne/efektywno±ciowe, oraz innego rodzaju uzyskane wyniki wraz z ich ana-
liz¡.
9. Zako«czenie zawieraj¡ce podsumowanie i wnioski.
10. Literatura.
11. Zał¡czniki.
Do pracy nale»y zał¡czy¢ dysk CD/DVD ułatwiaj¡cy kontynuowanie pracy przez ko-
lejnych studentów. Dysk taki powinien zawiera¢:
pełen tekst pracy (np. w formacie PDF),
informacje o autorach wraz z adresem kontaktowym (nr telefonu, email),
2
kompletne kody ¹ródłowe opracowanej aplikacji wraz z (ewentualnym) repozyto-
rium systemu zarz¡dzania wersjami (np. CVS lub Subversion),
pliki konfiguracyjne,
kopi¦ ogólnodost¦pnej dokumentacji w wersji elektronicznej.
3 Styl
1. Zamiast I osoby liczby pojedynczej (np. (ja) zrobiłem, (ja) zaprojektowałem, (ja) zapro-
gramowałem, (ja) przetestowałem) przyj¦ło si¦ u»ywa¢ formy bezosobowej (zrobiono,
zaprojektowano, zaprogramowano, przetestowano) lub I osoby liczby mnogiej (zrobili-
±my, zaprojektowali±my, zaprogramowali±my, przetestowali±my). Wydaje si¦, »e najod-
powiedniejsza jest forma bezosobowa.
2. Praca powinna da¢ si¦ normalnie czyta¢ tak jak esej lub wypracowanie. Nie powinna
by¢, np., zbiorem list wypunktowuj¡cych ró»ne zagadnienia.
3. Pisz¡c prac¦ z informatyki, nale»y u»ywa¢ terminologii informatycznej, która ma spre-
cyzowan¡ tre±¢ i znaczenie. Nie powinno si¦ u»ywa¢ gazetowych okre±le« typu: silnik
programu, maszyna skryptowa, elektroniczny mechanizm, gdy» nie wiadomo co one
wła±ciwie oznaczaj¡.
4. Nale»y unika¢ „eleganckiego” stylu, gdy» najcz¦±ciej wychodzi styl „bombastyczny”.
Np.: „jeden z najznamienitszych przykładów”, „program niesamowicie prosty w obsłu-
dze”, „proces jest niezwykle trywialny”, „celem znakomitej wi¦kszo±ci”.
5. Nale»y unika¢ przesadnie długich zda«.
6. Zdecydowanie nale»y unika¢ tworzenia nowych słów i u»ywania »argonu. Lepszym
rozwi¡zaniem jest u»ycie bardziej opisowego stylu. Je±li z jaki± powodów stosujemy
nowe poj¦cie/zwrot, to koniecznie nale»y je wyja±ni¢ przy pierwszym u»yciu.
7. Mała klarowno±¢ tekstu i słaba gramatyka s¡ przejawami niezrozumienia tematu. Je-
»eli czytelnik ma problem ze zrozumieniem, to z du»ym prawdopodobie«stwem mo»na
powiedzie¢, »e autor nie wie co chce powiedzie¢.
8. Przygotowanie dobrej dokumentacji wymaga czasu. Mo»na przyj¡¢, »e 1 strona A4
dobrej dokumentacji wymaga 1 dnia pracy.
9. Przypisy. Nale»y unika¢ stosowania przypisów. Przypis powinien mie¢ charakter uzu-
pełniaj¡cego tekstu, który dodatkowo jest wtr¡ceniem pochodz¡cym z innego kontekstu.
W przypisie nie mo»na zawiera¢ istotnych tre±ci z punktu widzenia celu pracy.
4 Skład tekstu
4.1 Czcionka i akapity
1. Nale»y u»y¢ czcionki szeryfowej (typu Times lub ComputerModern ) o wielko±ci od 10
do 13.
3
2. Przykłady kodów ¹ródłowych powinny by¢ drukowane czcionk¡ o stałej szeroko±ci
(np. Courier ).
3. Interlinia nie powinna by¢ wi¦ksza od 1,5.
4. Główny tekst pracy powinien by¢ wyjustowany (wyrównany do lewej i prawej).
4.2 Układ strony
1. Marginesy poziome powinny by¢ z zakresu 2 do 3 cm, pionowe nieco wi¦ksze. Wskazane
jest ustawienie niesymetrycznych marginesów, tak aby po zszyciu pracy mo»liwe było
odczytanie tekstu blisko oprawy.
2. Strony powinny by¢ ponumerowane. Warto doda¢ do dokumentu »yw¡ pagin¦ (nagłó-
wek dla ka»dej strony), która b¦dzie zawiera¢ tytuł pracy lub (lepiej) tytuł rozdziału
wraz z numerem strony.
4.3 Dywiz, myslnik i pauza
Opis
Przykład Zapis w L A T E X-u
Dywiz krótka kreseczka u»ywana do przenoszenia
wyrazów i zapisu zbitek typu biało-czarni
biało-czarny
-
My±lnik u»ywany jest do zapisu zakresu warto±ci
10–20
--
Pauza najpopularniejszy „my±lnik” słu»¡cy do
oddzielania cz¦±ci zdania
on — ona
---
Wokół pauzy powinny by¢ wstawiane odst¦py, np.:
Pauza --- szczególnie w jezyku polskim --- pełni role...
W przypadku edytorów tekstowych warto zdefiniowa¢ reguł¦ autokorekty dokonuj¡cej za-
miany -- i --- na odpowiednie znaki specjalne – i —.
4.4 Podział słów
1. Koniecznie nale»y wł¡czy¢ automatyczne przenoszenie wyrazów. L A T E X domy±lnie dzieli
słowa. Edytory tekstowe wymagaj¡ jawnego wł¡czenia tej opcji.
2. Nale»y unika¢ pozostawiania pojedynczych liter na pocz¡tku i ko«cu zdania. Je»eli
zdanie zaczyna si¦ od spójnika „z”, „w”, „i”, to po spójniku nale»y wstawi¢ niepodzielny
odst¦p. W przypadku L A T E X-a jest to komenda ~ , a w przypadku edytorów b¦dzie to
kombinacja Ctrl-Spacja . Przykład:
W~przypadku \LaTeX-a jest to komenda...
4
33417165.001.png
4.5 Odst epy
1. Nie powinno by¢ dodatkowego odst¦pu przed kropk¡ ko«cz¡c¡ zdanie, np.:
Zdanie to jest zapisane niepoprawnie .
2. Tekst w nawiasach powinien by¢ zapisany bez dodatkowych odst¦pów, np.:
Przykładowy przebieg (Rysunek 1.5) prezentuje...
3. Je»eli w zdaniu pojawia si¦ skrót z kropk¡, to nale»y skasowa¢ (w przypadku L A T E X-a)
dodatkowy odst¦p komend¡ \ , np.:
Pan inz.\ Kowalski jest dobrym specjalist a.
4. Dodatkowy odst¦p po kropce nie jest dodawany, gdy przed kropk¡ wyst¦puje du»a
litera. W takim przypadku nale»y go wymusi¢ komend¡ \@ 1 , np.:
Przygotowalismy wniosek do KBN\@. Wniosek jest...
4.6 Rozdziały i podrozdziały
1. Tytuły rozdziałów i podrozdziałów powinny by¢ zapisywane bez znaków interpunkcyj-
nych (kropka lub dwukropek na ko«cu).
2. Rozdziały i podrozdziały powinny by¢ numerowane w sposób hierarchiczny. Do spisu
tre±ci powinny trafi¢ punkty o maksymalnie trzecim poziomie zagnie»d»enia, czyli np. 2.1.5.
3. Rozdziały powinny rozpoczyna¢ si¦ od nowej strony, na wydruku dwustronnym od
strony nieparzystej. Pozostała tre±¢ pracy powinna by¢ pisana jednym ci¡giem.
4. Nale»y unika¢ wydzielania pojedynczych podrozdziałów z rozdziałów, np. rozdział 3
z jedynym podrozdziałem 3.1. W takiej sytuacji nale»y zrezygnowa¢ z wydzielania
podrozdziału lub z jego numerowania.
4.7 Rysunki i tabele
1. Rysunki i tabele powinny mie¢ podpisy ł¡cznie z numerem kolejnym, np. Rys.3.7 . Pod-
pis dla rysunku nale»y umie±ci¢ pod rysunkiem, podpis dla tabeli powinien znajdowa¢
si¦ nad tabel¡.
2. Nale»y unika¢ stosowania grafiki rastrowej (np. formaty GIF, PNG, JPEG) zast¦puj¡c
j¡ grafik¡ wektorow¡ (np. formaty Postscript, PDF). W przypadku grafiki rastrowej
nale»y zastosowa¢ odpowiednio du»¡ rozdzielczo±¢ (150–300dpi).
1 Komend¦t¡mo»nauzyska¢wL Y X-ieu»ywaj¡ckombinacjiCtrl-.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin