Kontrolujesz to co mówisz.pdf

(71 KB) Pobierz
345041580 UNPDF
Od momentu kiedy zacząłem prowadzić szkolenia pracuję nad tym w jaki sposób
mówię. Porad odnośnie przemówień publicznych jest mnóstwo. Kontrola głosu,
mowa ciała, kontakt z publiką, podkreślanie emocji itd. Człowiekowi, który nigdy nie
miał do czynienia z takimi fachowymi poradami może to nieźle zamieszać w głowie.
Czy to oznacza, że na takie kursy trzeba spojrzeć z przymrużeniem oka? Oczywiście,
że nie. Najlepszym sposobem aby zostać dobrym mówcą jest praktyka, praktyka i
jeszcze raz praktyka. Dobry trener podpowie jak radzić sobie z emocjami i pauzami
wypełnionymi: yyyyy, eeee itd. a to już znacznie może zmienić sposób komunikacji.
Osobiście zamierzam wybrać się na spotkania organizacji Toastmasters . Działają w
wielu miastach Polski. Klubowicze spotykają się regularnie, wygłaszają przemowy i
wzajemnie dają sobie feedback. Poza tym, w takim miejscu pewnie można spotkać
wiele fajnych osób
Istnieje kilka podstawowych rzeczy, które można w swojej komunikacji poprawić od
zaraz. Najlepiej wprowadzać je po kolei ponieważ kontrola wszystkiego od razu
może być małym wyzwaniem.
Tempo głosu . Całkiem niedawno zadzwoniła do mnie pewna Pani z prośbą o
udzielenie informacji na temat szkolenia. Mówiła dość szybko, więc starałem się
zbudować raport i dopasować się tempem głosu. W pewnym momencie mi przerwała
i zapytała: „Czy może pan mówić wolniej?” Wydawało mi się, że mówię spokojnie i
wyraźnie. Okazało się, że jednak trochę za szybko. Całe lata tak mówię, więc
zwolnienie sprawiało mi małe kłopoty. W fachowej literaturze pisze, że zbyt szybkie
mówienie jest oznaką poddenerwowania i braku pewności siebie. Coś w tym jest.
Jednak Tony Robbins też mówi szybko, a mimo to uznawany jest za jednego z
najlepszych mówców na świecie. Mówienie wolne jest usypiające i mało
Więcej artykułów na www.BartekPopiel.pl
345041580.006.png 345041580.007.png 345041580.008.png
 
przekonujące. Trzeba znaleźć odpowiednie tempo, które jednocześnie będzie
brzmiało naturalnie.
Najlepszym rozwiązaniem aby sprawdzić swoje tempo głosu jest nagranie siebie.
Najlepiej podczas rozmowy telefonicznej bo gdy zaczniesz po prostu się nagrywać
będziesz to kontrolował. Chodzi o to, żebyś wiedział jak mówisz kiedy się
komunikujesz. Na luzie, bez kontroli.
Oddech. Zawsze mówisz na wydechu. Jak nie wierzysz to spróbuj powiedzieć
cokolwiek wdychając powietrze
. Kiedy mówisz szybko, to przerwa na
oddech jest znacząca. Kiedy mówisz wolniej i zrobisz przerwę na oddech jest to
całkowicie naturalne. Kiedyś miałem okazję słuchać płyty chorwackiego uwodziciela
Bad Boya, który robi dość długie pauzy między wypowiadanymi zdaniami ( możesz
go zobaczyć TUTAJ ). Pauza sprawia, że rozmówca prawdopodobnie powtórzy sobie
ostatnie słowa w głowie.
Ludzie kiedy się komunikują mają tendencję do zapełniania pauzy dźwiękami:
yyyy,eeee itd. Cisza będzie zdecydowanie lepsza.
Mowa ciała. Jest tego tak wiele, że trudno wszystko spamiętać, ale wszystko jest do
wyćwiczenia. Należy kontrolować postawę ciała, mimikę twarzy i wiele innych
rzeczy. Jednak na początek wystarczy pamiętać o kilku podstawach. Kiedy mówisz
używaj naturalnie rąk: kreśl nimi obrazy, wyliczaj, klaśnij, tupnij, uderz pięścią w
stół. To zawsze zaznacza emocjonalność wypowiedzi. Zobacz w jaki sposób
rozmawia ze swoimi gośćmi wspomniany już Tony: KLIK – zwróć uwagę jak pracują
jego ręce.
Kontakt wzrokowy . Jak ktoś nie patrzy mi się w oczy to moim zdaniem albo ma coś
do ukrycia albo jest nieszczery. W świecie zwierząt wzrok jest równie ważną sprawą
jak wśród ludzi. Kto pierwszy zerwie kontakt wzrokowy okazuje słabość. Jednak nie
polecam testować w autobusie z wracającymi z meczu kibicami
. Pamiętaj,
Więcej artykułów na www.BartekPopiel.pl
345041580.001.png 345041580.002.png 345041580.003.png 345041580.004.png
 
że oczy są zwierciadłem duszy dlatego gdy z kimś rozmawiasz to utrzymuj kontakt
wzrokowy. Słuchacz wie, że go słuchasz i chętniej będzie z Tobą rozmawiał w
przyszłości. Rozglądanie się na boki, szperanie w komórce, torebce lub notesie jest
co najmniej nie na miejscu.
Entuzjazm. Kiedy mówisz z entuzjazmem i podkreślasz intonacją głosu
najważniejsze słowa to stajesz się bardziej wiarygodny. Nie ważne czy jesteś
trenerem, handlowcem czy pracownikiem biurowym. Emocje są zaraźliwe jak wirus i
jeżeli mówi do nas ktoś pełen energii to ta energie po chwili przejdzie na nas.
Wyobrażasz sobie mówcę motywacyjnego, który zachęcałby Cię do działania cichym
i spokojnym głosem?! To dopiero byłby ubaw .Gdy będzie bił od Ciebie entuzjazm
to będziesz 100 razy bardziej wiarygodniejszy w tym co mówisz.
Trzymaj się tematu. Ludzie mają tendencję do dygresji. Oczywiście, wszelkiego
rodzaju anegdoty czy krótkie historie mające zbudować odpowiedni stan
emocjonalny są jak najbardziej ok., ale zdarza się tak, że ktoś omawia jakiś temat,
później robi dygresję, potem kolejną i kolejną aż w końcu zadaje pytanie „o czym to
ja mówiłem?” Dlatego wracaj do głównego wątku i mów konkretnie to, co masz do
powiedzenia.
To tylko zalążek tematu. Na temat komunikacji napisano opasłe tomy. Mnie zależało,
aby przekazać Ci tylko i wyłącznie kilka prostych podstaw, które możesz od zaraz
ćwiczyć. Po co się tego wszystkiego uczyć? Ponieważ wszędzie się komunikujesz.
Im lepiej potrafisz się komunikować tym szybciej osiągniesz zamierzone cele.
Więcej artykułów na www.BartekPopiel.pl
345041580.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin