Jolanta Pańczyk informatyka-europejczyka.-poradnik-metodyczny-dla-gimnazjum ebook.pdf

(5942 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
859509197.012.png
Tematyka zaj,
wskazówki do realizacji
oraz przykłady
rozwiza metodycznych
Poniej wyszczególnione s zagadnienia tematyczne z uwzgld-
nieniem liczby godzin na ich realizacj (w cigu trzech lat nauki).
Dla kadego z zagadnie! (bloków) tematycznych okre"lono, które
załoenia podstawy programowej kształcenia ogólnego z zakresu
informatyki s realizowane.
Dla niektórych tematów lekcyjnych przedstawione s cele ogól-
ne, szczegółowe oraz podany jest przykładowy przebieg zaj' wraz
z propozycj zada! domowych.
Dla innych podane s jedynie wskazówki, które mog pomóc
w przygotowaniu czy realizacji zaj', gdy załoeniem tego porad-
nika nie jest podanie gotowych rozwiza! poszczególnych zaj'
z informatyki, lecz ukierunkowanie działa! nauczyciela. Podczas
realizacji kolejnych zagadnie! musimy pamita' o indywidualizacji
nauczania i konieczno"ci dostosowania metod do moliwo"ci
uczniów.
W poradniku uwzgldniono równie przykładowe zestawy 'wi-
cze! do zaj' lekcyjnych. Zawarte s w nich 'wiczenia do poszcze-
gólnych tematów lekcji.
Zestawy 'wicze! s ponumerowane i znajduj si na płycie
CD-ROM dla nauczyciela.
859509197.013.png
14
P ORADNIK METODYCZNY DLA GIMNAZJUM
Tre"ci programowe w poradniku (podobnie jak w programie
nauczania) obudowane s wokół zagadnie! tematycznych (bloków
tematycznych):
Budowa i zastosowanie komputera
1.
System operacyjny
2.
Podstawy edycji grafiki
3.
Praca z edytorem tekstu
4.
Multimedia
5.
Internet i sieci
6.
Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
7.
Bazy danych
8.
Algorytmy
9.
Modelowanie i symulacja
10.
Zagadnienie tematyczne
(blok tematyczny):
budowa i zastosowanie komputera
Podstawa programowa:
Posługiwanie si sprztem i korzystanie z usług systemu operacyjnego.
Podstawowe elementy komputera i ich funkcje. Zasady bezpiecznej pracy
z komputerem. Podstawowe usługi systemu operacyjnego. Społeczne,
etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju informatyki. Konsekwencje dla
osób i społecze"stw. Zagro#enia wychowawcze: szkodliwe gry, depra-
wuj&ce tre'ci, uzale#nienie. Zagadnienia etyczne i prawne zwi&zane
z ochron& własno'ci intelektualnej i ochron& danych.
I ROK NAUKI
(8 godzin)
II ROK NAUKI
(2 godziny)
III ROK NAUKI
(2 godziny)
1. Regulamin
szkolnej pracowni
komputerowej.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
1. Organizacja pracy
na zajciach
z informatyki.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
1. Organizacja pracy
na zajciach
z informatyki.
Przedmiotowy
system oceniania
z informatyki.
859509197.014.png 859509197.015.png 859509197.001.png 859509197.002.png 859509197.003.png 859509197.004.png
 
T EMATYKA ZAJ , WSKAZÓWKI DO REALIZACJI ...
15
I ROK NAUKI
(8 godzin)
II ROK NAUKI
(2 godziny)
III ROK NAUKI
(2 godziny)
2. Bezpieczna
i higieniczna praca
z komputerem (EP).
3. Znaczenie komputera
we współczesnym
&wiecie (EF).
4. Ochrona własno&ci
intelektualnej. Prawo
autorskie.
5. Budowa komputera.
6. – 7. Urz-dzenia słu.-ce
do komunikowania si
z u.ytkownikiem.
8. Przygotowanie zestawu
komputerowego
do pracy.
2. Zagadnienia etyczne
i prawne zwi-zane
z ochron- własno&ci
intelektualnej (EF).
2. Zagro.enia i po.ytki
wynikaj-ce
z zastosowa0
komputerów
i powszechnego
dostpu
do informacji (EF).
Na realizacj pierwszego bloku tematycznego „Budowa i zastosowa-
nie komputera” przewidziano 12 jednostek lekcyjnych w 3-letnim
cyklu kształcenia. Je"li w danej szkole przewidziany jest 2-letni cykl
kształcenia z zakresu informatyki, zagadnienia tematyczne z kade-
go z bloków naley rozłoy' na 2 lata.
Zakres treci nauczania:
Regulamin szkolnej pracowni komputerowej. Przedmiotowy system
oceniania z informatyki. Bezpieczna i higieniczna praca z kompu-
terem. Znaczenie komputera we współczesnym "wiecie. Zagroe-
nia i poytki wynikajce z zastosowa! komputerów i powszechnego
dostpu do informacji. Dziedziny ycia, w których ma zastosowa-
nie komputer. Informatyka jako dziedzina wiedzy. Prawo autor-
skie. Co jest własno"ci w Internecie, a co nie? Budowa komputera .
Urzdzenia wej"ciowe i wyj"ciowe. Jednostki pamici. Podłczanie
elementów zestawu komputerowego (treci rozszerzajce) .
Osignicia ucznia:
Ucze!:
stosuje si do zasad regulaminu szkolnej pracowni
komputerowej;
potrafi wyja"ni', na czym polega higieniczna i bezpieczna
praca z komputerem;
859509197.005.png 859509197.006.png 859509197.007.png 859509197.008.png
16
P ORADNIK METODYCZNY DLA GIMNAZJUM
wie, jakie znaczenie ma komputer we współczesnym "wiecie
oraz w jakich dziedzinach znalazł zastosowanie;
rozumie potrzeb wykorzystania wszechstronnego narzdzia,
jakim jest komputer;
potrafi wyja"ni' pojcie: informatyka ;
zna pojcia: prawo autorskie , licencja (wymienia i opisuje
przykłady licencji), piractwo komputerowe ;
rozumie konieczno"' prawnej ochrony twórczo"ci;
dostrzega potrzeb poszanowania i ochrony pracy innych
osób;
wie, jak zgodnie z prawem mona korzysta'
z oprogramowania;
zna elementy zestawu komputerowego;
potrafi połczy' elementy zestawu;
potrafi wymieni' elementy znajdujce si wewntrz
komputera. Potrafi je scharakteryzowa (treci rozszerzajce) ;
rozrónia rodzaje i jednostki pamici;
zna rodzaje i zastosowanie no"ników informacji.
Poni#ej przedstawiam wskazówki do zaj( oraz przykłady rozwi&-
za" metodycznych poszczególnych lekcji.
I rok nauki
Temat 1.:
Regulamin szkolnej pracowni komputerowej.
Przedmiotowy system oceniania z informatyki
Wskazówki do zaj:
Pierwsze zajcia z informatyki rozpoczynamy od omówienia
wła"ciwego sposobu zachowania si w pracowni komputerowej.
Nauczyciel odczytuje oraz omawia regulamin pracowni,
a uczniowie wypowiadaj si, o czym jeszcze powinni pamita'.
Regulamin powinien znajdowa' si w pracowni w widocznym
miejscu, aby w razie zaistniałej sytuacji na zajciach mona
1.
859509197.009.png 859509197.010.png 859509197.011.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin