WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE.doc

(35 KB) Pobierz
Treści:

Treści:
Przebieg i higiena ciąży.
Rozwój człowieka od zapłodnienia do porodu.

Cele:
- kształtowanie pozytywnego stosunku do macierzyństwa,
- uświadomienie, że życie ludzkie zaczyna się od poczęcia,
- ukazanie piękna wewnątrzmacicznego rozwoju człowieka,
- budzenie szacunku dla ludzkiego życia.

Przewidywane osiągnięcia ucznia:
- uświadomi sobie moc tkwiącą w zdolności do przekazywania życia,
- utwierdzi się w przekonaniu, że życie ludzkie zaczyna na się od poczęcia,
- zrozumie konieczność otaczania szacunkiem każdej kobiety w ciąży.

Środki dydaktyczne:
Napisy ilustrujące wykład, plansza - żeński układ rozrodczy, karty pracy dla każdego ucznia, film "Cud miłości" (ewentualnie "Widziane z ukrycia" lub "Pierwsze dni życia"), zdjęcia, albumy, wydawnictwa ilustrowane traktujące o rozwoju prenatalnym człowieka.

Przebieg zajęć:

I Pogadanka wstępna.
Kiedy się urodziłeś? Czy to był pierwszy dzień twojego życia? Od kiedy jesteś? Co lub, kto sprawił, że mogłeś zaistnieć? Co to jest płciowość? Co to jest płodność?

II Część zasadnicza.
1. Wykład ilustrowany planszami, zdjęciami, albumami.
Ciąża rozpoczyna się w momencie poczęcia dziecka, czyli w chwili połączenia się komórek rozrodczych męskiej i żeńskiej. Dokonało się to wewnątrz ciała kobiety, w jej łonie.

Pierwsze miejsce człowieka na Ziemi

W tym momencie dzięki mężowi żona stała się matką. Dzięki żonie mąż stał się ojcem. Stali się twoimi rodzicami. Zapraszam was teraz w podróż do przeszłości. Wsiądziemy w wehikuł czasu i odbędziemy podróż do swojego początku.

Oto zaistniałeś!

Twoja mama jest w ciąży (w stanie błogosławionym, jest brzemienna). Organizm mamy zmienia się w taki sposób, że staje się dla ciebie na 9 miesięcy całym światem.

9 miesięcy = 38 tygodni = 266 dni

W tym czasie mama będzie dla ciebie słońcem, powietrzem, wodą, pokarmem, całym niezastąpionym środowiskiem życia. Tak służą matki od początku dziejów ludzkości i będą służyły nadal przez wszystkie ogniwa łańcucha pokoleń. To dzięki nim dziś żyjemy!

Oto jesteś! To cud!

Masz już określoną PŁEĆ, KOLOR OCZU, WŁOSÓW, BUDOWĘ CIAŁA, GRUPĘ KRWI i wiele innych cech. Dziedziczysz nie tylko cechy rodziców, ale również cechy dziadków, pradziadków.
Zaczynasz rosnąć. Pierwsza komórka dzieli się na 2, 2 dzielą się na 4, itd.

1 : 2 2 : 4 4 : 8 8 : 16 16 : 32 .....

W czasie 266 dni ciąży z jednej komórki powstaje organizm zbudowany z ponad 200 milionów różnorodnych komórek o wysokim stopniu specjalizacji.

Czas na pierwszą podróż!
Przenosisz się do macicy

Masz już siedem dni. Zamieszkałeś w doskonale przygotowanym dla ciebie mieszkaniu - macicy. Rozpoczyna się tworzenie poszczególnych organów.

21 dzień - zaczyna bić Twoje serce

W 4. tygodniu - rozwija się układ nerwowy, kostny, mięśniowy, rozrodczy.
W 6. tygodniu kształtują się twarz, ręce i nogi.
W dalszym ciągu następuje bardzo szybki wzrost i rozwój, ale nie powstają już nowe organy. Teraz musisz już tylko rosnąć i nabrać dojrzałości, aby wybrać się w kolejną podróż.
W 4-5 miesiącu zaczynasz się ruszać na tyle intensywnie, że mama to czuje.
Ssiesz polec, połykasz i wypluwasz wody płodowe.
Słyszysz głosy z zewnątrz. Rozpoznajesz głos mamy i taty.
Wreszcie, po około 266 dniach, dotychczasowe mieszkanie staje się za ciasne i niewystarczające. Ruszasz w dalszą drogę. Dokonujesz największej zmiany w Twoim życiu. Opuszczasz łono mamy, gdzie rosłeś i nabierałeś kształtów.

Rodzi się człowiek!

Rozpoczynasz zupełnie nowy etap w swoim życiu. Będziesz się nadal rozwijał i rósł, ale już nigdy tak intensywnie jak dotąd. Masa ciała od poczęcia do narodzin powiększyła się 10 - 11 milionów razy w czasie zaledwie 9 miesięcy. Teraz masz około 3-4 kg. Przez następne 10 lat masa twojego ciała zwiększy się zaledwie 7-8 razy.
A kiedy już dorośniesz i założysz własną rodzinę, taką samą podróż odbędą twoje dzieci, później wnuki, prawnuki itd.

Uwaga!
Wykład powinien być prowadzony w żywym tempie. W trakcie mówienia nauczyciel prezentuje kolejne plansze i przyczepia je do tablicy. Oprócz tego w trakcie opowiadania prowadzący podaje uczniom do oglądania zdjęcia, ilustracje, albumy, w których mogą zobaczyć rozwój dziecka w okresie prenatalnym. Nauczyciel powinien tak poprowadzić zajęcia, aby uczniowie przeżyli to, jak swoją osobistą przygodę.
2. Projekcja fragmentów filmu "Cud miłości". Można też wykorzystać film "Widziane z ukrycia" (zob. str. 32) lub "Pierwsze dni życia".

3. Praca indywidualna - uzupełnianie kart pracy: "Dziewięć miesięcy oczekiwania" w:
E. Purzycka, M. Selke, Wędrując ku dorosłości - ćwiczenia, Rubikon, Kraków 2001, s. 42.

III Pogadanka podsumowująca.
Swobodne dłuższe wypowiedzi uczniów na temat zajęć. Czego nowego się nauczyli? Co ich najbardziej zaciekawiło? Co zadziwiło?

Iwona Kępa

Iwona Kępa - nauczycielka nauczania zintegrowanego i wychowania do życia w rodzinie w Szkole Podstawowej w Kośmidrach

Literatura:
1. R. Jędrzejewska-Wróbel, W. Fijałkowski, Oto jestem! Gdańsk 1998.
2. B. Jessel, Radość narodzin. Warszawa 1990.
3. L. Nilsson, Rodzi się dziecko. Warszawa 1995.
4. L. Nilsson, Życie przed narodzeniem. Warszawa 1995.
5. "Fakty Życia", seria I, Gdańsk 1998.
6. "Służba Życiu", XI/1999.
7. "Służba Życiu", VII-VIII/1999.
8. D. Kornas-Biela, Wokół początku życia ludzkiego. Warszawa 1993.
9. Człowiek od początku, (album), WAM, Kraków 1999.
10. W. E. Papis, Busola życia. Ćwiczenia dla młodzieży i rodziców. Warszawa 1998.
11. W. E. Papis, Wzrastam w mądrości. Warszawa 1996.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin