Koncepcja renesansowego nagrobka i barokowego.pdf

(755 KB) Pobierz
Koncepcja renesansowego nagrobka
Koncepcja renesansowego nagrobka
Rzeźba nagrobkowa była ściśle związana z architekturą. Twórcą nowego typu
nagrobka był Donatello. Zaprojektował on nagrobek antypapieża Jana XXIII. Na
sarkofagu spoczywa zmarły jakby w spokojnym śnie. Umieszczony jest on w
przyściennej niszy utworzonej między dwiema kolumnami o korynckich kapitelach,
zwieńczony baldachimem w kształcie podwieszonej kotary. Z czasem ten rodzaj
nagrobka przeszedł ewolucję.
1. Nagrobek polski w XVI w.
Cechy:
- przyjęcie typu włoskiego (martwy ukazany jako żywy), np. nagrobek króla Zygmunta
Augusta autorstwa Berrecciego
- „maniera” pozy i gestu (niezwykłość i ekstrawagancja) – figury półleżące
- charakterystyczne uproszczenia (istotnymi elementami są brama triumfalna
obramienia i figura zmarłego)
- uproszczona rzeźba - zamiast pełnoplastycznej relief
- postać w frontalnym ujęciu
- zgięta noga bliżej ściany ukazywana z profilu
- dwuwymiarowe ujęcie
- wypełnienie całej powierzchni płyty
- przedstawia żywego człowieka
- sansowinowskie wydanie przyściennego nagrobka
- bliskość manieryzmowi
- stawiano je najważniejszym personom
Materiały:
- twardy czerwony marmur (nagrobki kaplicy Zygmuntowskiej)
- piaskowiec
- pińczowski kamień
Funkcje:
- upamiętniająca – gloryfikująca jako jedyna
- naiwna charakterystyka pozycji społecznej
Pod koniec średniowiecza występowały dwa rodzaje przedstawień nagrobnych w
Polsce:
Płyta z postacią stojącą
Nagrobek tumbowy bądź pseudotumba z figurą leżącą (zdobył większą
popularność i wykształcił najokazalsze formy - nagrobki królewskie na
Wawelu).
Główny akcent znaczeniowy szlacheckiego nagrobka spoczywa na przedstawieniu
leżącego człowieka z elementem zarówno manierystycznym, aczkolwiek z
realistycznym obliczem, ku chwale i pamięci.
Nagrobki z figurami klęczącymi
- żywa postać – klęcząca i modląca się
- klęczenie wyrazem czci, hołdu, podzięki, pokuty
- początkowe cechy:
niewielkie rozmiary
płasko rzeźbione
skromne obramienie
figury w skali miniaturowej m.in. u stóp ukrzyżowanego/zmartwychwstałego
Chrystusa
całe rodziny – mężczyźni po jednej stronie, kobiety po drugiej stronie
Warianty nagrobków:
różne rozmiary figur – od naturalnych po miniaturowe
figura zespolona z tłem lub przeciwstawiona mu np. poprzez kontrastowy
kolor
rzeźba pełna lub płaskorzeźba
figura ustawiona na wprost lub z profilu
zmarły przedstawiony sam lub u stóp krzyża lub Matki Boskiej
przedstawiony sam lub w asyście patrona lub innych świętych, rodziny, z
figurami alegorycznymi
nagrobek w ramie architektonicznej lub bez niej
pomnik stojący przy ścianie lub wiszący na niej
różny stan psychiczny zmarłego: zaduma, egzaltacja
2. Nagrobek „michelangelowski”
postać siedząca
ruch manifestacją życia
łukowate wieki sarkofagów
dziwne, wyszukane pozy alegorycznych rzeźb
zsuwają się z pochyłości
wrażenie niewygody
brak statyczności
3. Nagrobek sansovinowski
- twórcą tego nagrobka był Sansovino
- nowy układ postaci zmarłego
głowa wsparta na ręce
jedna noga ugięta w kolanie
- postać znajduje się w spoczynku lub półśnie
4. Nagrobki niderlandzkie
- Floris Cornelius
nagrobki w Królewcu
nagrobek Albrechta Pruskiego
nagrobki w Kolonii
- Willem van der Block
nagrobek kardynała Andrzeja Batorego – 1598 r., kościół w Barczewie,
koncepcja figury klęczącej przywieziona z Rzymu, struktura pomnika
niderlandzka, z odcieniem klasycznym
nagrobek Kossów - ok. 1620r., katedra w Oliwie, wieloosobowy, brak ram
architektonicznych, rodzina klęczy na niewysokiej kolumnowej podstawie – 2
mężczyźni, kobieta, dziecko, naturalizm
nagrobek Babrów - kościół Mariacki w Gdańsku, 2 postacie
Bibliografia:
prof. Mieczysław Zlat „Leżące figury zmarłych w polskich nagrobkach XVIw.”
Barbara Osińska, „Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka”, wyd. WSiP, Warszawa 2004, wyd.
drugie, Wokół renesansu, str. 137; 141-142; 183-184
W. Tatarkiewicz, Nagrobki z figurami klęczącymi, Studia renesansowe, t. 1, Wrocław 1956
Bartłomiej Berrecci
nagrobek Zygmunta I Starego
figura wykuta w
czerwonym marmurze
węgierskim, jabłko i berło
w dłoni /dziś berła już nie
ma, we wnęce ściany
umieszczono nagrobek
Zygmunta Augusta,
nowatorska koncepcja
przedstawienia figury
zmarłego „uśpionej”,
ułożonej na boku, ze
wspartą na ramieniu lub
dłoni głową i z
poruszonymi nogami,
portretowość wykonania,
motyw budzenia się ze
snu i wstawania,
anatomiczna poprawność
figury oraz dekoracyjna
stylizacja zbroi i fałd
draperii
Kaplica Zygmuntowska
nagrobki Zygmunta
Starego - cofnięty łuk
(forma oparta na
zwielokrotnionym łuku
tryumfalnym), mocno
zdobiony roślinnie, na
sarkofagach leżą
królowie z lekko
podkurczonymi nogami,
wsparci na łokciu, głowa
odchylona do tyłu, śpiący
rycerz, bardziej
odpoczywają,
symboliczne atrybuty, po
bokach w niszach rzeźby
nagrobek Anny Jagiellonki w kaplicy
zygmuntowskiej
Santi Gucci
426998024.011.png 426998024.012.png 426998024.013.png 426998024.014.png 426998024.001.png
dwubarwny materiał,
niewielka przyścienna
budowla, niepogrążona w
niszy, postać króla w
reliefie wypukłym na
płaskiej pionowej płycie,
przewaga linii krzywej,
nastrój niepokoju
rozbudowanych form
Nagrobek Stefana Batorego w
Kaplicy Mariackiej na Wawelu
Jan Michałowicz z
Urzędowa
naśladowca
Berrecciego, zwarta
syntetyczna bryła,
klasyczne w wyrazie
formy, studia
psychologiczne
Nagrobek Filipa
Padniewskiego,
biskupa, wykuty z
pińczowskiego
piaskowca i
czerwonego marmuru,
z alabastrową postacią
biskupa, tworzony w
latach 1572-75 w
kaplicy Różyców w
katedrze wawelskiej.
Twarz Padniewskiego
z cechami wybitnie
portretowymi.
Jan Michałowicz z
Urzędowa, mistrz
polskiego renesansu
nagrobek Filipa Padniewskiego na
Wawelu, 1572r.
http://www.urzedow.pl/
gzu02/20.htm
426998024.002.png 426998024.003.png 426998024.004.png 426998024.005.png
alegoryczne rzeźby Dnia
i Nocy, pełen werwy i
witalny wódz starożytny
Giuliano lewą ręką
przytrzymuje buławę -
symbol dowodzenia
oddziałami papieskimi, a
w prawej dłoni trzyma
dwie monety - jest to
aluzja do jego
wspaniałomyślności.
Zbroja w stylu antycznym
okrywa silne i muskularne
ciało - nawiązania
ikonograficzne do
posągów rzymskich
imperatorów .
alegoryczne rzeźby
Poranka i Zmierzchu,
pogrążony w medytacji
znajdują się w nagrobku
Lorenza Medici
tu postać zmarłego leży w
połowie wysokości niczym
Rzymianin przy uczcie, za
nim wnęka z postacią
(Madonna z Dzieciątkiem),
wśród kilku innych postaci,
nie jest główną. Architektura
(filary o przekroju prawie
krzyża greckiego)
tworzy trzy nisze, każda
dwupiętrowa, w każdej
postacie, największy ciężar
ozdób skupiony na dole, im
wyżej tym większa
surowość, na górze herb,
Mojżesz, g łówna postać
grobowca, siedzi z
tablicami, nieobecny,
zapatrzony, zamyślony
(filozof, myśliciel), powaga,
bardzo zwichrzone szaty i
broda dodają mu energii,
rogi jako aureola (błąd
tłumaczenia S.T)
Medici
Michał Anioł
Bazylika św. Piotra w Okowach,
grobowiec papieża Juliusza II
(niezrealizowany do końca)
Andrea Sansovino
nagrobek Girolamo Basso Rovere
Sansavino stworzył nowy
typ nagrobka z
przedstawieniem zmarłego
leżącego w uśpieniu na
boku i wspartego na łokciu -
nagrobki kardynałów A.
Sforzy i G. Basso della
Rovere w kościele S. Maria
del Popolo w Rzymie (1505-
1509).
426998024.006.png 426998024.007.png 426998024.008.png 426998024.009.png 426998024.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin