Szkutnictwo notatki część 2.docx

(18 KB) Pobierz

                                                        Szkutnictwo

                                          Protohistoryczne

 

Domy na łodzie

- Rzym

-Barbaricum

*wydłużony kształt, długie. Długość pozwala określić  rozmiary łodzi.

 

Stend i Fana (zapytać  Michała czy tak było napisane)

-30m dł

-wypukłe boki

-konstrukcja słupowa

-kamienny fundament

- niezbyt obfita warstwa kulturowa. Prawdopodobnie inne cele w czasie pobytu łodzi na wodzie.

- Norwegia wybrzeże Atlantyku

-Alandia

-Zelandia

-Gotlandia

Zapory przed łodziami

-pale wbijane w dno(gęsto)+ poprzeczne pale

 

Valsgärde 7: łódź jako symbol

Pochówki łodziowe w D2.

- łodź z wydzielonymi sekcjami dla : broni, przedmiotów osobistych i darów.

 

 

Sutton Hoo

-1938r małe prywatne wykopaliska

-1939r profesjonalne wykopaliska

-negatywy konstrukcji drewnianej

-zachowane nity żelazne

-27m dł., 4,4m szer., 1,5m wys., 9 pasów poszycia na zakładke

- 26 wręgów

-wiosło sterowe

-40 wioślarzy

- denniki i inne detale usunięte celem budowy komory grobowej.

Snape , Brytania

-pochówek łodziowy z niższych warstw społecznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Egipt

Zdominowane przez konstrukcje rzeczne.

- Nil- droga transp. (cywilna i militarna) , 750 km od delty do pierwszej katarakty

- korzystne wiatry z Pn.

- bardzo dużo żeglarzy w społeczeństwie Egipskim

- dwa hieroglify: łódź z żaglem i bez.

 

Handel na Nilu i morzach czerwonym oraz śródziemnym

- kamień, papirus, muł rzeczny, miedź (wsch. Pustynia)

- cyna, cynk i miedź z Azji

- VII w p. n .e.- wchodzi żelazo upowszechnia się w III w p. n. .e

-drewno: Akacja, sykomora, palma (krótkie pędy)

- import cedru z Libanu przez port Byblos od około 2600 p. n. e. => rozwój szkutnictwa morskiego.

- transport łodzi lądem – demontaż

-Żegluga po morzu czerwonym III tys. BC

transport hebanu i drzewa sandałowego

- Znajomość Astronomii, wylewy Nilu, nawigacja morska

Podróże do Puntu (Płw. Somalijski??) handel złotem, skórami, kością słoniową.

 

Zabytki- źródła

-modele- miniatury(terakota i drewno) z grobów od III tyś. BC

-źródła pisane

-ikonografia

-zabytki szkutnictwa

Periplus Mare  Erytreis – opis morza czerwonego

-Klimat pustyni sprzyja zachowaniu sie organiki – łodzie pogrzebowe

 

Okres przed dynastyczny 3500.r BC

- rysunek naskalny bardzo schematyczny- wiosła, nadbudówki, łódź trzcinowa??, wiosło sterowe??, żegluga rzeczna, żagiel zdemontowany??

-tkanina z grobu El Gebelein : półksiężycowate, nadbudówki, trzcinowa

- na naczyniach z Nagada~ 3100 BC

-Rękojeść noża z Gabel-El-Arek ~ 3100 BC

Tratwy trzcinowe – Wadi Hamnamat – droga lądowa nad morze czerwone.

Dwa typy:

-wysoko zakończone

-słabo wycięte

 

- duże jednostki

-żagle czasami

-nadbudówki czasami

-trzcinowe

-wyobrażenia czegoś na dziobie

 

Najstarsze tratwy:

-Abylos- miniatury terakotowe z cmentarzyska.

 

 

REPLIKI

Thor Heyerdahl 1914- 2002

*Kon Tiki 1947- Ocean Spokojny (z Peru)

*Ra I -1969- niepowodzenie :

-trzcina znad Eufratu i tygrysa

-rozpadła się po kilku miesiącach

*Ra II – 1970 – 87 dni z Maroka nad Barbados

Muzeum Kon Tiki, Oslo

-Tigris 1977- ocean indyjski

 

Budowa:

-ścinać trzcinę w sierpniu, nie w grudniu (mniejsza nasiąkliwość)

-bele: 2x 2,4m, 1x 0,8m      OoO (sposób łączenia)

-wiosła sterowe: mocowane 2 linami, tylko obrót wokół osi, jedna słabsza- bezpiecznik

- maszt o 2 podstawach

-trapezowaty żagiel

-zabezpieczenie rufy – lina

Łodzie i tratwy trzcinowe:

-proste techniki

-brak smoły w Egipcie(powszechna w Mezopotamii) - początkowo więcej tratw niż łodzi

- w Egipcie do IIIw  BC

*Strebon:  17,1,4 :2 typy promów w delcie:

-ceramiczne

-pacton (tratwy trzcinowe)

 

Łodzie rzeczne drewniane

-proces wynikający z okładania tratw deskami w celu zwiększenia wyporności 

-podobne kształty (ikonografia często nie do odróżnienia)- wioślarz wewnątrz łodzi czy na łodzi?????

-od około 3000r BC

Łodzie rzeczne

-płaskodenne, prostokątne zakończenia – najstarsze łodzie.

-wkrótce sierpowaty kształt – naśladownictwo technik trzcinowych – ulepszenie techniki

-Maszt o 2 podstawach, brak stępki

-technika skorupowa – Vw BC

Funkcje:

-rybactwo

-transportowe (materiał monumentalnych budowli od 2700r BC)

-wycieczkowe (dostojnicy)

- ceremonialne (okres Nowego Państwa)

Okres wczesno dynastyczny :

- składanie łodzi obok grobowców faraonów 3050-2345 BC. Zwykle nie zachowane szczątki, później modele.

-funkcje: pogrzebowa, pielgrzymia, solarna.

Łodzie z Abydos:

-komory na łodzie 19-26m dł. , cegła

-14szt. Łodzi z pocz. I dynastii (2950-2775BC) Zapewne związane z królem Aha

-Grub 10: łódź długa 22m, kamienne kotwice, klepki poszycia przeszywane (najstarsze łodzie klepkowe na świecie)

 

2686-2160 BC – łodzie papirusowe

-tylko w Egipcie

-naśladownictwo łodzi papirusowych w drewnie

-wyposażenie komór grobowych

 

Łódź Cheopsa -1954r

- ~2600BC

-badania 1957-71r

-montaż elementów 122h

-ekspozycja w budynku nad komorą

-wysoka rufa, stewy z motywem lotosu, 2 pokłady, demontowany baldachim

-dł. 43m, 8m belki stępowej (z 3 elem.), 5,9m szer., 1,8 m wys.

-cedr (niektóre wręgi z akacji, kołki z sykomory)

- klepki cedrowe (5-12cm grubości) asymetryczne

-przewiązy –pary klepek-listwy

-w poprzek kadłuba, na całej szerokości (bez przeciągania na wylot) V kształtne otwory

-czopy bez kołkowania

-„jaskółcze ogony”

-od środka przewiązywane do usztywnień poprzecznych (16 wręgów)

-po….. wiseł na burtę

-6,5-8,5m dł wisła

-ster wiosłowy 6,5m

W planie montaż kolejnej łodzi. :D

 

Na przedstawieniach :

- pokład dla sternika (wysoki), ew. dach, ster ¼ dł. kadłuba, rumpel

- sposób wiosłowania: niejasny na podstawie ikonografii (dulki być może ok. 2400BC, ale pomijane w ikonografii)

-kije do sondowania dna

-napęd żaglowy: maszt 1/3 dł. kadłuba od dziobu, 1-3 podstawy

-żagiel rejowy, prostokątny, niekiedy szoty, bom wzmacnia wytrzymałość żagli papirusowych, brasy???

-wysokie żagle

 

Okres Średniego Państwa 2133-1786 BC

- wyprawy do Puntu

-handel z cywilizacją minojską

-stela z Wadi Hammamet (ok. 2000BC) Hunu wykonał rozkaz Mantuhotepa III i otworzył przejście by przetransportować łódź z Nilu na M. Czerwone.

-1 żagiel w środku kadłubu

-szerokie żagle

-łodzie z akacji

Dahszur (muzeum w Kairze)

-El-Lisht: belki 1-2 łodzi obok piramidy Sezostrisa I ~ 1900BC

-1894-59r. Jean Jacques de Morgan – 6 łodzi obok piramidy Sezostrisa III (1878- 1842 BC)

- Powrót do zwyczaju sprzed 500lat

2 łodzie Kair

2 łodzie zagineły

1 Field Museum Chick ( co do nazwy nie jestem pewien, Michał bazgrał :P)

1 Museum Pitsburg

~10 m dł., belka stępkowa 2,2m, 0,8m szer., cedr libański, łączenie drewno tamaryszku- czopy, jaskółcze ogony

Brak wręgów (pawęż, pokładniki, B denników)

2 wiosła sterowe

Malowane wzory, motyw kwiatów na wiosłach, linie czarne i czerwone na zielonym i białym tle na klepkach

 

Okres Nowego Państwa 1567-1085 BC

-rozkwit handlu

-tylko ikonografia i modele

-wyprawy do Puntu (1503-1482 BC)

- relief z Deir-el-Bahri – załadunek dóbr na statek.

-wydłużone smukłe łodzie

-maszt w środku kadłuba

-reja+bom, z dwóch części, wygięto do góry. Zapobieganie moczeniu się żagla.

-obejma wiosła sterowego +lina

-pokład dla sternika

-35 modeli z grobu Tutenhamona – bryły

 

 

Statki pełnomorskie:

-identyczna budowa jak rzecznych

-2450 BC pierwsze wyobrażenia

-dodatkowe wzmocnienie wzdłużne i poprzeczne nad pokładem – łamliwość

-Wyobrażenie z Deir-El-Bahari: przedstawia wyprawy Hatszepsut do Puntu: stewa prosta,belka stępkowa wygięta

-2x 15 wioślarzy

 

Barka Hatszepsut ~1500BC

-transport obelisków z Asuanu do Teb.

-30m dł., 300ton wagi – obelisk, a mogły być 2, wątpliwe.

-obelisk dziś w Karnaku

-~60m dł., 21m szer. Belki stępkowej, dodatkowe wzmocnienia pokładu.

str. 9

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin