Arka_Hist1GimnSciezkiRozklad.pdf

(122 KB) Pobierz
349267037 UNPDF
Rozdzia³ I
CIE¯KI EDUKACYJNE
Na podstawie Rozporz¹dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kszta³cenia ogólnego w poszczególnych
typach szkó³ oraz kszta³cenia w profilach w liceach profilowanych (DzU nr 61, poz. 625)
nauczyciele powinni do³o¿yæ wszelkich starañ, aby wszechstronny rozwój ucznia sta³ siê nadrzêd-
nym celem pracy edukacyjnej. Wa¿n¹ rolê w procesie integracji wiedzy, umiejêtnoci i postaw
przypisano cie¿kom edukacyjnym, czyli zestawom treci i umiejêtnoci o istotnym znaczeniu
wychowawczym. cie¿ki edukacyjne realizowane mog¹ byæ w ramach nauczania przedmiotów
(bloków przedmiotowych) lub w postaci odrêbnych zajêæ.
Odpowiedzialny
Realizuj¹
6
349267037.001.png
EDUKACJA REGIONALNA DZIEDZICTWO KULTUROWE W REGIONIE
Cele edukacyjne
1. Rozwijanie wiedzy o kulturze w³asnego regionu i jej zwi¹zkach z kultur¹ narodow¹.
2. Kontakt ze rodowiskiem lokalnym i regionalnym w celu wytworzenia bliskich wiêzi i zro-
zumienia ró¿norakich przynale¿noci cz³owieka.
3. Ugruntowanie poczucia to¿samoci narodowej przez rozwój to¿samoci regionalnej.
4. Rozwijanie wiedzy o historii regionu w powi¹zaniu z tradycjami w³asnej rodziny.
Zadania szko³y
1. Wprowadzanie w wiat tradycji regionu i nale¿¹cych do niej wartoci.
2. Wskazywanie przyk³adów umo¿liwiaj¹cych integracjê z kultur¹ regionu.
3. Wspieranie kontaktów z osobami i instytucjami zajmuj¹cymi siê ochron¹ i pomna¿aniem
dziedzictwa kulturowego w regionie.
Treci nauczania
1. Po³o¿enie i zró¿nicowanie przestrzenne elementów rodowiska geograficznego regionu.
2. Rola regionu i jego zwi¹zki z innymi regionami Polski.
3. Charakterystyka i pochodzenie spo³ecznoci regionalnej.
4. Elementy historii regionu i jego najwybitniejsi przedstawiciele.
5. Jêzyk regionalny, gwary i nazewnictwo regionalne, miejscowe nazwy, imiona i nazwiska.
6. Elementy dziejów kultury regionalnej, regionalne tradycje, obyczaje i zwyczaje, muzyka.
7. G³ówne zabytki przyrody i architektury w regionie.
8. Historia i tradycja w³asnej rodziny na tle historii i tradycji regionu.
Osi¹gniêcia
1. Odnajdywanie wartoci, jak¹ stanowi wspólnota lokalna i jej kultura w ¿yciu cz³owieka.
2. Prezentowanie w³asnego regionu i jego walorów oraz cech wyró¿niaj¹cych.
3. Dzia³anie na rzecz ochrony regionalnego dziedzictwa kulturowego.
4. Udzia³ w lokalnych inicjatywach kulturalnych.
5. Wybrane umiejêtnoci regionalne (tañce, piewy).
Cele
edukacyjne
Treci
nauczania
Osi¹gniêcia
Rozk³ad
materia³u
Realizowane
zagadnienia
Rozwijanie
wiedzy
o kulturze
w³asnego
regionu i jej
zwi¹zkach
z kultur¹
narodow¹.
Kontakt ze
rodowiskiem
lokalnym
i regionalnym
w celu wytwo-
rzenia bliskich
wiêzi i zrozu-
mienia
ró¿norakich
Rola regionu
i jego zwi¹zki
z innymi
regionami
Polski.
Charakterysty-
ka i pochodze-
nie spo³eczno-
ci regionalnej.
Elementy
historii regionu
i jego najwybit-
niejsi przedsta-
wiciele.
Elementy
dziejów kultury
regionalnej,
Odnajdywanie
wartoci, jak¹
stanowi
wspólnota
lokalna i jej
kultura w ¿yciu
cz³owieka.
Prezentowanie
w³asnego
regionu i jego
walorów oraz
cech wyró¿nia-
j¹cych.
Dzia³anie na
rzecz ochrony
regionalnego
dziedzictwa
T 1. Historia.
Jak zrozumieæ
przesz³oæ?
T 19. Umi³owa-
nie piêkna
kultura
artystyczna
Greków
T 28. Nie tylko
Forum Roma-
num
T 39. Nasi
przodkowie
S³owianie
Wykopaliska
z regionu. Dzieje
w³asnej rodziny.
Budowle i rzeby
nawi¹zuj¹ce do
klasycznych
(greckich i rzym-
skich) pierwowzo-
rów.
Plemiona s³owiañ-
skie w naszym
regionie. lady
osadnictwa, np.
grodziska, osady.
7
349267037.002.png
Cele
edukacyjne
Treci
nauczania
Osi¹gniêcia
Rozk³ad
materia³u
Realizowane
zagadnienia
przynale¿noci
cz³owieka.
Ugruntowanie
poczucia
to¿samoci
narodowej
przez rozwój
to¿samoci
regionalnej.
Rozwijanie
wiedzy
o historii
regionu
w powi¹zaniu
z tradycjami
w³asnej
rodziny.
regionalne
tradycje,
obyczaje
i zwyczaje,
muzyka.
G³ówne
zabytki
przyrody
i architektury
w regionie.
Historia
i tradycja
w³asnej
rodziny na tle
historii
i tradycji
regionu.
kulturowego.
Udzia³
w lokalnych
inicjatywach
kulturalnych.
T 49. Testament
Boles³awa
Krzywoustego
T 50. Od
rozbicia do
jednoci
Dzieje regionu
w okresie rozbicia
dzielnicowego.
Rola regionu
w procesie jedno-
czenia Polski.
Orodki w³adzy
w X-XII w.
Rozwój gospodar-
czy regionu.
Miejscowe elity
w³adzy (rody).
T 58. Gospodar-
ka i spo³eczeñ-
stwo w okresie
wczesnopia-
stowskim
T 60. W cieniu
klasztorów
i katedr
dorobek
umys³owy
redniowiecza
T 61. Kocio³y
i zamki
architektura
i sztuka
redniowiecza
T 62. Jak ¿yli
ludzie w red-
niowiecznym
grodzie
i zamku?
T 63. Jak ¿yli
ludzie w red-
niowiecznym
miecie i na
wsi?
redniowieczne
orodki kultury
w regionie (np.
szko³y klasztorne
i katedralne, centra
kulturalne).
Zabytki architektu-
ry i sztuki romañ-
skiej i gotyckiej.
Zabytki z epoki
w muzeum.
Miejscowe obrzêdy
i obyczaje.
Specyficzne dla
regionu budowle.
Miejscowe obrzêdy
i obyczaje.
8
349267037.003.png
EDUKACJA FILOZOFICZNA
Cele edukacyjne
1. Wdra¿anie do refleksji i logicznego mylenia.
2. Kszta³towanie wra¿liwoci moralnej.
3. Zachêcanie do bli¿szego i g³êbszego poznania samego siebie.
4. Pog³êbianie rozumienia rzeczywistoci.
Zadania szko³y
1. Ukazanie filozofii jako:
1) umi³owania m¹droci,
2) zachêty do zadawania zasadniczych pytañ,
3) drogi wiod¹cej do lepszego poznania prawdy,
4) jednego z fundamentów klasycznej kultury.
2. Sprzyjanie intelektualnemu rozwojowi ucznia.
3. Zwracanie uwagi na:
1) specyfikê mylenia filozoficznego,
2) ró¿nicê miêdzy wiatem rzeczywistym a wiatem fantazji.
4. Ukazywanie roli naturalnego zdziwienia jako pocz¹tku filozoficznego poznania.
5. Pomaganie w odpowiedzi na podstawowe pytania, dotycz¹ce sensu ¿ycia ludzkiego.
6. Zaprezentowanie przyk³adów najwa¿niejszych osi¹gniêæ filozofii.
7. Pomoc uczniom w odkrywaniu w³asnej to¿samoci.
Treci nauczania
1. Staro¿ytne wezwanie: Poznaj samego siebie, a zawsze aktualne pytania: Kim jestem? Sk¹d
przychodzê? Dok¹d zmierzam? Jaki jest sens ¿ycia ludzkiego?
2. Filozofia jako umi³owanie m¹droci.
3. Staro¿ytna Grecja jako miejsce narodzin filozofii.
4. Najwybitniejsi przedstawiciele filozofii staro¿ytnej: Sokrates, Platon, Arystoteles.
5. Klasyczna definicja prawdy. Poszukiwanie prawdy przez stulecia.
6. Przyk³ady wykorzystania klasycznej wiedzy filozoficznej do analizy wspó³czesnych pro-
blemów.
7. Ogólna prezentacja dyscyplin filozoficznych.
8. Filozofia a nauki szczegó³owe.
9. Koncepcja cz³owieka jako osoby, a wiêc istoty rozumnej, wolnej i zdolnej do poznania
prawdy i d¹¿¹cej do dobra.
10 . Przyk³ady podstawowych i ponadczasowych prawd filozoficznych jako czêci duchowego
dziedzictwa ludzkoci.
Osi¹gniêcia
1. Znajomoæ najwa¿niejszych pytañ i pojêæ filozoficznych.
2. Rozumienie cz³owieka jako bytu osobowego.
3. Lepsze rozumienie siebie i drugiego cz³owieka.
4. Umiejêtnoæ przedstawienia krótkiej charakterystyki dokonañ Sokratesa, Platona i Arysto-
telesa.
5. Umiejêtnoæ analizy filozoficznej przeprowadzonej na dowolnym przyk³adzie.
6. Umiejêtnoæ filozoficznego okrelenia prawdy, wolnoci i innych wartoci.
9
Cele
edukacyjne
Treci
nauczania
Osi¹gniêcia
Rozk³ad
materia³u
Realizowane
zagadnienia
Wdra¿anie do
refleksji
i logicznego
mylenia.
Kszta³towanie
wra¿liwoci
moralnej.
Pog³êbianie
rozumienia
rzeczywistoci.
Filozofia jako
umi³owanie
m¹droci.
Staro¿ytna
Grecja jako
miejsce
narodzin
filozofii.
Najwybitniejsi
przedstawiciele
filozofii
staro¿ytnej:
Sokrates, Platon,
Arystoteles.
Koncepcja
cz³owieka jako
osoby, a wiêc
istoty rozumnej,
wolnej i zdolnej
do poznania
prawdy i d¹¿¹cej
do dobra.
Lepsze
rozumienie
siebie i drugiego
cz³owieka.
Umiejêtnoæ
przedstawienia
krótkiej
charakterystyki
dokonañ
Sokratesa,
Platona
i Arystotelesa.
T 18. Umi³owa-
nie m¹droci
kultura umys³o-
wa Greków
Znaczenie sformu-
³owania umi³owa-
nie m¹droci dla
staro¿ytnych
i wspó³czesnych
ludzi.
Narodziny filozofii
joñska filozofia
przyrody (Ta-
les, Anaksymander
i Anaksymenes).
Sokrates i jego
koncepcja prawdy
i dobra.
Platon koncepcja
pañstwa idealnego.
Arystoteles etyka
(koncepcja z³otego
rodka) i logika.
Przystosowanie
dla potrzeb epoki
dorobku Arystote-
lesa w. Tomasz
z Akwinu
(tomizm).
T 60. W cieniu
klasztorów
i katedr
dorobek
umys³owy
redniowiecza
10
349267037.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin