DiJ_tresci_nauczania.doc

(146 KB) Pobierz

Treści nauczania z podstawy programowej realizowane w podręczniku

„Dziś i jutro. Część 1”

 

Rozdział

i temat

Tytuł lekcji

Treści nauczania z podstawy programowej

(Kolorem czerwonym wyróżniono punkty i podpunkty podstawy programowej)

Rozdział I

Rozdział I Temat 1

Ja, czyli kto?

1. Podstawowe umiejętności życia w grupie. Uczeń:

1) omawia i stosuje zasady komunikowania się

i współpracy w grupie (np. bierze udział

w dyskusji, zebraniu, wspólnym działaniu).

3. Współczesne społeczeństwo polskie. Uczeń:

1) charakteryzuje – odwołując się do przykładów – wybrane warstwy społeczne, grupy zawodowe

i style życie.

 

Rozdział I Temat 2

Człowiek istotą społeczną

2. Życie społeczne. Uczeń:

4) rozpoznaje role społeczne, w których występuje, oraz związane z nimi oczekiwania.

 

Rozdział I Temat 3

Porozumiewamy się

1. Podstawowe umiejętności życia w grupie. Uczeń:

1) omawia i stosuje zasady komunikowania się

i współpracy w grupie (np. bierze udział

w dyskusji, zebraniu, wspólnym działaniu).

2) wymienia i stosuje podstawowe sposoby podejmowania wspólnych decyzji.

 

Rozdział I Temat 4

Nie taki konflikt straszny

1. Podstawowe umiejętności życia w grupie. Uczeń:

3) przedstawia i stosuje podstawowe sposoby rozwiązywania konfliktów w grupie i między grupami.

 

Rozdział I Temat 5

Grupy społeczne

1. Podstawowe umiejętności życia w grupie. Uczeń:

4) wyjaśnia na przykładach, jak można zachować dystans wobec nieaprobowanych przez siebie zachowań grupy lub jak im się przeciwstawiać.

2. Życie społeczne. Uczeń:

1) podaje przykłady zbiorowości, grup, społeczności i wspólnot; charakteryzuje rodzinę

i grupę rówieśniczą jako małe grupy;

2) wyjaśnia na przykładach znaczenie podstawowych norm współżycia między ludźmi, w tym wzajemności, odpowiedzialności

i zaufania.

 

Rozdział I Temat 6

Życie szkoły

2. Życie społeczne. Uczeń:

3) charakteryzuje życie szkolnej społeczności,

w tym rolę samorządu uczniowskiego; wyjaśnia na czym polega przestrzeganie praw ucznia.

5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:

5) opracowuje – indywidualnie lub w zespole – projekt uczniowski dotyczący rozwiązania jednego z problemów społeczności szkolnej lub lokalnej i w miarę możliwości go realizuje (np. jako wolontariusz).

 

Rozdział I Temat 7

Normy i zasady

2. Życie społeczne. Uczeń:

2) wyjaśnia na przykładach znaczenie podstawowych norm współżycia między ludźmi, w tym wzajemności, odpowiedzialności

i zaufania.

5) wyjaśnia, jak tworzą się podziały w grupie

i w społeczeństwie (np. na „swoich” i „obcych”),

i podaje możliwe sposoby przeciwstawiania się przejawom nietolerancji.

 

Rozdział II

Rozdział II Temat 1

Mój udział w życiu społecznym

3. Współczesne społeczeństwo polskie. Uczeń:

3) przedstawia wybrany problem społeczny ważny dla młodych mieszkańców swojej miejscowości

i rozważa jego możliwe rozwiązania.

5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:

1) przedstawia główne podmioty życia publicznego (obywatele, zrzeszenia obywatelskie, media, politycy i partie, władza, instytucje  publiczne, biznes itp.) i pokazuje, jak współdziałają i konkurują one ze sobą w życiu publicznym.

 

Rozdział II Temat 2

Razem stanowimy naród

8. Naród i mniejszości narodowe. Uczeń:

1) wyjaśnia, co dla niego oznacza być Polakiem (lub członkiem innej wspólnoty narodowej) [...].

2) wyjaśnia, uwzględniając wielonarodowe tradycje Polski, jaki wpływ na kształtowanie narodu mają wspólne dzieje, kultura, język

i tradycja.

9. Patriotyzm dzisiaj. Uczeń:

2) uzasadnia, że można równocześnie być Polakiem, Europejczykiem i członkiem społeczności światowej.

 

Rozdział II Temat 3

Od patriotyzmu do szowinizmu

9. Patriotyzm dzisiaj. Uczeń:

1) wyjaśnia, co łączy człowieka z wielką  i małą ojczyzną, i omawia te więzi na własnym przykładzie.

3) wyjaśnia, odwołując się do wybranych przykładów, czym według niego jest patriotyzm; porównuje tę postawę z nacjonalizmem, szowinizmem i kosmopolityzmem.

4) wykazuje, odwołując się do Holokaustu oraz innych zbrodni przeciw ludzkości, do jakich konsekwencji prowadzić może skrajny nacjonalizm.

5) rozważa, odwołując się do historycznych

i współczesnych przykładów, w jaki sposób stereotypy i uprzedzenia utrudniają dziś relacje między narodami.

 

Rozdział II Temat 4

Mniejszości narodowe

8. Naród i mniejszości narodowe. Uczeń:

3) wymienia mniejszości narodowe i etniczne oraz grupy imigrantów (w tym uchodźców) żyjące obecnie w Polsce i przedstawia przysługujące im prawa; na podstawie samodzielnie zebranych materiałów charakteryzuje jedną z tych grup (jej historię, kulturę, obecną sytuację).

4) wyjaśnia, co to jest Polonia i w jaki sposób Polacy żyjący za granicą podtrzymują swoją więź z ojczyzną.

 

Rozdział II Temat 5

Społeczeństwo i hierarchia społeczna

3. Współczesne społeczeństwo polskie. Uczeń:

1) charakteryzuje – odwołując się do przykładów – wybrane warstwy społeczne, grupy zawodowe

i style życia.

 

Rozdział II Temat 6

Polskie społeczeństwo

3. Współczesne społeczeństwo polskie. Uczeń:

1) charakteryzuje – odwołując się do przykładów – wybrane warstwy społeczne, grupy zawodowe

i style życia.

2) omawia problemy i perspektywy życiowe młodych Polaków (na podstawie samodzielnie zebranych informacji).

 

Rozdział III

Rozdział III Temat 1

Po co ludziom państwo?

4. Być obywatelem. Uczeń:

1) wyjaśnia, jak człowiek staje się obywatelem

w sensie formalnym (prawo ziemi, prawo krwi, nadanie obywatelstwa).

8. Naród i mniejszości narodowe. Uczeń:

1) wyjaśnia, [...] czym obywatelstwo różni się

od narodowości.

10. Państwo i władza demokratyczna. Uczeń:

1) wymienia podstawowe cechy i funkcje państwa; wyjaśnia, czym jest władza państwowa.

 

Rozdział III Temat 2

Ustroje polityczne

10. Państwo i władza demokratyczna. Uczeń:

2) wskazuje różnice w sytuacji obywatela

w ustroju demokratycznym, autorytarnym

i totalitarnym...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin