Treści nauczania z podstawy programowej realizowane w podręczniku
„Dziś i jutro. Część 1”
Rozdział
i temat
Tytuł lekcji
Treści nauczania z podstawy programowej
(Kolorem czerwonym wyróżniono punkty i podpunkty podstawy programowej)
Rozdział I
Rozdział I Temat 1
Ja, czyli kto?
1. Podstawowe umiejętności życia w grupie. Uczeń:
1) omawia i stosuje zasady komunikowania się
i współpracy w grupie (np. bierze udział
w dyskusji, zebraniu, wspólnym działaniu).
3. Współczesne społeczeństwo polskie. Uczeń:
1) charakteryzuje – odwołując się do przykładów – wybrane warstwy społeczne, grupy zawodowe
i style życie.
Rozdział I Temat 2
Człowiek istotą społeczną
2. Życie społeczne. Uczeń:
4) rozpoznaje role społeczne, w których występuje, oraz związane z nimi oczekiwania.
Rozdział I Temat 3
Porozumiewamy się
2) wymienia i stosuje podstawowe sposoby podejmowania wspólnych decyzji.
Rozdział I Temat 4
Nie taki konflikt straszny
3) przedstawia i stosuje podstawowe sposoby rozwiązywania konfliktów w grupie i między grupami.
Rozdział I Temat 5
Grupy społeczne
4) wyjaśnia na przykładach, jak można zachować dystans wobec nieaprobowanych przez siebie zachowań grupy lub jak im się przeciwstawiać.
1) podaje przykłady zbiorowości, grup, społeczności i wspólnot; charakteryzuje rodzinę
i grupę rówieśniczą jako małe grupy;
2) wyjaśnia na przykładach znaczenie podstawowych norm współżycia między ludźmi, w tym wzajemności, odpowiedzialności
i zaufania.
Rozdział I Temat 6
Życie szkoły
3) charakteryzuje życie szkolnej społeczności,
w tym rolę samorządu uczniowskiego; wyjaśnia na czym polega przestrzeganie praw ucznia.
5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:
5) opracowuje – indywidualnie lub w zespole – projekt uczniowski dotyczący rozwiązania jednego z problemów społeczności szkolnej lub lokalnej i w miarę możliwości go realizuje (np. jako wolontariusz).
Rozdział I Temat 7
Normy i zasady
5) wyjaśnia, jak tworzą się podziały w grupie
i w społeczeństwie (np. na „swoich” i „obcych”),
i podaje możliwe sposoby przeciwstawiania się przejawom nietolerancji.
Rozdział II
Rozdział II Temat 1
Mój udział w życiu społecznym
3) przedstawia wybrany problem społeczny ważny dla młodych mieszkańców swojej miejscowości
i rozważa jego możliwe rozwiązania.
1) przedstawia główne podmioty życia publicznego (obywatele, zrzeszenia obywatelskie, media, politycy i partie, władza, instytucje publiczne, biznes itp.) i pokazuje, jak współdziałają i konkurują one ze sobą w życiu publicznym.
Rozdział II Temat 2
Razem stanowimy naród
8. Naród i mniejszości narodowe. Uczeń:
1) wyjaśnia, co dla niego oznacza być Polakiem (lub członkiem innej wspólnoty narodowej) [...].
2) wyjaśnia, uwzględniając wielonarodowe tradycje Polski, jaki wpływ na kształtowanie narodu mają wspólne dzieje, kultura, język
i tradycja.
9. Patriotyzm dzisiaj. Uczeń:
2) uzasadnia, że można równocześnie być Polakiem, Europejczykiem i członkiem społeczności światowej.
Rozdział II Temat 3
Od patriotyzmu do szowinizmu
1) wyjaśnia, co łączy człowieka z wielką i małą ojczyzną, i omawia te więzi na własnym przykładzie.
3) wyjaśnia, odwołując się do wybranych przykładów, czym według niego jest patriotyzm; porównuje tę postawę z nacjonalizmem, szowinizmem i kosmopolityzmem.
4) wykazuje, odwołując się do Holokaustu oraz innych zbrodni przeciw ludzkości, do jakich konsekwencji prowadzić może skrajny nacjonalizm.
5) rozważa, odwołując się do historycznych
i współczesnych przykładów, w jaki sposób stereotypy i uprzedzenia utrudniają dziś relacje między narodami.
Rozdział II Temat 4
Mniejszości narodowe
3) wymienia mniejszości narodowe i etniczne oraz grupy imigrantów (w tym uchodźców) żyjące obecnie w Polsce i przedstawia przysługujące im prawa; na podstawie samodzielnie zebranych materiałów charakteryzuje jedną z tych grup (jej historię, kulturę, obecną sytuację).
4) wyjaśnia, co to jest Polonia i w jaki sposób Polacy żyjący za granicą podtrzymują swoją więź z ojczyzną.
Rozdział II Temat 5
Społeczeństwo i hierarchia społeczna
i style życia.
Rozdział II Temat 6
Polskie społeczeństwo
2) omawia problemy i perspektywy życiowe młodych Polaków (na podstawie samodzielnie zebranych informacji).
Rozdział III
Rozdział III Temat 1
Po co ludziom państwo?
4. Być obywatelem. Uczeń:
1) wyjaśnia, jak człowiek staje się obywatelem
w sensie formalnym (prawo ziemi, prawo krwi, nadanie obywatelstwa).
1) wyjaśnia, [...] czym obywatelstwo różni się
od narodowości.
10. Państwo i władza demokratyczna. Uczeń:
1) wymienia podstawowe cechy i funkcje państwa; wyjaśnia, czym jest władza państwowa.
Rozdział III Temat 2
Ustroje polityczne
2) wskazuje różnice w sytuacji obywatela
w ustroju demokratycznym, autorytarnym
i totalitarnym...
renja2