Folklor dziecięcy - Justyna.doc

(33 KB) Pobierz

J. Cieślikowski „Folklor dziecięcy”

 

1.      Co nazywa autor folklorem dziecięcym?

Na folklor dziecięcy składają się TWORY SŁOWNE (np. wyliczanka, rymowanka), WIZUALNE(np. rysunek kredą po asfaldzie), GESTYCZNE(NP. skakanka, gry w klasy).

Folklorotwórczymi środowiskami dzieci były sytuacje ich gromadnego przebywania. W warunkach wiejskich: pastwiska, łąka, las, woda; w miejskim przede wszystkim szkoła. Terminem FOLKLOR DZIECIĘCY autor objął wszystkie formy ekspresji dziecięcej niezależnie od tego czy są one własne, od siebie czy wzięte z zewnątrz, od dorosłych, niezależnie od tego czy spontaniczne, oryginalne, czy mimetyczne (upodobniające się do czegoś). Więc wszystkie formy słowne, ale również struktury ruchowe gier i zabaw dziecięcych, przedmioty materialne, wykonywane przez dzieci: zabawki, wycinanki, wylepianki, rysunki itp. Jak również i sposoby w jakie przedmioty nie zrobione przez dzieci są przez nie aranżowane: karty do gry jako materiał do budowy domków. Obyczaj dziecięcy kształtowany przez nie i przekazywany wewnątrz środowisk dziecięcy jak i podsuwany przez dorosłych dzieciom w przedszkolu, w szkole, w teatrze, w kinie, w zoo, w różne święta; w trakcie uczestniczenia dzieci w tych sytuacjach, jak i poza, gdy przeżyte i podpatrzone staje się materiałem inspirujących zabawę np. „w teatr” czy w teatralizowanie zabawy, np. odgrywanie treści znanych książek w konwencjach gry podpatrzonej w teatrze lub w kinie. Jednym słowem folklorem dziecięcym nazywamy wszystko to, co jest przedmiotem aktywnego działania i uczestniczenia dzieci w kategoriach nie praktycznych lecz zabawowych.

2.      Cechy przypisane folklorowi dziecięcemu

Cechami strukturalnymi folkloru dziecięcymi, są:

·         Jego istnienie w pamięci (pamięciowość) tzn. odbiorca i nadawca folkloru w ogóle, a dziecięcego szczególności są analfabetami. Tekst jest przekazywany głośno i obrazowo za pomocą języka werbalnego, jak i gestów.

·         Okazjonalność (przy okazji zabaw)

·         Jego istnienie w wykonywalności

·         Jego otwartość i synkretyzm (dodawanie; łączenie małych tworów)

 

3.      Jak autor dzieli twory folkloru dziecięcego?

Przedmioty i utwory dziecięcego folkloru nazywa tworami. Tworem będzie więc piosenka, kołysanka, wystrzyganka – więc gatunki, przy których powołaniu zamiar estetyczny nie jest obojętna i później wobec form już gotowych można przyjąć kryterium estetyczne jako uprawnienie im przypisane. Tworem będzie również zagadka, przysłowie, kalamburyczny tekst gry jak i gra sama, tworem będzie każda rymowanka czy nawet tylko dwa, trzy słowa, które ze sobą istnieją, w każdym innym związku semantycznym, fonicznym, magicznym, ekspresyjnym, irracjonalnym.

Tworami będą zabawki – i to nie tylko te, które zostały zrobione dla dzieci, ale wszystkie rzeczy, które przez dzieci funkcją zabawek będą obdzielone, np. kamyk, który użyty w zabawie coś zaczyna znaczyć , coś symbolizuje. Tworem będzie każda zabawka zrobiona, jak i każda rzecz będąca wynikiem niepraktycznego działania samego dziecka, a nawet działania praktycznego, bo właściwie dziecko w sposób dosłowny nic praktycznego robić nie musi. Jedzenie budyniu w rzeczywistości jest tworem dziecięcego folkloru. Tworami będą wszystkie formułki słowne i gestyczne przeżywania, będą nim zachowania w rodzaju: liczenie kroków gdy idzie się ulicą, rysowanie kredą, każdy napis wykonany każdą techniką i w każdym materiale.

Twory są naturalne i proste (taka jest ich znaczna większość). Naturalne są zwłaszcza twory folkloru wiejskiego, naturalne i łatwe do opanowania pamięciowego, od razu w trakcie pierwszego z nim kontaktu, odbioru biernego i czynnego, czyli wejścia w sytuację folklorystyczną.

Słowny twór jest najczęściej rymowany. Rymy stoją blisko, padają najczęściej na słowa znaczące, a kilkuwersowa rymowanka zbudowana jest na jednym rymie. Rym „wchodzi w ucho”, odtworzenie całego tekstu nie sprawia kłopotu. Twory rymowane są najłatwiejsze do zapamiętania. Rymy są blisko po sobie. Twory gierne- twory te nie są rymami, ale tekstami dramatycznego obrazka. Sprężenie słów z gestami+ sytuacja ruchowa+ konstrukcja dialogu (pytania i odpowiedzi), stanowi warunek pamięci słuchowej, wzrokowej, wokalno – gestowej (np. ulijanka).

 

Koło – struktura zabawy, najpierwsza i najtrwalsza. Może być symbolem przyjaźni, solidarności, koło wiosenne. Zabawy na strukturę koła wywodzą się z obrzędów wolnych (np. siała baba mak..)

 

Gry z niemowlęciem.

Dorosły +dziecko do lat 2 lub 3

Gry, ich teksty i funkcję są nastawione na działanie poznawcze, uczące. Materiałem do zabaw i terenem jest ciało najpierw ręce, palce – teatr 5 palców (np. sroczkę) potem ciało.

 

Leksykalne oraz namacalne twory folklorystyczne – są zorientowane na ich dramatyzowanie. Ich byciem jest stawianie się w procesie realizacji.

Zasada ich wyróżnienia i klasyfikacji będzie czynność, która powoduje czyn folklorystyczny, np. wyrywanka, przekręcanka

 

Różne   -ANKI

I gr- to te, które spełniają się tylko w słowie

·         Rym (współbrzmienie słów)

rymowanki są powoływane z czystej intencji rymowania (na pierwszym planie brzmienie) Rodzą się z radości rymowania.

Rymowanka przechodzi do roli towarzyszenia czemuś:

àskakaniu

àuderzaniu

àklaskaniu

Rymowanka właściwa ma podgatunki :skakanka, śpiewanka, mruczanka, wykrzykanka.

Śpiewanka, której towarzyszy któryś z gestów choreograficznych: kręcnie w kółko, podskakiwanie może się stać skakanką. W śpiewance góruje walor tekstowy, w skakance się „gubi” w trakcie ekspresji.

Wykrzykanka- tekst staje się znakiem głosowym- rodzi się w upojeniu naturą , słońcem, wiatrem.

Mruczanka – twór będący wyciszoną nieartykułowaną śpiewanką. Stanowi końcową fazę kołysanek.

Cała ta grupa nie ma innego etapu jak spełnienie się w czynności.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin