zapasy_szkolenie.doc

(545 KB) Pobierz
4

20

 

STEROWANIE ZAPASAMI W PROCESACH LOGISTYCZNYCH

 

 

     Blok dotyczący sterowania zapasami ma za zadanie wprowadzić Słuchacza w najważniejsze pojęcia związane z zarządzaniem zapasami. Opisane i zilustrowane przykładami zostały podstawowe modele sterowania zapasami w warunkach stałego popytu, takie jak: model poziomu zamawiania i model cyklu zamawiania. Nie pominięto także wskaźników przydatnych w zarządzaniu stanami magazynowymi, które przedstawiono i zobrazowano zadaniami. Zaprezentowano poza tym metodę Wagnera- Withina, która służy sterowaniu zapasami przy dużych wahaniach popytu. W ramach niniejszego bloku zostały omówione i wzbogacone zadaniami także: analiza ABC i klasyfikacja XYZ. Po aktywnym uczestnictwie w szkoleniu i zapoznaniu się z treścią poniższego opracowania Słuchacz powinien umieć rozwiązać podstawowe zadania z omówionego zakresu i poradzić sobie z podobnymi problemami w praktyce.

 

 

Zasadnicze pojęcia:

 

zapasy, sterowanie zapasami, partia dostawy, cykl dostawy, zapas minimalny, zapas maksymalny, zapas bezpieczeństwa, optymalna wielkość zamówienia, model poziomu zamawiania, model cyklu zamawiania, wskaźnik obrotu, rotacja w okresie, WOS bieżący, WOS średni, dni poza stanem, produkty na stanie, poziom usług, popyt niezależny,  popyt zależny, Metoda Wagnera- Withina,  Analiza ABC/XYZ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MODELE STEROWANIA ZAPASAMI

 

     Zapasy najkrócej zdefiniować można jako okresowe wstrzymanie ruchu surowców, materiałów, wyrobów gotowych.

     Generowanie zapasów towarzyszy procesom logistycznym zachodzącym na styku strumieni materialnych o zróżnicowanej intensywności przepływu. Główny powód tworzenia zapasów wynika więc z konieczności wyrównania intensywności strumieni ( z jednej strony dostaw, z drugiej- zużycia).

     Przed zaprezentowaniem modeli sterowania zapasami konieczne wydaje się zapoznanie z podstawowymi pojęciami[1], które ułatwią dalsze korzystanie z  opracowania. Graficzna prezentacja pojęć znajduje się na rysunku 1.

 

Sterowanie zapasami- wyznaczanie wzorcowych wielkości zapasów (norm sterowania) zgodnych z kryterium racjonalności oraz podejmowanie działań (regulacja strumieni dostaw) zmierzających do dotrzymania wyznaczonych norm.

 

Partia dostawy- ilość materiałów, wyrobów, towarów zawarta w kolejnym zamówieniu (mierzona w jednostkach naturalnych: szt., kg., itp).

 

Zapas minimalny- poziom zapasu umożliwiający ciągłość zaspokajania potrzeb w okresie realizacji własnego zamówienia uzupełniającego.

 

Zapas maksymalny- poziom zapasu występujący w momencie nadejścia kolejnej partii dostawy.

 

Cykl dostaw- odcinek czasu między dwiema kolejnymi dostawami (liczony w przyjętych jednostkach czasu: godziny, tygodnie, miesiące, itp.).

 

 

 

 

 



     

        Zapas

                                                                                           Zapas maksymalny























 

 

                     Partia

                    dostawy                                                                 Zapas minimalny



                 

 





                                                                                                                      Czas

                          Cykl dostawy

                     

Rys. 1. Podstawowe pojęcia z zakresu sterowania zapasami

Źródło: Z. Sarjusz- Wolski, Cz. Skowronek, Logistyka- poradnik praktyczny, Centrum Informacji

            Menedżera, Warszawa 1995, s.90.

 

     Teoria zapasów wyróżnia dwa podstawowe modele (metody) sterowania zapasami:

 

q       model poziomu zamawiania (ROP- Re- Order Point)[2],

q       model cyklu zamawiania (ROC- Re- Order Cycle)[3].

 

   W modelu poziomu zamawiania (zob. rys. 2) konieczne jest ustalenie dwóch norm sterowania:

q       poziomu zapasu minimalnego A, wskazującego na bezwzględną konieczność złożenia zamówienia uzupełniającego;

q       wielkości zamawianej partii Q.

 



     Zapas

















































 

 

















                                            Złożenie zamówienia                             Rozchody









                                                                                                             Poziom zamawiania

 

                                                      Dostawa

 





                    Okres realizacji zamówienia                    brak zapasu                        Czas

 

Rys. 2. Model poziomu zamawiania

Źródło:  Z. Sarjusz- Wolski, Sterowanie zapasami w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2000, s.28.

     W praktyce gospodarczej mamy do czynienia z możliwością wystąpienia wahań popytu, możliwością opóźnienia w realizacji dostawy. Rozwiązaniem pozwalającym  na zneutralizowanie tych niekorzystnych zjawisk są zapasy bezpieczeństwa (safety stock), nazywane także zapasami buforowymi. Zapasy te tworzone są w celu zabezpieczenia  przed sygnalizowanymi wcześniej wahaniami w faktycznym popycie i/ lub okresie realizacji zamówień[4].

     Zapas bezpieczeństwa wchodzi w skład poziomu minimalnego zamawiania, który to poziom wyznacza się ze wzoru:

 

                                                              (4.1)

gdzie:

       - prognoza średniego popytu w okresie jednostkowym (np. tygodniu),

       - średni zaobserwowany czas realizacji zamówienia uzupełniającego na dane dobro,

                wyrażony w przyjętych okresach jednostkowych ,

- prognoza popytu w okresie realizacji zamówienia,

         - krotność odchylenia standardowego przyjmowana do wyznaczania  zapasu

                bezpieczeństwa; przy założeniu, że popyt ma rozkład normalny[5] współczynnik

                bezpieczeństwa wyznacza ryzyko wyczerpania zapasu, co jest tożsame z

               określeniem poziomu obsługi klienta (tabela 1 ilustruje  współczynniki

               bezpieczeństwa i odpowiadające im poziomy obsługi klienta (ryzyka wyczerpania

                zapasu)[6]

 

 

 

 

 

 

Tabela .1. Współczynniki bezpieczeństwa i odpowiadające im poziomy obsługi klienta

Współczynnik bezpieczeństwa

(k)

Poziom obsługi klienta

(w %)

Ryzyko wyczerpania zapasu

(w %)

1,00

84,1

15,9

1,05

85,3

14,7

1,10

86,4

13,6

1,15

87,5

12,5

1,20

88,5

11,5

1,25

89,4

10,6

1,30

90,0

10,0

1,35

91,2

8,8

1,40

91,9

8,1

1,45

92,7

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin