6. Księga Koheleta.
vanitas vanitatum et omnia vanitas - marność nad marnościami i wszystko marność (samo vanitas oznacza marność)
KOMENTARZ: Cytat ten mówi o tym, iż wszytsko łącznie z życiem człowieka jest marne, ponieważ wszystko to przemija, a natura jest wieczna.
nihil novi sub sole - nic nowego pod słońcem
KOMENTARZ: Cytat ten mówi o tym, że wszytsko jest marnością ponieważ krąży, a pod Słońcem nie pojawia się tak naprawdę nic nowego.
Poglądy zawarte w księdze
Według głównego bohatera tej księgi - Koheleta, wiedza ma wiązać się z cierpieniem. Uważa on tak, ponieważ ponadprzeciętna wiedza powoduje poczucie odpowiedzialności za innych.
Kolejną prawdą zawartą w tej księdze jest to, że wszytsko ma swój czas (np. jest czas płaczu i czas śmiechu) oraz, że powinna panować równowaga.
Następna mądrość to zalecenie, że warto cieszyć się życiem, gdyż jest ono darem od Boga.
Praktyczne zastosowanie mądrości (rozdział 7):
· człowiek mądry patrzy na życie poważnie
· mądrość strzeże przed błędami
· mądrość w swej istocie jest niedostępna
Kohelet daje także rady jak powinno się żyć (rozdział 7):
· korzystać z życia
· wystrzegać się zła
· cieszyć się życiem
· wystrzegać się kobiety
· cieszyć się młodością
· dążyć do dobra
7. Psalmy.
Psalm - gatunek poezji lirycznej o tematyce religijnej (hebrajska pieśń religijna) i o charakterze modlitewno - hymnicznym, pełni funkcję modlitwy poetyckiej, psalmista kieruje swą wypowiedź do Boga, zbiór psalmów nazywamy psałterzem
Cechy psalmu:
· paralelizm składniowy (podobieństwo lub powtórzenie konstrukcji składniowych wypowiedzeń)
· bogate obrazowanie
· rozbudowana symbolika
· ogromna skala uczuć
Charakterystyka ksiegi
Arcydzieło poezji hebrajskiej. Składa się z 150 utworów, których autorstwo przypisywane jest Królowi Dawidowi. Psalmy z tej ksiegi powstawały w okresie XI - III pne.
Typy psalmów:
· błagalne - pisane na okoliczności niebezpieczeństwa, choroby lub prześladowań, wyrażaja uczucia osobiste lub zbiorowe, nazywane także lamentacyjnymi
· pochwalne - utożsamiane były z hymnami, sławią Boga za jego dzieło lub za jego interwencje w ludzkie dzieje
· dziękczynne - są wyrazem wdzięczności za dobrodziejstwa, psalmista wspomina w nich niebezpieczeństwo od którego uratował go Bóg
· ufności - również jest mowa o zagrożeniach, ważniejszy jest jednak motyw zaufania do Boga i zażyłości z nim
· mądrościowe - inaczej dydaktyczne, pouczają o przymiotach Boga lub rozważają sytuację człowieka w świecie, formułują też rady i przestrogi
pozeraczdusz