Wodociągi
i
kanalizacja.
Bartosz Bugajski
Joanna Piasecka
Marta Grudzień
Katarzyna Ciach
Aneta Dudała
Ewelina Kałuża
Spis treści
1. Pojęcie i zakres gospodarki komunalnej..................................................................... 3
2. Formy organizacyjne jednostek sektora komunalnego...................................................... 5
3. Ogólna charakterystyka usług: wodociągi i kanalizacja...................................................
4. Obowiązki gminy i przedsiębiorstwa w zakresie świadczenia usług wodociągowo-kanalizacyjnych................................................................................................................
5. Zasady udzielania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków................................................................................
6. Zasady ustalania taryf oraz zasady rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. ......................................................................................
7. Ogólna charakterystyka rynku w Polsce.....................................................................
8. Świadczenie usługi wodociągowo-kanalizacyjnej na przykładzie Wodociągi Kielce spółka z.o.o...............................................................................................................
9. Podsumowanie.........................................................................................................
1. Pojęcie i zakres gospodarki komunalnej.
Gospodarka komunalna obejmuje zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w ramach świadczenia usług powszechnie dostępnych.
W zakres usług gospodarki komunalnej wchodzi:
· dostarczanie energii elektrycznej, cieplnej i gazu,
· zaopatrywanie w wodę, odprowadzanie zanieczyszczeń oraz oczyszczanie miast,
· zapewnianie transportu na terenie miasta,
· organizowanie terenów zielonych i wypoczynkowych na terenie miasta,
· świadczenie innych usług przez takie zakłady, jak: łaźnie, hotele, zakłady
· pogrzebowe,
· gospodarowanie mieszkaniami komunalnymi.
Z zakresu przedstawionych usług wynika, że w gestii gospodarki komunalnej znajdują się:
· energetyka komunalna, która obejmuje gazownie i rozdzielnie gazu, elektrownie lokalne i rozdzielnie energii elektrycznej, ciepłownie.
· urządzenia inżynierii sanitarnej: wodociągi i kanalizacje, studnie publiczne, urządzenia melioracyjne, oczyszczania miast, łaźnie,
· komunikacja miejska, która obejmuje ulice i place, urządzenia drogowe (mosty, wiadukty, oświetlenie), transport lokalny,
· tereny zielone i wypoczynkowe, a więc parki, zieleńce, lasy miejskie, ogrody działkowe, cmentarze, ogrody zoologiczne, urządzenia sportowo--rekreacyjne,
· hotele komunalne,
· budynki mieszkalne (komunalne).
Zakres usług świadczonych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej przez gospodarkę komunalną na terenie gminy, powiatu lub województwa należy do zadań własnych danego samorządu terytorialnego. Podstawowe zadania z tego zakresu realizują samorządy gmin (miast).
Gospodarka komunalna jest również koordynowana na szczeblu centralnym i wojewódzkim przez organy administracji rządowej. Naczelnym organem administracji rządowej w tym zakresie jest Minister Infrastruktury, który realizuje zadania przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Na szczeblu wojewódzkim funkcje koordynacyjne w zakresie gospodarki komunalnej wykonują wojewodowie.
Organy administracji rządowej szczebla centralnego i wojewódzkiego koordynują sprawy związane z:
· zagospodarowaniem przestrzennym miast i wsi, urbanistyką i architekturą, geodezją i kartografią,
· nadzorem architektoniczno-budowlanym,
· energetyką, gazownictwem i ciepłownictwem.
Usługi komunalne oraz ich urządzenia ze względu na ich dochodowość można podzielić na dwie grupy:
· usługi i urządzenia, z których korzystanie jest nieodpłatne, np.: ulice, parki, oświetlenie ulic,
· usługi i urządzenia, za korzystanie z których pobierane są opłaty, np.: wodociągi, mieszkania.
Taki podział usług rzutuje na organizację jednostek świadczących usługi komunalne. Gospodarka komunalna może być prowadzona przez samorządy terytorialne w formie zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego. Samorządy terytorialne mogą też powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej innym przedsiębiorstwom (osobom fizycznym oraz prawnym) w drodze umowy.[1]
2. Formy organizacyjne jednostek sektora komunalnego.
2.1. Spółki kapitałowe z udziałem gminy
Spółki kapitałowe z udziałem gminy (w tym także jednoosobowe spółki gminy),
funkcjonują na podstawie przepisów prawa handlowego, są odrębnymi osobami
prawnymi, działają we własnymi imieniu i na własne ryzyko. Mogą zaciągać kredyty
i pożyczki oraz ponosić odpowiedzialność cywilnoprawną za swoje zobowiązania.
Spółki gminy są równoprawnymi uczestnikami życia gospodarczego, a ich
struktura organizacyjna motywuje do bardziej efektywnego i racjonalnego
wykorzystania majątku w celu osiągania zysku. Za wyborem formy spółki przemawia
też przejrzystość funkcjonowania, jasno określone kompetencje organów spółki
i możliwość wyodrębnienia majątku służącego realizacji usług komunalnych.
Biorąc pod uwagę typowo komercyjny charakter spółek kapitałowych, dochody z zysku stanowią potencjalne źródło dochodów gmin. Dochody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Gmina jako właściciel lub współwłaściciel spółki działa poprzez swoje organy
na zasadach określonych w ustawie o samorządzie terytorialnym. Niezależnie
od tego gmina jako wspólnik lub akcjonariusz zachowuje wszelkie uprawnienia
będące konsekwencją przepisów prawa handlowego. Ciążą też na niej wynikające
stąd obowiązki. Jednym z podstawowych uprawnień jest prawo do zysku w spółce
lub dywidendy w spółce akcyjnej.
Forma spółki akcyjnej jest najbardziej odpowiednia dla działalności w większej skali wymagającej znacznych nakładów. Proces jej tworzenia jest bardziej skomplikowany niż spółki z ograniczona odpowiedzialnością.
Poważnym problemem utrudniającym pełne wykorzystanie formy spółki prawa handlowego w gospodarce komunalnej są przepisy podatkowe praktycznie uniemożliwiające przekazanie spółkom mienia służącego realizacji ich zadań. Zgodnie z przepisami dotyczącymi VAT wniesienie majątku do spółki podlega opodatkowaniu podobnie jak transakcja sprzedaży tego majątku. W celu uniknięcia opodatkowania gminy tworzące spółki nie przekazują majątku spółkom, lecz jedynie zlecają zarządzanie majątkiem, który pozostaje mieniem gminy. W efekcie z kalkulacji cen i kosztów świadczonych usług wypada amortyzacja Wymusza to ustalanie cen na zaniżonym poziomie i konieczność finansowania inwestycji odtworzeniowych i rozwojowych bezpośrednio z budżetu gminy, co prowadzi
do niejawnego subsydiowania usług komunalnych, a tym samym zmniejszenia
udziału opłat za usługi w pełnych kosztach ich świadczenia.
2.2. Zakład budżetowy
Zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (wcześniej
zagadnienia te regulowało prawo budżetowe z roku 1991) samorządy mogą
stosować następujące formy gospodarki pozabudżetowej:
· środki specjalne,
· gospodarstwa pomocnicze,
· zakłady budżetowe.
Cechą wspólna tych form jest brak osobowości prawnej. Znacznie ogranicza to
zakres odpowiedzialności za podejmowane przez nie działania.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych działalność podejmowana w celu
realizacji zadań komunalnych jednostek organizacyjnych może być prowadzona
w formie gospodarki pozabudżetowej, jeżeli koszty tej działalności pokrywane są
z uzyskiwanych dochodów własnych. Niezależnie od tego ustawa dopuszcza
udzielanie jednostkom dotacji na pokrycie kosztów ich działalności, przy czym łączna
suma dotacji (nie dotyczy to dotacji inwestycyjnych) nie może przekroczyć 50% ich
wydatków.
Decyzja o utworzeniu zakładu budżetowego zastrzeżona jest do kompetencji
rady gminy, powiatu lub województwa (sejmiku wojewódzkiego). Podstawą
gospodarki finansowej zakładu jest roczny plan finansowy zawierający plan
przychodów, wydatków (kosztów działalności), stanu środków obrotowych i rozliczeń
z budżetem. Nadwyżka przychodów nad kosztami jest odprowadzana do budżetu,
a niedobór pokrywany dotacjami. Dlatego forma ta nie wymusza efektywności
gospodarowania właściwej gospodarce rynkowej. Gmina ponosi pełną
odpowiedzialność za zobowiązania zakładu budżetowego.
Istotną przesłanką wyboru formy zakładu budżetowego w początkowym okresie
przekształceń były preferencje w prawie podatkowym wyrażające się w zwolnieniu
zakładu budżetowego z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku
od wzrostu wynagrodzeń. Od stycznia 1992 r. zakłady budżetowe są także płatnikami
podatku dochodowego od osób prawnych, mimo że osobowości prawnej nie
posiadają. Stąd też zakres ich zobowiązań podatkowych jest bardzo zbliżony
do opodatkowania spółek.
Warto zauważyć, że udział dotacji z budżetu jednostek samorządu terytorialnego
w całości przychodów samorządowych zakładów budżetowych jest znacznie wyższy
niż w przypadku jednostek państwowych: w 2000 roku udział ten sięgał 20% (w
przypadku zakładów państwowych 2,4%4).
2.3. Umowy cywilnoprawne.
Jak już wspomniałem obowiązujące prawo nie nakazuje jednostkom samorządu
terytorialnego, aby usługi komunalne świadczone były przez jednostki organizacyjne gminy.
Możliwa jest sytuacja, w której gmina zleca wykonywanie zadań zewnętrznemu
przedsiębiorcy.
Zgodnie z art. 9.1., ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie terytorialnym w celu
wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa
i zawierać umowy z innymi podmiotami. Przekazywanie realizacji zadań w drodze umów umożliwia gminie rezygnację z bezpośredniej aktywności na rynku usług komunalnych i jednoczesne wywiązanie się z ustawowych obowiązków.
Zastosowanie umów cywilnoprawnych w realizacji usług komunalnych znacznie wykracza poza zadania finansowane przez gminę i jej jednostki. Samorząd może przekazać w drodze umowy także realizację usługi opłacanej bezpośrednio przez mieszkańców lub podmioty gospodarcze. Ważnym elementem takiego kontraktu jest na ogół dzierżawa majątku (sieci wodnokanalizacyjnej, wysypiska).[2]
3. Ogólna charakterystyka usług: wodociągi i kanalizacja.
System gospodarki wodnej i ściekowej charakteryzuje konieczność ciągłego i sprawnego świadczenia usług o ściśle określonych standardach jakościowych. Rynek usług z zakresu gospodarki wodno ściekowej jest monopolem naturalnym o charakterze lokalnym na którym występuje jeden dostawca wody i jeden odbiorca ścieków. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 roku prawo wodne nałożyła na Radę Ministrów obowiązek określania zasad ustalania opłat za pobieraną z wodociągów wodę oraz za odprowadzanie do kanalizacji ścieków.
Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków reguluje szczegółowy sposób ustalania cen za usługi z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Przewiduje on współdziałanie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego z organami gminy przy ustalaniu taryf. Przedsiębiorstwo przedstawia taryfy organowi wykonawczemu gminy, który sprawdza, czy zostały one opracowane zgodnie z przepisami ustawy i weryfikuje niektóre koszty pod względem celowości ich ponoszenia (art. 24 ust. 4 ustawy). Według nowego stanu prawnego, rada gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami (art. 24 ust. 5 ustawy). Rada może więc podjąć uchwałę o odmowie zatwierdzenia tylko w przypadku taryf "sporządzonych niezgodnie z prawem". Jedynym dopuszczalnym kryterium oceny taryf jest więc ich legalność. Jeśli taryfy zostały sporządzone zgodnie z prawem, a ustalone ceny są w opinii rady gminy za wysokie, to jedynym sposobem wpłynięcia na ich wysokość jest podjęcie uchwały o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług, którą to dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu (art. 24 ust. 6 ustawy). Należy zwrócić uwagę, iż kontrolę taryf wykonują organy gminy. Wojewoda zaś bada legalność uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf. W razie odmowy zatwierdzenia taryf organ nadzoru będzie więc badał taryfy w zakresie ograniczonym zarzutami, jakimi kierowała się rada gminy, odmawiając ich zatwierdzenia.
Ponadto taryfy obowiązują jeden rok, z zastrzeżeniem ust. 5a, 5b ...
myszka2212