Robert_Bedzinski_-_Analiza_rynkow_uslug_komunalnych.pdf

(264 KB) Pobierz
Microsoft Word - Robert Bêdziñski - Analiza rynków us³ug komunalnych.doc
Program Prywatyzacji Podmiotów
Komunalnych
Analizy rynków usług komunalnych
Gdynia, październik 2004 roku
 
P ROGRAM P RYWATYZACJI P ODMIOTÓW K OMUNALNYCH
A NALIZY RYNKÓW USŁUG KOMUNALNYCH `
Spis treści:
1. PRZEGLĄD RYNKU CIEPŁOWNICZEGO 4
1. Charakterystyka rynku 4
Prywatyzacja ciepłownictwa 6
2. Ogólne informacje dotyczące pozycji komunalnych przedsiębiorstw ciepłowniczych 6
Pozycja komunalnych przedsiębiorstw ciepłowniczych na rynku 6
Prognozy rozwoju komunalnych przedsiębiorstw ciepłowniczych 7
3. Charakterystyka wyrobów oferowanych przez komunalne przedsiębiorstwa
ciepłownicze 8
Produkty (usługi) 8
Wielkość sprzedaży 8
4. Charakterystyka konkurencji w sektorze 8
5. Charakterystyka powiązań z kooperantami i klientami 9
Powiązania z odbiorcami 9
Powiązania z dostawcami 9
6. Charakterystyka obecnego i przewidywanego popytu 9
7. Kluczowe czynniki sukcesu w branży 10
2. PRZEGLĄD RYNKU KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ 11
1. Charakterystyka rynku 11
2. Ogólne informacje dotyczące pozycji komunalnych przedsiębiorstwa komunikacji
miejskiej 12
Pozycja komunalnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej na rynku 12
Prognozy rozwoju 13
3. Charakterystyka wyrobów oferowanych przez komunalne przedsiębiorstwa
komunikacji miejskiej 13
Produkty (usługi) 13
Wielkość sprzedaży 13
4. Charakterystyka konkurencji w sektorze 14
5. Charakterystyka powiązań przedsiębiorstw z kooperantami i klientami 14
Powiązania z odbiorcami 14
Powiązania z dostawcami 14
6. Charakterystyka obecnego i przewidywanego popytu 14
7. Kluczowe czynniki sukcesu w branży 15
3. PRZEGLĄD RYNKU WODOCIĄGÓW I KANALIZACJI 17
1. Charakterystyka rynku 17
2. Ogólne informacje dotyczące pozycji komunalnych przedsiębiorstw wodno -
kanalizacyjnych na rynku 18
Pozycja komunalnych przedsiębiorstw wodno – kanalizacyjnych na rynku 18
Perspektywy rozwoju 18
3. Charakterystyka wyrobów komunalnych przedsiębiorstw wodno – kanalizacyjnych 19
Wyroby (usługi) komunalnych przedsiębiorstw wodno – kanalizacyjnych 19
Wielkość sprzedaży 19
4. Charakterystyka konkurencji w sektorze 19
5. Charakterystyka powiązań komunalnych przedsiębiorstw wodno – kanalizacyjnych z
kooperantami i klientami
20
Powiązania z odbiorcami
20
Powiązania z dostawcami
20
6. Charakterystyka obecnego i przewidywanego popytu
20
7. Kluczowe czynniki sukcesu w branży
21
DORADCA Consultants Ltd.
2
352837016.003.png
P ROGRAM P RYWATYZACJI P ODMIOTÓW K OMUNALNYCH
A NALIZY RYNKÓW USŁUG KOMUNALNYCH `
4. PRZEGLĄD RYNKU WYWOZU NIECZYSTOŚCI ORAZ OCZYSZCZANIA
MIASTA 22
1. Charakterystyka rynku 22
2. Ogólne informacje dotyczące pozycji komunalnych przedsiębiorstw na rynku 23
Pozycja komunalnych przedsiębiorstw na rynku 23
Prognozy rozwoju 23
3. Charakterystyka konkurencji w sektorze 24
4. Charakterystyka powiązań Przedsiębiorstwa z kooperantami i klientami 24
Powiązania z odbiorcami 24
Powiązania z dostawcami 24
5. Charakterystyka obecnego i przewidywanego popytu 25
6. Kluczowe czynniki sukcesu w branży 25
5. PRZEGLĄD RYNKU ZARZĄDZANIA NIERUCHOMOŚCIAMI 26
1. Charakterystyka rynku 26
2. Ogólne informacje dotyczące pozycji komunalnych przedsiębiorstw zarządzających
nieruchomościami na rynku 26
Pozycja komunalnych przedsiębiorstwa zarządzających nieruchomościami na rynku 26
Prognozy rozwoju 27
3. Charakterystyka usług oferowanych przez komunalne przedsiębiorstwa zarządzające
nieruchomościami
27
Produkty (usługi) oferowane przez komunalne przedsiębiorstwa
27
Wielkość sprzedaży
28
4. Charakterystyka konkurencji w sektorze
28
5. Charakterystyka powiązań Przedsiębiorstwa z kooperantami i klientami
28
Powiązania z odbiorcami
28
Powiązania z dostawcami
29
6. Charakterystyka obecnego i przewidywanego popytu
29
7. Kluczowe czynniki sukcesu w branży
30
6. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
31
DORADCA Consultants Ltd.
3
352837016.004.png
P ROGRAM P RYWATYZACJI P ODMIOTÓW K OMUNALNYCH
A NALIZY RYNKÓW USŁUG KOMUNALNYCH `
1. Przegląd rynku ciepłowniczego
1. Charakterystykarynku
W strefie klimatycznej, w jakiej znajduje się Polska, ogrzewanie budynków jest nie tylko
miarą cywilizacji, ale koniecznością. Sezon grzewczy trwa w naszym kraju nawet pół
roku, ale przez cały rok nie słabnie popyt na gorącą wodę i parę wodną, wykorzystywane
przez gospodarstwa domowe i zakłady przemysłowe. Dlatego branża ciepłownicza to
ogromny sektor gospodarki, w którym zatrudnienie znajduje blisko 40 tys. osób i którego
obroty sięgają 13 – 13,5 mld zł rocznie.
Dostarczaniem energii cieplnej na rynek zajmują się elektrociepłownie i ciepłownie
zawodowe (oraz ciepłownie i kotłownie komunalne), jednak pewien udział w podaży
mają także elektrociepłownie i ciepłownie przemysłowe, zbudowane w pobliżu fabryk dla
dostarczania im niezbędnej energii. Ok. 1/3 wytworzonego ciepła ogółem powstaje w
ciepłowniach czy kotłowniach przemysłowych, które produkują je na potrzeby
wewnętrzne właściciela.
Rysunek 1. Szacunkowa struktura wielkościowa źródeł ciepła dostarczanego odbiorcom w miastach
ogrzew anie
indyw idualne
27%
energetyka
zaw odow a
(elektrow nie i
elektrociepłow nie)
35%
przemysłow e
źródła ciepła
7%
ciepłow nie
komunalne
20%
kotłow nie lokalne
11%
Źródło:
Dane URE.
Dostawcy ciepła mają istotną konkurencję w postaci indywidualnych systemów
ogrzewania, wykorzystujących gaz, olej opałowy lub węgiel (surowiec najtańszy, ale
najbardziej kłopotliwy w wykorzystaniu). Z pomocą oszczędnym nadchodzą także nowe
technologie, np. kosztownym, ale stosunkowo opłacalnym rozwiązaniem jest tzw. pompa
cieplna. Inną alternatywą dla ciepłowni są instalacje pozyskujące wody geotermalne.
Choć Polska jest w takie wody bogata, to koszt niezbędnej infrastruktury przekracza
możliwości finansowe większości gmin. Należy się jednak spodziewać, że w przyszłości
– m.in. dzięki funduszom proekologicznym – zwiększy się wykorzystanie takich zasobów.
Nie zawsze producent ciepła dociera bezpośrednio do odbiorcy. Na rynku ciepłowniczym
znaczną rolę odgrywają pośrednicy, czyli firmy przesyłające i redystrybujące gorącą
wodę. W 1997 r. wprowadzone zostało prawo energetyczne, regulujące zasady m.in.
obrotu energią cieplną. Zgodnie z tym prawem większe podmioty trudniące się
DORADCA Consultants Ltd.
4
352837016.005.png 352837016.001.png
P ROGRAM P RYWATYZACJI P ODMIOTÓW K OMUNALNYCH
A NALIZY RYNKÓW USŁUG KOMUNALNYCH `
wytwarzaniem, przesyłaniem oraz obrotem taką energią muszą ubiegać się o koncesję.
Rola państwa nie ogranicza się jednak tylko do tego: obowiązują taryfikatory cen ciepła,
ograniczenia podwyżek tych cen, ciepło jest obciążone podatkiem VAT, a sektor
ciepłowniczy po etapie komercjalizacji jest obecnie prywatyzowany. Oznacza to, że
ciągle polityka państwa ma dziś wyraźny wpływ na teraźniejszość i przyszłość
ciepłownictwa.
Produkcja i moc wytwórców energii cieplnej
W latach PRL produkcja energii cieplnej stopniowo rosła, osiągając w połowie lat 80.
poziom ok. 720 PJ (petadżuli). Podobnie jak w innych branżach, tak i w ciepłownictwie
początek przemian gospodarczych spowodował załamanie produkcji, ale następnie
znowu zaczęła ona rosnąć. W 1996 r. jej wysokość sięgnęła 719 PJ, jednak od
następnego roku można było zaobserwować stały regres.
Wynika to z gwałtownej podwyżki cen ciepła, jaka nastąpiła w 1997 i 1998 r. na skutek
zamieszania spowodowanego wdrażaniem prawa energetycznego i czasowego
odwieszenia zakazu niekontrolowanych podwyżek. W latach 1996 – 98 cena urzędowa
energii cieplnej wzrosła z 23,7 zł do 47,2 zł za GJ. Wzrost cen spowodował ograniczenie
popytu odbiorców – do 2000 r. spadki produkcji ciepła wynosiły 5-7%, a łączny spadek
wyniósł 22%. W 2001 r. nastąpił 4% wzrost sprzedaży, ale już w kolejnym roku powróciła
poprzednia tendencja i spadek sięgnął 6%.
Rysunek 2. Produkcja energii cieplnej w Polsce (w PJ).
750
715
721
719
700
684
674
650
651
641
631
600
590
578
550
558
542
500
1980 1985 1990 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
Źródło:
Dane URE.
W 2001 r. moc zainstalowana licencjonowanych wytwórców ciepła (wytwarzających
łącznie ok. 95% ciepła w naszym kraju) sięgała 73,3 GW. Faktycznie jednak
maksymalna moc tych zakładów wynosiła ok. 69,2 GW, czyli była o 5,5% niższa od
nominalnej. Wynika to przede wszystkim z kiepskiego stanu technicznego polskiego
ciepłownictwa – na ogół wykorzystywane urządzenia są mocno przestarzałe. Dla
przykładu, 21% wykorzystywanych kotłów wodnych ma 25 lat i więcej, a 50% ma 15 – 24
lat.
Przeciętne zużycie kotłów w elektrociepłowniach szacowane jest na ok. 32%, zaś
stopień dekapitalizacji majątku (liczony ilorazem wartości umorzenia majątku do wartości
środków trwałych brutto, co można utożsamiać ze stopniem zużycia infrastruktury
ciepłowniczej) wynosił w 2001 r. 56,5%.
Na skutek zużycia instalacji i zapóźnienia technologicznego, dość znaczne są straty
energii powstające już podczas ogrzewania wody. Wynoszą one przeciętnie 16% (dane
URE). Niższe, bo liczące 12,8% są straty na liniach przesyłowych.
DORADCA Consultants Ltd.
5
352837016.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin