husytyzm.pdf

(249 KB) Pobierz
Edgar Sukiennik
Edgar Sukiennik
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Warszawie
Tragiczne losy klasztorów w dobie najazdów husyckich na Śląsk
w latach 1425 – 1434
Prześladowania Kościoła kojarzą się najczęściej z atakami ze strony instytucji czy
grup społecznych, dążących do jego unicestwienia bądź zmarginalizowania jego wpływu na
społeczeństwo, by wspomnieć chociażby męczeństwo chrześcijan z rąk pogańskich cesarzy
rzymskich, kulturkampf w Niemczech bismarckowskich, czy też wojnę jaką prowadziły z
Kościołem XX-wieczne systemy totalitarne. Wymienione przykłady dotyczą frontalnych
ataków na społeczność Kościoła ze strony pogan i wojujących ateistów. Temat, który zostanie
poruszony w niniejszym artykule pokazuje cierpienie Kościoła w innym aspekcie. Dotyczy
jego prześladowania przez husytów – heretyków, którzy uważali się za chrześcijan i
utożsamiali się z Kościołem, ale występowali przeciwko jego oficjalnej nauce i świeckiemu
władztwu, żądając gruntownych reform w duchu rezygnacji z systemu feudalnego. Ponieważ
husyci realizowali swoje postulaty na drodze walki zbrojnej, która przyniosła śmierć wielu
zakonników i zniszczenie licznych klasztorów, można stwierdzić bez najmniejszej przesady,
że ich radykalne działania militarne były prześladowaniami Kościoła.
Wojny husyckie, które w latach 1425-1434 przetoczyły się przez Śląsk, przyniosły
spustoszenie księstw śląskich, co przejawiało się w grabieżach, paleniu miast i wsi, a także
niszczeniu obiektów sakralnych i mordach popełnianych przez husytów wobec
duchowieństwa diecezjalnego i zakonnego. W artykule zostanie zwrócona uwaga na ten
aspekt martyrologii, która stała się udziałem licznych klasztorów na Śląsku. Ponadto zostanie
dokonana analiza metod, jakimi posługiwali się najeźdźcy w atakach na duchowieństwo i
dobra kościelne. Oprócz mordów dokonywanych na zakonnikach zaliczymy do nich także
niszczenie mienia kościelnego poprzez podpalenia i grabieże, a także wyrafinowane formy
niszczenia obrazów i rzeźb na znak pogardy dla świętych wizerunków.
1. Dwa oblicza husytyzmu w Czechach: religijne i narodowowyzwoleńcze
Na początku warto dotknąć zagadnienia genezy ruchu husyckiego i jego obecności na
Śląsku. Zrozumienie husytyzmu i jego dalszego rozwoju jest niemożliwe bez przynajmniej
ogólnej znajomości kryzysu dyscypliny i moralności, jaki dotknął Kościół w XIV/XV w.
(schizma papieska, idea koncyliaryzmu, nadużycia finansowe Papiestwa, rozkład moralny
duchowieństwa diecezjalnego i zakonnego), a także sytuacji politycznej i kulturowej Czech w
XV wieku. Sam ruch musi być postrzegany w dwóch aspektach: religijnym i
narodowowyzwoleńczym. Husytyzm był bowiem herezją, której członkowie występowali
przeciwko oficjalnej nauce Kościoła, a także jawił się jako akcja o podłożu
narodowowyzwoleńczym, którego celem było uniezależnienie Czechów od wpływowej
kultury niemieckiej 1 .
Na początku XV w. działał w Pradze kaznodzieja i profesor filozofii – Jan Hus (1371-
1415), który w swoich kazaniach niejednokrotnie bronił Czechów przed wpływami języka
niemieckiego. Z racji tego, iż wiódł nienaganne życie i był zdolnym mówcą, zyskał dużą
popularność wśród mieszkańców miasta. Przemożny wpływ na poglądy Husa w zakresie
lekceważenia dyscypliny i popełniania nadużyć fiskalnych w Kościele wywarł angielski
reformator Jan Wiklef z O xfordu (ok. 1329-1384), który nie szczędził krytyki wobec Stolicy
Apostolskiej, duchowieństwa diecezjalnego i zakonnego. Niesmak Wiklefa budziły: schizma
zachodnia, która przyniosła walkę między papieżami rzymskimi i awiniońskimi, szerzenie się
doktryn antypapieskich, jak również nadużycia w polityce finansowej Papiestwa. W związku
z powyższym przeciwstawił się instytucji Papiestwa twierdząc, że Kościół nie składa się z
hierarchii i wiernych, ale z niewidzialnej społeczności i predestynowanych, akceptował w
Kościele tylko wartości duchowe, gardząc dobrami materialnymi, które w jego rozumieniu
winne być przejęte przez państwo, wystąpił przeciwko płaceniu świętopietrza, odrzucił
kapłaństwo, spowiedź świętą, celibat, kult Świętych i obrazów oraz zaprzeczył
transsubstancjacji 2 . W Oxfordzie nie brakowało studentów czeskich, którzy po powrocie do
Pragi krzewili tezy angielskiego reformatora. A ponieważ wołanie o reformę Kościoła od
dawna dało słyszeć się także w Czechach, tezy teologa z Oxfordu – przywiezione do Pragi
przez czeskich studentów – padły na podatny grunt.
Jan Hus należał do grona tych, którzy przejęli się poglądami Wiklefa. Wprawdzie w
przeciwieństwie do Anglika uznawał przeistoczenie zgodnie z nauką katolicką, ale uzależniał
skuteczność sakramentów świętych od stanu łaski szafarza. Ponadto odrzucił autorytet
Kościoła w sprawach wiary, uznał Pismo Święte jako jedyne źródło wiary (odrzucając Świętą
1 Problematyka narodzin husytyzmu znalazła wystarczająco mie jsca w literaturze przed miotu, dlatego
ograniczam się do jej ogólnego przedstawienia. Obszernie na ten temat piszą: E. Kanturková, Jan Hus: příspěvek
k národní identitě , wyd. 2, Praha 2000; G. Ryś, Jan Hus wobec kryzysu Kościoła doby wielkiej schizmy , Kraków
2000; A. Paner, Jan Hus , Kraków 2002.
2 A. Paner, Jan Hus , s. 11, 12.
Tradycję) oraz odrzucił Kościół widzialny, dzieląc wierzących na przeznaczonych z góry albo
do zbawienia albo do potępienia (teoria predestynacji) 3 .
Nauczanie Husa wywołało wrzenie religijne w całych Czechach. Po trwających kilka
lat słownych utarczkach i dysputach teologicznych cesarz Rzeszy Niemieckiej Zygmunt
Luksemburczyk wezwał Husa do Konstancji, gdzie obradował Sobór. Ojcowie soborowi
potępili reformatora jako heretyka i przekazali go w ręce władzy świeckiej, która kazała
spalić go na stosie. Wydarzenie to wywołało ogromną burzę wśród zwolenników Husa w
Czechach. Kaznodzieja stał się dla nich bohaterem w podwójnym znaczeniu: jako reformator
Kościoła, a także jako obrońca kultury czeskiej przed ekspansywną kulturą niemiecką. Gdy w
1420 r. szlachta powołała na tron czeski Zygmunta Luksemburczyka, który w oczach
zwolenników Husa był głównym winnym jego śmierci, wśród husytów wzmogły się nastroje
antyniemieckie. W tym samym roku papież Marcin V ogłosił krucjatę antyhusycką.
Rozpoczęła się wielka wojna, która szybko ogarnęła cały kraj 4 .
W trakcie trwania konfliktu w Czechach ruch husycki rozpadł się na dwa obozy:
umiarkowanych kalikstynów 5 , którzy żądali komunii św. pod dwiema postaciami i spełnienia
przez cesarza tzw. kompaktatów praskich 6 , oraz radykalnych taborytów, którzy kierowali się
surową dyscypliną moralną, a swoje cele byli gotowi wdrażać siłą, gdyż dysponowali własną
organizacją wojskową. Ci ostatni wywołali wrzenie wojenne w Czechach, a następnie
przedostali się na Śląsk 7 .
2. Wkroczenie husytów na Śląsk – pierwsze zniszczenia klasztorów (1424-1426)
Od blisko 50 lat wszystkie księstwa śląskie – z wyjątkiem biskupiego księstwa nysko-
otmuchowskiego – pozostawały w zależności lennej od Czech, a silny związek polityczny i
kulturowy Śląska z Koroną Św. Wacława sprzyjał przedostawaniu się idei husyckich nad
Odrę 8 .
3 J. Hus, O Kościele , przeł. K. Moskal, Lublin 2007, s. 9-15, 25, 26, 60-64, 113.
4 Zob. A. Paner, Jan Hus , s. 46-90.
5 Kalikstyni zawdzięczają swą nazwę głoszonemu przez nich postulatowi komunii pod dwiema postaciami. Ich
symbolem był kielich (łac. calix ).
6 Kompaktaty praskie – cztery postulaty sformułowane w 1417 r. przez duchownych sprzyjających Husowi:
prawo do swobodnego głoszenia Słowa Bożego, komunii pod dwiema postaciami, sekularyzacji dóbr
kościelnych i karania grzechów śmiertelnych przez władzę świecką.
7 Taboryci wzięli swą nazwę od góry Tabor, zwanej dawniej Kozim Hradkie m, gd zie w latach 1412-1415
przebywał na wygnaniu Jan Hus. Ich czołowym ideologiem był Jan Žižka, a po jego śmierci – Prokop Wie lki.
8 Wzrost zależności Piastów śląskich od królów czeskich był następstwem rozdrobnienia feudalnego sięgającego
szczytu w 1 poł. XIV w. (17 księstw) oraz rywalizacji między książętami. Walczący ze sobą książęta uciekali się
do króla Czech, Jana Luksemburskiego, któremu składali hołd lenny. Władający Wrocławiem Henryk VI zapisał
mu nawet swoje księstwo. W niektórych przypadkach złożenie hołdu lennego Luksemburczykowi dokonało się
pod naciskiem ze strony władcy Czech bowiem w 1329 r. wojska królewskie przebywały na Śląsku z zamiarem
Początkowo nic nie wskazywało na to, że Śląsk stanie się areną krwawych walk.
Niektórzy książęta śląscy opowiedzieli się bowiem po stronie zwalczającego husytów
Zygmunta Luksemburczyka, a nawet wzięli osobisty udział w krucjacie cesarskiej w
Czechach 9 . Ponieważ coraz więcej husytów zaczęło przenikać do Kotliny Kłodzkiej, myśl o
organizacji podobnej krucjaty podjęto również na Śląsku. Zainicjował ją biskup wrocławski
Konrad (1418-1448), dzięki któremu w 1422 r. powstał związek obronny książąt i miast
śląskich, zawarty na 10 lat 10 .
Wojna przeciwko husytom na Śląsku rozpoczęła się w 1424 r. w Kotlinie Kłodzkiej.
Husyci brali odwet za udział śląskiego rycerstwa w krucjacie antyhusyckiej w Czechach.
Wówczas starosta kłodzki, Puta z Czastowic, wsparty przez księcia ziębickiego Janusza,
przystąpił do rozprawiania się z miejscowymi husytami. Akcja wywołała odpowiedź
oddziałów taboryckich, które w następnym roku wtargnęły do ziemi kłodzkiej w celu
udzielenia pomocy współbraciom. Najeźdźcy złupili niemal doszczętnie Kłodzko i okoliczne
miejscowości, a także spalili kościół pielgrzymkowy w Bardzie, w którym odbierała cześć
słynąca łaskami figura Matki Bożej 11 .
Husyci nie tylko niszczyli obiekty sakralne i dobra kościelne, ale ze szczególną
bezwzględnością obchodzili się także z niehusyckim duchowieństwem. Nowożytna tradycja
przekazuje, że w tym okresie mieli dokonać jednej z największych rzezi, niszcząc
zabudowania klasztoru cystersów w Krzeszowie k. Kamiennej Góry i mordując 70 mnichów.
W świetle badań prowadzonych przez o. Ambrosiusa Rose pogląd ten należy jednak
podważyć. Nie zachowały się bowiem żadne źródła poświadczające ten przekaz. Natomiast
analiza imion domniemanych męczenników, takich jak Alojzy, Alfons i Józef, które nie były
wkroczen ia do Krakowa . Poprze z obietnice finansowe i terytorialne poczynione wie lu Piastom śląskim, Jan
Luksemburski pozyskał ich dla swoich planów. Interesowni i skłóceni ze sobą książęta łatwo dali się użyć w
politycznych rozgrywkach dworu praskiego i całkowicie uzależnili się od niego. Król Polski Kazimierz Wielki,
który liczył na rozciągnięcie swych wpływów na Śląsk musiał uznać ten stan rzeczy. W 1339 r. zrezygnował z
wszelkich pretensji do Śląska. W 1342 r. zwierzchnictwo Czech nad Śląskiem uznał formalnie proczeski biskup
wrocławski, Przecław z Pogorzeli. W następnych latach Kazimierz Wielki podjął bezskuteczne starania o
rewindykację Śląska. Ostatecznego zrzeczenia się Śląska przez Polskę dokonał Ludwik Węgierski w 1372 roku
(Zob. K. Popiołek, Śląskie dzieje , Warszawa 1981, wyd. 2 u zup., s. 43-52; W. Korta, Historia Śląska do 1763
roku , Warszawa 2003, s. 103 ).
9 Piastowie Śląscy z niepokojem obserwowali wydarzenia wojenne rozgrywające się w Czechach. Licząc na
silnego opiekuna, który broniłby ich przed atakami husytów, najpierw poparli starania Zygmunta
Lukse mburskiego do korony czeskiej, a następnie wzięli udział w krucjacie u jego boku (K. Popiołek , Śląsk i
Polska w ok resie wojen husyck ich , Katowice 1937, s. 14, 15).
10 W. Korta, Historia Śląska... , s. 173.
11 Zob. J. Mandziuk, Historia Kościoła katolickiego na Śląsku , t. 1, c z. 3, Wars za wa 2005, s. 33, 92.
spotykane w XV w., nakazuje umieścić przekazy o domniemanej rzezi w Krzeszowie w
kategoriach legend 12 .
Stan badań nad problemem męczeństwa cystersów krzeszowskich posunął do przodu
Rościsław Żerelik, który podkreślił symboliczny wymiar liczby 70 występującej w Biblii.
Badacz stwierdził przypuszczalnie, że problem pojawienia się tej liczby w odniesieniu do
liczby męczenników z Krzeszowa może wiązać się ściśle z akcją propagandową klasztoru
przeciw wrogom katolicyzmu w XVII wieku. W czasie wojny 30-letnej klasztor nie poniósł
strat osobowych. Najpoważniejszą i odległą w czasie wojną była wojna z husytami. W dobie
rewindykacji dóbr klasztornych po wojnie 30-letniej wykorzystanie rzekomej śmierci 70
mnichów było orężem w propagandzie przeciwko wrogom katolicyzmu 13 . Nie ulega jednak
wątpliwości, że dobra cystersów musiały w większym lub mniejszym stopniu ucierpieć
zważywszy na fakt późniejszego postępowania husytów w dobrach pozostałych klasztorów 14 .
W znacznie większym kryzysie znalazło się opactwo cystersów w Kamieńcu
Ząbkowickim 15 . Klasztor dwukrotnie doświadczył napadu rabusiów husyckich. Najpierw w
1426 r. najeźdźcy podpalili budynki klasztorne i zabili kilku mnichów, zaś dwa lata później
przypuścili kolejny atak. Pozostali przy życiu zakonnicy ratowali się ucieczką do Nysy.
Możliwe, że podczas drugiego najazdu husyci nie mieli już czego niszczyć, bowiem niedługo
po pierwszym ataku (1426) Kamieniec Ząbkowicki nawiedziła potężna powódź, która
dopełniła dzieła zniszczenia klasztoru i jego beneficjów 16 .
3. Klasztory śląskie w ogniu wojny – najazdy husytów w latach 1428-1434
Większa nawała husycka dotarła na Śląsk w 1428 r. i rozpoczęła uderzenie od strony
Opolszczyzny. Część oddziałów husyckich nadciągnęła od strony Moraw, inne zaś przybyły
od strony Kłodzka. Połączenie obu armii nastąpiło niedaleko biskupiej Nysy 17 . Tam biskup
12 A. Rose, Kloster Grüssau , Stuttgart, s. 1974, s. 41, 42; Tenże, Professbuch von Grüssau. Leben und Wirken
der Zisterzienser 1292-1810 , Köln 1990.
13 R. Żerelik, Problem wiarygodności przekazu o śmierci 70 mnichów krzeszowskich w czasie wojen husyckich ,
[w]: Krzeszów uświęcony łaską , red. H. Dziurla, Wrocław 1997, s. 101.
14 Rozważania na temat stopnia zniszczenia dóbr klasztornych prowadził szerzej C. Grünhagen w rozprawie pt.
Die Husitenkämpfe der Schlesier 1420-1435 , Breslau 1872.
15 Kamieniec Ząbkowicki – miasto położone nad Nysą Kłodzką, ok. 10 km na południowy-wschód od Ząbkowic
Śląskich. Miejscowy klasztor cystersów powstał w latach 1239-1247 i został zasiedlony przez cystersów
lubiąskich, którzy przejęli tę placówkę po kanonikach regularnych (Zob. F. Wolnik , Liturgia śląskich cystersów
w średniowieczu , Opole 2002, s. 91-93).
16 Zob. J. Mandziuk, Historia Kościoła katolickiego... , t. 1, c z. 3, s. 218.
17 S. Brodko, Piast-husyta. Książę opolski Bolko V i jego ród , [w]: Z dziejów postępowej ideologii na Śląsku w
XIV-XVI , red. E. Maleczyńska, Warszawa 1956, s. 77.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin