PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W KLASIE DRUGIEJ, SEMESTR DRUGI
Nowe Już w szkole
WYMAGANIA PODSTAWOWE
(zawarte w podstawie programowej)
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE
(wykraczające poza podstawę programową)
Wspominamy ferie zimowe
Obserwujemy zimowy las
Organizujemy zimowe zabawy
Opowiadamy o zwyczajach zwierząt z Antarktydy
Opowiadamy o przygodach pingwina Elegancika
Uczeń:
· czyta poprawnie krótkie teksty z podziałem na role, płynnie fragmenty opowiadania, samodzielnie krótką książkę z listy lektur
· opowiada o miejscach zimowego wypoczynku, o przygodach bohaterów lektury
· wymienia niektóre zwyczaje mieszkańców Antarktydy
· numeruje ilustracje zgodnie z kolejnością wydarzeń w opowiadaniu; ustala kolejność wydarzeń w lekturze; odpowiada na pytania do przeczytanej lektury; ocenia bohatera opowiadania, wskazuje podobne przykłady własnego zachowania
· układa i pisze zdania, rozmowę między bohaterami opowiadania z wykorzystaniem podanego słownictwa
· nazywa kolejne dni tygodnia, wyszukuje na mapie Polski różne miejscowości
· odgrywa scenki inspirowane utworem poetyckim
· rozpoznaje zwierzęta żyjące w lesie; wie, jaki jest ich tryb życia w czasie zimy; podaje konkretne propozycje udzielania pomocy zwierzętom leśnym zimą
· zna i stosuje pojęcia: tydzień, miesiąc, rok; wykonuje proste obliczenia kalendarzowe; odczytuje pełne godziny na zegarze; dodaje i odejmuje w zakresie 30 z przekroczeniem drugiej dziesiątki
· dokładnie i zgodnie z instrukcją wykonuje rekwizyt do inscenizacji; tnie, zagina, modeluje karton – wykonuje zabawkę pingwiny kiwaczki
· dopasowuje rytm do właściwych fragmentów piosenki
· swobodnie wykonuje ćwiczenia, współpracuje z partnerem podczas zabaw z mocowaniem, zabaw na śniegu, przestrzega zasad bezpieczeństwa, sprawnie biega, skacze, naśladuje ruchy różnych zwierząt leśnych, pokonuje tory przeszkód
· czyta płynnie i wyraziście teksty o podwyższonym stopniu trudności, w tym z podziałem na role
· samodzielnie wyszukuje w lekturze wybrane fragmenty i ciekawe informacje
· buduje i zapisuje spójną, logiczną kilkuzdaniową wypowiedź o feriach zimowych, na temat przeczytanej lektury
· układa samodzielnie dialog między bohaterami opowiadania i prawidłowo zapisuje go w zeszycie
· dostrzega podobieństwa i różnice między różnymi gatunkami zajęcy
· zna kierunki na mapie, pojęcia: dekada, kwartał
· rozwiązuje kwadrat magiczny; wie, ile godzin ma doba
· układa akompaniament do melodii
Krąg tematyczny: RODZINNE PORTRETY Z SERDUSZKIEM W TLE
Chcemy, by nasi bliscy byli szczęśliwi
Wiem, jak być dobrym synem, dobrą córką
Nie nudzimy się z rodzeństwem
Jesteśmy rycerzami kuchennego stołu
Mamy złote ręce i złote serca
· czyta tekst i dobiera odpowiedni fragment do ilustracji; czyta wiersz z naturalną intonacją; wyodrębnia zdarzenia i bohaterów w utworze literackim
· z szacunkiem i miłością opowiada o swojej rodzinie, relacjach między jej członkami, pomaganiu rodzicom w pracach domowych
· podaje propozycje niematerialnych prezentów dla najbliższych
· podczas zabawy w teatr prezentuje, jak zachowywać się, bawić, aby być dobrym bratem, siostrą
· uzupełnia zdania z lukami wyrazami we właściwej formie; tworzy rodzinę wyrazów, zdrobnienia od podanych wyrazów, znajduje wyrazy o znaczeniu przeciwnym
· układa i pisze „przepis” na dobre rodzeństwo, wykorzystując zgromadzone słownictwo
· ze zrozumieniem porządkuje zdania z rozsypanki, korzystając z wcześniejszych wyjaśnień i informacji; ustala kolejne czynności w przepisach na sałatki; wykonuje deser zgodnie z przepisem, dbając o bezpieczeństwo i higienę pracy
· dodaje jednakowe składniki, wykonuje działania, wykorzystując konkrety i ilustracje, dodaje w zakresie 30, wykonuje obliczenia pieniężne
· wykonuje obliczenia działań przedstawione za pomocą dodawania jednakowych składników oraz mnożenia
· dopasowuje iloczyn do sytuacji graficznej
· rozwiązuje zadania tekstowe
· wykonuje na instrumencie perkusyjnym rytm, jednocześnie recytując rymowankę
· twórczo rozwiązuje problem plastyczny, odwołując się do swojej wyobraźni i marzeń
· wycina określone kształty z kolorowego papieru
· bez problemów wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne, rzuca, łapie piłkę, pokonuje tor przeszkód z piłką lekarską
· pięknie czyta wybrany fragment nowego tekstu prozą i wiersza
· prowadzi swobodnie rozmowę inspirowaną wysłuchanym tekstem, posługując się zdaniami rozwiniętymi i logicznie spójnymi
· zna i stosuje w praktyce zasady pisowni spółgłosek miękkich, wyjaśnia pisownię wyrazów z rz wymiennym
· przedstawia graficznie poznane działania matematyczne
· rozwiązuje złożone zadania tekstowe, ujmuje rozwiązanie w dwóch zapisach lub w jednym zapisie
· zna i rozumie pojęcia: partytura, solo, duet, tercet; umie zestawić zapis wielogłosowy z pojedynczych głosów
Krąg tematyczny: LUBIMY NASZYCH CZWORONOŻNYCH PRZYJACIÓŁ
Dlaczego hodujemy różne zwierzęta?
Potrafimy opiekować się zwierzętami
Pomagamy zwierzętom w ich kłopotach
Organizujemy naszym pupilom wesołe zabawy
Znamy zagrożenia ze strony zwierząt dzikich i chorych
Poznajemy parki narodowe
· słucha uważnie opowiadania czytanego przez nauczyciela
· wyszukuje i czyta wskazane fragmenty tekstu; odpowiada na pytania do tekstu
· wypowiada się zdaniami na podane tematy na podstawie własnych doświadczeń i wysłuchanego tekstu
· rozpoznaje i nazywa wybrane ssaki i ptaki hodowane w gospodarstwie wiejskim, wymienia ich charakterystyczne cechy; zna produkty pochodzenia zwierzęcego
· podaje przykłady zwierząt mięsożernych, roślinożernych i wszystkożernych
· zna zagrożenia ze stronny zwierząt dzikich i chorych; dostrzega w otoczeniu bezpańskie zwierzęta, które potrzebują pomocy ze strony ludzi i odpowiednich instytucji
· wymienia niektóre parki narodowe
· wie, jak należy zachowywać się w parku narodowym
· przekształca, uzupełnia zdania z lukami; układa i pisze zdania opisujące wybrane zwierzę, układa i pisze ogłoszenie, wykorzystując zgromadzone słownictwo
· przestrzega ustalonych zasad zachowania podczas wycieczki
· rozwiązuje proste zadania tekstowe, układa treść zadania do ilustracji; wykonuje proste ilustracje do działań matematycznych; odmierza szklankami płyny, używa pojęcia: litr; oblicza iloczyny liczb
· ilustruje ruchem piosenkę
· tnie, zagina, modeluje, klei karton i kolorowy papier
zgodnie z instrukcją
· sprawnie wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne, układy ćwiczeń z przyborem i bez przyboru, rzuca, toczy piłkę do celu
· czyta głośno, z właściwą intonacją teksty o różnej długości i różnym stopniu trudności
· buduje spójne, logiczne dłuższe wypowiedzi związane z treścią wysłuchanego opowiadania
· podaje propozycje, co można robić na co dzień, aby było jak najmniej bezpańskich i chorych zwierząt
· tłumaczy, dlaczego ludzie tworzą parki narodowe
· zna zasadę pisowni nie z wyrazami oznaczającymi czynności i stosuje ją w praktyce
· rozwiązuje zadania złożone; rozwiązuje kwadrat magiczny
· uzupełnia tabelki funkcyjne
· bawi się słowem i muzyką; samodzielnie proponuje różne zabawy zespołowe inspirowane wierszem i piosenką
Korzystamy z różnych środków komunikacji
Wiemy, czego nie wolno robić pieszemu
Wiemy, jak się zachować, gdy zdarzy się wypadek
Bezpiecznie spędzamy wolny czas
· czyta ze zrozumieniem różne teksty
· w skupieniu słucha tekstu czytanego przez nauczyciela; wypowiada się na temat zachowania bohaterów opowiadania
· układa wyrazy z sylab, zdania oznajmujące, rozkazujące na określony temat, przekształca zdania oznajmujące w zdania rozkazujące;
· uzupełnia zdania na temat historii roweru na podstawie ilustracji
· wyjaśnia pisownię wyrazów z rz, zna pisownię wybranych wyrazów z ż
· zna zasady przechodzenia przez jezdnię, zasady, których muszą przestrzegać kierowca i pasażer w czasie jazdy samochodem; wie, dlaczego należy je...
Pentelinka