Mindell Arnold - Praca nad samym sobą.pdf

(670 KB) Pobierz
MINDELL ARNOLD - Praca nad samym soba
ARNOLD MINDELL
"PRACA NAD SAMYM SOBġ"
PODZIĦKOWANIA
Chciaþbym szczeglnie serdecznie podziħkowaę Barbarze Croci za pomoc, ktrej
udzielaþa mi w kaŇdy moŇliwy sposb w trakcie eksperymentalnej fazy mojej pracy
medytacyjnej, jak rwnieŇ za wsparcie podczas tworzenia cyklu seminariw na temat
pracy wewnħtrznej, ktrych pewne aspekty staþy siħ czħĻciĢ tej ksiĢŇki. Barbara byþa
mojĢ nauczycielkĢ hatha jogi i wsplnie zaczħliĻmy przeksztaþcaę starodawnĢ praktykħ
duchowĢ w metody medytacji zorientowanej na proces.
Jestem rwnieŇ niezmiernie wdziħczny Carlowi Mindellowi za to, Ňe wiele lat
temu wzbudziþ we mnie zainteresowanie medytacjĢ, wprowadziþ mnie w zagadnienia
zwiĢzane z siddha jogĢ Muktanandy oraz w medytacjħ vipasy-ana, jak rwnieŇ udzieliþ
mi wielu pomocnych informacji o innych autorach zajmujĢcych siħ tĢ problematykĢ.
Jestem takŇe bardzo zobowiĢzany OĻrodkom Psychologii Zorientowanej na
Proces w Zurichu i Portland oraz zwiĢzanym z nimi grupami w Denver, Seattle, Bostonie
i Santa Cruz, ktre w trakcie eksperymentalnych seminariw sprawdzaþy pomysþy
zawarte w tej ksiĢŇce. Wiele wartoĻciowych uwag i poprawek wnieĻli do mojej pracy:
Jan Dworkin, Reinhard Hauser, Amy Kaplan, Dawn Menken, Debbie Schuepbach,
Suzanne Springs i Madeleine Ziegler. Chciaþbym podziħkowaę rwnieŇ Katherine Ziegler
za istotne komentarze i sugestie oraz wyrazię szczeglnĢ wdziħcznoĻę Julie Diamond za
pomoc redakcyjnĢ.
Podziħkowania kierujħ rwnieŇ do Stephana Bodiana z Yoga Journal, ktry tuŇ
przed wydaniem tej ksiĢŇki zwrciþ mi uwagħ na kilka jawnych bþħdw, jakie uczyniþem
piszĢc o wschodnich technikach medytacyjnych. Amy Kapþan bardzo zachħcaþa mnie do
wyciĢgniħcia wnioskw z tej pracy, czego wynikiem jest rozdziaþ jedenasty. Chciaþbym
takŇe zþoŇyę podziħkowanie wszystkim instytucjom i osobom za wyraŇenie zgody na
reprodukcjħ ilustracji do tej ksiĢŇki.
PRZEDMOWA
SĢdzħ, Ňe ksiĢŇka ta jest czħĻciĢ nowego, wielopþaszczyznowego podejĻcia do
psychologii i medytacji, do samodzielnej pracy ze snami, odczuciami fizycznymi,
twrczyni ruchem i relacjami. ÐSamodzielna praca nad sobĢ" zostaþa zamierzona jako
wyczerpujĢce wprowadzenie oraz praktyczny poradnik do pracy wewnħtrznej bez
pomocy terapeuty przy uŇyciu metod psychologii zorientowanej na proces. Jest ona
przeznaczona dla wszystkich ludzi, ktrzy interesujĢ siħ medytacjĢ i psychoterapiĢ.
Moje obecne badania zwiĢzane z medytacjĢ rozwijajĢ introwertywny aspekt tego,
co poczĢtkowo nazwaþem ÐpracĢ ze ĻniĢcym ciaþem". W ksiĢŇce Dreambody (1984)
przedstawiþem odkrycie, Ňe doĻwiadczenia cielesne stanowiĢ somatycznĢ mapħ snw;
nastħpna praca Working with the Dreaming Body (1985) zajmuje siħ strukturĢ kanaþw
w pracy z procesem oraz informacjami, ktre pojawiajĢ siħ w trakcie takiej pracy, a
Rivers Way (1986) przedstawia jej filozoficzne podstawy. Kolejna ksiĢŇka, The
Dreambody in Relationships (1987) odnosi jħzyk ĻniĢcego ciaþa do pracy z rodzinami, a
w City Shadows zajmujħ siħ ekstremalnymi i psychotycznymi stanami. Obecna praca,
ÐSamodzielna praca nad sobĢ" ukazuje, w jaki sposb sygnaþy, ĻwiadomoĻę kanaþw
oraz teoria procesu skþadaj Ģ siħ na uŇytecznĢ metodħ samopomocy.
KsiĢŇka ta powstaþa w wyniku dwch piħciodniowych sesji medytacyjnych.
Pierwsza z nich miaþo miejsce latem 1981-go roku w czasie mojego pobytu w grach w
Szwajcarii niedaleko przeþħczy Coldela Croix, a druga wczesnĢ jesieniĢ 1984-go roku,
kiedy odpoczywaþem na wybrzeŇu w Oregon, w Stanach Zjednoczonych. Owe dwie
dþugotrwaþe medytacje caþkiem nieoczekiwanie daþy efekt w postaci ksiĢŇki, ktrĢ
trzymacie obecnie przed sobĢ.
Dopiero teraz, siedem lat po tym, jak po raz pierwszy zaczĢþem pisaę tħ ksiĢŇkħ,
czujħ siħ wystarczajĢco Ļmiaþy, aby oddaę jĢ w wasze rħce. Przez ten czas gruntownie
jĢ sprawdzaþem i ulepszaþem przy pomocy setek uczniw zajmujĢcych siħ pracĢ
wewnħtrznĢ i jestem przekonany o jej potencjalnej uŇytecznoĻci dla rŇnego rodzaju
ludzi w kaŇdym z moŇliwych stanw. Jest ona przeznaczona dla kaŇdego, kogo
interesuje wyĻwietlenie tajemnicy snw, doĻwiadczeı cielesnych, relacyjnych oraz
zjawiska synchronicznoĻci.
W pierwszych trzech rozdziaþach skupiam siħ na podstawowych, czasami
ukrytych zaþoŇeniach rŇnych rozpowszechnionych procedur medytacyjnych. Druga
czħĻę przedstawia mj Ģ wþasnĢ pracħ wewnħtrznĢ nad tworzeniem pierwszych krokw
medytacji zorientowanej na proces. CzħĻę I ma w zamierzeniach postawię wyzwanie
umysþom Czytelnikw, podczas gdy CzħĻę II zostaþa pomyĻlana jako pomoc w
wewnħtrznej pracy nad sobĢ. CzħĻę III, ÐPraca ze Ļwiatem", przedstawia zastosowanie
pracy wewnħtrznej do relacji i procesw globalnych.
Celem tej ksiĢŇki jest stworzenie wsplnej pþaszczyzny, ktra bħdzie wspieraę
tak wschodnie, jak i zachodnie praktyki poprzez zastosowanie pojħę zwiĢzanych z
procesem i informacjĢ. Stanowi ona prbħ integracji wschodniego rodzaju medytacji,
zachodnich psychoterapii zajmujĢcych siħ ciaþem, psychologii analitycznych oraz teorii
informacji. MoŇe byę traktowana jako przewodnik, adresowany tak do nowicjuszy, jak i
osb zaawansowanych, sþuŇĢcy pomocĢ w stosowaniu medytacji zarwno do badania
swojego wnħtrza, jak i do pracy z innymi ludŅmi.
Po wielu wahaniach zdecydowaþem siħ pozostawię tħ ksiĢŇkħ w zasadzie w jej
pierwotnym ksztaþcie, mianowicie jako medytacjħ zorientowanĢ na proces, tak, aby
mogþa jasno przedstawię najbardziej istotne idee. Pozostawienie jej gþwnie w formie
medytacji jest korzystne ze wzglħdu na fakt, Ňe odwoþuje siħ ona w ten sposb do
czytelnikw zainteresowanych doĻwiadczaniem pracy wewnħtrznej juŇ w trakcie
czytania.
Chciaþbym przeprosię za trudnoĻci, ktre wynikajĢ z poþĢczenia medytacyjnego i
liniowego stylu pisania i zapraszam Czytelnikw do wziħcia razem ze mnĢ udziaþu w
przygodzie, ktrej nie mgþbym przeŇyę w Ňaden inny sposb. Czytelnicy, ktrzy
poszukuj Ģ logicznej zwartoĻci, implikacji oraz zwiĢzkw z innymi systemami, znajdĢ,
mam nadziejħ, odpowiedzi na swoje pytania w pierwszej czħĻci pracy oraz w rozdziale
dwunastym.
Pytania i odpowiedzi dotyczĢce medytacji zorientowanej na proces, zawarte w
ostatnim rozdziale, nie zostaþy tam umieszczone jedynie po to, aby przekazaę
konkretne informacje, ale rwnieŇ po to, aby wspomc studia nad medytacjĢ. Jestem
zainteresowany tym, aby czytelnicy wþĢczyli siħ w obecne badania. Chciaþbym, abyĻcie
podzielili siħ ze mnĢ waszymi pytaniami dotyczĢcymi tematw, ktre nie zostaþy
poruszone w tej ksiĢŇce. WþĢczħ je do ewentualnych nastħpnych jej wydaı z nadziejĢ,
Ňe stanie siħ ona zbiorowym projektem badawczym dotyczĢcym medytacji.
Arnold Mindell Avers, 1987
Zgłoś jeśli naruszono regulamin