E. matem. listonosz.doc

(32 KB) Pobierz
LP

LP.

TOK ZAJĘĆ

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI UCZNIA

1.

Czynności organizacyjno-porządkowe.

Przywitanie z dziećmi piosenką „Wszyscy są, witam Was”

Dzieci witają się z wychowawcą piosenką: „Wszyscy są, witam Was”

2.

 

Wprowadzenie do tematyki zajęć:

Zabawa ruchowa z elementem toczenia: „Poczta”

 

Wychowawca poleca, aby dzieci usiadły w kręgu. Przynosi piłkę i wyjaśnia:

Nasza piłka jest listem, który musi trafić do adresata. Każde dziecko jest adresatem. Będziemy kulać piłkę do siebie nawzajem wymawiając swoje imiona tak, aby list trafił do właściwego adresata.

 

Dzieci kulają piłkę do siebie nawzajem wymieniając swoje imiona.

 

3.

Rozwiązywanie zagadek

 

a)    Skąd wysyłamy listy i telegramy?

b)    Chodzi z duża torbą i z tego jest znany, że roznosi listy, paczki i telegramy.

c)    W jakim to domku przed podróżą musi się spotkać listów dużo?

d)    W co zawsze są wkładane wszystkie listy przed wysłaniem?

Dzieci podają rozwiązanie zagadek.

4.

Uświadomienie celu zajęć.

Nauczyciel wyjaśnia, że na dzisiejszych zajęciach utrwalać w jaki sposób adresować listy oraz jak je posegregować.

5.

a) Słuchanie wiersza „List” H. Szayerowej.

 

b) Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela na temat wiersza „List”

Nauczyciel głośno czyta wiersz.

 

Nauczyciel pyta:

- Do kogo można wysłać list?

- Do kogo wysyłany jest list w wierszu?

- Co należy napisać na kopercie?

- Jak nazywają się dane na kopercie? Wyjaśnienie pojęcia adres.

- Czy list bez tych danych doszedłby do osoby, do której go wysyłamy (adresata)?

Nauczyciel wyjaśnia znaczenie słowa adresat.

Dzieci słuchają. Odpowiadają na pytania.

5.

Zabawa dydaktyczna „Adresowanie koperty”

Wychowawca przykleja na tablicy dużą kopertę. Pyta dzieci, czego na kopercie brakuje, aby list dotarł do adresata? Dzieci odpowiadają – adresu. Nauczyciel przykleja w odpowiednim miejscu adres. Dzieci podają z czego składa się adres: imię, nazwisko, ulica, nr domu i mieszkania, kod oraz miejscowość.

Wychowawca wyciąga z torby koperty z imionami dzieci i odczytuje. (Właściwe dziecko wstaje, podchodzi do wychowawcy i odbiera kopertę).

 

Po rozdaniu wszystkich kopert wychowawca rozdaje znaczki rozpoznawcze dzieci i prosi o przyklejenie ich na kopercie w odpowiednim miejscu. Dzieci przyklejają swoje znaczki w kształcie figur geom. w miejscu znaczka na kopercie.

6.

Zabawa matematyczna w przeliczanie

Nauczyciel zbiera listy od dzieci. Pyta dzieci w jaki sposób można posegregować listy? Dzieci segregują listy wg znaczków: trójkąty, kwadraty, koła, prostokąty, trapezy. Dzieci przeliczają koperty. Jedno dziecko wrzuca listy do torby listonosza.

8.

Zabawa ruchowa jedzie listonosz

Wychowawcza włącza muzykę z piosenką „Listonosz” z Elementarza Piosenki nr 6. Poleca dzieciom, aby poruszały się do muzyki zgodnie z jego poleceniami. Listonosz jedzie – dzieci naśladują rowerki, listonosz idzie – dzieci maszerują.

9.

Praca plastyczna „Pokoloruj wg kodu lalkę”

Listonosz (wychowawca) poleca dzieciom usiąść przy stolikach i roznosi im listy z zawartymi w środku zadaniami. Wyjaśnia, że zadaniem dzieci jest pokolorować postać na obrazku wg kodu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie

Treści programowe:

Porównywanie, różnicowanie i określanie wielkości przedmiotów. Kształtowanie umiejętności szeregowania, porządkowania jednorodnych przedmiotów na podstawie różnic występujących między nimi.

Temat: Listonosz roznosi listy – zabawy matematyczne z elementami segregowania.

Cele- dziecko:

- podzieli zbiór kopert na podzbiory wg cech: koloru i kształtu

- przeliczy elementy zbioru liczebnikami głównymi

Metody:

Słowne

Oglądowe

Praktycznego działania

Formy:

Indywidualna

Grupowa

Środki dydaktyczne:

Wiersz „List” H. Szayerowej, zagadki, piłka, znaczki rozpoznawcze dzieci, koperty, zadanie – kolorowanka, muzyka, piosenka „Listonosz”

Literatura:

R. Folejewska Program wychowania przedszkolnego „Rośnij z Didasko” DKW-4013-10/01, Warszawa 2001.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska „Dziecięca matematyka”

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin