Jarosław Holwek prowadzenie warsztatów szkoleniowych. podręcznik trenera biznesu full.pdf

(20178 KB) Pobierz
887646515.001.png
Spis treci
Wstp ........................................................................................................................... 7
CZ I
O ZAWODZIE TRENERA BIZNESU
Rozdzia 1. Kim jest trener biznesu? ...................................................................... 13
Kto to jest trener i na czym polega jego praca? ..................................................................13
Co trener biznesu powinien mie wspólnego z biznesem? .................................................16
Rozdzia 2. Droga do zawodu trenera ..................................................................... 19
Czy kady moe by trenerem? ..........................................................................................19
Co to znaczy by trenerem-praktykiem? ............................................................................21
Czym s tak zwane umiejtnoci trenerskie? .........................................................................23
Rozdzia 3. Puapki zawodu trenera ....................................................................... 27
Puapka pierwsza: nadodpowiedzialno, czyli zbawiciel i matka Polka ............................27
Puapka druga: megalomania, czyli guru doskonay ...........................................................29
Puapka trzecia: uleganie pokusom, czyli nocny owca ......................................................31
Puapka czwarta: ocenianie i weryfikowanie, czyli niewiadomy samobójca ..................32
Puapka pita: wypalenie, czyli sterany weteran .................................................................33
Rozdzia 4. Jak unika puapek zawodu trenera .................................................... 35
Superwizja trenerska, czyli w kupie sia .............................................................................35
BHP trenera. Jak zosta dugodystansowcem ................................................................36
Etyka zawodu, czyli dbanie o dobr karm ........................................................................37
CZ II
O WARSZTATACH I TRENINGACH BIZNESOWYCH
Rozdzia 5. Szkolenie – warsztat – trening ............................................................. 43
Rozdzia 6. Korzenie realistycznego treningu biznesowego ................................. 47
4
PROWADZENIE WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH
Rozdzia 7. Filozofia pracy z grup w realistycznym treningu biznesowym ........ 51
Przemdrzay belfer czy partner towarzyszcy w rozwoju? ................................................51
Czy powinno si miesza rozwój z ocen? .........................................................................52
Krawaty czy dresy? .............................................................................................................52
Kto ma by w centrum uwagi? ...........................................................................................53
Moliwoci i granice rozwoju dorosego czowieka ............................................................54
CZ III
O GRUPIE I PROCESACH GRUPOWYCH
Rozdzia 8. Grupa i jej tajemne ycie ...................................................................... 61
Maa grupa spoeczna, czyli co? .........................................................................................62
Jak yje i rozwija si maa grupa? .......................................................................................64
Od czego zaley rozwój grupy? ..........................................................................................65
Fazy (etapy) rozwoju maej grupy ......................................................................................66
Rozdzia 9. Bierno i konformizm, czyli faza zalenoci ..................................... 69
Rozdzia 10. Rywalizacja i indywidualizm, czyli faza rónicowania ..................... 75
Rozdzia 11. Narzekanie i krytycyzm, czyli kryzys odpowiedzialnoci ................ 85
Rozdzia 12. Bunt na pokadzie, czyli atak na lidera ............................................. 93
Rozdzia 13. Zespó w manii, czyli nadzwyczajna moc grupy ............................... 97
Rozdzia 14. Odpowiedzialno i wspópraca,
czyli faza realnych moliwoci grupy ................................................ 99
Rozdzia 15. Jaki mamy na to wszystko wpyw? ................................................... 101
CZ IV
O PRZYGOTOWYWANIU TRENINGÓW BIZNESOWYCH
Rozdzia 16. Co trzeba wiedzie, eby dobrze przygotowa trening .................. 107
Rozdzia 17. Jak optymalnie wykorzysta oczy, uszy i mózg do przygotowania
treningu, czyli o narzdziach diagnostycznych .............................. 113
Ankiety, czyli co ludzie wypisuj i dlaczego? ........................................................................114
Wywiad, czyli trener w roli detektywa ..............................................................................117
Obserwacja, czyli weryfikacja opowieci ..........................................................................120
Gdzie dry — róda informacji przydatne do przygotowania treningu .......................122
Jak nie wej na min, czyli trudnoci i puapki, które mona zidentyfikowa na etapie
przygotowania ...................................................................................................................124
Rozdzia 18. Logika i metodologia tworzenia projektów szkoleniowych ........... 129
5
Spis treci
CZ V
O NARZDZIACH TRENERA
Rozdzia 19. Umiejtnoci komunikacyjne trenera ............................................. 145
Jak mie wpyw na to, co myl o nas inni? Czyli: „czytelno” trenera ...........................146
Jak zrozumie motywy innych ludzi? Czyli: co si za czym kryje .....................................148
Belfer czy wspierajcy partner? Narzdzia konstruktywnej komunikacji
i budowania partnerskich relacji z grup ..........................................................................151
Jak poczy róne wiaty? Uwzgldnianie typologii osobowoci w pracy trenera ...........158
Czym jest „zdrowe pomaganie”? ......................................................................................163
Rozdzia 20. Modele pracy stosowane w treningu biznesowym ......................... 167
Od teorii do praktyki, czyli model akademicki ................................................................167
Od dowiadczenia, przez teori, do praktyki, czyli model pracy z diagnoz ....................169
Rozdzia 21. Opis metod prowadzenia treningu biznesowego ........................... 173
Jak sobie pocielesz, tak si wypisz, czyli o sztuce robienia wstpów .............................173
Jak mówi, eby nie zanudzi? Czyli o prowadzeniu wykadów .......................................180
Grupa kreatywna, czyli prowadzenie wicze koncepcyjnych ..........................................189
Jak organizowa pogldowe dowiadczenia diagnozujce konkretny problem,
czyli praca z uyciem psychodramy diagnostycznej .........................................................192
CZ VI
O EFEKTYWNOCI SZKOLE
Rozdzia 22. Jaka jest naprawd efektywno szkole? ...................................... 217
Dlaczego szkolenia nie zawsze daj spodziewany efekt? .................................................218
Rozdzia 23. Czynniki wpywajce na efektywno szkole ............................... 221
Co moe trener? Granice odpowiedzialnoci firmy szkoleniowej/trenera
za efekt szkolenia ............................................................................................................222
Druga strona medalu. Odpowiedzialno zleceniodawcy za efekty szkole ....................224
A co na to wszystko sam zainteresowany? Za co odpowiada uczestnik? ..........................231
Rozdzia 24. Pomiar efektywnoci szkole .......................................................... 235
Co zrobi, eby wiedzie, co mierzy?
Cele szkolenia a kryteria pomiaru efektywnoci ..............................................................236
Co da si zmierzy? Poziomy badania efektywnoci szkole ...........................................237
Zakoczenie ............................................................................................................ 247
Bibliografia .............................................................................................................. 249
Rozdzia 7.
Filozofia pracy z grup
w realistycznym treningu biznesowym
Realistyczny trening biznesowy jest wymagajc form pracy dla trenera. U jego
podstaw ley cisa kooperacja trenera z grup. A trudno jest wcign do niej
grup bez specyficznego podejcia i stosowania kilku kluczowych zasad.
Oczywicie zasady te s wane take w innych formach pracy warsztatowej,
ale w tym przypadku nabieraj szczególnej wagi.
Poniej opisuj takie zasady, jak:
znaczenie budowania partnerskich relacji z grup;
unikanie ocen;
budowanie komfortowej atmosfery;
oraz wyjaniam rol trenera w realistycznym treningu biznesowym i mecha-
nizm stojcy u podstaw nauczania poprzez dowiadczenie.
Przemdrzay belfer czy partner towarzyszcy w rozwoju?
Nie mam oczywicie zamiaru obraa powyszym mianem nauczycieli. Sowo
belfer jest dla mnie symbolem pewnego stylu nauczania, charakteryzujcego si
wyszociowym tonem, przemdrzaoci, dystansem do uczniów i skonnoci
do oceniania i pouczania. Z tak postaw czsto mona si spotka w szkoach
lub na uczelniach.
Trener nie jest wykadowc ani nauczycielem, przemawiajcym ex cathedra.
Jest dla grupy partnerem, który wspólnie z ni pracuje nad rozwizywaniem
problemów, poszukiwaniem nowych sposobów dziaania. Dzieli si swoj wie-
dz i dowiadczeniami, ale proponuje je uczestnikom jako jedn z moliwoci.
Partnerstwo buduje si poprzez szanowanie zdania uczestników, dawanie
im wyborów, bez forsowania swojej wersji rozwiza. A take poprzez wciganie
grupy do podejmowania decyzji na temat kluczowych spraw, które jej dotycz.
Wyrazem partnerstwa s te szczere komunikaty dotyczce trenera i jego stanu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin