atlas-strategiczny.-inspiracje-dla-menedzera ebook.pdf

(9369 KB) Pobierz
888440485.002.png
ATLAS STRATEGICZNY. INSPIRACJE DLA MENEDŻERA
ROZDZIAŁ 2. STRATEGIE KREATYWNE ....................69
Czym jest kreatywność? ....................................................... 69
Wielka opowieść .................................................................. 71
Chronologia zdarzeń ............................................................ 72
Dla wyjątkowych ludzi .......................................................... 74
Kiedy wada staje się zaletą .................................................... 75
Czy nie tego właśnie szukałeś? .............................................. 76
Tylko popatrz, co nas wspiera .............................................. 76
Jak wiele mógłbyś stracić ...................................................... 77
Ty masz problem — my mamy rozwiązanie ........................... 78
To musi być X! ..................................................................... 78
Tylko popatrz, jak to działa .................................................. 79
Wiesz, jak bardzo się staramy? .............................................. 80
Niemożliwe? Nie dla nas ....................................................... 81
Razem możemy wszystko ..................................................... 82
Oni już to mają. Dołącz do szczęśliwych ............................... 83
Dzięki nam możesz dużo więcej ............................................ 83
Spójrz na to z innej perspektywy .......................................... 84
Idealne dopasowanie ............................................................ 85
Poczuj się wolny ................................................................... 85
Inni są ułomni i nigdy Ci tego nie dadzą ................................. 86
ROZDZIAŁ 3. CZYNNIKI SKUTECZNOŚCI
W POLSKIEJ REKLAMIE ...........................................89
Wielkie wyzwania i realistyczne cele ..................................... 90
Pełne zrozumienie konsumenta ............................................. 92
Odwołanie się do cenionych wartości ................................... 95
Pozytywna tonalność ............................................................ 96
Mocne wsparcie obietnicy ..................................................... 97
Forma reklamy ..................................................................... 98
NOTA BIBLIOGRAFICZNA .................................... 101
SKOROWIDZ ...................................................... 103
8
 
ROZDZIAŁ 1
O istocie
strategii
Pochodzenie strategii
Strategia to słowo dziś bardzo wieloznaczne, ale samo pojęcie wywo-
dzi się z wojskowości. Strategos ( στρατηγός — gr. strategos ) było grec-
kim słowem oznaczającym dowódcę, wodza, generała (od stratos
obóz, armia, wojsko, oraz agein — prowadzić). Strategia była więc
pierwotnie pewną ideą prowadzenia walki w celu odniesienia
zwycięstwa, a strateg ( strategos ) tym, który prowadził wojsko. Ary-
stoteles używał terminu strategike dla określenia sztuki dowodze-
nia. Rzymianie zaś słowem tym oznaczali tereny znajdujące się pod
komendą strategusa . Stratagema (łac.) oznaczała zaś wojenny fortel
albo podstęp.
Pojęcie „strategia” nabrało ostrości za sprawą pruskiego generała
Carla von Clausewitza oraz jego nieukończonego dzieła na temat
teorii wojskowości ( Vom Kriege O wojnie ; 1832). Clausewitz do-
konał znaczącego rozróżnienia pomiędzy taktyką, czyli planowaniem
ATLAS STRATEGICZNY. INSPIRACJE DLA MENEDŻERA
wykorzystania sił w prowadzeniu pojedynczych bitew, a strategią,
czyli takim wykorzystaniem poszczególnych bitew, by dzięki nim wy-
grać wojnę.
Dziś, mówiąc najogólniej, strategia rozumiana jest jako dobór
środków i metod do osiągnięcia założonego celu. Każda dziedzina,
w której istotna jest skuteczność prowadzonych działań, używa swo-
ich strategii. Tak jest w polityce, życiu kulturalnym, w sztuce czy
biologii. Zachowania organizmów żywych są dobrym przykładem
wielu strategii pozwalających na przetrwanie czy adaptację.
Moje rozumienie strategii jest także bardzo ogólne. Zakładam,
że o strategii można mówić wtedy, kiedy w myśleniu chcemy połą-
czyć pięć warunków:
cele,
działania,
zasoby,
czas,
efektywność.
Inspiracji do myślenia strategicznego poszukuję zatem wszędzie
tam, gdzie rozważane są relacje pomiędzy tymi elementami. Jedną
z ciekawszych inspiracji wydaje mi się teoria polskiego filozofa Tade-
usza Kotarbińskiego, pioniera prakseologii , czyli teorii sprawnego
działania. Kotarbiński przyjmował, że efektywne (sprawne) działanie
jest przede wszystkim działaniem celowym — cele osiągamy w nim
dzięki przemyślanemu, racjonalnemu postępowaniu, a nie w wyni-
ku czystego przypadku. Ponieważ są to „działania”, więc odbywać
się będą w czasie, a wykonując je, wykorzystywać będziemy posia-
dane zasoby i energię. Użytkując zasoby, wszystkie wysiłki kieruje-
my na osiągnięcie założonego celu.
Kotarbiński określa też sprawne działania jako ekonomiczne,
przez co rozumie ekonomię w postaci oszczędności lub wydajności.
Ekonomia działań efektywnych może się przejawiać na dwa sposoby:
16
 
O ISTOCIE STRATEGII
1.
Założony rezultat osiągamy, wykorzystując mniejszą
ilość zasobów lub energii.
2.
Przy wykorzystaniu takich samych zasobów potrafimy
osiągnąć lepszy wynik.
Istnieje więc ekonomia w postaci oszczędności (zasobów, energii,
kapitału) lub w postaci wydajności (większe osiągnięcia). Przyjmu-
jąc takie rozumowanie, podaję poniżej „wzór” pomagający oszacować
efektywność podejmowanych działań.
Na kolejnych stronach będę wielokrotnie używał określeń „wy-
nik”, „wysiłek”, „efekt”, więc od razu w tym miejscu wyjaśniam, jak
postrzegam zależności pomiędzy tymi pojęciami.
Dla osób, które nie zajmują się na co dzień strategią, niezwykle
irytująca jest abstrakcyjność pojawiająca się w strategicznych roz-
ważaniach. W niniejszym opracowaniu także, mam nadzieję, abstrak-
cyjności tej nie braknie. Dużo jest tu „gdybania”, przypadkowości
i prawdopodobieństwa, niekoniecznie rozumianego na sposób sta-
tystyczny. W tym sensie myślenie strategiczne jest moim zdaniem
bliskie filozofii. Myślenie strategiczne to przecież pewien rodzaj do-
ciekań, poszukiwanie pewnych praw ogólnych i wzorów postępowa-
nia, które wynikają z próby wglądu w naturę rzeczy: naturę świata,
człowieka, wojny, biznesu czy nawet komunikacji reklamowej (roz-
dział 2 i 3). Podobnie jak w filozofii, tak i w myśleniu strategicznym
wiele jest pytań i wątpliwości, a mało definitywnych odpowiedzi.
Brak odpowiedzi ostatecznych i gotowych systemów ujmujących
17
 
888440485.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin