jezyk-c#.-szkola-programowania ebook.pdf

(25098 KB) Pobierz
887667549.001.png
6
JĘZYK C#. SZKOŁA PROGRAMOWANIA
Biblioteka klas ś rodowiska .NET Framework ............................................... 66
C# — historia i cele projektowania ................................................................ 67
Pochodzenie C# ................................................................................................ 67
Cele utworzenia C# .......................................................................................... 70
Jakiego rodzaju programy mo ż na pisa ć za pomoc ą C#? ............................. 71
Mechanizmy tworzenia programu C# .......................................................... 73
Przed rozpocz ę ciem .......................................................................................... 74
Wybór edytora tekstu ....................................................................................... 75
Siedem kroków do napisania prostego programu C# ............................... 75
Otwieranie i u ż ywanie konsoli polece ń (krok 1.) .................................. 76
Wpisywanie i zapisywanie kodu ź ród ł owego C# (krok 2.) ................. 77
Przekszta ł canie kodu ź ród ł owego w plik PE (.exe) (krok 3.) ............... 80
Je ż eli kompilator wykryje b łę dy sk ł adniowe (krok 4.) ......................... 80
Uruchamianie programu (krok 5.) ............................................................ 81
Sprawdzanie wyników (krok 6.) ............................................................... 82
Czas na ś wi ę towanie (krok 7.) ................................................................... 82
Krótka analiza kodu ź ród ł owego ................................................................... 82
Uwaga o b łę dach sk ł adniowych i kompilatorach ........................................ 83
Podsumowanie .................................................................................................. 84
Pytania kontrolne .............................................................................................. 85
Ć wiczenia z programowania ........................................................................... 86
Rozdział 3. C# — wycieczka z przewodnikiem, cz ęść I .................................... 87
Wst ę p ................................................................................................................... 88
Abstrakcja i hermetyzacja ................................................................................ 88
Abstrakcja ..................................................................................................... 88
Hermetyzacja ............................................................................................... 90
Uwaga o uczeniu si ę programowania obiektowego ............................. 96
Program interakcyjny Hello World! ............................................................... 97
Tre ść Hello.cs ............................................................................................... 97
Podstawowe elementy Hello.cs .............................................................. 100
Kilka podstawowych spostrze ż e ń .......................................................... 113
Podsumowanie ................................................................................................ 118
Pytania kontrolne ............................................................................................ 119
Ć wiczenia z programowania ......................................................................... 120
Rozdział 4. C# — wycieczka z przewodnikiem, cz ęść II ................................ 123
Wst ę p ................................................................................................................. 123
Zasadnicze elementy SimpleCalculator.cs .................................................. 124
Prezentacja SimpleCalculator.cs ............................................................. 124
Bli ż sze spojrzenie na SimpleCalculator.cs ............................................ 126
Upraszczanie kodu za pomoc ą metod ......................................................... 139
Metody jako budowanie bloków — hermetyzacja metod
pomocniczych za pomoc ą s ł owa kluczowego private .......................... 140
SPIS TREŚCI
7
Podsumowanie ................................................................................................ 142
Pytania kontrolne ............................................................................................ 143
Ć wiczenia z programowania ......................................................................... 144
Rozdział 5. Twój pierwszy program obiektowy w C# .................................... 145
Wst ę p ................................................................................................................. 146
Struktura leksykalna ....................................................................................... 146
Identyfikatory i style stosowania wielkich liter .................................... 146
Litera ł y ........................................................................................................ 147
Komentarze i dokumentacja kodu ź ród ł owego ................................... 148
Separatory .................................................................................................. 148
Operatory ................................................................................................... 149
S ł owa kluczowe ......................................................................................... 150
Pewne przemy ś lenia na temat symulacji windy ....................................... 150
Poj ę cia, cele i rozwi ą zania w programie symulacji windy
— zbieranie cennych danych statystycznych do oceny
systemu wind ............................................................................................. 150
Programowanie obiektowe — przyk ł ad praktyczny ................................ 152
Prezentacja SimpleElevatorSimulation.cs ............................................. 153
Ogólna struktura programu .................................................................... 156
G łę bsza analiza SimpleElevatorSimulation.cs ...................................... 159
Zwi ą zki klas i UML ................................................................................... 170
Podsumowanie ................................................................................................ 174
Pytania kontrolne ............................................................................................ 175
Ć wiczenia z programowania ......................................................................... 175
Rozdział 6. Typy, cz ęść I — typy proste ............................................................. 177
Wst ę p ................................................................................................................. 178
Typy w C# — przegl ą d ................................................................................. 178
Co to jest typ? ............................................................................................ 179
J ę zyk z siln ą kontrol ą typów ................................................................... 179
Zalety typów .............................................................................................. 182
Typy w C# ................................................................................................. 183
Typy proste ...................................................................................................... 189
Przegl ą d typów prostych ......................................................................... 191
Typy liczb ca ł kowitych ............................................................................. 196
Zegar Blipos ...................................................................................................... 212
Typy zmiennoprzecinkowe ..................................................................... 222
Typ decimal ................................................................................................ 229
Zgodno ść warto ś ci zmiennoprzecinkowych,
decimal i ca ł kowitoliczbowych ......................................................... 231
Jawne konwersje typów ........................................................................... 231
Sta ł e — nazwy symboliczne dla litera ł ów ............................................. 233
Formatowanie warto ś ci liczbowych ....................................................... 237
Typ bool — krótkie omówienie .............................................................. 240
8
JĘZYK C#. SZKOŁA PROGRAMOWANIA
Podsumowanie ................................................................................................ 241
Pytania kontrolne ............................................................................................ 243
Ć wiczenia z programowania ......................................................................... 244
Rozdział 7. Typy, cz ęść II — operatory, wyliczenia i ł a ń cuchy znakowe ......... 245
Wst ę p ................................................................................................................. 246
Operatory arytmetyczne i wyra ż enia arytmetyczne ................................. 246
Operatory dwuargumentowe ................................................................. 247
Asocjacyjno ść ................................................................................................... 251
Nawiasy i pierwsze ń stwo .............................................................................. 252
Operator modulo (%) ..................................................................................... 254
Operatory jednoargumentowe ..................................................................... 259
Jednoargumentowy plus i jednoargumentowy minus ....................... 260
Operatory inkrementacji i dekrementacji ............................................. 261
Okre ś lanie typu wyra ż enia ........................................................................... 265
Konwersje i operatory jednoargumentowe plus lub minus .............. 266
Łą czenie ró ż nych typów w jednym wyra ż eniu ......................................... 268
Dost ę p do metadanych komponentu — krótkie wprowadzenie ........... 272
Sta ł e wyliczeniowe .......................................................................................... 277
Operatory dla zmiennych wyliczanych ...................................................... 281
Konwersje ......................................................................................................... 282
Metody typu System.Enum ........................................................................... 282
Znaki i tekst ...................................................................................................... 283
Typ char ............................................................................................................ 283
Podwójne ż ycie char ................................................................................. 286
Typ string .......................................................................................................... 287
Litera ł y i obiekty typu string ................................................................... 288
Ł a ń cuchy dos ł owne .................................................................................. 289
Praca z ł a ń cuchami ................................................................................... 289
Wstawianie sformatowanych liczb do ł a ń cucha .................................. 294
Praca z ł a ń cuchami ................................................................................... 298
Podsumowanie ................................................................................................ 316
Pytania kontrolne ............................................................................................ 317
Ć wiczenia z programowania ......................................................................... 318
Rozdział 8. Sterowanie, cz ęść I — instrukcje warunkowe
i poj ę cia pokrewne ................................................................................ 321
Wprowadzenie do sterowania przebiegiem ............................................... 322
Rozga łę zianie za pomoc ą instrukcji if .......................................................... 324
Prosta instrukcja if ..................................................................................... 324
Instrukcje z ł o ż one ..................................................................................... 327
Opcjonalny warunek else ........................................................................ 327
Operatory porównania i wyra ż enia logiczne ............................................. 330
Zagnie ż d ż one instrukcje if ............................................................................ 334
Instrukcje if-else o wielu ga łę ziach ............................................................... 339
SPIS TREŚCI
9
Operatory logiczne ......................................................................................... 344
Operator logiczny AND (I) — && .......................................................... 346
Operator logiczny OR (LUB) — || ........................................................ 350
Skrócone wyznaczanie warto ś ci wyra ż e ń i operatory
na poziomie bitowym, & oraz | ........................................................ 352
Operator na poziomie bitowym Exclusive OR
(alternatywa wykluczaj ą ca) — ^ ..................................................... 354
Operator logiczny NOT (NIE) — ! ......................................................... 355
Zakres zmiennych ........................................................................................... 358
Zakres i czas ż ycia zmiennych ................................................................ 361
Instrukcja goto ................................................................................................. 362
Instrukcja switch ............................................................................................. 364
Zasada 1. ..................................................................................................... 369
Zasada 2. ..................................................................................................... 370
Zasada 3. ..................................................................................................... 373
Zasada 4. ..................................................................................................... 376
Praca z instrukcjami switch ..................................................................... 376
Operator warunkowy ..................................................................................... 378
Podsumowanie ................................................................................................ 379
Pytania kontrolne ............................................................................................ 380
Ć wiczenia z programowania ......................................................................... 382
Rozdział 9. Sterowanie, cz ęść II — instrukcje iteracyjne ................................. 383
Przegl ą danie, analiza i generowanie sekwencji danych ............................. 385
Instrukcja steruj ą ca (p ę tla) while .................................................................. 386
Instrukcja p ę tli do-while ................................................................................ 390
Instrukcja p ę tli for ........................................................................................... 394
Instrukcje steruj ą ce break i continue ........................................................... 402
Instrukcja break ......................................................................................... 402
Instrukcja continue ................................................................................... 404
Programowanie strukturalne i konstrukcje strukturalne ....................... 405
Operatory po łą czonego przypisania ............................................................ 409
Zagnie ż d ż one instrukcje iteracyjne ............................................................. 410
Ć wiczenia z programowania ......................................................................... 418
Podsumowanie ................................................................................................ 420
Pytania kontrolne ............................................................................................ 421
Ć wiczenia z programowania ......................................................................... 423
Rozdział 10. Tablice, cz ęść I — podstawy ............................................................ 425
Deklarowanie i definiowanie tablicy ........................................................... 427
Uzyskiwanie dost ę pu do poszczególnych elementów tablicy ................ 432
Przekroczony zakres indeksu ........................................................................ 438
Wprowadzanie poprawki na indeks tabeli zaczynaj ą cy si ę od zera ...... 442
Inicjowanie tablicy .......................................................................................... 443
Przemierzanie ca ł ej tablicy za pomoc ą instrukcji foreach .......................... 445
Zgłoś jeśli naruszono regulamin