Klasa I
Temat bloku: Zwierzęta wokół nas.
Temat dnia: Pomagamy ptakom przetrwać zimę.
Treści nauczania wynikające z podstawy programowej:
Ø Rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych jak park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka).
Ø Zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy.
Cele ogólne:
· Poznanie ptaków pozostających w Polsce na zimę.
· Uświadomienie konieczności systematycznego dokarmiania ptaków pozostających w naszym kraju.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna gatunki ptaków pozostające w Polsce na zimę,
- wie dlaczego należy dokarmiać ptaki zimą,
- wie czym dokarmiamy ptaki zimą.
Metody kształcenia (wg. B. Niemierki):
- podające;
- problemowe;
- eksponujące;
- praktyczne.
Środki dydaktyczne: rozsypanka wyrazowa (załącznik nr 1), list do dzieci (załącznik nr 2), treść wiersza pt. „Pomagam im” (załącznik nr 3), ilustracje ze zdjęciami ptaków (załącznik nr 4), karty pracy ucznia.
Przebieg lekcji:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej. /załącznik nr 1/
Bardzo prosimy dzieci o pomoc.
2. Ustalenie, kto prosi o pomoc. Wypowiedzi dzieci.
3. Odczytanie listu do dzieci od tajemniczych potrzebujących. /załącznik nr 2/
Rozmowa na temat treści listu. Podjęcie zobowiązania do udzielania pomocy potrzebującym ptakom.
II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
Rozmowa na temat treści wiersza oraz własnych doświadczeń życiowych.
- Co robi Ola, a czym zajmuje się Ula i Edek?
- Dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki?
- Czy znacie jeszcze inne ptaki pozostające w naszym kraju na zimę? (jemiołuszka, sikorka, wróbel)
wróbel – ziarno zbóż, okruchy chleba, płatki owsiane, kaszę, siemię;
sikorka – smalec, słoninę;
jemiołuszka – owoce jemioły, jarzębiny;
gil – owoce głogu, jarzębiny, jemioły suszone owoce.
Rozwiązywanie przez dzieci kart pracy nr 3 i 4.
III. CZĘŚĆ UTRWALAJĄCA
1. Rozwiązywanie krzyżówki przez dzieci. (Karta pracy nr 5.)
UWAGI:
v Nauczyciel powinien poinformować dzieci, kiedy należy zaprzestać dokarmiania ptaków zimą i dlaczego.
Opracowała: Elżbieta Jaros
załącznik nr 1
prosimy
pomoc
o
dzieci
załącznik nr 2
Drogie Dzieci.
Prosimy o pomoc. Jesteśmy głodne. Śnieg utrudnia nam zdobycie pożywienia. Pamiętajcie o nas zimą, nie pozwólcie nam zginąć z głodu i zimna.
Wszystkie ptaki pozostające w Polsce na zimę.
załącznik nr 3
Od samego rana śnieg sypie i sypie.
Gawrony, wrony i gile są głodne.
- Ale głodomory – mówi Gaweł.
Alek wykonał karmnik z desek.
Ola sypie do karmnika karmę dla ptaków.
Ula i Edek dają gilom owoce głogu.
- Tyle tu wesołego gwaru! – woła uradowany Gaweł.
załącznik nr 4
gawron
jemiołuszka
wróbel
gil
sikorka
wrona
Karta pracy nr 1.
Połącz obrazek przedstawiający gatunek ptaka z jego nazwą.
Karta pracy nr 2.
Wpisz w odpowiednie miejsce nazwy ptaków tak, aby powstałe zdania były prawdziwe.
Jemiołuszka
Sikorka
Wróbel
......................... jest cały czarny z fioletowym, metalicznym połyskiem.
......................... ma na głowie wyraźny, długi czub.
......................... ma szarobrązowe upierzenie.
......................... ma żółty spód ciała i szaroniebieski ogon.
Karta pracy nr 3.
Uporządkuj rozsypanki i napisz odpowiedź na pytanie.
Co jedzą ptaki?
jedzą
jemioły.
Jemiołuszki
owoce
tłustą
słoninę.
lubi
zjadają
Gile
głogu.
Karta pracy nr 4.
Połącz obrazek przedstawiający gatunek ptaka z rodzajem pożywienia jakim się żywi w czasie zimy.
Karta pracy nr 5.
Rozwiąż krzyżówkę i wpisz w okienka powstałe hasło.
1. Brakuje go ptakom w czasie zimy.
2. Pierwszy z miesięcy.
3. Owoce jemioły to jej pożywienie.
4....
zeberka00