Cele:
- rozwijanie kreatywności oraz twórczego myślenia harcerzy
Formy pracy:
- gry
- ćwiczenia
- zabawy
- turniej
- zwyczaje i obrzędy
Czas trwania: ok. 2 h
Przebieg:
1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda – po co nam twórcze myślenie?
3. Wszelkie gry, zabawy, ćwiczenia i turnieje z wykorzystaniem gazet:
· zastosowania gazety – każdy uczestnik otrzymuje jedną stronę gazety, jego zadaniem jest wymyślenie i zademonstrowanie przynajmniej jednego sposobu użycia gazety, przy czym pomysły te nie mogą się powtarzać
· rurki z gazety – konkurs na wykonanie jak największej ilości rurek z gazety, które następnie zbieramy wszystkie razem na środku harcówki
· historyjka – każdy zastęp zaznacza na otrzymanej stronie gazety 10 wybranych słów. Kiedy już to zrobi, prowadzący informuje harcerzy, że ich zadaniem jest wymyślenie historii, w której zawarte zostanie wszystkie 10 zaznaczonych słów.
· wykupywanie rurek – każdy zastęp po kolei wybiera kategorię, z której chciałby uzyskać pytanie, jak również stopień trudność (pytania punktowane są za 1 albo 2 punkty); za każdą prawidłową odpowiedź zastęp może zabrać z środka odpowiednio 1 lub dwie gazetowe rurki
· wieża – zadaniem zastępów jest wybudowanie jak najwyższej wieży z wykupionych rurek. Wieża ta powinna stać samodzielnie przez co najmniej 5 sekund.
· Papierowy most – w poprzek harcówki układamy papierowy most ze stron gazet A5. Harcerze ustawiają się na nim. Następnie prowadzący informuje ich, że właśnie znaleźli się na moście na okropnie rwącej rzece, i jeżeli ktokolwiek dotknie stopą podłogi – zatonie. Zadaniem harcerzy jest ustawienie się na moście w kolejności wyznaczonej przez ich daty urodzenia
· portrety – za pomocą wycinków gazet, zdjęć, tworzymy portrety siebie na kartonach A4. Następnie rozchodzimy się po harcówce i w parach opowiadamy sobie nawzajem o wykonanym rysunku, po czym wymieniamy się rysunkami i znajdujemy następną parę. Następnej osobie opowiadamy o rysunku, który aktualnie trzymamy w dłoni i ponownie wymieniamy się rysunkami. Tak aż do momentu, kiedy prowadzący powie „stop”. Wówczas siadamy w kręgu i każdy opowiada o trzymanym aktualnie rysunku. Autor nieco weryfikuje podaną informację J
· Zaznaczanie wyrazów – zadaniem zastępów jest zaznaczenie w ciągu minuty jak największej ilości słów zawierających daną literę (np. ą) na danej stronie gazety
· Zawody – jedna osoba z zastępu otrzymuje szpilkę. Zasłaniamy jej oczy i jej zadaniem jest dotarcie do przeciwległej ściany wokół slalomu ułożonego z gazet oraz wbicie szpilki w wyznaczony fragment gazet zawieszonej na ścianie. Reszta zastępu słownie kieruje jej ruchami, by wykonała zadanie jak najszybciej
· Imiona – jedna osoba wchodzi do środka trzymając w ręku zwiniętą gazetę. Jej zadaniem jest puknięcie w głowę osoby, której imię zostanie wypowiedziane. Osoba w środku musi zrobić to na tyle szybko, by wywołana osoba nie zdążyła powiedzieć innego imienia. Jeśli to zrobi, osoba w środku stara się puknąć kolejną wywołaną osobę. Jeśli zdąży to zrobić zanim ta wywoła kolejne imię – zamieniają się miejscami.
· zwierzęta – każdy harcerz z gazety wycina/wydziera lub tworzy przestrzenną formę zwierzęcia, które jego zdaniem najlepiej go charakteryzuje. Następnie zbieramy wszystkie zwierzęta i w pewnym momencie zbiórki losowo kilka i razem zgadujemy do kogo mogą należeć. Następnie weryfikujemy to z prawdą J
· Papierowa wojna – zastępy wykonują jak największą ilość kulek z gazet. Następnie dzielimy harcówkę na dwie części. Na każdej części zostają dwa zastępy. Ich zadaniem jest przerzucenie jak największej ilości papierowych kulek na stronę przeciwnika. Wygrywa strona, która po ogłoszeniu końca gry będzie miała po swojej stronie mniejszą ilość gazet.
Autor: phm. Anna Książek
Materiały:
- gazety
- mazaki
- szpilki
- taśma klejąca
sias