typografia od podstaw. projekty z klasą full version.pdf

(100061 KB) Pobierz
887636686.064.png
Spis treci
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Mała powtórka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Krótka historia pisma
1. Wieki pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Aldus Manutius . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Czytelność i zrozumiałość
2. Sztuka czytelności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
3. Sztuka zrozumiałości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Interpunkcja
4. Dobre i złe cudzysłowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
5. Optyczne wyrównywanie marginesów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
6. Style w interpunkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
7. Przesuwanie znaków względem linii podstawowej . . . . . . . . . . . 69
887636686.075.png 887636686.086.png 887636686.097.png 887636686.001.png 887636686.012.png 887636686.016.png 887636686.017.png 887636686.018.png 887636686.019.png 887636686.020.png 887636686.021.png 887636686.022.png 887636686.023.png 887636686.024.png 887636686.025.png 887636686.026.png 887636686.027.png 887636686.028.png 887636686.029.png 887636686.030.png 887636686.031.png 887636686.032.png 887636686.033.png 887636686.034.png 887636686.035.png 887636686.036.png 887636686.037.png 887636686.038.png 887636686.039.png
s p i s t r e ś c i
Mistrzowski skład
8. Open Type i zestawy eksperckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
9. Kapitaliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
10. Cyfry nautyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
11. Ligatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
12. Pisma wąskie i szerokie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
13. Typograia aiszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Odstępy
14. Kerning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
15. Interlinia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
16. Odstępy między akapitami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
17. Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Szczegóły
18. Nagłówki i podtytuły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
19. Cytaty i wyimki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
20. Podpisy pod ilustracjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
21. Wyróżnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
22. Przenoszenie wyrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
887636686.040.png 887636686.041.png 887636686.042.png 887636686.043.png 887636686.044.png 887636686.045.png 887636686.046.png 887636686.047.png 887636686.048.png 887636686.049.png 887636686.050.png 887636686.051.png 887636686.052.png 887636686.053.png 887636686.054.png 887636686.055.png 887636686.056.png 887636686.057.png 887636686.058.png 887636686.059.png 887636686.060.png 887636686.061.png 887636686.062.png 887636686.063.png 887636686.065.png 887636686.066.png
s p i s t r e ś c i
Efekty specjalne
23. Litery ozdobne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
24. Inicjały . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
25. Kolor w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
26. Ornamenty i symbole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
27. Kroje z semiogramami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
28. Nie bądź nieśmiały! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Typograficzne dylematy
29. Sugestywna typograia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
30. Wybór kroju pisma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
31. Grzechy główne dtp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
32. O modzie w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Słownik ważniejszych pojęć
Pojęcia typograiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Informacje dodatkowe
Dodatek A Zaufaj swoim oczom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Dodatek B Dystrybutorzy fontów i oprogramowania . . . . . . . 225
Dodatek C Znaki specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
887636686.067.png 887636686.068.png 887636686.069.png 887636686.070.png 887636686.071.png 887636686.072.png 887636686.073.png 887636686.074.png 887636686.076.png 887636686.077.png 887636686.078.png 887636686.079.png 887636686.080.png 887636686.081.png 887636686.082.png 887636686.083.png 887636686.084.png 887636686.085.png 887636686.087.png 887636686.088.png 887636686.089.png 887636686.090.png 887636686.091.png 887636686.092.png 887636686.093.png 887636686.094.png 887636686.095.png
Open Type
i zestawy eksperckie
Rzeczą, która najbardziej podoba mi się w rewolucji cyfrowego projektowania i komuni­
kacji, jest eksplozja świadomości istnienia typograii. Ludzie, którzy dziesięć lat temu nie
przypuszczali nawet, by na świecie był więcej niż jeden krój pisma, teraz szczegółowo ana­
lizują menu w restauracji, reklamę lub plakat, zastanawiając się, jakich krojów w nich użyto.
Niezmiennie też zadziwia mnie, jak szybko zaraża nas magia liter, jak szybko zaczynamy
odczuwać niedosyt — chcemy lepiej i więcej. Trudno sobie wyobrazić, że 256 standardo­
wych znaków typowego fontu mogłoby nie wystarczyć (to przecież i tak jest dużo wię­
cej, niż oferowały maszyny do pisania), okazuje się jednak, że… potrzebujemy ich więcej!
I dlatego niektórzy z głównych dystrybutorów fontów oferują tzw. zestawy eksperckie
(ang. expert sets ) — dodatki do podstawowych krojów zaprojektowane z myślą o sytu­
acjach, w których rzeczywiście będziemy potrzebowali czegoś specjalnego. W zestawach
eksperckich zawarte są między innymi staromodne cyfry nautyczne, prawdziwe kapitali­
ki, ułamki zwykłe, ozdobne inicjały, różne warianty tego samego znaku, znaki w indeksie
górnym i dolnym oraz ligatury.
Rozwój zestawów eksperckich był jednym z impulsów, który zainspirował twórców standar­
du OpenType , opracowanego przez irmy Adobe i Microsoft. Ów standard wykorzystuje
możliwości adresowania znaków przy użyciu dwóch bajtów, dostępne w najnowszych sys­
temach operacyjnych irm Apple i Microsoft. Tym samym umożliwia projektowanie zbio­
rów zawierających nie 256, lecz ponad 65 tysięcy glifów (czyli różnych wariantów znaków).
W tym rozdziale opiszę możliwości, jakie oferuje standard OpenType i zestawy eksperc­
kie, a potem wyjaśnię, dlaczego warto ich używać. W kolejnych rozdziałach znajdziesz
szczegółowe porady dotyczące tego, kiedy i w jakich sytuacjach sięgać po te wyrainowa­
ne rozwiązania typograiczne.
887636686.096.png 887636686.098.png 887636686.099.png 887636686.100.png 887636686.101.png 887636686.102.png 887636686.103.png 887636686.104.png 887636686.105.png 887636686.106.png 887636686.107.png 887636686.002.png 887636686.003.png 887636686.004.png 887636686.005.png 887636686.006.png 887636686.007.png 887636686.008.png 887636686.009.png 887636686.010.png 887636686.011.png 887636686.013.png 887636686.014.png 887636686.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin