typografia od podstaw. projekty z klasą full version.pdf
(
100061 KB
)
Pobierz
Spis treci
•
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
•
Mała powtórka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Krótka historia pisma
1. Wieki pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
•
Aldus Manutius . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Czytelność i zrozumiałość
2. Sztuka czytelności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
3. Sztuka zrozumiałości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Interpunkcja
4. Dobre i złe cudzysłowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
5. Optyczne wyrównywanie marginesów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
6. Style w interpunkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
7. Przesuwanie znaków względem linii podstawowej . . . . . . . . . . . 69
s p i s t r e ś c i
Mistrzowski skład
8. Open Type i zestawy eksperckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
9. Kapitaliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
10. Cyfry nautyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
11. Ligatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
12. Pisma wąskie i szerokie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
13. Typograia aiszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Odstępy
14. Kerning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
15. Interlinia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
16. Odstępy między akapitami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
17. Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Szczegóły
18. Nagłówki i podtytuły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
19. Cytaty i wyimki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
20. Podpisy pod ilustracjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
21. Wyróżnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
22. Przenoszenie wyrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
s p i s t r e ś c i
Efekty specjalne
23. Litery ozdobne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
24. Inicjały . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
25. Kolor w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
26. Ornamenty i symbole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
27. Kroje z semiogramami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
28. Nie bądź nieśmiały! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Typograficzne dylematy
29. Sugestywna typograia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
30. Wybór kroju pisma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
31. Grzechy główne dtp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
32. O modzie w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Słownik ważniejszych pojęć
•
Pojęcia typograiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Informacje dodatkowe
•
Dodatek A Zaufaj swoim oczom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
•
Dodatek B Dystrybutorzy fontów i oprogramowania . . . . . . . 225
•
Dodatek C Znaki specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
•
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Open Type
i zestawy eksperckie
Rzeczą, która najbardziej podoba mi się w rewolucji cyfrowego projektowania i komuni
kacji, jest eksplozja świadomości istnienia typograii. Ludzie, którzy dziesięć lat temu nie
przypuszczali nawet, by na świecie był więcej niż jeden krój pisma, teraz szczegółowo ana
lizują menu w restauracji, reklamę lub plakat, zastanawiając się, jakich krojów w nich użyto.
Niezmiennie też zadziwia mnie, jak szybko zaraża nas magia liter, jak szybko zaczynamy
odczuwać niedosyt — chcemy lepiej i więcej. Trudno sobie wyobrazić, że 256 standardo
wych znaków typowego fontu mogłoby nie wystarczyć (to przecież i tak jest dużo wię
cej, niż oferowały maszyny do pisania), okazuje się jednak, że… potrzebujemy ich więcej!
I dlatego niektórzy z głównych dystrybutorów fontów oferują tzw.
zestawy eksperckie
(ang.
expert sets
) — dodatki do podstawowych krojów zaprojektowane z myślą o sytu
acjach, w których rzeczywiście będziemy potrzebowali czegoś specjalnego. W zestawach
eksperckich zawarte są między innymi staromodne cyfry nautyczne, prawdziwe kapitali
ki, ułamki zwykłe, ozdobne inicjały, różne warianty tego samego znaku, znaki w indeksie
górnym i dolnym oraz ligatury.
Rozwój zestawów eksperckich był jednym z impulsów, który zainspirował twórców standar
du
OpenType
, opracowanego przez irmy Adobe i Microsoft. Ów standard wykorzystuje
możliwości adresowania znaków przy użyciu dwóch bajtów, dostępne w najnowszych sys
temach operacyjnych irm Apple i Microsoft. Tym samym umożliwia projektowanie zbio
rów zawierających nie 256, lecz ponad 65 tysięcy glifów (czyli różnych wariantów znaków).
W tym rozdziale opiszę możliwości, jakie oferuje standard OpenType i zestawy eksperc
kie, a potem wyjaśnię, dlaczego warto ich używać. W kolejnych rozdziałach znajdziesz
szczegółowe porady dotyczące tego, kiedy i w jakich sytuacjach sięgać po te wyrainowa
ne rozwiązania typograiczne.
Plik z chomika:
arkadius29
Inne pliki z tego folderu:
empowerment. jak zwiększać zaangażowanie pracowników full scan.pdf
(7639 KB)
Mario Andres Pagella tworzenie izometrycznych gier społecznościowych w html5, css3 full.pdf
(47488 KB)
Marcin Lis joomla! 1.6. Ćwiczenia full.pdf
(10415 KB)
Dorota Staniszewska, Marek Staniszewski portret klienta. poznaj jego potrzeby, by sprzedać więcej i drożej helion.pdf
(4686 KB)
sto niekonwencjonalnych strategii. zasady sztuki wojennej ebook.pdf
(3810 KB)
Inne foldery tego chomika:
1181 ebooków mobi
Amazon KINDLE
Bajki
Bajki edukacyjne
Chopin - Preludia - Blechacz
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin