matematyka europejczyka. poradnik metodyczny dla nauczycieli matematyki w szkole podstawowej. klasa 4 cała książka.pdf

(13961 KB) Pobierz
890646882.001.png
Spis treści
Plan realizacji programu
9
Cele kształcenia
10
Proponowana maksymalna liczba godzin przeznaczonych
na poszczególne działy
39
Ogólne uwagi dotyczące treści podręcznika
41
Szczegółowe komentarze do treści podręcznika
45
1. Liczby i działania pamięciowe
45
1.1. Oś liczbowa
45
1.2. Dodawanie i jego własności
47
1.3. Dodawanie pamięciowe
47
1.4. Odejmowanie i jego własności
48
1.5. Odejmowanie pamięciowe
49
1.6. Mnożenie i jego własności
50
1.7. Mnożenie pamięciowe
51
1.8. Dzielenie i jego własności
52
1.9. Dzielenie pamięciowe
53
1.10. Dzielenie z resztą
54
1.11. Potęgowanie liczb
54
1.12. Porównywanie różnicowe i ilorazowe
56
1.13. Kolejność wykonywania działań
56
Zadania utrwalające
57
4
PORADNIK METODYCZNY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
2. Systemy zapisu liczb
59
2.1. Cyfry i liczby
59
2.2. Dziesiątkowy system pozycyjny
59
2.3. Duże liczby na osi liczbowej
60
2.4. Porównywanie dużych liczb
61
2.5. Rzymski system zapisu liczb
62
3. Działania pisemne
63
3.1. Dodawanie sposobem pisemnym
63
3.2. Odejmowanie sposobem pisemnym
65
3.3. Mnożenie sposobem pisemnym
66
3.4. Dzielenie sposobem pisemnym
67
3.5. Działania łączne na liczbach naturalnych
68
Zadania utrwalające
68
4. Praktyczne zastosowania matematyki
71
4.1. Zegar
71
4.2. Kalendarz
72
4.3. Długość i jej jednostki
73
4.4. Masa i jej jednostki
73
Zadania utrwalające
74
5. Ułamki zwykłe
75
5.1. Ułamek jako część całości
75
5.2. Liczby mieszane i ułamki niewłaściwe
76
5.3. Ułamek jako iloraz
77
5.4. Ułamki zwykłe na osi liczbowej
77
5.5. Porównywanie ułamków
78
5.6. Rozszerzanie i skracanie ułamków
78
5.7. Dodawanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach
79
5.8. Dodawanie liczb mieszanych
80
5.9. Odejmowanie ułamków zwykłych
o jednakowych mianownikach
80
5.10. Odejmowanie ułamków i liczb mieszanych
81
Zadania utrwalające
82
SPIS TREŚCI
5
6. Ułamki dziesiętne
83
6.1. Zapis i odczytywanie ułamków dziesiętnych
83
6.2. Zapis cen za pomocą ułamków dziesiętnych
84
6.3. Zapis długości za pomocą ułamków dziesiętnych
85
6.4. Zapis masy za pomocą ułamków dziesiętnych
85
Zadania utrwalające
86
7. Figury płaskie
87
7.1. Podstawowe figury geometryczne
87
7.2. Proste i odcinki prostopadłe
87
7.3. Proste i odcinki równoległe
88
7.4. Mierzenie długości odcinka i łamanej
89
7.5. Kąty i ich rodzaje
90
7.6. Mierzenie kątów
91
7.7. Wielokąty i ich rodzaje
91
7.8. Prostokąt i kwadrat
92
7.9. Obwód prostokąta
93
7.10. Koło i okrąg
94
7.11. Skala
95
Zadania utrwalające
96
Scenariusze wybranych lekcji
99
Scenariusz 1. Temat: dodawanie pamięciowe
101
Scenariusz 2. Temat: działania pisemne — zadania utrwalające
105
Załącznik nr 1
107
Załącznik nr 2
108
Scenariusz 3. Temat: zegar
109
Scenariusz 4. Temat: liczby mieszane i ułamki niewłaściwe
113
Scenariusz 5. Temat: ułamek jako iloraz
119
Scenariusz 6. Temat: zapis cen za pomocą ułamków dziesiętnych
123
Scenariusz 7. Temat: kąty i ich rodzaje
127
6
PORADNIK METODYCZNY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Odpowiedzi
131
1. Liczby i działania pamięciowe
131
2. Systemy zapisu liczb
135
3. Działania pisemne
137
4. Praktyczne zastosowania matematyki
139
5. Ułamki
141
6. Ułamki dziesiętne
145
7. Figury geometryczne
146
Zgłoś jeśli naruszono regulamin