Planowanie współpracy z rodzicami uczniów.doc

(54 KB) Pobierz
Planowanie współpracy z rodzicami uczniów

Planowanie współpracy z rodzicami uczniów

Hanna Żmijska

Planowanie działań wiąże się ze stworzeniem koncepcji przebiegu procesu budowania współpracy rodziców ze szkołą, a więc sformułowaniem celów, wynikających z diagnozy obecnej sytuacji, wyznaczeniem obszarów działań oraz formy ich wdrażania. Warto, aby w tym etapie uczestniczył cały zespół nauczycielski, rodzice – członkowie rady rodziców i rady szkoły oraz przedstawiciele społeczności uczniowskiej – samorządu szkolnego (np. w kilku tematycznych komisjach). Wypracowanie wspólnego planu wzmocni jego efektywność, a podmioty realizacji uczyni bardziej odpowiedzialnymi.

Tabela ilustruje przykład rozpisania planu współpracy z rodzicami w danej szkole w kilku wybranych obszarach. W całościowym harmonogramie warto ująć terminy i osoby odpowiedzialne za konkretne zadania.

 

Tabela 1. Plan współpracy z rodzicami

Obszar współpracy

Cele współpracy

Formy współpracy

Umiejętności
wychowawcze rodziców

·         nawiązywanie kontaktu i umocnienie więzi z dzieckiem

·         poszerzanie umiejętności interpersonalnych i w zakresie komunikacji (uważne słuchanie, komunikat typu „Ja” i inne)

·         umiejętne sprawowanie kontroli

·         określanie i stosowanie granic

·         umiejętne wspieranie dziecka w trudnych sytuacjach szkolnych (np. egzaminacyjnych)

·         warsztaty psychologiczne dla grup rodziców z wybranym problemem

·         prelekcje i wykłady – przy okazji wywiadówek lub innych spotkań z rodzicami

·         spotkania indywidualne z rodzicem i uczniem (mediacje, negocjacje, kontrakt)

Pozyskiwanie wsparcia przez rodziców

·         umiejętne korzystanie z pomocy specjalistów (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, inne instytucje pomocowe)

·         terapia rodzinna, indywidualna, zajęcia korekcyjne, wsparcie dziecka w domu

·         inicjowanie pomocy, np. materialnej, prawnej, medycznej; rada szkoły

Funkcjonowanie ucznia w szkole

·         pozyskanie wiedzy o dziecku, jego mocnych stronach, deficytach, trudnościach; wypracowanie spójnego programu działań wychowawcy i środowiska rodzinnego

·         diagnoza edukacyjna i wychowawcza

·         adekwatne oddziaływanie wychowawcze

·         diagnoza edukacyjna i wychowawcza ucznia i grupy klasowej

·         lekcje otwarte, projekty edukacyjne, uroczystości szkolne

·         konsultacje indywidualne, wywiadówki

·         pomoc rodzicom we wczesnym rozpoznawaniu dysfunkcji rozwojowo-wychowawczych (np. dysleksja, fobia szkolna, anoreksja, autoagresja)

·         prelekcje i wykłady – przy okazji wywiadówek lub innych spotkań z rodzicami

·         zajęcia ze specjalistą

·         pomoc w diagnozie problemu lub w autodiagnozie (zwłaszcza, jeśli chodzi o zagrożenie uzależnieniem lub przemoc, autoagresję)

·         grupy wsparcia (np. dla rodziców dzieci z grupy ryzyka, dla rodziców z problemem uzależnienia lub przemocy w rodzinie)

Wymiana informacji szkoła – dom ucznia

·         diagnoza edukacyjna i wychowawcza ucznia, plan działań korekcyjnych, wypracowanie spójnego oddziaływania wobec ucznia w domu i w szkole

·         podtrzymanie stałego kontaktu

·         przekazanie/pozyskanie rzetelnej informacji

·         indywidualne spotkania, arkusze obserwacji, listy do rodziców, przewodnik dla rodziców, lekcje otwarte i inne

 

Następnie należy pamiętać o kolejnych krokach, do których należy:

·         zaakceptowanie planu przez wszystkich pracowników szkoły (przekonanie o celowości, zaangażowanie do współpracy);

·         uzyskanie od rodziców akceptacji planu (przekonanie do idei współpracy, nadrzędnym celem dobro ich dzieci);

·         prezentacja pomysłów szkoły i rodziców (Rada Rodziców), wypracowanie wspólnego planu;

·         harmonogram działań: cele długofalowe i roczne.


Oto przykładowy terminarz1:

 

Współpraca wychowawców klas z rodzicami terminarz spotkań w roku szkolnym 2006/2007

Termin

Zadania

Odpowiedzialni

20.09.2006

Spotkania informacyjne z rodzicami uczniów klas, przedstawienie:
– planu pracy szkoły
– statutu
– podsumowanie zajęć integracyjnych
Spotkanie w klasach:
– zapoznanie ze statutem, planem wychowawczym klasy, WSO, PSO, oceny zachowania
– oczekiwania wobec szkoły

dyrektor szkoły



pedagog
wychowawca


wychowawca

13-17.11.2006

Konsultacje z rodzicami:
– informacje o wynikach w nauce i zachowaniu

wszyscy nauczyciele
pedagog, psycholog

11-15.12.2006

Zebrania wychowawców klas z rodzicami:
– informacje o wynikach w nauce i zachowaniu

– wyniki diagnoz wstępnych

wychowawcy

11-12.01.2007

Wywiadówki
Zebranie ogólne dla rodziców:
– sprawozdanie z realizacji zadań wynikających z planu pracy szkoły i działalności Rady Rodziców
– informacje o wpłatach i wydatkach
– informacje o egzaminie próbnym kl. II
– przedstawiane procedur egzaminacyjnych kl. III
– orientacja zawodowa (procedury składania dokumentów do szkół ponadgimnazjalnych)

wychowawcy

przewodniczący Rady Rodziców


dyrektor

wicedyrektor, pedagog

12-16.03.2007

Konsultacje indywidualne z rodzicami

wszyscy nauczyciele,
pedagog, psycholog

14-18.05.2007

Zebrania w klasach:
– wyniki w nauce
– ocena z zachowania

wychowawcy klas

Czerwiec 2007

Spotkanie organizacyjne dla rodziców uczniów przyszłych klas pierwszych

dyrektor, pedagog, psycholog

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin