Bartkowski J., Giermanowska E. - Urzędy pracy wobec problemu bezrobocia młodych osób niepełnosprawnych (2007).pdf

(86 KB) Pobierz
Publication1
Nr 70
02/2007
UrzÍdy pracy wobec problemu
bezrobocia młodych osób
niepełnosprawnych
Jerzy Bartkowski
Ewa Giermanowska
l Polska na tle krajów członkowskich Unii Europejskiej
charakteryzuje siÍ bardzo niskim wskaünikiem aktywnoúci
zawodowej osób niepełnosprawnych, w tym niepełnosprawnej
młodzieøy. Prowadzona po 1989 r. polityka promowania
zatrudnienia osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy
jest nieskuteczna. Dla powiatowych urzÍdów pracy wspieranie
niepełnosprawnych bezrobotnych stanowi zadanie drugoplanowe.
l W tej sytuacji niezbÍdne jest wzmocnienie organizacyjne
działalnoúci na rzecz niepełnosprawnych w strukturach
powiatowych urzÍdów pracy przez wydzielenie odpowiednich
stanowisk lub komórek i kierowanie do tych zadaÒ odpowiednio
przygotowanej kadry. Szczególn¹ uwagÍ naleøałoby zwróciÊ na
rolÍ doradców zawodowych w aktywizacji zawodowej młodych
osób niepełnosprawnych.
l Warta szerszego upowszechnienia jest teø praktyka zlecania zadaÒ
z zakresu poúrednictwa pracy i doradztwa zawodowego dla osób
niepełnosprawnych instytucjom zewnÍtrznym, na przykład
profesjonalnie przygotowanym organizacjom pozarz¹dowym.
l Naleøy wprowadziÊ jak najwczeúniejsze indywidualne profilowanie
úcieøki edukacyjnej i zawodowej osoby niepełnosprawnej pod
k¹tem zgodnoúci z potrzebami lokalnego rynku pracy.
35828862.004.png
2
UrzÍdy pracy wobec problemu bezrobocia młodych osób niepełnosprawnych
Niska aktywnoúÊ zawodowa młodych osób niepełnosprawnych
ro b lem ni skiej akty w no úci osób nie -
pełno spra w nych w Pol sce od ki l ku lat
jest sta le obe c ny w de ba cie pu b li cz nej.
Według Na ro do we go Spi su Po wszech ne go z 2002
roku, osób z pra w nie orze czon¹ nie pełno spra w no -
úci¹ było w Polsce 4 315 045, w tym 240 692 oso-
by w wieku 16–29 lat. Niepełnosprawni (równieø
młodzi) w zde cy do wa nej wiÍ kszo úci po zo staj¹
poza ryn kiem pra cy. Współczyn nik akty w no úci
za wo do wej osób nie pełno spra w nych w wie ku pro -
du kcy j nym wy no si 21%, a wska ü nik za trud nie nia
18% 1 . Oznacza to, øe tylko co pi¹ty niepełnospra-
w ny w wie ku pro du kcy j nym po dej mu je pra cÍ lub
jej poszukuje, a około 80% nie pracuje i nie poszu-
ku je za trud nie nia.
W gru pie osób nie pełno spra w nych w wie ku
15–24 lata współczyn nik akty w no úci za wo do wej
jest je sz cze ni ø szy i wy no si 19%, a pra cu je je dy nie
co dzie si¹ty. Sy tu a cja w gru pie nie pełno spra w -
nych w wieku 25–29 lat jest nieco lepsza; aktywny
na ryn ku pra cy jest co trze ci nie pełno spra w ny
P
(31%), pracuje zaú co czwarty (28%). O ile niskie
współczyn ni ki akty w no úci za wo do wej i wska ü ni -
ki za trud nie nia w najmłod szej gru pie nie pełno -
spra w nych czÍ úcio wo wy ni kaj¹ z udziału młodych
osób w sy ste mie edu ka cji szko l nej, to sy tu a cja,
w któ rej pra wie 70% osób nie pełno spra w nych
w wieku 25–29 lat pozostaje w sposób trwały poza
rynkiem pracy jest alarmuj¹ca.
W opi nii pra co w ni ków po wia to wych urzÍ dów
pracy (PUP) około 90% młodych osób niepełno-
spra w nych w wie ku 18–29 lat po za ko Ò cze niu na -
uki jest zdo l nych podj¹Ê pra cÍ, wy ko rzy stuj¹c ró ø -
ne do stÍ p ne fo r my za trud nie nia 2 . O czym úwiad-
czy wiÍc tak wy so ki po ziom ich bie r no úci za wo do -
wej? Czy urzÍ dy pra cy s¹ przy go to wa ne do re a li -
za cji za daÒ pu b li cz nych wspie raj¹cych za trud nie -
nie młodych osób niepełnosprawnych? Czy zada-
nia pu b li cz ne w za kre sie akty wi za cji za wo do wej
młodych osób nie pełno spra w nych mo ø na by re a li -
zo waÊ w spo sób bar dziej sku te cz ny?
Zadania powiatowych urzÍdów pracy
atrud nie nie osób nie pełno spra w nych
po szu kuj¹cych pra cy re gu luj¹ dwa pod -
sta wo we akty pra w ne: Ustawa z 20
kwie t nia 2004 r. o pro mo cji za trud nie nia i in sty -
tu cjach ryn ku pra cy (DzU 2004, nr 99, poz. 1001)
i Usta wa z 27 sie r p nia 1997 r. o reha bi li ta cji za -
wo do wej i społecz nej oraz za trud nia niu osób nie -
pełno spra w nych (DzU 1997, nr 123, poz. 776).
Oso ba nie pełno spra w na po szu kuj¹ca za trud nie -
nia, po zare je stro wa niu w po wia to wym urzÍ dzie
pra cy, moøe uzy skaÊ sta tus bez robo t ne go lub po -
szu kuj¹cego pra cy. Sta tus bez robo t ne go uzy sku -
je oso ba nie pełno spra w na, któ ra jest zdo l na i go -
to wa do pod jÍ cia za trud nie nia co naj mniej
w połowie wymiaru czasu pracy i nie nabyła pra-
wa do renty z tytułu niezdolnoúci do pracy, renty
szko le nio wej, ren ty so cja l nej lub zasiłku stałego.
Sta tus po szu kuj¹cego pra cy ma oso ba nie pełno -
spra w na, któ ra po bie ra ren tÍ z tytułu nie zdo l no -
úci do pracy, zasiłek stały, rentÍ socjaln¹ czy ren-
tÍ rodzinn¹. Ustawy nakładaj¹ na urzÍdy pracy
Z
za da nia wspie raj¹ce za trud nia nie osób nie pełno -
spra w nych, ta kie jak: po úred ni c two pra cy i po -
rad ni c two za wo do we, szko le nia i prze kwali fiko -
wa nia, do ra dz two organi zacyj no-pra w ne i ekono-
mi cz ne w za kre sie działal no úci go spo da r czej lub
ro l ni czej po dej mo wa nej przez oso by nie pełno -
spra w ne.
Ponad to w Usta wie o pro mo cji za trud nie nia
osoby bezrobotne w wieku do 25 lat oraz osoby
bez ro bo t ne nie pełno spra w ne zo stały za li czo ne do
ka te go rii osób „bÍd¹cych w szcze gó l nej sy tu a cji
na rynku pracy”. W stosunku do tej grupy urzÍdy
pra cy zo stały zob li go wa ne do po dej mo wa nia do -
da t ko wych działaÒ aktywizuj¹cych. W ci¹gu 6 mie-
siÍ cy od dnia re je stra cji po wia to wy urz¹d pra cy
po wi nien oso bie bÍd¹cej w szcze gó l nej sy tu a cji na
ryn ku pra cy przed sta wiÊ pro po zy cjÍ za trud nie nia,
in nej pra cy za ro b ko wej, sta øu, od by cia przy go to -
wa nia za wo do we go w mie j s cu pra cy lub za trud -
nie nia w ra mach prac in ter we ncyj nych lub ro bót
pu b li cz nych.
Instytut Spraw Publicznych
Analizy i Opinie, 70
35828862.005.png
 
UrzÍdy pracy wobec problemu bezrobocia młodych osób niepełnosprawnych
3
Akty wi za cja za wo do wa młodych osób nie pełno spra w nych –
mo de le orga niza cy j ne w po wia to wych urzÍdach pracy
P
owia to we urzÍ dy pra cy maj¹ zna cz ne
trud no úci w re a li za cji przy pi sa nych im
za daÒ w za kre sie akty wi za cji za wo do -
wej młodych osób nie pełno spra w nych. Przy czyn¹
tego jest brak odpowiedniej wiedzy o ich sytuacji
na da nym te re nie, luki w spe cjali sty cz nym przy -
go to wa niu pra co w ni ków mery to ry cz nych, brak
ka dry spe cjali sty cz nej i ty po we sche ma ty orga -
niza cy j ne w pra cy z nie pełno spra w ny mi. Ba da nia
In sty tu tu Spraw Pu b li cz nych wska zały na dwie
znacz¹ce prze szko dy zwi¹zane z przy go to wa niem
mery to ry cz nym:
– nie do sta teczn¹ in fo r ma cjÍ o młodych oso -
bach nie pełno spra w nych w ob sza rze dzia ła -
nia urzÍdu;
– wy ra ü ne po czu cie bra ku od po wied nie go
przy go to wa nia spe cjali stycz ne go do pra cy z t¹
grup¹ bez ro bo t nych i po szu kuj¹cych pra cy.
Od czu wa ny jest teø brak in fo r ma cji o ocze ki -
wa niach młodych osób nie pełno spra w nych wo bec
pracy i brak wiedzy o moøliwoúciach ich zatrud-
nie nia na ró ø nych sta no wi skach, o wska za niach
i prze ciw wska za niach le ka r skich w zaleønoúci od
charakteru schorzenia.
UrzÍ dom bra ku je ba zo wych in fo r ma cji do
progra mo wa nia pra cy z młody mi nie pełno spraw -
ny mi. Udzie le nie od po wie dzi na py ta nia za wa r te
w an kie cie ISP do tycz¹ce pod sta wo wych da nych
(np. li cz by młodych osób nie pełno spra w nych mie -
sz kaj¹cych na te re nie po wia tu, od se t ka młodzie -
øy nie konty nu uj¹cej na uki, a rów no cze ú nie nie -
aktywnej na rynku pracy), sprawiało duø¹ trud-
noúÊ przed sta wi cie lom urzÍ dów pra cy. Aø połowa
PU P -ów nie po tra fiła po daÊ tego ro dza ju in fo r ma -
cji lub udzie lo ne od po wie dzi były wy mi jaj¹ce.
UrzÍd ni cy, któ rzy po sia da li od po wied nie in fo r ma -
cje sza co wa li, øe od se tek młod zie øy bie r nej za wo -
do wo po za ko Ò cze niu edu ka cji waha siÍ w oko li -
cach 40%. Wa r to za zna czyÊ, øe fa kty cz ne prze r -
wa nie (za ko Ò cze nie) na uki wraz z usta niem obo -
wi¹zku szko l ne go jest mo men tem kry ty cz nym dla
lo sów za wo do wych młodych lu dzi i zna cz nie
zwiÍ ksza ry zy ko nie mo ø no úci wej úcia na ry nek
pra cy. W przy pa d ku młod zie øy nie pełno spra w nej
ry zy ko ta kie jest zna cz nie wiÍ ksze niø w przy pa d -
ku in nych grup młod zie øy, a sku t ki eko nomi cz -
ne i społecz ne bie r no úci za wo do wej – zna cz nie
wiÍ ksze.
Wie le ba da nych PU P -ów nie po tra fiło tak -
øe udzie liÊ od po wie dzi na py ta nia o spe cy fi kÍ lo -
ka l ne go rynku pracy dla młodych osób niepełno-
s pra w nych. Pra wdo podo b nie w urzÍ dach tych nie
s¹ sy ste maty cz nie gro ma dzo ne i prze twa rza ne
informacje na ten temat. Jak bez takiej wiedzy
udzie laÊ tym oso bom mery tory cz ne go wspa r cia?
Jak pro je k to waÊ szko le nia dla bez ro bo t nej nie -
pełno spra w nej młod zie øy? Jak po szu ki waÊ od po -
wiednich dla nich ofert pracy na lokalnym rynku?
Wy ni ki ana liz przy go to wa nych w In sty tu cie
Spraw Pu b li cz nych wska zuj¹ na duøe zna cze nie
mo de lu orga niza cyj ne go PUP dla jego akty w no -
úci w za kre sie akty wi za cji młodych nie pełno -
spra w nych. Mo ø na wy ró ø niÊ czte ry mo de le pra -
cy z nie pełno spra w ny mi w po wia to wych urzÍ -
dach pracy.
W pie r wszym, naj rza dziej sto so wa nym (je dy -
nie w ok. 3% powiatów), nie ma wyspecjalizowa-
nych pra co w ni ków w tym za kre sie. Mo ø na po wie -
dzieÊ, øe młodzi nie pełno spra w ni, jako spe cy fi cz -
na ka te go ria bez ro bo t nych, dla tych urzÍdów nie
istniej¹.
W dru gim mo de lu orga niza cy j nym, w stru ktu -
rze PUP s¹ wy zna cze ni do tych za daÒ pra co w ni cy,
ale pracuj¹ oni z t¹ grup¹ bezrobotnych w wymia-
rze po ni øej 50% swo je go cza su pra cy. Pod sta wo -
we obowi¹zki tych urzÍdników maj¹ inny chara-
kter, niemniej jednak orientuj¹ siÍ oni w specyfice
sy tu a cji osób nie pełno spra w nych na ryn ku pra cy.
Jest to naj czÍ st szy mo del orga niza cy j ny, sto so wa -
ny przez wiÍkszoúÊ ( 3 5 ) po wia tów.
Zgod nie z ko le j nym roz wi¹za niem orga niza cy -
j nym (trze ci mo del), wy bra ni pra co w ni cy po úwiÍ -
caj¹ nie pełno spra w nym bez ro bo t nym wiÍ kszoúÊ
swo je go cza su pra cy, ale maj¹ je sz cze inne
obowi¹zki (około 13% powiatów).
Na to miast czwa r ty mo del, za sto so wa ny w 1 4
urzÍ dów pra cy, uw z glÍd nia sta no wi ska pra cy wy -
od rÍ b nio ne do obsługi osób nie pełno spra w nych.
Naj czÍ úciej sto so wa ny sche mat działania (mo -
del dru gi) nie sprzy ja fa cho we mu gro ma dze niu in -
fo r ma cji i za trud nia niu od po wied nich spe cja li -
stów: wspa r ciem dla osób nie pełno spra w nych za j -
Analizy i Opinie, 70
Instytut Spraw Publicznych
35828862.006.png
 
4
UrzÍdy pracy wobec problemu bezrobocia młodych osób niepełnosprawnych
muj¹ siÍ pracownicy urzÍdów, dla których jest to
dru gop la no we i oka zjo na l ne za jÍ cie. Klu czo we
dla do brej re a li za cji za daÒ z tego za kre su jest wiÍc
wy dzie le nie od po wied nich i wyspe cjali zo wa nych
pra co w ni ków do pra cy wył¹cz nie z oso ba mi nie -
pełno spra w ny mi. Tam, gdzie ta kie roz wi¹za nie
przy jÍ to, wi do cz na jest le p sza orien ta cja urzÍ dów
w tej pro ble ma ty ce, le p sza zna jo moúÊ spe cy fi ki
úro do wi ska nie pełno spra w nych, wiÍ ksza akty w -
noúÊ PUP w zakresie inicjowania i wspierania
aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu
i úciúlejsza współpraca z innymi instytucjami.
O wy bo rze mo de lu de cy du je typ po wia tu
i wie l koúÊ urzÍ du. Wzór dru gi do mi nu je w po -
wia tach zie m skich, a szcze gó l nie w po wia tach
o ni skiej ur ba ni za cji, mo del czwa r ty zaú – w po -
wia tach gro dz kich. Wy bór czwa r te go mo de lu jest
głów nie funkcj¹ wie l ko úci po wia tu. Roz wi¹za nie
z wy zna czo ny mi pra cow ni ka mi wył¹cz nie do
pra cy z nie pełno spra w ny mi wpro wa dzaj¹ prze de
wszystkim duøe urzÍdy pracy, działaj¹ce w úro-
do wi sku wiel ko mie j skim. Jest ono sto so wa ne
w zde cy do wa nej wiÍ kszo úci miast metro poli ta r -
nych oraz w wiÍ k szo úci po zo stałych sto lic wo je -
wództw i da w nych sto lic wo je wó dz kich, ale juø
ty l ko w około 1 3 po zo stałych mia st- po wia tów
i tylko w co szóstym z powiatów ziemskich.
Z województw wyróønia siÍ pod tym wzglÍdem
dolnoúl¹skie, gdzie aø w 44% powiatów przyjÍto
ta kie roz wi¹za nie.
Oso ba nie pełno spra w na – trud ny klient
ech¹ wiÍkszoúci młodych osób nie-
pełno spra w nych zgłaszaj¹cych siÍ do
urzÍ dów pra cy s¹ ni skie kwa li fi ka cje
za wo do we i ni skie ko m pe ten cje społecz ne. Oce na
tych osób w zakresie radzenia sobie na rynku pra-
cy wy pa da zde cy do wa nie ne ga ty w nie. Z li sty 13
aspe któw do tycz¹cych ich kwa li fi ka cji za wo do -
wych i ko m pe ten cji społecz nych, pra wie wszy -
stkie zo stały oce nio ne ne ga ty w nie, z wyj¹tkiem
zdo l no úci wdro øe nia siÍ w obo wi¹zki pra co w ni ka
i wie dzy o ofe r cie PUP. Ne ga ty w na oce na przy go -
to wa nia w za kre sie kwa li fi ka cji fo r ma l nych
i umie jÍ t no úci społecz nych, to fa kty za sta ne, pe -
wien ba gaø uwa run ko wa ny do ty ch cza sow¹
úcieøk¹ za wo dow¹ i bio gra fi¹ øy ciow¹ młodej
oso by nie pełno spra w nej, któr¹ trud no ko ry go waÊ
i na nowo kształtowaÊ juø po wejúciu na rynek pra-
cy. Jest to oczy wi úcie mo ø li we, ale wy ma ga pro fe -
sjo nal nego do ra dz twa za wo do we go i wie dzy
o spe cy fi ce scho rzeÒ osób nie pełno spra w nych. Do
tego nie s¹ przy go to wa ne ka dry wiÍ k szo úci po wia -
to wych urzÍ dów pra cy.
DostÍp do zatrudnienia młodych osób nie-
pełno spra w nych jest wy pa d kow¹ ich cech indy -
widu a l nych, ta kich jak: po ziom wy kształce nia,
sto pieÒ nie pełno spra w no úci, ro dzaj scho rze nia
oraz uwa run ko waÒ ze w nÍ trz nych okre úlo nych
C
przez mie j s ce za mie sz ka nia (po wiat gro dz ki czy
zie m ski, sto pa bez ro bo cia na lo ka l nym ryn ku pra -
cy). Otrzy ma ne wy ni ki wska zuj¹, øe úro do wi sko
mie j skie i ni ska sto pa bez ro bo cia s¹ czyn ni ka mi
sprzy jaj¹cymi zwiÍ ksza niu szans na za trud nie nie
młodych osób nie pełno spra w nych. Jed nak ten den -
cja ta nie była prawdziwa dla wszystkich grup
osób nie pełno spra w nych. W opi nii pra co w ni ków
PUP, w przypadku osób z wykształceniem podsta-
wo wym i pod sta wo wym nie uko Ò czo nym, gi mna -
zja l nym i spe cja l nym, ze zna cz nym sto p niem nie -
pełno spra w no úci i maj¹cych ta kie scho rze nia jak:
upo úle dze nie umysłowe, cho ro by psy chi cz ne, epi -
le p sja, cho ro by narz¹du wzro ku oraz za bu rze nia
głosu, mowy, choroby słuchu, szanse na znalezie-
nie zatrudnienia s¹ niewielkie i nie maj¹ na nie
isto t ne go wpływu spe cy fi ki lo ka l ne. Nie co wiÍ k -
sze szan se za trud nie nia maj¹ oso by nie pełno spra -
w ne mie sz kaj¹ce w du øych me tro po liach (Wa r -
szawa, Kraków, Łódü, PoznaÒ i Wrocław), ale sy-
tu a cja w tych mia stach nie zmie nia za sad ni cze go
tren du. Stwier dze nie bra ku szans na zna le zie nie
ofert pra cy dla grup naj trud nie j szych: bez kwa li fi -
ka cji, ze zna cz nym sto p niem nie pełno spra w no úci
i naj trud niej szy mi gru pa mi scho rzeÒ, po zwa la
przy pu sz czaÊ, øe obe c nie urzÍ dy pra cy same so bie
z tym problemem nie poradz¹.
Instytut Spraw Publicznych
Analizy i Opinie, 70
35828862.001.png 35828862.002.png
 
UrzÍdy pracy wobec problemu bezrobocia młodych osób niepełnosprawnych
5
Ste reo ty py do tycz¹ce kwa li fi ka cji za wo do wych osób
nie pełno spra w nych i pre fe ren cje dla chro nio ne go rynku pracy
ista zawodów, w których, dziÍki pomo-
cy po wia to wych urzÍ dów, naj wiÍ cej
mło dych osób nie pełno spra w nych zna -
lazło zatrudnienie w 2005 roku wskazuje, øe jest to
ry nek bar dzo ubo gi, w któ rym do mi nuj¹ za jÍ cia fi -
zy cz ne, czÍ sto pra ce po mo c ni cze. W gru pie naj -
czÍ úciej po dej mo wa nych za wo dów zna lazły siÍ:
pra co w nik ochro ny (do zo r ca, wa r to w nik, par kin -
gowy) w 51% powiatów, sprz¹tacz – 44%, praco-
w nik biu ro wy – 32%, sprze da w ca – 26%, ope ra tor
– 22%, krawiec – 22%, robotnik przy pracach pro-
s tych – 19%, pra co w nik po mo c ni czy pro du kcji
i usług – 13%. Analiza zawodów wskazuje, øe
najłatwiej mo ø na otrzy maÊ pra cÍ ni sko kwa li fi ko -
wan¹. Z ko lei pra co w ni cy PUP pod kre úlaj¹, øe
naj wiÍ ksze szan se na za trud nie nie maj¹ oso by nie -
pełno spra w ne z wy øszym wy kształce niem. To pe -
w na sprze cz noúÊ, maj¹ca swe uza sad nie nie w ste -
reo ty po wym post rze ga niu osób nie pełno spra w -
nych przez pra co w ni ków PUP, a ta k øe pra co da w -
ców.
Chociaø po 1989 r. jednym z załoøeÒ polityki
akty wi za cji osób nie pełno spra w nych stało siÍ pro -
mo wa nie ich za trud nia nia na otwa r tym ryn ku pra -
cy, to pra co w ni cy urzÍ dów pra cy uz naj¹, øe bli sko
40% młodych osób nie pełno spra w nych po win no
pra co waÊ na chro nio nym ryn ku pra cy, 50% na
otwa r tym ryn ku, a 10% nie po win no po dej mo waÊ
za trud nie nia. Wy da je siÍ, iø ambi wa len t ne prze ko -
na nia słuøb za trud nie nia wo bec prio ry te tów po li -
ty ki pa Ò stwa wy ni kaj¹ z prze úwia d cze nia o ni -
skich ko m pe ten cjach za wo do wych i społecz nych
osób nie pełno spra w nych, a ta k øe s¹ od zwier cied -
le niem pogl¹dów urzÍd ni ków o ni skiej sku te cz no -
úci po li ty ki pro mo wa nia za trud nie nia nie pełno -
spra w nych na otwa r tym ryn ku pra cy.
Po stu lo wa ny przez pra co w ni ków PUP roz wój
segmentów rynku pracy dla młodych osób nie-
pełno spra w nych wska zu je na pre fe ren cje do -
tycz¹ce przede wszystkim: zakładów pracy chro-
nio nej (68%), se kto ra pub li cz ne go (ad mi ni stra cji
pu b li cz nej lub sa morz¹do wej – 56% oraz in nych
pa Ò stwo wych zakładów pra cy – 31%) i pry wa t nych
zakładów pra cy (55%). Po zo stałe se g men ty ryn ku
pra cy, to jest or ga ni za cje po zarz¹dowe, zakłady
akty w no úci za wo do wej, sa mo dzie l na działal noúÊ
go spo da r cza, małe fi r my ro dzin ne i wa r szta ty te ra -
pii za jÍ cio wej, wska zy wa ne były zna cz nie rza dziej.
Bior¹c pod uwagÍ fakt, øe dla wielu pracowni-
ków urzÍ dów pra cy udzie la nie wspa r cia oso bom
nie pełno spra w nym jest do da t ko wym obo wi¹zkiem,
zwiÍ kszaj¹cym za kres za daÒ do wy ko na nia w ra -
mach etatu (dominuj¹cy model drugi), jest to my-
úle nie zro zu miałe. Pra co w ni cy ci za zwy czaj do sto -
so wuj¹ swo je działania do zna nych pra co da w ców
i spra w dzo nych pro ce dur, eli mi nuj¹c ry zy ko
zwi¹zane z za trud nie niem osób nie pełno spra w nych
na otwa r tym ryn ku pra cy – u pra co da w ców pry wa t -
nych czy w or ga ni za cjach po zarz¹do wych. Kon takt
z no wy mi pra coda w ca mi, za wie ra nie no wych ty -
pów kon tra któw wy ma ga ini cja ty wy, ela sty cz ne go
działania, uwa ø nej in ter pre ta cji prze pi sów i sto so -
wa nia nie stan dar do wych pro ce dur.
Wy da je siÍ wiÍc, øe ra cjo na l noúÊ urzÍd ni cza
i mini mali zo wa nie ry zy ka to czyn ni ki, któ re przy
obe cnym sta nie pra wnym utrud niaj¹ po szu ki wa nie
no wych roz wi¹zaÒ w kwe stii za trud nie nia młodych
osób nie pełno spra w nych na otwa r tym ryn ku pra cy.
Pro po zy cje roz wi¹zaÒ orga niza cy j nych
ete r mi nan ty orga niza cy j ne, bÍd¹ce kon -
se k wencj¹ fun kcjo nuj¹cego w prakty ce
modelu działania PUP, s¹ jedn¹ z waø-
nie j szych przy czyn utrud niaj¹cych akty wi za cjÍ
za wo dow¹ młodych osób nie pełno spra w nych. Po -
wo duj¹ one mar gina li za cjÍ tych za gad nieÒ w bie -
ø¹cej pracy urzÍdu, niøsz¹ aktywnoúÊ i gorsze
przy go to wa nie tej działal no úci, pre fe ren cje dla
bar dziej pro s tych w re a li za cji form działania. S¹ to
działania re a kty w ne wo bec przy czyn ni skiej aktyw -
Analizy i Opinie, 70
Instytut Spraw Publicznych
L
D
35828862.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin