55.pod red. Nauk Krzysztofa Rutkowskiego - Logistyka on-line.pdf

(10651 KB) Pobierz
LOGISTYKA
ON-LINE
Zarządzanie łańcuchem dostaw
w dobie gospodarki elektronicznej
Praca zbiorowa pod redakcją naukową
Krzysztofa Rutkowskiego
POLSKIE WYDAWNICTWO EKONOMICZNE
Warszawa 2002
Okładkę i stronę tytułową projektował
Michał Rutkowski
Recenzent
prof. dr hab.
Włodzimierz Januszkiewicz
Redaktor
Grażyna Leciak
Redaktor techniczny
Jolanta Czapska
Spis treści
Korekta
Iwona Derda
Wprowadzenie
Tytuł dofinansowany ze środków
Podyplomowego Studium Zarządzania Logistycznego
organizowanego przez
Katedrę Logistyki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
CZĘŚĆ I
WYZWANIA LOGISTYCZNE W ERZE GOSPODARKI
ELEKTRONICZNEJ
© Copyright by Krzysztof Rutkowski 2002
Rozdział 1. Między młotem technologicznych wyzwań e-biznesu
a kowadłem możliwości jego logistycznej obsługi —
Krzysztof
Rutkowski
(Szkoła
Główna
Handlowa)
13
Rozdział 2. Ewolucja łańcucha dostaw w gospodarce elektronicznej
Wojciech Cellary, Sergiusz Strykowski (Akademia Eko-
nomiczna w Poznaniu), Leszek Remesz, Marek Toboła
(Philips Lighting
Piła)
45
Rozdział 3. Zaawansowane systemy planowania i ich rola w gospo-
darce elektronicznej Piotr Dura (Deloite & Touche) . .
58
Rozdział 4. Nowe formy Electronic Data Interchange w zarządzaniu
łańcuchem dostaw - Piotr Dąbrowski (Nestle Polska)
...
73
Rozdział 5. Zarządzanie relacjami z klientem w burzliwych czasach
Aleksandra Laskowska-Rutkowska (Szkoła Główna Han-
dlowa)
98
CZĘŚĆ II
LOGISTYCZNE UWARUNKOWANIA HANDLU B2C
ISBN-83-208-1427-8
Rozdział 6. Fizyczna dystrybucja kluczem do sukcesu sprzedaży in-
ternetowej Aneta Pluta (Szkoła Główna Handlowa)
...
115
1021172273.010.png 1021172273.011.png 1021172273.012.png
6
Rozdział 7. Internetowa dystrybucja produktów audiowizualnych na
przykładzie płyt DVD Przemysław Piętak (Grupa
Żywiec)
137
Rozdział 8. Obsługa logistyczna dostaw produktów sprzedawanych
on-line na przykładzie firmy Easy Net S.A. Tomasz
Czajkowski (Easy Net)
157
CZĘŚĆ III
ZAKUPY ZAOPATRZENIOWE A ELEKTRONICZNE
RYNKI ZAKUPÓW
Wprowadzenie
Rozdział 9. Od marzeń do rzeczywistości z szybkością Internetu —
status i perspektywy rynków elektronicznych Grzegorz
B. Gruchman (IDS Scheer Polska)
169
W środowiskach akademickich, w kręgach biznesu, w środkach masowego prze-
kazu, jak również w normalnych codziennych rozmowach zwykłych ludzi dys-
kutuje się zażarcie o przełomie w podejściu do prowadzenia biznesu, które za-
sadza się na wykorzystaniu Internetu i narzędzi e-biznesowych. Firmy pragnące
przetrwać i zwyciężyć na coraz bardziej konkurencyjnym i globalizującym się
rynku muszą coraz dokładniej wsłuchiwać się w głosy swych klientów, dopaso-
wywać swe produkty i usługi do ich zmiennych i coraz bardziej wyrafinowanych
potrzeb, dążyć do zwiększania swej wydajności. Sami klienci oczekują, iż dosta-
ną dokładnie to, co sprosta ich aktualnym potrzebom i wymaganiom. W czasach
gospodarki elektronicznej zachodzi potrzeba przedefiniowania procesów w łań-
cuchach dostaw, które pozwoliłoby wyjść naprzeciw rewolucyjnym zmianom
współczesnego środowiska biznesu.
Gwałtowny postęp w rozwoju technologii informatycznych, globalizacja
działań i coraz bardziej wymagający klienci wytyczają nowe drogi prowadzenia
biznesu i zmodernizowane modele biznesu. Internetowa gospodarka przekracza
z „szybkością światła" wszelkie geograficzne bariery, sprawiając, że klienci, do-
stawcy, partnerzy z łańcucha dostaw, ale również i konkurenci znajdują się w za-
sięgu „kliknięcia myszką". Technologie internetowe pozwalają skracać cykle
projektowania produktów, produkcji oraz realizacji zamówień. E-biznes został
przez wiele osób odebrany jako nowa forma „amerykańskiego snu" 1 . Szybko
jednak się okazało, że realia gospodarki internetowej nie są wyłącznie różowe.
Unaoczniły to wyniki wielu firm ponoszących ogromne koszty, ale osiągających
niewiele ze swoich e-biznesowych inwestycji. U podstaw wielu porażek leżała
m.in. iluzja, wiara w to, iż do cyberprzestrzeni zostaną przeniesione nie tylko
procesy zamówieniowe, lecz także logistyczne.
Początek funkcjonowania sklepów internetowych wiązał się nierozerwal-
nie z problemami dotyczącymi obsługi logistycznej sprzedaży on-line. Wkrótce
Rozdział lO.Rynki internetowe — korzyści dla sprzedających
Łukasz Głowacz (Arthur Andersen Polska)
179
Rozdział 11. Elektroniczne platformy handlowe typu B2B na rynku
polskim Michał Mazur, Bartłomiej Włodarczyk (Szkoła
Główna Handlowa)
189
CZĘŚĆ IV
LOGISTYKA ON-LINE — NOWE WYZWANIA DLA
BRANŻY LOGISTYCZNEJ
Rozdział 12. Wyzwania handlu B2B dla operatorów logistycznych
w Polsce Janusz Górski (Spedpol Sp. z o.o.)
205
Rozdział 13. Przy gotowanie operatora logistycznego do obsługi e-biz-
nesu Marek Biesiekierski, Jacek Machocki (Schenker
BTL Sp. z o.o. Polska)
215
Rozdział 14. Trzeci wymiar transportu — internetowa witryna logisty-
czna Maersk Sealand i Maersk Logistics Piotr
Rutkowski (Maersk Logistics Polska)
229
Bibliografia
252
Wykaz wybranych skrótów
258
1021172273.013.png 1021172273.001.png 1021172273.002.png 1021172273.003.png 1021172273.004.png 1021172273.005.png 1021172273.006.png 1021172273.007.png 1021172273.008.png 1021172273.009.png
 
Wprowadzenie
Wprowadzenie
8
jednak okazało się, że podstawowym czynnikiem decydującym o powodzeniu
handlu elektronicznego B2C, o „być albo nie być" w tym biznesie dla zaanga-
żowanych w ten handel firm jest terminowe wywiązywanie się z dostawy. Po-
dobnie, choć nie w zakresie obserwowanym w handlu B2C, odnosi się to do ob-
sługi logistycznej handlu B2B 2 . Olbrzymie kłopoty logistyczne firm zaangażo-
wanych w transakcje intemetowe sprawiły, iż w większym stopniu zaczęły się
one zwracać w stronę doświadczonych operatorów logistycznych, oczekując od
nich kompleksowej obsługi logistycznej, „szytej na miarę" wymagań rynku
i klientów. Coraz częściej to właśnie operatorzy przejmują na siebie odpowie-
dzialność za dostawy towarów sprzedawanych on-line zgodnie ze standardami
wymaganymi przez klientów, za uzupełnianie i utrzymywanie zapasów oraz
świadczenie różnorodnych usług dodających wartość klientom internetowym.
W poznaniu i zrozumieniu trendów w zarządzaniu logistyką i łańcuchem
dostaw wytyczanych przez Internet i nowe rozwiązania e-biznesowe powinna
pomóc niniejsza publikacja. Jej autorami są z reguły osoby dobrze znane w pol-
skim „światku" logistycznym, reprezentujące zarówno środowisko akademickie,
jak i praktykę gospodarczą. Większość rozważań została oparta na praktycznych
doświadczeniach autorów bądź na wynikach prowadzonych przez nich badań.
Niektóre z rozdziałów są rozszeszonymi i zaktualizowanymi wersjami wystą-
pień zaprezentowanych na Kongresie Logistycznym PTL 2001. Założeniem au-
torów jest przy tym przedstawienie skomplikowanych wyzwań logistycznych
w czasach gospodarki elektronicznej w sposób przystępny dla Czytelników. Ce-
lowi temu zostały podporządkowane wybór tematów i treści poszczególnych
rozdziałów, dobór przykładów i dobrych praktyk logistycznych, jak również ry-
sunków i danych statystycznych mających wspomagać ich zrozumienie.
Mimo iż książka stanowi względnie zamkniętą całość, to jednak w zamy-
śle jest ona pozycją mającą stanowić uzupełnienie, rozszerzenie i uaktualnienie
wiedzy zawartej w licznych pozycjach polskiej literatury przedmiotu. W coraz
szerszej palecie publikacji dotyczących logistyki brak było, jak dotąd, opracowa-
nia, które byłoby poświęcone wykorzystaniu Internetu i technologii interneto-
wych w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz wyzwaniom, jakie niesie
ze sobą gospodarka elektroniczna dla branży logistycznej. Mamy nadzieję, że
książka ta będzie w stanie wypełnić przynajmniej w części tę lukę.
Rozważania autorów zostały ujęte w czternastu rozdziałach zgrupowanych
w czterech częściach.
Część pierwsza jest poświęcona analizie wyzwań logistycznych w erze
gospodarki elektronicznej, które muszą się uzewnętrznić w rekonfiguracji
współczesnych łańcuchów dostaw. Otwiera ją rozdział wprowadzający Czytelni-
ków w świat „Nowej Ekonomii", analizujący e-biznes i jego wpływ na zarządza-
nie łańcuchem dostaw oraz przychody i koszty firm. Drugi rozdział pozwala zro-
zumieć przyczyny ewolucji współczesnych łańcuchów dostaw, zwłaszcza zaś
pojawienia się tzw. elektronicznych łańcuchów dostaw. W drugiej części tego
rozdziału autorzy zaprezentowali studium przypadku wdrażania rozwiązań elek-
tronicznego biznesu w zakładach Philips Lighting Poland. W kolejnym rozdziale
została podjęta próba przedstawienia zaawansowanych systemów planowania
w łańcuchu dostaw i ich roli w czasach gospodarki elektronicznej. Rozdział
czwarty, wychodząc z założenia słabości tradycyjnych systemów EDI, pokazuje
nowe formy elektronicznej wymiany danych między ogniwami łańcucha dostaw,
m.in. Web-EDI i XML/EDI, bazujące na atrakcyjnych dla użytkowników inter-
netowych narzędziach komunikacji. W ostanim rozdziale tej części książki au-
torka opisuje wyzwania stojące przed firmami pragnącymi efektywnie kształto-
wać swe relacje z klientami. Analizuje rolę systemów CRM w kształtowaniu
tych relacji, zwracając uwagę na rosnące znaczenie e-CRM, w przypadku które-
go część relacji z klientem zostaje przeniesiona do cyberprzestrzeni.
W części drugiej książki autorzy podjęli próbę analizy wybranych logi-
stycznych wyzwań w handlu B2C. W rozdziale wprowadzającym do tej części
autorka wykazuje, jak istotna dla sukcesu sprzedaży internetowej jest fizyczna
dystrybucja produktów. Szczególne miejsce w tych rozważaniach zajmuje dys-
kusja na temat znaczenia i specyfiki dystrybucji w gospodarce elektronicznej
oraz fizycznej dostawy towarów sprzedawnych przez Internet. Uzupełnienie
i kontynuację tych rozważań można znaleźć w kolejnych rozdziałach. W roz-
dziale siódmym autor opisuje internetową dystrybucję produktów audiowizual-
nych na przykładzie płyt DVD, pokazując, jak robią to zarówno światowy lider
(Amazon.com), jak i polskie sklepy intemetowe. Z kolei w rozdziale ósmym zo-
stały przedstawione doświadczenia obsługi logistycznej dostaw produktów
sprzedawanych on-line na przykładzie polskiej firmy Easy Net S.A., która za-
wiesiła swą działalność w grudniu 2001 r.
Część trzecia pracy to z kolei próba wieloaspektowego spojrzenia na za-
kupy zaopatrzeniowe w czasach gospodarki internetowej, a zwłaszcza na miej-
sce i rolę elektronicznych rynków zakupu. Autor rozważań w rozdziale dziewią-
tym podkreśla rolę, jaką przypisano pod koniec ubiegłego stulecia zastosowaniu
Intemetu do handlu między firmami (B2B), a w szczególności rynkom elektro-
nicznym. Wykazując ewolucję w podejściu do roli rynków zakupów on-line, sta-
ra się udowodnić tezę, iż w sferze handlu elektronicznego B2B w przyszłości
będą panowały pluralizm i różnorodność rozwiązań. Kolejny rozdział, oparty na
badaniach i doświadczeniu firmy Arthur Andersen, omawia korzyści — często
nie dostrzegane i nie doceniane — jakie przynoszą rynki intemetowe sprzedają-
cym. W rozdziale jedenastym można znaleźć analizę elektronicznych platform
handlowych typu B2B na rynku polskim.
Ostatnia część niniejszej publikacji jest poświęcona wskazaniu niektórych
wyzwań, jakie niesie gospodarka elektroniczna dla operatorów logistycznych.
Autor rozdziału dwunastego stara się sprecyzować takie wyzwania i odpowie-
Wprowadzenie
10
dzieć na pytanie, jaka jest rola operatora w tych nowych warunkach. Podobnie,
w rozdziale trzynastym autorzy analizują zmiany, jakie niesie ze sobą e-biznes,
i wskazują, jak operator logistyczny ma się przygotować do obsługi swych
klientów w czasach tych turbulentnych przemian. Kończący książkę rozdział
czternasty podejmuje próbę pokazania zupełnie nowego wymiaru działalności
transportowo-logistycznej — możliwości prowadzenia pełnego zakresu współ-
pracy z firmami Maersk Sealand i Maersk Logistics za pomocą wielofunkcyj-
nych witryn internetowych.
Na końcu książki zamieszczono wykaz licznych pozycji wykorzystanych
w trakcie przygotowywania niniejszej publikacji.
Autorzy są w pełni świadomi niekompletności prezentowanej problematy-
ki, ewentualnych niedociągnięć merytorycznych i formalnych, jak również fak-
tu, iż przedstawiana tematyka ulega bardzo szybkiej dezaktualizacji w świetle
szybko zachodzących zmian. Będą oni wdzięczni za wszelkie uwagi krytyczne,
które mogłyby przyczynić się do poprawy kolejnych wydań książki, a w konse-
kwencji do popularyzacji zaawansowanej wiedzy logistycznej i nauczania przed-
miotów logistycznych w Polsce.
Przypisy
1 Por. uwagi na okładce książki: A. Hartman, J. Sifonis, J. Kador, E-biznes. Stra-
tegie sukcesu w gospodarce internetowej, Liber, Warszawa 2001.
2 B2C (Business-to-Consumer) — handel elektroniczny między firmami a indywi-
dualnymi konsumentami; B2B (Business-to-Business) — handel elektroniczny między
firmami.
Część I
Wyzwania logistyczne w erze
gospodarki elektronicznej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin